PENYEWAAN TANAH WAKAF DARI PERSPEKTIF
HUKUM SYARAK DAN AMALANNYA DI MALAYSIA[1]
Mohd Afendi Mat Rani[2]
Che Zuina Ismail[3]
Abstrak
Penyewaan tanah wakaf dari perspektif
hukum syarak dan undang-undang di Malaysia tidak banyak dibincangkan oleh para
sarjana tempatan di Malaysia. Namun, hasil daripada kajian mendapati terdapat
pelbagai isu dan permasalahan yang berbangkit dari aspek penyewaan sama ada
dari segi konsep penyewaan tanah wakaf, kadar nilaian sewaan semasa,
undang-undang pelanggaran perjanjian sewaan dan lain-lain. Justeru, penulisan
ini cuba untuk membincangkan tentang konsep penyewaan tanah wakaf dari
perspektif hukum syarak dan amalan perundangannya di Malaysia. Bbeberapa
cadangan penyelesaian juga dikemukakan sebagai penambahbaikan bagi meningkatkan
keberkesan dan relevansinya institusi wakaf
sebagai penggerak ekonomi ummah dan negara di Malaysia.
1.0 Pendahuluan
Hukum syarak telah menetapkan bahawa harta yang diwakafkan
hendaklah diurus dan ditadbir oleh pihak yang bertanggung jawab bagi mengawal
selia dan menjaga kemaslahatan harta wakaf agar ia dapat disalurkan kepada
pihak yang benar-benar berhak menerimanya.[4]
Di dalam Islam seseorang yang dilantik untuk mentadbir harta wakaf atau
pemegang amanah dikenali sebagai “al-Mutawalli”.[5] Al-Mutawalli adalah terdiri daripada orang
atau badan yang mempunyai kemampuan, amanah dan berupaya melaksanakan apa yang
dihajati oleh pewakaf.[6]
Tugas-tugas utama al-Mutawalli adalah
menjaga dan memelihara serta membangunkan tanah yang diwakafkan, mengutip hasil
wakaf dan seterusnya mengagihkan kepada benefisiarinya yang berhak serta
memeliharanya dengan sebaik mungkin daripada sebarang kehilangan dan kerosakan,
sebagaimana yang disyaratkan oleh pewakaf.[7]
2.0 Penyewaan
Harta Wakaf Dari Perspektif Hukum Syarak
Kaedah penyewaan harta wakaf (ijarat
al-waqf) merupakan antara mekanisme pengembangan harta wakaf yang diterima
oleh para ulama.[8] Kaedah daripada aspek kewangan ini boleh
dipraktikkan bagi memberi kemanfaatan kepada benefesiari. Meskipun harta wakaf
tersebut menjadi subjek penyewaan, namun kualitinya hendaklah dijamin selama
mana urusan berkenaan dilaksanakan. Prinsip dan peraturan asas pewakafan yang
bertujuan memberikan kemanfaatan kepada benefesiari hendaklah dititikberatkan,
di samping urusan penyewaan yang berteraskan perundangan Islam dilaksanakan.[9] Pengecualian diberikan kepada institusi
masjid selaras dengan prinsipnya sebagai tempat untuk menunaikan solat dan
sebarang bentuk amalan keagamaan.[10]
Mekanisme ini dilaksanakan merujuk kepada tujuan (niat) pewakaf ketika
pewakafan hartanya dibuat, samada untuk pembiayaan pendidikan, masjid, sekolah
atau apa sahaja selagi mana ia bersesuaian dengan perundangan Islam. Aspek
pengurusan dalam merealisasikan pengembangan harta wakaf melalui penyewaan ini
diamanahkan kepada nazir (mutawalli) sebagai pentadbir wakaf. Pelaksanaan penyewaan harta wakaf ini hendaklah
dilakukan secara berhemah dan dengan penuh tanggungjawab demi membangunkan
harta wakaf tersebut. Perkara ini telah ditegaskan oleh Zakariyya al Ansari dari
mazhab Shafi’i, dalam satu komentarnya, agar pemegang amanah (nazir) dapat melaksanakan tanggungjawab
dengan serius dan berintegriti bagi mengelakkan perlakuan yang tidak jujur atau
pecah amanah.[11]
Meneliti kepada perbincangan para ulama empat mazhab, penyewaan harta wakaf
boleh dibuat dalam dua keadaan iaitu secara penyempurnaan syarat waqif, dan kedua bergantung kepada
keperluan yang dinyatakan[12]. Bagi
syarat yang pertama, nazir hendaklah mengenalpasti segala
syarat-syarat yang dikehendaki oleh pewakaf sebagaimana yang termaktub dalam
niat pewakafan. Seterusnya
sebagai pemegang amanah harta wakaf tersebut, nazir akan menguruskan proses
penyewaan harta seperti tempoh dan kadar sewaan yang dikenakan bagi kepentingan
benefesiari.[13] Bagi merealisasikan maksud tersebut, nazir
mestilah mendetailkan segala syarat-syarat penyewaan harta wakaf di dalam
kontrak penyewaan sebagaimana hasrat asal pewakaf. Sebagai
contoh, sekiranya pewakaf telah mensyaratkan harta itu disewakan secara
tahunan, nazir mestilah memasukkan
klausa di dalam kontrak penyewaan. Tempoh
penyewaan yang dibenarkan adalah dalam jangka masa yang tidak terlalu panjang. Dalam masa yang sama, apa-apa percanggahan yang
berlaku dan tidak bertepatan dengan syarat yang dikehendaki oleh pewakaf maka
kontrak penyewaan tersebut adalah terbatal.
Dalam kes di mana tidak ada apa-apa syarat yang diletakkan atau penyataan
yang tidak jelas daripada pewakaf, nazir
berhak membuat keputusan samada menyewakannya atau tidak. Ianya berdasarkan
kepada keperluan atau maslahah ke atas harta itu.[14] Dalam situasi ini, nazir tidak dianggap sebagai mengingkari syarat kerana tindakannya
berdasarkan kemaslahatan. Sekiranya harta tanah tersebut tidak disewakan, maka
tidak berlaku apa-apa pengembangan dan pembangunan ke atas harta wakaf
tersebut. Sudah tentu hasrat pewakaf mewakafkan hartanya demi mendekatkan diri
kepada Allah tidak akan kesampaian justeru ia tidak dimanfaatkan. Antara
keadaan yang membolehkan harta wakaf disewakan ialah seperti rumah yang
memerlukan kepada pembaikian. Dalam kes ini, rumah itu boleh disewakan dan
hasilnya boleh digunakan untuk membiayai kerja-kerja pembaikian. Bagi mencapai
maksud tersebut, nazir akan
menggunakan budi bicaranya dalam proses penyewaan dan pemulihan harta wakaf
selaras dengan hasrat pewakaf dan kemanfaatan yang akan diperolehi oleh
benefesiari. [15]
3.0 Tempoh
Penyewaan
Menurut majoriti ulama, apabila pewakaf bertindak sendiri sebagai nazir, maka dia boleh menyewakan harta
wakaf untuk tempoh seberapa lama yang diinginkan.[16] Tidak ada tempoh tertentu yang dihadkan
kerana dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk pewakafannya. Walaubagaimanapun sekiranya nazir yang dilantik itu bukan pewakaf dan hanya bertindak sebagai
pemegang amanah, keadaan ini menjadi berbeza. Kontrak
sewa yang dibuat mestilah selaras dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan
oleh pewakaf. Walau bagaimanapun, para ulama
menerima tindakan nazir yang
memanjangkan tempoh sewaan sekiranya ia memberi kebaikan kepada mauquf, pewakaf dan benefisiari.[17] Begitu juga sekiranya keadaan amat
memerlukan nazir bertindak
sedemikian.[18] Namun sekiranya tindakan yang perlu dilakukan oleh nazir ke atas kontrak penyewaan ini melampaui syarat-syarat yang
dikehendaki oleh pewakaf, maka pengesahan dan kebenaran qadi diperlukan.[19] Ini adalah kerana nazir hanya
melaksanakan tanggungjawabnya sesuai dengan apa yang telah ditetapkan oleh
pewakaf. Pandangan
ini selaras dengan kefleksibilitian sistem perundangan Islam yang membuka ruang
seluas-luasnya kepada pengembangan harta wakaf selagi ia tidak bertentangan
dengan syarak. Ia adalah suatu yang praktikal
untuk menjadikan pewakafan itu berfungsi dan dalam masa yang sama harta wakaf
dapat dimajukan.
Selaras dengan perkara ini, al-Bahuti melihat ianya perlu disokong oleh
semua qadi iaitu tempoh penyewaan terhadap mauquf
tidak memerlukan kepada syarat yang telah ditetapkan oleh pewakaf sekiranya
keperluan penyewaan wujud.[20] Meskipun ia melanggari syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh pewakaf,
namun kepentingan kemaslahatan dalam mencapai objektif pewakafan itu perlu
diutamakan selagi ia bersesuaian dengan perundangan Islam. Pendapat dalam mazhab Hanafi dan Maliki adalah
bertentangan dengan pandangan di atas.
Mereka menolak kefleksibilitian mengenai tempoh penyewaan sesuatu mauquf. Mereka
juga tidak menerima pandangan yang mengatakan nazir atau qadi mempunyai kuasa mengikut pertimbangan sendiri
merujuk kepada tempoh sewa dalam kes yang dibincangkan di atas. Pendapat dua
mazhab ini ialah tempoh penyewaan hendaklah dihadkan dalam suatu jangka masa
tertentu.
Pandangan ulama terkemudian (al-mutaakhirun)
dalam mazhab Hanafi menolak pandangan ulama terdahulu (al-mutaqaddimun)[21]. Bagi mereka, tempoh penyewaan
mauquf perlu dihadkan dalam jangka masa
tertentu sekiranya pewakaf tidak menyatakannya dalam pewakafan yang dibuat. Menurut mereka tanah tidak boleh disewa melebihi tiga
tahun manakala rumah pula melebihi setahun. Alasan
mereka ialah tempoh sewa yang panjang boleh membawa kepada lupusnya pewakafan
atau mencetuskan kepada pemilikan semula harta wakaf tersebut. Ini amat
bertentangan dengan prinsip wakaf itu sendiri.
