Golongan manusia
yang menuntut ilmu boleh dibahagian kepada tiga bahagian:[1]
Pertama
Seseorang yang menuntut ilmu untuk bekalan
akhirat dan tidak yang lain melainkan kerana Allah SWT. Golongan ini akan
diberi kejayaan di dunia dan akhirat,dan dikenali sebagai al-Muttaqin.
Firman Allah Taala:
3 (#rߨrts?ur cÎ*sù uöyz Ï#¨9$# 3uqø)G9$# 4
Ertinya:
Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya
sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah);
Kedua
Seseorang yang menuntut ilmu untuk menolong
kehidupannya di dunia, seperti untuk mendapat kemuliaan, kemegahan, kekayaan
harta dan selain keredhaan Allah. Mereka ini adalah golongan yang jahat. Ini juga
menepati dengan hadis nabi saw bahawa di akhir zaman di kalangan ahli ibadat
yang jahil dan ulamak yang fasik;
عَنْ
أَنَس قَالَ رَسُوْلُ الله (ص): يَكُوْنَ فِى أَخِرُ الزَّمانِ عُبَّادٌ جُهََّالٌ
وَقُرَّاءٌ فَسَقَةٌ
Ertinya: Akan
ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulamak yang fasiq.
Ketiga
Seseorang yang menuntut ilmu dan menjadikan
ilmunya untuk mendapatkan kebesaran, kemuliaan, kemegahan, mencari pengikut dan
supaya orang kasih kepadanya. Mereka ini berlakon sebagai ulamak untuk
mendapatkan apa yang dihajatinya. Golongan ini dikenali sebagai ulamak yang
jahat yang menyesatkan orang lain.
أنَا مِن غَيْرِ
الدَّجَّالِ أَخَافُ عَلَيْكُمْ من الدَّجَّالِ, فَقِيْلَ وَمَا هُوَ يا رَسُوْل
الله؟ فَقَالَ: عُلَمَاءِ السُّوْءِ
Ertinya: Aku terlebih takut kepada kamu
daripada Dajjal akan seorang lain daripada Dajjal. Maka Tanya para sahabat:
Siapa mereka itu ya Rasulullah? Maka jawab Baginda: Mereka itulah ulamak yang
jahat
Nabi saw bersabda lagi:
مَنْ طلَبَ العِلْمَ
لِيُفَاخِرَ بِهِ العُلَمَاءََ أَوْ لِيُمَارِيَ بهِ السُّفَهَاءَ أَوْ لِيَصْرِفَ
به وُجُوْهُ النَّاسِ إِلَيْهِ أَدْخَلَهُ اللهُ النَّار
Ertinya: Sesiapa yang menuntut ilmu kerana
bermegah-megah dengan ilmu tersebut, atau kerana berbantahan dengan orang yang
jahil, atau memalingkan muka kepadanya, nescaya Allah akan memasukkannya ke
dalam neraka”
Hasan al-Basri mengingatkan kita antara
kedudukan ilmu dan ibadat:” hendaklah kamu menuntut ilmu dengan tidak
mendatangkan mudarat kepada ibadat, dan dirikanlah pula ibadat dengan tidak
memberi mudarat kepada ilmu. Justeru janganlah kita mengabaikan salah satu
daripada keduanya. Maka hendaklah diseimbangkan dan seiring antara ilmu dengan
ibadat.[2]
Ibn Mas’ud menukilkan
dengan katanya:[3]
”seandainya para
ulamak itu menjaga ilmu mereka, dan benar-benar memanfaatkannya, maka ia akan
dihormati dan disegani oleh orang-orang pada zamannya. Namun mereka
kebanyakkannya memanfaatkan ilmunya untuk mencari dunia, sehingga mereka
menjadi hina antara para pencari dunia.”
0 ulasan:
Catat Ulasan