Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari daripada ’Uqbah ibn ’Amir r.a:
Ertinya:
Carilah ilmu sebelum lahir orang-orang yang suka
mempertikaikan
nilai-nilai agama
(Hadis
Riwayat Bukhari secara Ta’liq)
Ilmu agama
adalah bersumberkan daripada al-Quran dan hadis nabi saw. Oleh itu kita perlu
memahami al-Quran atau hadis sebagaimana cara para sahabat memahaminya. Begitu
juga kita perlu mempunyai ilmu tentang ibadat ini sebagaimana berdasarkan
kepada bagaimana cara yang diketahui oleh sahabat baginda. Hadis di atas
menggambarkan perlu memahami ibadat yang dilakukan oleh nabi saw dan para
sahabat dengan ilmu. Ramai di kalangan kita hari ini yang beramal sebelum
mengetahuinya, atau belajar setelah sekian lama beramal.
Terdapat suatu
hadis nabi saw yang diriwayatkan oleh Abu Waqid r.a. semasa baginda berada
dalam majlis ilmu di dalam masjid, tiba-tiba baginda didatangi oleh tiga orang.
Dua daripadanya terus bersama
baginda dan para sahabat menyertai majlis ilmu. Orang yang perlu melihat ada
tempat yang kosong, maka terus didudukinya. Manakala orang yang kedua duduk
dibahagian belakang. Orang yang ketiga pula terus pergi ke tempat lain kerana
malu berada di tempat orang yang ramai. Setelah selesai majlis ilmu nabi saw menceritakan
tentang keadaan tiga orang yang datang itu. Kata baginda: “orang yang pertama
itu bersungguh-sungguh untuk mendapatkan ilmu, lalu Allah memberikan kepadanya
tempat. Orang yang kedua tidak begitu bersungguh-sungguh untuk mencari ilmu,
dan agak malu, maka Allah juga malu kepadanya dengan hanya memberikan sedikit
sahaja ilmu. Adapun orang yang ketiga maka ia berpaling daripada Allah, maka
Allah juga berpaling daripadanya.
Hadis di atas menggambarkan kepada kita ilmu perlu
dicari dan digali dengan bersungguh-sungguh. Hendaklah mempunyai hati yang
cekal dan kuat. Sentiasa menggunakan peluang untuk menambahkan ilmu. Maka dalam
hal ini, mempelajari ilmu yang berkaitan dengan ibadat lebih diutamakan
mencarinya. Imam al-Ghazali menegaskan bahawa terdapat dua sebab kenapa ilmu
perlu didahulukan daripada ibadat:
Pertama
Ilmu hendaklah didahulukan daripada ibadat supaya
hasil ibadat yang dilakukan itu benar-benar terselamat daripada cacat dan
cedera. Maka manusia perlu mengenal tuan kepada ibadat iaitu Allah, sebelum
memulakan ibadat. Apakah ibadat kita diterima, sedangkan kita tidak
mengenalNya. Kenal Allah adalah melalui sifat-sifat zatNya. Apa yang wajib dan
apa yang mustahil bagiNya. Kalau selama ini kita beribadat tanpa kita kenal
semua ini, bermakna kita mungkin beriktikad pada yang salah. Maka hasil ibadat
kita adalah sia-sia. Seumpama juga kita berbakti kepada seseorang yang tidak
kita kenali. Kesudahannya ia
merugikan masa dan usaha kita sahaja. Nabi Muhammad saw:
العِلمُ إِمَامُ العَمَلِ,
والعَمَلُ تَابِعُهُ
Ilmu itu merupakan imam kepada amal, amal
pula menjadi pengikut imam sebagai makmum
Setelah kita mengenal Allah SWT, apakah pula
kewajipan syarak yang diperintahkan Allah kepada kita. Maka semua ini dilakukan
dengan penuh keikhlasan, betul sebagaimana mengikut kehendak tuannya. Begitu
juga dengan perintah yang dilarangNya, pasti kita menjauhinya. Kalau semua ini
kita tidak tahu, bagaimana dikatakan kita patuh, tunduk dan taat kepada Allah.