Pandangan lain pula menyatakan, jika tanah disewa untuk tujuan pertanian,
pemberi sewa mesti menyediakan kontrak sewa untuk tempoh yang diperlukan oleh
penyewa bagi mengusahakan tanah. Ini bergantung
kepada keadaan semulajadi tanah. Sebagai contoh jika keadaan fizikal tanah
memerlukan setahun, kontrak penyewaan mesti dibuat untuk tempoh sesuai bagi
penyewa menyelesaikan kerjanya dan tidak boleh melebihi tempoh yang dibenarkan.
Abu Layth pula menyatakan, penyewaan harta wakaf sama ada tanah atau rumah,
hanya dibenarkan untuk tempoh tiga tahun[22]. Peraturan menghadkan tempoh penyewaan
ini sebenarnya manifestasi niat mereka
untuk menjadikan harta wakaf eksklusif sebagai harta Tuhan. Faktanya ialah tiada dalil di dalam Quran atau Hadis
Nabi mengenai penghadan tempoh penyewaan ini. Asas
pandangan mereka hanyalah prinsip bahawa harta wakaf adalah milik Allah.
Justeru, demi memelihara prinsip ini, mereka berpendapat sepatutnya kontrak
sewa perlu dihadkan dalam tempoh tertentu. Jika
tiada penghadan dibuat, ia mungkin tidak dilindungi. Lamanya tempoh masa
penyewaan dibimbangi akan membawa kepada tuntutan pemilikan atau apa-apa
tindakan yang tidak berasas oleh penyewa .[23] Perkara ini akan membawa kepada berlakunya
tuntutan-tuntutan yang tidak munasabah ke atas harta wakaf tersebut. Oleh
kerana itulah maka penghadan ke atas tempoh penyewaan dibuat.
Perbincangan mengenai pembangunan harta wakaf ini turut dikupas oleh para
ulama mazhab Maliki. Mereka membezakan mengenai penyewaan harta wakaf ini
kepada dua kategori. Bagi tanah yang diwakafkan khusus kepada individu
tertentu, tempoh penyewaan yang dibenarkan hanya setakat dua atau tiga tahun.
Sekiranya pewakafan dibuat kepada kelompok yang lebih besar atau jumlah yang
lebih ramai, ia dipanjangkan sehingga empat tahun. Sewaan rumah pula hanya
dihadkan selama setahun.[24] Alasan tempoh penyewaan tanah lebih panjang kerana ia tidak mudah rosak
sebagaimana yang boleh berlaku kepada rumah.[25] Perkara ini bergantung kepada bentuk
pewakafan yang tidak mempunyai syarat-syarat nyata daripada pewakaf. Sebagaimana
perbincangan sebelumnya, pandangan ini adalah berdasarkan kepada saranan dan
pendapat para ulama ketika itu. Seterusnya ia telah menjadi amalan para qadi di
Cordoba, justeru mereka melihatnya sebagai suatu kemaslahatan dan keperluan
semasa ketika itu.[26] Perkara ini selaras dengan kaedah fiqh
yang menyebut “polisi seseorang pemerintah berdasarkan kepada keperluan (tasarruf al imam manut bi al maslahah)”[27].
Pandangan dan amalan mengenai penyewaan harta wakaf sebagaimana yang telah
dibahaskan amat menarik kerana ia memperlihatkan tahap inovasi dan kreativiti
para ulama dalam membangun dan memajukan harta wakaf ketika itu. Namun penulis tidak dapat mengesan perbincangan
secara mendalam mengenai perkara tersebut berlaku dalam mazhab Shafi’i dan
Hanbali. Peraturan mengenai sewaan menurut
kedua-dua mazhab ini ialah tempoh sewa boleh dipanjangkan
seandainya pakar dalam bidang tersebut mendapati ianya boleh memberi manfaat. Contoh yang diberi ialah sewaan tanah boleh mencapai
ratusan tahun, sementara pakaian sesuai untuk satu atau dua tahun. Prinsip penyewaan ini jugalah yang digunakan untuk
harta wakaf. Samada panjang atau singkatnya jangka masa penyewaan bergantung
kepada manfaat yang diperolehi.[28]
Kedua-dua mazhab ini
tidak membincangkan apa-apa sekatan untuk penyewaan harta wakaf sebagaimana
perbahasan mengenainya daripada mazhab Hanafi dan Maliki. Tidak ada undang-undang khusus yang dibincangkan
mengenai penyewaan harta wakaf. Segala peraturan mengenai penyewaan adalah sama
dengan undang-undang ijarah dalam
mazhab mereka.
Bagaimanapun Ibn Hajr, ulama mazhab Shafi’i dalam bukunya Fatawa al Kubra, menyatakan qadi dalam
mazhab Shafi’i cenderung untuk mengikut polisi mazhab Hanafi seperti
perbincangan di atas sebagai langkah berhati-hati dalam menghalusi amalan
penyewaan harta wakaf.[29] Apa yang dimaksudkan dengan berhati-hati
di sini ialah memberi penghadan kepada tempoh sewaan bagi mengelakkan sebarang
penyalahgunaan. Tindakan proaktif ini
menzahirkan amalan yang amat praktikal telah menjadi pilihan para ulama ketika
itu.
4.0 Kadar
Sewaan Tanah Wakaf
Kadar sewaan turut menjadi isu penting yang telah diperbincangkan oleh para
ulama. Oleh kerana matlamat pewakafan antaranya
untuk memberi kemanfaatan kepada benefesiari, maka kadar sewa yang ditetapkan
oleh nazir mestilah menjuruskan ke
arah itu. Perkara ini dipaparkan dalam beberapa perbincangan mengenai kadar minima atau maksima dan juga
kesannya terhadap kadar tersebut. Pemahaman asas di kalangan ulama mengenai
kadar sewaan harta wakaf hendaklah tidak kurang
daripada kadar kebiasaan(ujra al-mithl)[30]. Apabila kadar sewaan telah ditetapkan selaras dengan kadar semasa (kadar kebiasaan),
kontrak tidak boleh dibatalkan meskipun mendapat
tawaran permintaan yang tinggi ataupun mendapat tawaran kadar sewaan yang lebih
menarik. [31] Isu yang diperbincangkan di sini, sepatutnya kadar sewaan yang lebih menarik merupakan
peluang kepada pembangunan harta wakaf. Bagaimanapun,
para ulama telah mengabaikan perkara ini sekiranya kontrak yang dibuat
berdasarkan kadar kebiasaan.
Walaubagaimanapun mereka berbeza pendapat seandainya kadar sewaan yang
ditetapkan di bawah kadar kebiasaan (semasa). Ulama Hanafi dan Hambali
menyatakan bahawa kontrak tersebut adalah sah. Namun menurut ulama Hanafi,
menjadi tanggungjawab penyewa membayar berdasarkan kadar semasa, [32] dan menurut ulama Hanbali pula meletakkan
tanggungjawab tersebut kepada nazir
untuk membuat bayaran yang terkurang. [33]
Perkara yang diperbahaskan di sini ialah siapakah yang akan memikul
tanggungjawab apabila kontrak itu diadakan di bawah kadar?. Tidak terdapat
suatu pandangan yang jelas tentang perkara ini. Mazhab
Maliki berpendapat bahawa kontrak tersebut adalah sah tetapi mungkin boleh
menjadi batal jika ada tawaran kadar sewa yang lebih baik. Mazhab Shafi’i
bagaimanapun berlawanan pendapat. Mereka
berpandangan bahawa kontrak tersebut adalah batal melainkan
penyewa itu sendiri merupakan benefisiari[34], yang mana pewakafan tersebut sememangnya
dibuat untuk kepentingannya, justeru kadar sewaan sepatutnya berada di bawah
pertimbangannya. Apapun semua mazhab bersetuju
mengenai penentuan sewaan mestilah pada kadar kebiasaan, meskipun mereka tidak
sependapat apabila kadar sewaan di bawah kadar biasa. Mazhab Shafi’i dan Maliki
berpegang kepada prinsip bahawa kontrak tersebut adalah batal justeru untuk
memberi manfaat kepada masyarakat.
5.0 Pembatalan
Kontrak Sewaan Tanah Wakaf
Penyewaan wakaf boleh terbatal atau ditamatkan apabila tempoh perjanjian
dalam kontrak telah tamat seperti di dalam undang-undang sewaan Islam. Tidak
terdapat perbezaan mengenai perkara ini
dengan prinsip utama undang-undang sewaan dalam Islam. Bagaimanapun, terdapat
prinsip dalam undang-undang wakaf berbeza dengan undang-undang penyewaan. Pertamanya, sebilangan
besar ulama sependapat bahawa kontrak penyewaan tidak dibatalkan dengan sebab
kematian pemberi sewa, atau dalam kes ini ialah nazir.[35] Namun ianya bercanggah dengan peraturan umum dalam mazhab Hanafi iaitu kontrak sewaan ini batal jika berlaku kematian sama
ada pemberi sewa atau penyewa.[36]
Justifikasi pertama
tadi adalah kerana pemberi sewa dalam kes wakaf bukan pemilik harta dan kontrak
yang dibuat juga bukan untuk kepentingannya. Dia
hanyalah pemegang amanah yang tidak mempunyai kepentingan di dalam kontrak dan
tidak mempunyai sebarang hak keistimewaan ke atas harta tersebut. Oleh itu kematiannya tidak akan mempengaruhi aspek
sewaan harta wakaf. Bagaimanapun, hal ini
menjadi berbeza apabila yang meninggal itu adalah penyewa. Kontrak akan terbatal kerana ia dibuat untuk
kepentingan penyewa dan mengikatnya untuk membayar sewa. Justeru, apabila dia
sudah meninggal, liabilitinya untuk membayar sewa tidak boleh dipindahkan
kepada orang lain.[37]
Undang-undang sewaan dalam mazhab Maliki, Shafi’i dan Hanbali tidak
menunjukkan banyak perbezaan dengan undang-undang sewaan yang asal dalam mazhab
mereka. Prinsip undang-undang penyewaan adalah
kontrak sewa tidak terbatal dengan sebab kematian tidak kira pihak penyewa atau
pemberi sewa[38]. Kontrak
itu masih sah sehinggalah tamatnya tempoh perjanjian kontrak. Kematian mana-mana pihak tidak menjejaskan
keseluruhan kontrak. Mazhab-mazhab ini melihat
bahawa kontrak sewaan ini masih terikat seperti kontrak jualan. Subjek yang disewa adalah diwarisi oleh waris si mati
untuk terus mendapatkan hak menggunakannya. Penamatan
kontrak sewa terjadi apabila penyewa tidak memenuhi kontrak seperti enggan
membayar sewa[39]. Berdasarkan
perkara ini ketiga-tiga mazhab tidak melakukan kelainan berkenaan pembatalan
sewaan harta wakaf.
