Ilmu yang bermanfaat
ialah ilmu yang dapat mengenal Zat, Sifat dan Asma’ Allah, serta dapat
mengabdikan diri kepadaNya. Imam Malik menjelaskan ilmu itu hanya nur yang
diturunkan Allah dalam hati manusia. Bergunanya ilmu itu apabila dapat
mendekatnya manusia kepada Allah dan menjauhkan dari kesombongan diri.
مَنِ
ازْدَادَ عِلْمًا وَلَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللهِ إِلاَّ بُعْدًا
Ertinya: Sesiapa yang
bertambah ilmunya, tetapi tidak bertambah hidayahnya, maka tidak bertambah
daripada Allah Taala melainkan dijauhkan Allah.[1]
Ilmu dunia dan akhirat
kedua-duanya adalah dituntut jika mendatangkan manfaat. Namun antara keduanya
ilmu akhirat perlu diutamakan kerana ia bersifat kekal abadi. Rasulullah saw
bersabda:
”Siapa yang
mencintai dunia, berbahaya akhiratnya. Sesiapa yang cinta akhirat berbahaya
dunianya. Ingatlah kamu harus mengutamakan yang kekal abadi daripada yang cepat
rosak dan hancur.
Di dalam hadis yang lain nabi saw bersabda:
رَأْسُ الحِكْمَةِ مَخَافَةُ اللهِ
Ertinya: Pokok bagi
segala hikmat ialah takut kepada Allah
Syeikh Abd Samad al-Falimbani menegaskan bahawa
ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang dapat menambahkan ketakutan kita terhadap
Allah SWT dan suka kepada Kiamat. Ilmu yang dapat menambahkan pengetahuan
tentang ibadat kepada Tuhan yang Maha Tinggi. Ilmu yang dapat mengetahui
tentang perkara-perkara yang membinasakan amalan dan mengelak tipu daya syaitan.[2]
Ibn Mas’ud pernah berkata:[3]
”Cukuplah orang itu dianggap berilmu
dengan rasa takutnya kepada Allah, dan cukuplah orang itu dianggap bodoh dengan
kesombongannya terhadap Allah”.
Sayyid Abdul Qadir al-Idrus di dalam kitabnya
Al-Durus Thamin, menjelaskan bahawa ilmu yang menjadi fardhu ’Ain dan wajib
dipelajari ada tiga:[4]
i.
Ilmu Tauhid (Usuldin)
ii.
Ilmu Syarak (Fiqh)
iii.
Ilmu Batin (Tasawuf)
[1] Riwayat
al-Dalimi, Dhaif
[2] Syeikh
Abd Samad al-Falimbani (2006), op. cit., hlm5
[3] Abdun
Nafi dkk (1999), Utaian Hikmah Pelembut Jiwa (terj.), cet.1, Al-Amin Publishing
hlm.87
[4]
Menurut Sayyid Abdul Qadir al-Idrus bagi mendapatkan ilmu tasawuf mengamalkan
apa yang terkandung di dalam kitab Manhaj al-‘Abidin karangan Imam al-Ghazali
sudah memadai. Lihat: Syeikh Abd Samad al-Falimbani (2006), op. cit., hlm.8
0 ulasan:
Catat Ulasan