Inilah kebimbangan jika kita tidak menyedari yang kita lakukan selama hidup ini
adalah salah, menyeleweng daripada ajaran sunnah Rasulullah saw. Ramai manusia
yang mementingkan ibadat syarak, sedang hilang dan rosaknya ibadat itu
disebabkan tidak memenuhi ibadat batin. Ibadat batin ditinggal yang menjadi
buah kepada ibadat syarak seperti bertawakkal, bersyukur, sabar dan lain-lain.
Akhirnya manusia terpesong dengan terpikat kepada habuan dunia yang bersifat
segera, menumpukan perhatian kepada ilmu untuk mendapatkan kepentingan dan
kesenangan duniawi. Terhapusnya pahala dan ganjaran sia-sia akibat kita
berterusan melakukan maksiat batin. Bersifat takabbur, riak, sombong, angkuh,
dengki dan lain-lain penyakit batin yang sukar dikenalpasti.
Lebih malang lagi, kita tidak tahu membezakan
antara niat yang baik disebabkan kejahilan kita. Akhirnya kita terperangkap
dalam lembah maksiat batin. Fahamilah bahawa amalan zahir ada mempunyai
hubungan dengan ibadat batin yang memberi kesan dalam kehidupan kita. Jika kita
tidak mengetahui kesan daripada amalan batin terhadap ibadat zahir, maka kita
tidak boleh mengetahui bagaimana cara untuk memelihara diri daripada keburukan
amalan-amalan batin. Maka akhirnya sedikit sekali amalan zahirnya yang
terselamat. Seterusnya apa yang dapat adalah sia-sia dan penat sahaja. Nabi Muhammad saw bersabda:
إِنَّ نَوْمًا عَلَى
عِلْمٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ جَهْلٍ
Ertinya: Sesungguhnya tidur dalam keadaan
berilmu itu lebih baik daripada sembahyang dalam keadaan jahil
Apakah kita
yakin bahawa amalan yang dilakukan tanpa ilmu kemungkinan kita melakukan
perkara yang merosakkan amalan lebih banyak daripada kita melakukan perkara
yang boleh memperbaikinya? Oleh itu para ulamak yang zuhud lagi beramal dengan
ilmunya akan mementingkan dan memberi perhatian kepada ilmu. Ini bermakna
urusan beribadat dan tunjang kepada ketaatan kepada Allah, Tuhan sekalian alam
adalah ditegakkan di atas dasar ilmu. Maka fahamilah kita kesemua ini bahawa
ketaatan itu tidak akan berhasil dalam diri seseorang hamba dan tidak akan
selamat, melainkan mendahulukan ilmu dalam melaksanakan sesuatu urusan ibadat.
Dalam hal ini
juga perlu diingatkan bahawa ilmu hanya diberikan kepada orang yang bersih
daripada maksiat. Rasulullah saw bersabda:
إِنَّهُ يُلْهَمُهُ السُّعَدَاءُ وَيَحْرَمُهُ
الأَشْقِيَاءُ
Ertinya:
Sesungguhnya ilmu itu diilhamkan kepada orang-orang yang bahagia dan diharamkan
kepada orang yang celaka.
Antara salah
satu tanda kecelakaan ialah orang yang beramal tanpa ilmu merasakan bahawa
amalan yang dilakukan dirasakan penat dan sengsara, tanpa hala dan pedoman
ilmu. Ibadat yang dilakukan tidak sampai kepada hati dan amalan zahirnya yang
lain. Matlamat ibadat yang akan menghubungkan manusia dengan pencipta dan
melahirkan hubungan yang baik ating manusia tidak akan tercapai, malah jauh daripada
hakikat ibadat yang sebenar. Selain itu ibadat yang dilakukan akan melahirkan
sifat fitnah kepada orang lain, kerana amalan lahirnya tidak mencerminkan
ibadat yang dilakukan. Justeru, ilmu wajib didahulukan daripada melaksanakan
ibadat.
Kedua
Sesungguhnya ilmu yang bermanfaat
itu membuahkan rasa takut serta rasa kehebatan kepada Allah SWT. Ini jelas
sebagaimana yang dijelaskan dalam surah al-Faatir, Allah berfirman maksudnya:
$yJ¯RÎ) Óy´øs ©!$# ô`ÏB ÍnÏ$t6Ïã (#às¯»yJn=ãèø9$# 3
Ertinya: Sesungguhnya yang takut kepada
Allah dari kalangan hambanya ialah para ulamak.