6.0 Hak
dan Tanggungjawab Penyewa Tanah Wakaf
Meneliti kepada pandangan para ulama empat mazhab, tidak ada tindakan yang
jelas mengenai peraturan aspek (mentadbir) hak atau tanggungjawab penyewa ke atas harta wakaf. Mereka berpendapat bahawa ianya selari dengan
undang-undang penyewaan Islam berkaitan perkara tersebut. Ulama daripada empat mazhab telah sepakat bahawa
apabila kontrak sewa dibuat mengikut undang-undang maka penyewa berhak ke atas
perkara tersebut. Sebagai contoh, apabila
menyewa rumah, penyewa berhak menduduki rumah tersebut dan mendapat manfaatnya. Bagaimanapun penyewa dilarang daripada melakukan sesuatu yang boleh merosakkan
rumah yang disewa kerana kontrak ini hanyalah untuk mendudukinya sahaja.[40]
Berhubung dengan penyewaan tanah wakaf, mazhab Hanafi berpendapat bahawa
bahawa penyewa boleh menanam pokok atau membina bangunan di atas tanah wakaf
meskipun tanpa mendapat kebenaran nazir
selagi perbuatan tersebut tidak merosakkan tanah. Penyewa
juga boleh menebang pokok-pokok dan mendirikan bangunan sekiranya perladangan
dan pembinaan itu memberi manfaat kepadanya. Sekiranya
kegiatan itu membawa kepada kemusnahan tanah maka kebenaran mestilah diperolehi
terlebih dahulu. Bagaimanapun, jika penyewa itu mengerudi hasil galian di dalam tanah
maka kebenaran dari nazir dimestikan
dalam sebarang kes sekali pun. Ini kerana
kegiatan mengerudi biasanya menyebabkan kerosakan kekal pada tanah. Sebelum memberi kebenaran dalam semua kes di atas, nazir mestilah mempunyai justifikasi
yang sah bahawa kegiatan tersebut memberi manfaat kepada pewakafan kerana
tanpanya keizinan tidak akan diberi.[41] Semua isu yang telah diperbincangkan di atas adalah untuk memelihara harta
wakaf dan terletak di bawah pertimbangan nazir
untuk mengenalpastinya.
7.0 Prosedur
Penyewaan Premis/ Tanah Wakaf MAIN
Bagi seseorang yang ingin memohon sewaan hartanah wakaf atau premis
hendaklah dengan mengisi borang permohonan sewa daripada MAIN. Pengurus
wakaf hendaklah menyemak agar segala
maklumat berkaitan adalah lengkap dan di masukkan dalam sistem pendaftaran
penyewaan premis/ tanah wakaf. Surat tawaran akan dikeluarkan kepada pemohon
setelah permohonan mereka berjaya dan diluluskan oleh pihak pengurusan MAIN.
Surat perjanjian akan dikeluarkan kepada penyewa yang mengandungi perihal
penyewa dan premis atau tanah yang lengkap dengan maklumat tempoh penyewaan,
tarikh perjanjian, kadar sewaan, jenis-jenis tanah, alamat lot dan beberapa
syarat yang dikenakan oleh MAIN. Setelah surat perjanjian dikembalikan kepada
MAIN, dalam tempoh 14 hari pengurus wakaf akan menyerahkan kunci premis dan
direkodkan dalam buku pendaftaran.[42]
Proses sewaan jangka panjang atau pajakan tanah wakaf juga melalui prosedur
yang sama. Kertas kerja cadangan hendaklah dihantar kepada pengurus wakaf untuk
dibuat penilaian oleh pihak MAIN. Pengurus wakaf akan mengadakan rundingan dan
perbincangan dengan pihak pemaju. Segala laporan dan kertas cadangan akan
dibentang kepada mesyuarat MAIN. Setelah kelulusan dikeluarkan oleh pihak MAIN,
pengurus wakaf akan menyempurnakan perjanjian pajakan antara pemaju dengan
MAIN. Pihak MAIN juga berhak untuk menamatkan penyewaan sekiranya luput tempoh
penyewaan, atau penyewa telah melanggar perjanjian, atau penyewa menyerahkan
milikan kosong kepada MAIN atau penyewaan ditamatkan oleh MAIN atau penyewa
sendiri. Notis penamatan perjanjian penyewaan hendaklah dibuat oleh pengurus
wakaf 3 bulan sebelum tarikg tamat tempoh dengan mengambilkira juga tentang
tarikh tamat tempoh dan jumlah tunggakan sewa. Notis penamatan sewa akan dikeluarkan
kepada penyewa. Sekiranya terdapat deposit kepada penyewa masih ada, ia akan
dikembalikan dan pengurus wakaf akan membuat penyelarasan akaun dan menamatkan
akaun sewaan berkenaan.
8.0 Isu dan Permasalahan Penyewaan Tanah
Wakaf
Terdapat beberapa isu dan permasalahan dalam kes penyewaan tanah wakaf
milik MAIN. Antaranya ialah:
8.0.1
Kadar dan Nilaian Sewaan Hartanah/ Premis Wakaf MAIN
Isu berkaitan kadar dan nilaian
sewaan tanah wakaf/ premis yang terlalu rendah telah diperkatakan agak sekian
lama. Permasalahan yang berkait dengan kadar sewa yang terlalu rendah
berbanding nilaian semasa bagi harta tanah wakaf adalah antara masalah yang
agak ketara, khususnya bagi penyewaan tapak tanah kediaman. Dasar pemberian sewaan tanah ini telah lama diamalkan
sejak dahulu lagi. Walaupun MAIN. telah menjadi pengawal harta wakaf, namun
sehingga kini tidak ada prosedur yang sistematik telah dilaksanakan bagi
mengatasi permasalahan ini. Cadangan untuk menaikkan kadar sewa tanah wakaf
milik MAIN turut menimbulkan rasa ketidakpuasan hati di kalangan penyewa
biarpun kadar yang disewa sebelum ini jauh lebih rendah daripada harga
nilaian semasa.
Antaranya kajian yang dibuat oleh Kamarudin Ngah boleh dijadikan ukuran dan
indeks kadar sewaan tanah wakaf di Malaysia. Sebagai contoh di Bandar
Melaka sewa tanah wakaf adalah antara RM1.00 hingga RM14.00 sebulan. Manakala
kadar sewaan tanah dan rumah kedai adalah antara RM17.75 sehingga RM430.00
sebulan. Di negeri Perak hampir ke semua tanah yang disewa pada akhir dan awal
kurun ke-19 dikenakan sewaan pada kadar RM1.00 sebulan untuk tempoh 99 tahun.
Bagi tanah yang disewa antara tahun 1964 dan 1965 dengan tempoh 66 tahun, kadar
sewaannya adalah sebanyak RM10.00 sebulan. Secara umumnya kadar sewaan ini amat
rendah terutama tanah wakaf yang berada di pusat bandar berbanding dengan kadar
sewaan semasa. Situasi ini akan mempengaruhi pendapatan Majlis Agama Islam
Negeri yang amat rendah.[43]
Di negeri Melaka, MAIM juga berhadapan dengan masalah
penyewa yang enggan menerima skim baru tarif sewaan tanah dan premis wakaf yang
mereka duduki. Keadaan ini menyukarkan MAIM untuk membuat penyusunan semula
tarif sewaan premis dan tanah wakaf miliknya.[44]
Lebih menyukarkan apabila tanah dan premis tersebut disewa sebelum merdeka
dengan kadar nilaian sewa yang terlalu murah. Contohnya rumah kedai di Lot 2
Jalan Hang Kasturi sebanyak RM108 sebulan atau RM1296 setahun dan di Lot 331
Jalan Kampung Kuli disewa dengan kadar RM30.00 sebulan atau RM360.00 setahun.[45] Di
negeri Kelantan, Bagi sewa harta tanah wakaf, Majlis telah menetapkan kadar
sewa iaitu bagi setiap keluasan 1600 kaki persegi bernilai RM 80.00 setahun (RM
6.66 sebulan). Kadar nilai harga sewa ini adalah merangkumi sama ada tanah wakaf yang berada di kawasan bandar
atau di luar bandar.
Di bandar Kota Bharu, misalnya kadar sewa bagi kebanyakan
tapak kediaman adalah antara RM 1.00 hingga RM 10.00 sebulan. Bagi Lot 12, Mukim Kedai Buluh kadar sewanya
adalah RM 2.08 sebulan dengan keluasan 1 ekar 467 depa yang didiami seramai 18
orang penyewa. Begitu juga dengan Lot 174
Seksyen 1, Lot 32 Seksyen 4, Lot 145 Seksyen 4 dan Lot 266 Seksyen 28, purata kadar sewanya
adalah RM 5.00 sebulan. Lot-lot tersebut agak luas melebihi 13 ekar dengan
jumlah bilangan penyewa seramai 86 orang. Terdapat juga beberapa Lot lain di
bandar Kota Bharu yang disewa dengan kadar yang begitu rendah, antaranya Lot 112 Seksyen 3, kadar sewanya
adalah antara RM 5.00 hingga RM 10.00 sebulan.
Bagi kadar sewa di luar jajahan Kota Bharu pula, kadar
sewanya adalah sama sebagaimana di kawasan bandar. Antaranya Lot 922, di Mukim
Kasar Pasir Mas, kadar sewanya adalah rendah iaitu RM 1.00 sebulan dengan
keluasan 1 ekar 225 depa, dan didiami seramai 12 orang penghuni.[46]
JADUAL 1 : KEGUNAAN DAN
KADAR SEWA TANAH WAKAF AM MAIK
Bil
|
H/Milik
|
Kegunaan
|
Sewa
RM
Sebulan
|
Pendapatan
Tahunan
|
1
|
GM4111
|
Pajak
dusun kelapa
|
3.33
|
40.00
|
2
|
GM267
|
Pajak
dusun kelapa
|
1.66
|
20.00
|
3
|
M1005
|
Sewa
tapak
|
156.00
|
1872.00
|
4
|
Gm207
|
Sewa
tapak
|
55.00
|
660.00
|
5
|
G 16898
|
Sewa
gudang
|
125
|
1500.00
|
6
|
Qt (M)8
|
Sewa
gudang
|
250.00
|
3000.00
|
7
|
Gm2317
|
Pajak
dusun
|
4.16
|
50.00
|
8
|
Gm5728
|
Sewa
tapak
|
15.00
|
180.00
|
Sumber Unit
Baitumal dan Wakaf MAIK
JADUAL 2: KEGUNAAN DAN KADAR SEWA TANAH
WAKAF KHAS TG PAHLAWAN & SULTAN MANSUR
Bil
|
H/Milik
|
Kegunaan
|
Sewa
RM
Sebulan
|
Pendapatan
Tahunan
|
1
|
5447
|
Sewa
tapak rumah
|
53.40
|
641.00
|
2
|
5751
|
Sewa
tapak rumah
|
76.30
|
916.00
|
3
|
8907
|
Sewa
tapak rumah
|
52.50
|
630.00
|
4
|
Gm116
|
Sewa
tapak rumah
|
38.25
|
459.00
|
5
|
Gm1579
|
Sewa
tapak rumah
|
37.39
|
448.70
|
6
|
Gm1145
|
Pajak
padi
|
33.33
|
400.00
|
7
|
Gm468
|
Sewa
tapak rumah
|
25.00
|
300.00
|
8
|
Gm10907
|
Pajak
kelapa
|
37.50
|
450.00
|
9
|
Gm254
|
Pajak
kelapa
|
25.00
|
300.00
|
Sumber Unit
Baitumal dan Wakaf MAIK
Pada tahun 2003, Majlis Agama Islam Pulau Pinang merancang
menyediakan perjanjian baru terhadap penyewa premis dan tanah tanah wakaf bagi
menggantikan perjanjian lama yang menetapkan tempoh perjanjiannya berdasarkan
kaedah bulan ke bulan. Tempoh sewa yang ditetapkan mengikut perjanjian baru
adalah selama 2 tahun. Selain itu, perjanjian ini menyatakan tarikh mula dan
tamat tempoh sewaan, tarikh permulaan pembayaran sewa bulanan dan keterangan
mengenai premis atau tanah berkenaan. Pada penghujung tahun 2001, Majlis
merancang untuk menaikkan kadar sewa tapak kawasan Tanah Wakaf Haji Kassim dan
Tanah Wakaf Sheikh Eusoff. Keluasan Tanah Wakaf Haji Kassim adalah seluas 7.41
ekar dan ada sebanyak 85 lot kediaman. Keluasan Tanah Wakaf Sheikh Eusoff di
Jalan Air Itam pula adalah seluas 17 ekar dan ada sejumlah 90 unit kediaman di
atasnya. Kadar sewa bagi setiap lot di 2 kawasan berkenaan adalah antara RM4.80
hingga RM5.30 sebulan. Asas pertimbangan Majlis untuk menaikkan kadar sewa
tanah tersebut adalah berdasarkan kepada Laporan daripada Jabatan Penilaian dan
Perkhidmatan Harta. Menurut Laporan Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta, kadar
sewa tapak semasa bagi 2 kawasan tersebut adalah antara sejumlah RM30 hingga
RM50 sebulan. Selain itu, kadar yang akan dikenakan haruslah tidak kurang daripada
RM30 sebulan.[47]
Di negeri Johor, semakan Audit mendapati Majlis Agama
Islam Johor tidak menyediakan perancangan terperinci terhadap harta wakaf yang boleh
disewakan. Selain itu, proses untuk menetapkan tempoh meluluskan permohonan
sewaan, penetapan kadar sewa, penilaian semula kadar sewa, tempoh sewaan yang
seragam dan pemantauan terhadap kutipan sewa juga tidak dinyatakan dengan jelas
serta dijadikan sebagai satu polisi penyewaan harta wakaf.[48]
8.0.2 Pelanggaran
Perjanjian Sewa
Terdapat dua permasalahan yang
dihadapi oleh MAIN dalam pengurusan sewaan tanah wakaf. Antaranya terdapat
tanah yang diberi sewa tanpa apa-apa ikatan perjanjian yang diberi sewa sejak
lama. Keadaan ini agak menyukarkan MAIN untuk mengambil apa-apa tindakan ke
atas penyewa. Selain itu terdapat juga kes pelanggaran perjanjian sewa. Di
negeri Kelantan, MAIK telah menetapkan syarat penyewa hendaklah mereka yang
kurang kemampuan dan tidak boleh mendirikan bangunan kekal. Namun boleh
dikatakan 70 peratus penyewa mendirikan bangunan kekal, dan tidak kurang juga
yang memiliki bangunan kediaman mewah, contohnya terdapat beberapa buah rumah
banglo yang tersergam indah antaranya di Lot 284, No. 256 dan 125 kampung Bunga
Emas Banggol Badang. Begitu juga
kediaman di Lot 2080 Pengkalan Chepa Kota Bharu Kelantan. Tindakan ini jelas
bertentangan dengan undang-undang dan hukum syarak. Kedapatan juga ahli waris
yang mengambil kesempatan memungut hasil sewaan wakaf MAIK untuk kepentingan
ahli keluarga mereka.[49]
Selain itu terdapat juga isu pelanggaran perjanjian sewa dengan menambahkan
keluasan tanah wakaf tanpa mendapat keizinan daripada MAIN. Sebagai contoh di
negeri Kelantan, MAIK telah mengenal pasti lokasi dan keluasan tanah wakaf yang
didiami oleh setiap penyewa dengan melantik seorang Pegawai Penempatan untuk
mengukur keluasan tanah seperti yang ditetapkan oleh MAIK dengan kadar harga RM80.00
bagi 1600 kaki persegi. MAIK hanya menaikkan kadar sewa selaras dengan keluasan
yang diduduki berdasarkan kadar yang ditetapkan. Sebelum ini MAIK tidak
mempunyai Pegawai Penempatan, oleh itu para penyewa sengaja meluaskan tanah
yang diduduki oleh mereka sekarang dengan sesuka hati dan keluasan sebenar tidak dapat dipastikan oleh pihak MAIK secara
tepat. Malahan penetapan kadar sewa adalah dibuat secara anggaran sahaja.[50]
Tidak kurang juga yang membina kedai/ gudang perniagaan. Hasil tinjauan
didapati 14 buah rumah kediaman/ kedai di Lot 2080 telah diberi sewa kepada
orang lain.[51] Begitu juga di Lot 174 Seksyen 3 Kota
Bharu, rumah-rumah kedai dibina dan diberi sewa kepada orang lain. Rumah-rumah ini akan diwarisi sama ada oleh
isteri, anak-anak, cucu, atau keluarga
mereka dan akhirnya harta tersebut menjadi milikan kekal atau dipesakai.
Kedapatan juga tanah wakaf yang dijual oleh anak-anak penyewa asal kepada pihak
ketiga tanpa menukar nama pemilik dan di luar pengetahuan MAIK dengan harga
yang tinggi. Pihak pertama (penyewa asal) yang mendiami tanah tersebut telah
lama meninggal dunia dan diwarisi oleh waris atau isteri atau anak. Ada juga
tanah wakaf yang dijual dan ditukar nama secara sah walaupun tiada surat
perjanjian. Kebanyakan pembelinya adalah penghuni di kawasan yang sama yang
terdiri daripada golongan yang berkemampuan.
Apa yang lebih malang, tanah tersebut dijual sedangkan tunggakan hutang
sewaan tak terbayar dengan MAIK masih banyak dan belum dilunaskan lagi.
Lantaran itu penyewa menjadi mangsa kerana dinaikkan harga sewa bagi meraih
keuntungan kepada pemilik yang baru. Pada dasarnya pemilik asal hanya menjual
rumah kediaman yang dibinanya sendiri di atas tanah wakaf, namun melihat kepada
nilai harga rumah tersebut ia termasuk juga nilai tanah tapak kediaman.
Tindakan ini secara tidak langsung menyukarkan pihak MAIK untuk mengenali
penyewa asal yang berhak membayar hutang yang tertunggak. Maka adalah tidak
adil sekiranya faedah yang diperoleh daripada harta wakaf hanya berlegar kepada
golongan tertentu sahaja. Keadaan ini langsung bertentangan dengan hukum syarak
dan niat pewakaf. Tindakan yang tidak bermoral ini tidak akan memberi manfaat
kepada pembangunan umat Islam. Melalui temubual dengan beberapa orang penghuni
yang tinggal di tanah wakaf jelas menunjukkan pemahaman dan pengetahuan umat
Islam tentang kepentingan pembangunan tanah Wakaf amat terbatas. Mereka cukup
bimbang sekiranya penempatan dan kepentingan mereka selama ini diganggu gugat,
sekiranya diambil alih oleh MAIK bagi tujuan projek pembangunan. Mereka belum
menyedari bahawa pembangunan wakaf dapat membantu proses pembangunan ekonomi
umat Islam seluruhnya.