(Surah al-Faatir: 28 )
Sayidina
Abdullah bin Abbas r.a. menggambarkan bagaimana darjat orang yang berilmu dari
kalangan ulamak dengan katanya:[1]
لِلعُلَمَاءِ دَرَجَاتِ
فَوْقَ دَرَجَاتِ المُؤْمِنِِيْنَ بِسَبْعِمِائَةِ دَرَجَةٍ. مَا بَيْنَ
الدَّرَجَتَيْنِ مَسِيْرَةُ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ
Ertinya: Bagi ulamak itu ada beberapa
pangkat di atas pangkat mukminin lainya dengan 700 ratus pangkat. Antara tiap-tiap
dua pangkat itu perjalanan 500 tahun.
Oleh yang demikian, kata Imam al-Ghazali, sesiapa
yang tidak mengenal Allah dengan sebenar-benar makrifah, nescaya dia tidak
merasai kehebatan Allah SWT. Dia tidak akan mengagungkan dengan sebenar-benar
penghormatan yang ta’zim. Ilmu akan mendorongnya mengenaliNya, menggagumi dan
takut terhadapnya. Justeru, jadilah ilmu itu yang akan membuahkan segala
ketaatan dan menghalang daripada maksiat dengan taufiq Allah SWT. Selama mana
solat yang dilakukan namun tidak melahirkan perasaan takut dan gerun, bermakna
amalan ibadat yang dilakukan belum berhasil dan sempurna. Syeikh Ibn ’Ataillah
mengatakan bahawa:[2]
مِنْ عَلاَمَاتِ مَوْتِ
القَلبِ عَدَمُ الحَزْنِ عَلى مَافَاتَكَ مِن المُوَافِقَاتِ. وَتَرْكُ النَّدَمِ
عَلى مَا فَعَلْتَهُ من وُجُوْد الزَّلاَتِ
Ertinya:
antara tanda hati yang mati ialah jika tidak merasai sedih kerana tertinggalnya
suatu amalan perbuatan kebaikan. Begitu juga tidak menyesal jika melakukan
suatu perbuatan dosa.
Dua perkara
inilah yang menjadi tujuan utama kepada pelaksanaan ibadat seseorang hamba
dalam beribadat kepada Allah. Terdapat riwayat yang mengatakan bahawa Allah
telah berwahyu kepada nabi Daud a.s: “Wahai Daud, pelajarilah ilmu yang
bermanfaat. Maka kata nabi Daud: “Tuhanku, apakah ilmu yang bermanfaat itu?
Firman Allah: “iaitu ilmu yang dapat engkau mengenal kemuliaanKu, keagunganKu,
kebesaranKu dan kesempurnaan kekuasaanKu atas segala sesuatu. Maka inilah yang
mendekatkan engkau kepadaKu”.
Imam al-Ghazali juga mengingatkan bahaya ilmu juga
besar. Sesiapa yang menuntut ilmu untuk memalingkan muka orang ramai
agar memberi perhatian kepadanya, atau untuk berdamping dengan pemerintah, atau
untuk bermegah-megah dengan orang yang setanding dengannya, maka semua ini
balasan neraka tempatnya. Sabda Rasulullah saw:
مَنْ طَلَبَ العِلْمَ لِيُفَاخِرَ بِهِ
العُلَمَاءَ أَوْ لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ لِيَصْرِفَ بِهِ وُجُوْهَ
النَّاسِ إِلَيهِ أَدْخَلَهُ اللهُ النّارَ
Ertinya: Sesiapa yang menuntut ilmu kerana
untuk bermegah-megah dengan ulamak, atau kerana untuk berbantah dengan orang
yang jahil, atau untuk memalingkan muka kepadanya, maka Allah akan
memasukkannya ke dalam neraka.