Sumber:
Unit Baitulmal dan Wakaf MAIK
JADUAL 4: PERBANDINGAN KADAR SEWA SEBELUM DAN SELEPAS PENGUKURAN
BIL
|
NO/FAIL
|
KADAR SEWA SEBULAN
(SBL) (RM)
|
KADAR SEWA
SEBULAN
(SLP) (RM)
|
JUMLAH PERBEZAAN
(RM)
|
1
|
419/1960/53
|
63.00
|
212.50
|
149.50
|
2
|
419/1960/62
|
63.00
|
50.25
|
12.75
|
3
|
419/1960/76
|
63.00
|
251.00
|
188.00
|
4
|
419/1960/72
|
63.00
|
80.91
|
17.91
|
5
|
224/1970/1
|
13.00
|
261.40
|
248.40
|
6
|
71/1973/8
|
60.00
|
236.00
|
176.00
|
7
|
419/1960/85
|
63.00
|
112.00
|
49.00
|
8
|
71/1973/81
|
60.00
|
282.70
|
222.70
|
9
|
71/1973/223
|
60.00
|
301.00
|
241.00
|
10
|
71/1973/71
|
60.00
|
167.00
|
107.00
|
11
|
71/1973/5
|
60.00
|
76.30
|
16.30
|
12
|
419/1960/59
|
63.00
|
396.70
|
333.70
|
13
|
419/1960/89
|
63.00
|
208.00
|
145.00
|
14
|
419/1960/66
|
63.00
|
182.35
|
119.35
|
15
|
71/1973/18
|
60.00
|
267.25
|
207.25
|
Sumber: Unit Baitumal dan Wakaf MAIK
8.0.3 Tunggakan Hasil Sewaan Tanah Wakaf
Sikap kurang prihatin dan cakna
masyarakat dan kurangnya kefahaman tentang penggunaan harta wakaf masih tinggi
di kalangan masyarakat. Sebagai contoh di Kelantan, MAIK masih lagi berhadapan
dengan masalah tunggakan sewa yang begitu tinggi. Beberapa langkah telah
diambil untuk memastikan segala tunggakan semasa dapat dijelaskan oleh penyewa
sebelum kadar sewa baru dikenakan. Permasalahan
ini timbul kerana tidak ada pemantauan dan jadual yang teratur untuk mengesan
masalah berkaitan, sesetengah fail sewaan tidak dikemaskinikan, umpamanya
berkaitan tarikh diberi sewa, tarikh tamat perjanjian, surat tawaran
perjanjian, sistem pungutan, bancian
penduduk dan lain-lain. Senarai penyewa masuk dan berhenti tidak direkod dengan
teliti, dan kehilangan fail induk/ asal
(fail lesap) juga sering berlaku.[52] Sesetengahnya pula memberi alasan
tidak mampu untuk membayar sewa, biarpun kadar sewa yang dikenakan tidak
terlalu membebankan mereka. Alasan yang dikemukan oleh penyewa adalah sesuatu
yang tidak mustahil. Sebagai contoh kadar sewaan RM60.00 setahun adalah terlalu
rendah, memandangkan taraf kehidupan masyarakat pada hari ini jauh berbeza
dengan kehidupaan tahun 70 dan 80-an dahulu.
Ini juga berkait dengan sikap penyewa terbabit yang menunjukkan mereka
sememangnya berkemampuan dan sengaja mengambil sikap acuh tak acuh dan
mementingkan diri sendiri. Keadaan ini
dapat dilihat peningkatan jumlah tunggakan sewa tanah wakaf. Pada tahun 1996
sejumlah RM100,335.00 yang tertunggak.
Pada tahun 1997 pula jumlah tertunggak meningkat sebanyak RM 115,004.00 dan
jumlah ini semakin meningkat pada tahun 1998 iaitu sebanyak RM 181, 390.00.
Jumlah tunggakan ini dianggarkan semakin meningkat dari setahun ke setahun. Pada
tahun 1999 Majlis terpaksa menanggung tunggakan sewa tak berbayar sebanyak RM
133,663.70. Pada tahun 2000 terdapat sejumlah kira-kira RM 158,332.82.
Jumlah tunggakan tertinggi ialah di Lot 284,
Mukim Badang yang mempunyai penghuni seramai 269 orang yang melibatkan
tunggakan sejumlah RM 87,732.65. Seterusnya di Lot 401 Kedai Buluh Badang yang
mempunyai jumlah 49 orang penghuni, jumlah yang tertunggak bernilai RM
21,260.00. Manakala di Lot 2080, 2081 dan Lot 2082 melibatkan tunggakan
sebanyak RM 13,984.77 dengan bilangan penghuni seramai 50 orang.
JADUAL 5: STATISTIK TUNGGAKAN SEWA TANAH WAKAF TAPAK KEDIAMAN 1998-2000
BIL
|
LOKASI TANAH
/PENEMPATAN
|
BILANGAN PENYEWA
1998 1999
2000
|
TUNGGAKAN BAGI TAHUN
1998(RM)
1999(RM) 2000(RM)
|
||||
1
|
2
|
2
|
2
|
840.00
|
1020.00
|
1200.00
|
|
2
|
|
3
|
|
|
630.00
|
|
|
3
|
|
12
|
12
|
12
|
839.00
|
688.00
|
793.00
|
4
|
|
317
|
263
|
269
|
107590.00
|
68260
|
87732.65
|
5
|
|
30
|
30
|
30
|
11468.00
|
12,245.50
|
13,912.60
|
6
|
Lot 596
Baung Panji K/Bharu
|
48
|
48
|
50
|
17598.00
|
3024.00
|
13984.77
|
7
|
|
31
|
31
|
31
|
106,75.00
|
10992.50
|
8363.5
|
8
|
|
45
|
48
|
49
|
21810.00
|
21690.00
|
21260.00
|
9
|
|
10
|
10
|
10
|
1,857.00
|
2487.00
|
2739.00
|
10
|
|
12
|
18
|
18
|
1858.50
|
2293.00
|
2322.00
|
11
|
|
15
|
15
|
15
|
4000.00
|
2944.00
|
3384.00
|
12
|
|
9
|
9
|
9
|
1,539.00
|
2128.00
|
1997.00
|
13
|
|
6
|
|
|
686.00
|
|
|
14
|
|
|
11
|
|
|
4940.00
|
|
15
|
Lot 128
Mak Nuralang Sg. Pinang
|
|
1
|
1
|
|
100.00
|
60.00
|
16
|
|
|
2
|
2
|
|
851.70
|
584.30
|
|
JUMLAH
KESELURUHAN
|
540
|
500
|
498
|
181,390.50
|
133,663.70
|
158,332.82
|
Sumber Unit Baitumal
dan Wakaf MAIK
8.0.4 Penyewaan kepada Pihak
Ketiga
Isu pembabitan pihak ketiga
dalam penyewaan tanah wakaf juga berlaku. Sikap tamak dan haloba tanpa
menghiraukan hak dan kepentingan orang lain menyebabkan banyak tanah wakaf
diberi sewa kepada pihak ketiga dengan harga yang tinggi. Di Kelantan, MAIK
telah meletakkan syarat antaranya dalam perjanjian tanah wakaf yang diluluskan untuk disewa hendaklah dibina
rumah kediaman dalam tempoh setahun dengan keluasan 1600 kaki persegi kepada
semua penyewa dan mesti diduduki sendiri oleh penyewa. Namun malangnya,
kesempatan ini telah diambil oleh penyewa dengan menambahkan keluasan kawasan
yang didiami masing-masing untuk kepentingan ahli keluarga mereka. Ada di kalangan penghuni
yang memiliki rumah lebih daripada sebuah dan diberi sewa rumah tersebut kepada
orang lain dengan kadar sewa yang berlipat ganda lebih tinggi daripada kadar
sewa yang ditetapkan oleh MAIK.
Masalah penyewaan tanah wakaf
kepada orang ketiga perlu dibenteras dan golongan ini dianggap sebagai zalim
kerana memakan dan mengurangi hak orang lain yang tidak sepatutnya dilakukan. Siasatan perlu
dibuat secara terperinci dan tindakan segera perlu diambil dengan merampas
terus tanah tersebut daripada pemilik asal dan diberikan kepada mereka yang
berhajat melalui perjanjian baru setelah notis dikeluarkan. Perjanjian dengan penyewa perlu dibuat ke
atas semua pemilik kediaman tanah wakaf
dan memperbaharui semula surat
perjanjian apabila telah tamat tempohnya. Perjanjian yang dibuat adalah dihadkan
kepada tempoh setahun atau dua tahun sahaja agar kadar sewa ini dapat dinaikkan
tanpa terikat dengan perjanjian lama dan selaras dengan nilaian sewaan semasa.
Melalui kaedah ini secara tidak langsung masalah harta wakaf dijadikan pesaka
dan isu penjualan tanah wakaf dapat diatasi. Pemantauan dari semasa ke semasa
yang dibuat secara berterusan sudah pasti kesilapan lama tidak akan berulang
lagi. Hasil daripada keterikatan penyewa dengan perjanjian ini bermakna mereka
terpaksa patuh dan tunduk kepada segala arahan MAIK dan tindakan undang-undang
akan diambil kepada sesiapa yang melanggar perjanjian ini, sebagai penceroboh
tanah wakaf
Jadual
6: Tanah Wakaf yang disewa Semula dan Perbandingan Kadar Sewa
BIL
|
NO.
|
NO.