Abu Zaid
al-Bustani r.a mengatakan “Aku telah melakukan mujahadah selama 30 tahun, maka
aku tidak dapati sesuatu yang paling sukar ke atasku selain daripada perjuangan
untuk mencapai ilmu dan menghindarkan dari bahayanya. Dalam perjuangan untuk mendapatkan ilmu juga
terlalu sukar. Maka kerahkanlah diri kita untuk menuntut ilmu dengan ikhlas dan
beramal dengan ilmu.ini kerana syaitan sentiasa membisik kepada kita kesukaran
dalam menuntut ilmu, maka tinggalkanlah adalah lebih baik. Oleh itu, ramai di
kalangan kita tewas dengan kesukaran ini.
Rasulullah saw bersabda semasa baginda berada di
Mikraj:
أُطْلِعْتُ
لَيْلَةَ المِعْرَاجِ عَلَى النَّارِ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا الفُقَرَاءَ.
يَا رَسُوْلَ اللهِ مِنَ المَالِ؟ لاَ بَلْ مِنَ العِلْمِ
Ertinya: “Aku telah diperlihatkan di dalam
api neraka pada malam Mikraj, aku melihat yang paling ramai penghuninya ialah
orang fakir.maka para sahabat bertanya: “apakah mereka itu fakir harta?. Tidak,
bahkan mereka itu fakir daripada ilmu.
Ini bermakna
sesiapa yang tidak belajar ilmu, maka segala ibadatnya tidak akan cukup baik
dan sempurna. Begitu juga hak-hak ibadat itu tidak dilaksanakan sebagaimana
yang sepatutnya dilakukan. Seandainya seseorang itu beribadat kepada Allah
seperti ibadatnya para malaikat di langit, tetapi jika dilakukan tanpa ilmu,
nescaya dia termasuk dalam golongan ahli ibadat yang rugi di dunia dan akhirat.
Justeru, bersungguh-sungguhlah kita dalam menuntut ilmu dengan mempelajari,
mengkaji dan mengajarkan pula kepada orang lain setelah kita menguasai ilmu
tersebut. Jauhkan daripada perasaan malas dan jemu dalam menuntut ilmu.
Untuk
akhirnya, apabila kita bersungguh-sungguh memikirkan tentang dalil-dalil
kewujudan Allah, maka kita akan mengetahui dan yakin bahawa kita mempunyai
tuhan yang Maha Berkuasa, Maha Hidup, Maha Mengetahui, Maha Mutlak akan
kehendaknya. Maha Mendengar, Maha
Melihat, Maha Suci dari segala kecacatan dan kelemahan. Tidak menyerupai
sesuatu daripada sifat makhluk. Apabila kita berfikir pula tentang makjizat
Rasulullah saw, berfikir tentang tanda kenabian, yakinlah kita bahawa baginda
adalah utusan Allah SWT yang menyampaikan wahyu daripadaNya. Semua ini membawa kita
kepada mendekati pegangan salaful al-Soleh, semua yang berlaku adalah kehendak
Allah dan ketentuanNya, jahat dan baik, manfaat dan mudarat, iman dan kufur.
Sesiapa yang diberikan pahala itu adalah kurniaannya dan sesiapa yang diseksa
itu adalah keadilannya. Apa yang datang daripada sohibul al-Syara’ nabi
Muhammad saw tentang perkara akhirat, perhimpunan di padang Mahsyar,
kebangkitan dari kubur, azab kubur, soal mungkar dan nakir, neraca timbangan,
titian sirat, semuanya adalah benar. Inilah asas akidah yang dipegang dan
ditanam oleh para salaf al-Soleh kepada kita.
Kemudian kita akan bangkit untuk menunaikan
kewajipan syarak seperti bersuci, sembahyang, berpuasa dan lain-lain. Maka
dengan ini bererti, kita telah menunaikan kefardhuan yang diperintahkan oleh
Allah kepada hambaNya dengan ilmu. Kita beramal dengan ilmu bermakna kita
memperbanyakkan bekalan akhirat. Jadilah kita seorang yang alim dan beramal
kerana Allah atas asas kefahaman ilmu, bukan seorang yang jahil, bukan seorang
yang bertaqlid membuta tuli. Kita akan dimuliakan dan dengan ilmu juga kita
mempunyai nilai yang besar dan pahala yang banyak.
0 ulasan:
Catat Ulasan