RUMAH
|
KADAR
SEWA MAIK SETAHUN
(RM)
|
KADAR SEWAAN YANG DIKENA SEBULAN (RM)
|
PERBEZAAN
KADAR
SEWA
(RM)
|
1
|
2080
|
50
|
300.00
|
197.90
|
102.10
|
2
|
2080
|
51
|
240.00
|
110.00
|
130.00
|
3
|
2080
|
55
|
100.00
|
76.80
|
23.20
|
4
|
2080
|
57
|
140.00
|
69.90
|
70.10
|
5
|
2080
|
59
|
100.00
|
396.70
|
296.70
|
6
|
2080
|
62
|
175.00
|
50.25
|
124.75
|
7
|
2080
|
72
|
150.00
|
80.91
|
69.90
|
8
|
2080
|
79
|
130.00
|
74.90
|
55.10
|
9
|
2080
|
80
|
80.00
|
69.20
|
10.80
|
10
|
2080
|
83
|
240.00
|
112.00
|
128.00
|
11
|
2080
|
86
|
150.00
|
104.00
|
46.00
|
12
|
2080
|
92
|
150.00
|
126.95
|
23.05
|
13
|
2080
|
93
|
200.00
|
46.78
|
153.22
|
14
|
2080
|
95
|
1100.00
|
131.37
|
968.63
|
15
|
2080
|
97
|
105.80
|
300.00
|
194.20
|
Di Kelantan kebanyakan tanah
wakaf adalah terdiri daripada kawasan penempatan, premis perniagaan dan tanah
pertanian. Sebahagian besar
tanah-tanah wakaf diberi sewa terutama kepada golongan miskin yang tidak
mempunyai tanah untuk pembinaan tapak rumah, tetapi mereka ini mampu untuk
mendirikan rumah bertaraf sederhana dengan syarat tidak dibenarkan membina
bangunan kekal untuk perniagaan. Hasil daripada kajian yang dibuat sebelum ini
menunjukkan bahawa kriteria yang disyaratkan oleh MAIK tidak dipatuhi, malah
mereka lebih mementingkan soal peribadi daripada mengutamakan kebajikan orang
ramai. Hasil kajian yang dilakukan sebelum ini terhadap 40 orang penyewa, didapati
sejumlah 26 orang penyewa dikategorikan tidak layak menduduki tanah wakaf
kerana mereka bukan terdiri daripada golongan miskin berdasarkan kepada bentuk
rumah, kenderaan yang diguna pakai dan pekerjaan penyewa. Ada juga penghuni di
atas tanah wakaf yang bekerja dengan Jabatan Kerajaan dan ada di kalangan mereka mempunyai tanah milik
persendirian di tempat lain.[53]
Di Pulau Pinang berdasarkan data sehingga tahun 1983 terdapat 14.5% orang
penyewa yang terdiri daripada bukan Islam, dan 62% adalah mereka yang menyewa
bangunan perniagaan. Namun penyewaan bangunan perniagaan wakaf di kalangan
orang Melayu hanyalah 9% dan India Muslim 29%. Apa yang lebih mendukacita ialah
terdapat urusniaga yang sama sekali bercanggah dengan hukum syarak. Orang-orang
Islam lebih tertumpu kepada penyewaan bangunan kediaman.[54]
Masalah penggunaan tanah wakaf oleh orang bukan Islam merupakan salah satu
halangan dalam usaha majlis merancang corak pembangunan harta wakaf. Situasi
ini bercanggah sama sekali dengan keutamaan wakaf.[55]
Ada di kalangan mereka yang menduduki tanah wakaf semenjak tahun 1930-an lagi
dan Majlis Agama Islam belum ditubuhkan
lagi, sehingga ada antara tanah wakaf yang terlepas kepada tangan orang bukan
Islam.
9.0 Saranan dan Cadangan Penyelesaian
Bagi meningkatkan keberkesanan pentadbiran dan pengurusan, beberapa saranan
dan cadangan penyelesaian telah dikemukakan. Antaranya ialah:
9.0.1 Pendaftaran
Tanah Wakaf MAIN
Isu pendaftaran tanah wakaf tidak boleh dipandang remeh oleh MAIN. Ini
kerana sistem torrens yang diamalkan di Malaysia bahawa hak milik seseorang
yang tidak boleh disangkal adalah merujuk kepada tuan tanah yang didaftarkan
nama mereka di dalam dokumen pendaftaran. Pendaftaran tanah wakaf sama ada
wakaf Khas, Am dan Zuriat hendaklah dilakukan dengan tindakan segera. Kesan
pendaftaran ini MAIN tidak akan berhadapan dengan tuntutan ahli waris dan
anak-anak pewakaf. MAIN hendaklah mengadakan siasatan ke atas semua tanah-tanah
yang didakwa sebagai wakaf seperti tanah wakaf yang belum ditukar milik, tapak
masjid, surau dan kubur. MAIN tidak boleh mengambil sikap tunggu dan lihat
sahaja, dan berseorangan dalam hal ini. Kerjasama dengan Pejabat Tanah Daerah
(PTD) boleh membantu MAIN mengetahui lot-lot tanah wakaf yang. Selain itu,
melalui sokongan ahli waris, pemegang amanah, ahli jawatankuasa masjid,
penghulu kampung dan orang ramai boleh membantu usaha murni MAIN ini.
Tanah-tanah wakaf orang-orang Islam yang didaftarkan di atas nama Majlis
sebagai pemegang amanah hendaklah diendoskan di atas geran hak milik tanah
berkenaan dengan perkataan “Tanah Wakaf”, bagi mengelakkan kekeliruan antara
tanah wakaf dengan tanah-tanah lain seperti tanah Baitumal, pusaka dan
lain-lain.
9.0.2 Penyelesaian
Isu Tunggakan Sewa
Di dalam Manual Pengurusan Tanah Wakaf Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji
(JAWHAR), terdapat garis panduan yang boleh digunapakai oleh MAIN dalam
menangani isu tuntutan tunggakan sewa premis atau tanah wakaf. Antaranya
pengurus wakaf hendaklah membuat semakan terhadap tunggakan sewa dan
menyediakan laporan tentang tunggakan sewa yang mengandungi maklumat berkaitan
penyewa, lokasi tanah, jumlah tunggakan dan catatan serta laporan siasatan.
Setelah itu notis tuntutan tunggakan hendaklah dikeluarkan oleh pengurus wakaf
melalui pos berdaftar. Sekiranya notis tidak dipatuhi setelah dua kali
dikeluarkan dan pengurus wakaf hendaklah memastikan tindakan melupus deposit
diambil bagi pelanggaran syarat-syarat yang telah ditetapkan. Apabila tunggakan
melebihi deposit, tindakan undang-undang akan diambil oleh panel peguam yang
telah dilantik oleh MAIN.[56] Prosedur ini boleh diikuti oleh semua
MAIN di Malaysia.
Bagi kadar sewa
tanah dan bangunan wakaf di bawah MAIN sekarang ini tidak lagi terikat di bawah
Akta Premis Terkawal 1966.[57] Oleh itu, ketetapan kadar sewa bagi setiap
harta tanah dan bangunan wakaf adalah terletak sepenuhnya di bawah bidang kuasa
MAIN. Pada hakikatnya penyewa
mampu membayar sewaan baru yang lebih tinggi sejajar dengan nilaian semasa,
atau kadar sewa dinaikkan bergantung kepada bentuk rumah, pekerjaan penyewa dan
faktor lain yang lebih seimbang dan tidak membebankan mana-mana pihak. Sifat
mengalah atau terlalu menjaga kepentingan penghuni tidak akan dapat
menyelesaikan masalah, malah akan menambahkan bebanan yang tersedia ada.
Memerangi masalah tunggakan perlu ditangani dalam tempoh yang terdekat, kerana
dibimbangi ia akan lebih meningkat kepada angka ratusan ribu, sekiranya tidak
dibendung daripada awal.
9.0.3 Pengkalan
Data Tanah Wakaf
Pengkalan data yang lengkap dan komprehensif mengenai tanah-tanah wakaf
belum lagi terkumpul dan tersusun. Dengan adanya inventori wakaf ini
secara tidak langsung MAIN dapat mengenalpasti taburan atau kedudukan
tanah-tanah wakaf yang berada dalam keadaan berselerak di seluruh daerah di
dalam negeri berkenaan. Data-data yang ada perlu direkodkan dan dilaporkan dalam bentuk yang mudah difahami. Kajian dan
penyelidikan semula serta siasatan dari semasa ke semasa perlu dijalankan ke
atas keseluruhan tanah wakaf di bawah kawalan MAIN Perubahan dan pembaharuan
dalam sistem data pengumpulan harta wakaf mesti dilakukan sejajar dengan
ledakan arus perkembangan dunia teknologi maklumat berkomputer masa kini.
Maklumat harta wakaf yang terkandung dalam fail lama tidak sesuai lagi
dijadikan sumber rujukan kerana ia melengahkan usaha MAIN untuk meneliti setiap
timbunan fail yang memakan masa yang lama.
Keseluruhan hartanah wakaf perlu dikemaskinikan di dalam sistem pengisian
maklumat berkomputer atau dikenali sebagai bank data. Data-data yang telah
dikemaskini berupaya memberikan gambaran yang jelas tentang kedudukan semasa
hartanah wakaf. Berdasarkan maklumat yang lengkap dan konprehensif inilah, MAIN
secara tidak langsung dapat menyediakan laporan kewangan tahunan PBT dan
perancangan pembangunan dengan sempurna. Seterusnya dapat menerbitkan laporan
rasmi tahunan yang lengkap dan terperinci. Selain itu ia berupaya memberi
indeks gambar sebenar prestasi kejayaan tahunan MAIN dalam membangun hartanah
wakaf terutama dari aspek pendapatan sewaan tanah dan premis wakaf.
9.0.4 Kesedaran
dan Keprihatinan Masyarakat
MAIN perlu menjalinkan hubungan yang erat dengan para penghuni di atas
tanah wakaf. Perbincangan dan pendedahan dari semasa ke semasa perlu diadakan
sama ada melalui musyawarah, forum,
media massa, khutbah, risalah atau menerusi badan dakwah. Kesedaran
tentang kedudukan dan sejauh manakah hak mereka ke atas tanah wakaf wajar
dipupuk agar permasalahan yang dihadapi oleh penghuni tanah wakaf tidak menjadi
umpama “duri dalam daging” atau “barah yang semakin merebak”. Selain itu,
kesedaran tentang kepentingan harta wakaf untuk kegunaan ummah keseluruhannya
perlu ditingkatkan lagi. Masyarakat sekeliling juga perlu bertindak dan
prihatin terhadap tanggungjawab memelihara amanah harta wakaf dengan membuat
laporan segera kepada MAIN. Sikap mementingkan diri sendiri tidak akan mencapai
konsep keadilan hidup bermasyarakat dan perancangan pembangunan tanah wakaf
tidak akan menjadi kenyataan selagi sikap negatif ini tidak diubah.
MAIN juga perlu menggalakkan lagi masyarakat mewakafkan harta lebihan
mereka untuk memperbanyakan lagi keluasan tanah wakaf milik MAIN, khususnya
tanah Wakaf Am. Tanah yang hendak diwakafkan itu adalah daripada jenis yang
mempunyai nilai ekonomi dan strategi serta berdaya maju untuk dibangunkan pada
masa sekarang dan bukannya mewakafkan lebihan harta yang tidak diingini serta
tidak berkeupayaan untuk dibangunkan atas sebab-sebab seperti yang disebutkan
sebelum ini. Pada pandangan penulis pewakafan harta untuk kebajikan ahli waris
(Waqf Ahli) adalah tidak digalakkan. Malahan
dicadangkan MAIN boleh mengetepikan permohonan Wakaf Khas yang kekal untuk ahli
waris seperti yang dipraktikkan di negara Mesir dan Syria. Ini kerana ia
menyukarkan pihak MAIN untuk menguruskan harta tersebut dan imbuhannya lebih
menguntungkan kepada ahli waris. Sekira wakaf Ahli ini ingin dikekalkan juga, MAIN
perlu mensyaratkan agar faedah daripada wakaf itu tidak dikekalkan kepada ahli
warisnya untuk selama-lamanya.[58]
Penghuni yang kini mampu berdikari dan mempunyai tanah sendiri disyorkan berpindah
dan tempat mereka digantikan oleh golongan yang memerlukan. Membasmi kemiskinan
tidak semestinya diletak di bahu MAIN atau Kerajaan Negeri sahaja. Malahan sokongan padu dan jalinan ukhwah
antara sesama insan ibarat kata “yang ringan sama dijinjing dan yang berat sama
berat dipikul” sangat ditekankan di dalam Islam sebagaimana Firman Allah S.W.T.
yang bermaksud:
úïÉ©9$#ur þÎû öNÏlÎ;ºuqøBr& A,ym ×Pqè=÷è¨B ÇËÍÈ
“Dalam harta manusia itu ada
kewajipan tertentu (bagi masyarakat).
al-Quran
surah al-Ma‘arij (70 ):24.
.
Penutup
Institusi wakaf seharusnya menjadi nadi kepada masyarakat Islam dalam
meningkatkan keupayaan ekonomi umat Islam dan pemilikan modal kekayaan negara.
Institusi ini telah menjadi asas dan formula ke arah memobilasikan dan
memperkasakan umat Islam yang mampu bersaing di peringkat negara dan global.
Melalui sokongan padu semua pihak instrumen wakaf ini diyakini mampu dapat
melestarikan sistem jaminan sosial Islam yang
dinamik lagi progresif. Bagi mencapai objektif ini kefahaman yang
mendalam perlu diketengahkan kepada masyarakat perihal kepentingan harta wakaf
untuk dimanfaatkan bersama-sama oleh seluruh umat Islam khususnya kepada mereka
yang berhak menikmatinya. Kepentingan umum perlu diutamakan daripada
kepentingan peribadi.
BIBLIOGRAFI
‘Ala’ al-Din Muhammad b. ‘Ali al-Haskafi (t.t),
Sharh al-Durr al-Mukhtar, jld.2, Kaherah: Matba‘ah Sabih wa
Awladihi
Al-Ansari, Zakariya (t.t.), Hashiya
al-Jamal ‘ala Sharh al-Manhaj, Egypt : Matba’ah Mustafa Muhammad
Ahmad Amin & Fathi ‘Abd al-Hadi (1999), Mawsu’at al-Awqaf. Iskandariyya : Minshat al-Ma’arif
Badran, Badran Abu
al-‘Aynayn (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah,
Kaherah: Dar al-Jami‘ah
Al-Bahuti, Mansur
bin Yunus bin Idris (1982), Kashshaf
al-Qina’ ‘an Matn al-Iqna’, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr
Al-Baghdadi, Abu Muhammad
Ghanim b. Muhammad (1999), Majma‘ al-Damanat
fi Madhhab al-Imam
al-A‘azam Abi Hanifah
al-Nu‘man, cet.1,
jld.2, Dar al-Salam
Enakmen
Mengesahkan Wakaf Orang-orang Islam Terengganu (No.10 Tahun 1972),
Al-Fakhani, Hasan Muhami (1977), Mawsu’at
al-Qada wa al-Fiqh li al-Duwal al-‘Arabiyya, jld.26. Kaherah : t.pt
Al-Hattab, Abi ‘Abdillah Muhammad bin Muhammad bin ‘Abd al-Rahman (1992), Kitab Mawahib al-Jalil, jld.6. T.T.T:Dar
al-Fikr
Hamilton, Charles (t.t.), The Hedaya or Guide : A Commentary on The
Mussulman Laws. Lahore : Premier Book House
Ibn Abidin, Muhammad Amin (1994),
Radd al-Mukhtar ‘ala al-Durr al-Mukhtar
Sharh Tanwir al-Absar, Jilid 6. Beirut
: Dar al-Kutub.
Ibn Abidin (1994), op.cit.,
h.608; Al-Dardir, Ahmad bin Muhammad bin Ahmad (1988), Al-Sharh al-Saghir, Jilid 2. Beirut
: Dar al-Ma’rifah
‘Illish, Muhammad Ahmad (1970), Sharh Minah al-Jalil ‘ala Mukhtasar Sidi
Khalil. Beirut
: Dar Sadir,
‘Illish, Muhammad Ahmad (1958), Fath al-‘Ali al-Malik fi al-Fatwa ‘ala
Madhab al-Imam Malik, jld.2. Egypt : Maktabah Mustafa al-Babi
Ibn Hajar, Shihab al-Din Ahmad
(t.t), Tuhfat al-Muhtaj, jld.2.
T.T.T: t..pt.
Ibn Qudamah, Abi Muhammad
‘Abdullah b. Ahmad b. Muhammad (t.t.), Al-Mughni, jld. 6. ‘Amman
: Dar al-Fikr
Al-Idarat al-‘Amma li al-Shu’un
al-Qanuniyya (1997), Qawanin al-Waqf wa
al-Hukr. Kaherah : Al-Hai’at al-
‘Amma li Shu’un al-Matabi’
Kamarudin Ngah (1992), Isu Pembangunan Tanah Wakaf di Pulau Pinang,
cet.1, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka
Al-Khurashiy, Abu ‘Abdullah
Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Ali (1317H), Al-
Khurashiy ‘ala Mukhtasar Sayyidi Khalil, jld.4. Beirut : Dar al-Sadi
Manual Pengurusan Tanah Wakaf, Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Jabatan
Perdana Menteri
Mohd Shahiran Abdul Latif (2006), Pembangunan Tanah Wakaf di Negeri
Melaka, Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia : Bangi
Mohd Afandi Mat Rani (2002),
Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri Kelantan, Tesis Sarjana Syariah
dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala
Lumpur ,
Al-Maqdisi, Shams al-Din ‘Abd al-Rahman b. Abi ‘Umar (t.t.), al-Sharh al-Kabir, jilid 6. ‘Amman : t.pt.
Muhammad ‘Ufayfi (1991), Al-Awqaf wa al-Haya al-Iqtisadiyya. Egypt
: t.pt.
Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya,
2000,
Al Nawawi, Abi Zakariyya Muhyi al-Din b. Sharaf (t.t), Kitab al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab li al-Sharazi, j. 16. T.T.T. : Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi
Nazzam (t.t), Al Fatawa al-Hindiyya
Fi Mazhab al-Imam Abi Hanifa al- Nu’man, jld.2. Beirut : Dar al Ma’rifah
Nazih Ahmad (1993), Abhath Nadwa Dawr
Tanmawiyy li al-Waqf. Kuwait :
Wizarat al-Awqaf wa al- Shu’un a-l Islamiyya
Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr
Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.3. Beirut : Dar al-Fikr
Al-Ra’y, Hilal bin Yahya bin Muslim (1355H
), Kitab Ahkam al-Waqf. Hyderabad : Dar
al-Ma’arif
Al Ramli, Shams
al-Din Muhammad Abi al-‘Abbas Ahmad b. Hamzah (t.t.), Nihaya al-Muhtaj ila Sharh al-Minhaj,jld.5. Kaherah : Dar al-Fikr.
Salim Hariz (1994), Al-Waqf. Beirut
: Al-Jami’at al-Lubnaniyya
Al-Syarbini, Muhammad al-Khatib (1958), Mughni
al- Muhtaj,jld.2. Beirut : Dar al-Turath al-‘Arabi
Al-Sawi, Ahmad bin Muhammad (1988), Bulghat
al-Salik li Aqrab al-Masalik, jld.2. Beirut : Dar al-Ma’rifah
Al-Suyuti, Jalal al-Din ‘Abd
al-Rahman bin Abi Bakr (2001), Al-Asbah
wa al-Nazair, Beirut : Dar al-Raid al- ‘Arabi
Al-Tarablusi, Burhan al-Din Ibrahim b. Musa b. Abi Bakr (1981), Al-Is’af fi Ahkam al-Awqaf, Beirut : Dar
al Raid al-’Arabi.
Wizarat al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyya (1990), Al-Mawsu’at al-Fiqhiyya, jld.18. Kuwait : Zat al-Salasil
Al-Zuhayli, Wahbah (1989), Al-Fiqh
al-Islami wa Adilltuh, jld.4. Damshiq : Dar al-Fikr
Al-Zarqa’, Mustafa Ahmad (t.t.), Al-Madkhal
al-Fiqh al-‘Am, jld.3. Damsyiq
: Dar al-Fikr
[1]
Kertas Kerja Seminar Syariah dan Undang-undang, Anjuran Universiti Sains Islam
Malaysia (USIM), pada 2 November 2010
[2] Pensyarah,
Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Universiti Teknologi MARA, Shah
Alam Selangor, Ph.D
[3] Pensyarah, Pusat Pemikiran dan Kefahaman
Islam (CITU), Universiti Teknologi MARA, Cawangan Johor
[4] Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Kaherah: Dar al-Jami‘ah,
hlm.687
[5] Al-Baghdadi, Abu Muhammad Ghanim b. Muhammad (1999), Majma‘ al-Damanat fi Madhhab al-Imam al-A‘azam Abi Hanifah al-Nu‘man, cet.1, jld.2, Dar al-Salam, hlm.687
[8] Al-Ra’y, Hilal bin Yahya bin
Muslim (1355H ), Kitab Ahkam al-Waqf. Hyderabad : Dar al-Ma’arif, h.206; Al Nawawi, Abi Zakariyya
Muhyi al-Din b. Sharaf (t.t), Kitab
al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab li al-Sharazi, j. 16. T.T.T. : Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi, h.333 ;
Al-Maqdisi, Shams al-Din ‘Abd al-Rahman b. Abi
‘Umar (t.t.), al-Sharh al-Kabir,
jilid 6. ‘Amman: t.pt., h.43.
[11] Ibn Abidin, Muhammad
Amin (1994), Radd al-Mukhtar ‘ala al-Durr
al-Mukhtar Sharh Tanwir al-Absar, Jilid 6. Beirut : Dar al-Kutub. h.569;
Al-Ansari, Zakariya (t.t.), Hashiya
al-Jamal ‘ala Sharh al-Manhaj, Egypt : Matba’ah Mustafa Muhammad, h.589; Hamilton, Charles (t.t.), The Hedaya or Guide : A Commentary on The
Mussulman Laws. Lahore : Premier
Book House, h.237.
[12] Ibn Abidin (1994), op.cit., h.608; Al-Dardir, Ahmad bin
Muhammad bin Ahmad (1988), Al-Sharh
al-Saghir, Jilid 2. Beirut : Dar al-Ma’rifah, h.307; Al Ramli, Shams al-Din
Muhammad Abi al-‘Abbas Ahmad b. Hamzah (t.t.), Nihaya al-Muhtaj ila Sharh al-Minhaj,jld.5. Kaherah : Dar al-Fikr.
h.389;Al-Bahuti, Mansur bin Yunus bin Idris (1982), Kashshaf al-Qina’ ‘an Matn al-Iqna’, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr,
h.259.
[13] Al-Tarablusi, Burhan al-Din
Ibrahim b. Musa b. Abi Bakr (1981), Al-Is’af
fi Ahkam al-Awqaf, Beirut : Dar al Raid al-’Arabi. h.67; Al-Bahuti (1982), op.cit., h.259; Al-Syarbini, Muhammad
al-Khatib (1958), Mughni al- Muhtaj,jld.2.
Beirut : Dar al-Turath al-‘Arabi, h.385; Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin
Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.4.
Beirut : Dar al-Fikr, h.80.
[14] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.67; Al-Ansari (t.t.), op.cit. h.592.
[15] Al-Ramli (t.t.), op.cit., jld.6,h.389; Al-Syarbini
(1958), op.cit., jld.2, h.390;
Al-Sawi, Ahmad bin Muhammad (1988), Bulghat
al-Salik li Aqrab al-Masalik, jld.2. Beirut : Dar al-Ma’rifah, h.307.
[17] Ibid.,h.68.
[18] Al-Bahuti (1982), op.cit., h.260.
[19] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.68.
[20] Al-Bahuti (1982), op.cit.,h.260.
[22] Ibid., h.67-68;
Al-Dardir (1988), op.cit., jld.7,
h.327.
[23] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.67-68.
[24] Al-Hattab, Abi ‘Abdillah
Muhammad bin Muhammad bin ‘Abd al-Rahman (1992), Kitab Mawahib al-Jalil, jld.6. T.T.T:Dar al-Fikr, h.47;
Al-Dardir (1988), op.cit., jld.2,
h.311.
[25] Al-Dardir, Ibid.,h.311.
[26] Al-Sawi (1988), op.cit., h.311; Al-Khurashiy, Abu
‘Abdullah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Ali (1317H), Al- Khurashiy ‘ala Mukhtasar Sayyidi Khalil, jld.4. Beirut : Dar
al-Sadi, h.100.
[27] Al-Suyuti, Jalal al-Din ‘Abd al-Rahman bin Abi Bakr (2001), Al-Asbah wa al-Nazair, Beirut : Dar
al-Raid al- ‘Arabi, h. 121.
[29] Wizarat al-Awqaf wa
al-Syu’un al-Islamiyya (1990), Al-Mawsu’at
al-Fiqhiyya, jld.18. Kuwait : Zat al-Salasil, h.56.
[30] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.608; Nazzam (t.t), Al Fatawa al-Hindiyya Fi Mazhab al-Imam Abi
Hanifa al- Nu’man, jld.2. Beirut : Dar al Ma’rifah, h.419; Al Khurashiy
(1317H), op.cit.,jld.4, h.100;
Al-Bahuti (1982), op.cit., jld.4,
h.269.
[31] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.608; Ibn Hajar ,
Shihab al-Din Ahmad (t.t), Tuhfat
al-Muhtaj, jld.6. T.T.T: t.pt.,
h.294; Al-Ramli (t.t.), op.cit.,
jld.6, h.389.
[32] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.68.
[33] Al-Bahuti (1982), op.cit., jld.4, h.269.
[34] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld.6, h.294; Al-Ramli (t.t.), op.cit., jld.5,h.403.
[35] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.69; Al-Qalyubi, Shihab al-Din
Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan,
jld.3. Beirut : Dar al-Fikr, h.84.
[36] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.9, h.114-115.
[37] Salim Hariz
(1994), op.cit. , h. 165.
[38] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld. 2, h.294; Ibn Qudamah, Abi
Muhammad ‘Abdullah b. Ahmad b. Muhammad (t.t.),
Al-Mughni, jld. 6. ‘Amman : Dar al-Fikr, h.20.
[39] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld. 2, h.465; Ibn Qudamah
(t.t.), op.cit., h.20.
[41] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.678-679.
[42] Manual Pengurusan Tanah Wakaf, Jabatan
Wakaf, Zakat dan Haji, Jabatan Perdana Menteri, hlm.36-37.
[43]
Kamarudin Ngah (1992), Isu Pembangunan Tanah Wakaf di Pulau Pinang,
cet.1, Kuala Lumpur :
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.30
[44]
Mohd Shahiran Abdul Latif (2006), Pembangunan Tanah Wakaf di Negeri Melaka,
Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia : Bangi, hlm.64
[45] Ibid.,
hlm.65
[46] Mohd
Afandi Mat Rani (2002), Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri
Kelantan, Tesis Sarjana Syariah dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala Lumpur , hlm.97
[49]
Temubual: Dato’ Hj Syukri Bin
Muhamed, Timbalan Mufti Negeri Kelantan, di Pejabat Mufti, pada 10/
9/ 2001.
[50] Mohd Afandi Mat Rani (2002), op. cit.,
hlm.97
[51]
Deretan kedai di Lot 174 kebanyakannya adalah
disewa kepada orang lain dan ada juga pihak yang tidak bertanggung jawab
menjual kepada pihak kedua. Kedudukannya yang strategi berhampiran dengan pusat
bandar Kota Bharu menjadi daya tarikan orang ramai untuk meraih keuntungan yang
berlipat ganda.
[52] Lihat: Laporan semasa premis MAIK, fail kutipan sewaan.
[53] Kebanyakan mereka adalah
terdiri daripada pelarian kemboja yang datang sekitar tahun 1980 an. Pada
dasarnya MAIK membantu golongan ini dengan memberi sewa tanah wakaf untuk
mereka mendirikan rumah kediaman. Melihat kepada faktor bentuk rumah dan kenderaan, sekarang ini mereka bukan lagi
golongan miskin. Apa yang menjadi masalah kepada mereka sekiranya mereka ingin
berpindah ialah tanah yang berada di dalam negeri Kelantan tidak boleh dimiliki
dan dibeli oleh rakyat bukan tempatan seperti mereka. Oleh itu mereka terpaksa
menetap di atas tanah wakaf tersebut selagi belum diambil balik oleh pihak
kerajaan. Kebanyakan mereka akur dengan kehendak kerajaan dan keputusan
majoriti sekiranya ada apa-apa tindakan daripada kerajaan. Lihat: Mohd Afandi
Mat Rani (2002), Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri Kelantan,
Tesis Sarjana Syariah dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala Lumpur, hlm.
[54]
Kamarudin Ngah (1992), op. cit., hlm.32
[55] Ibid.,
hlm.55
[56] Ibid., hlm.38-39
[57]Akta Kawalan Sewa 1966, Seksyen 4(2),
telahpun dipinda. Premis kepunyaan Majlis dikecualikan daripada Seksyen ini.
Ini bermakna premis Majlis tidak terikat dengan Akta Kawalan sewa 1966.
[58] Enakmen Mengesahkan
Wakaf Orang-orang Islam Terengganu (No.10 Tahun 1972), Seksyen 1 (b).
Assalamualaikum w.b.t.
BalasPadamAlhamdulillah, satu kajian yang baik. Dan ini boleh memberi sesuatu kesan terhadap pengurus tanah waqaf di tanah air. Insya Allah.
Terima kasih.