Ads 468x60px

Labels

Isnin, 22 Oktober 2012

PENYEWAAN TANAH WAKAF DARI PERSPEKTIF HUKUM SYARAK DAN AMALANNYA DI MALAYSIA



PENYEWAAN TANAH WAKAF DARI PERSPEKTIF HUKUM SYARAK DAN AMALANNYA DI MALAYSIA[1]

Mohd Afendi Mat Rani[2]
Che Zuina Ismail[3]

Abstrak

Penyewaan tanah wakaf dari perspektif hukum syarak dan undang-undang di Malaysia tidak banyak dibincangkan oleh para sarjana tempatan di Malaysia. Namun, hasil daripada kajian mendapati terdapat pelbagai isu dan permasalahan yang berbangkit dari aspek penyewaan sama ada dari segi konsep penyewaan tanah wakaf, kadar nilaian sewaan semasa, undang-undang pelanggaran perjanjian sewaan dan lain-lain. Justeru, penulisan ini cuba untuk membincangkan tentang konsep penyewaan tanah wakaf dari perspektif hukum syarak dan amalan perundangannya di Malaysia. Bbeberapa cadangan penyelesaian juga dikemukakan sebagai penambahbaikan bagi meningkatkan keberkesan dan relevansinya institusi wakaf  sebagai penggerak ekonomi ummah dan negara di Malaysia.



1.0       Pendahuluan

Hukum syarak telah menetapkan bahawa harta yang diwakafkan hendaklah diurus dan ditadbir oleh pihak yang bertanggung jawab bagi mengawal selia dan menjaga kemaslahatan harta wakaf agar ia dapat disalurkan kepada pihak yang benar-benar berhak menerimanya.[4] Di dalam Islam seseorang yang dilantik untuk mentadbir harta wakaf atau pemegang amanah dikenali sebagai “al-Mutawalli”.[5] Al-Mutawalli adalah terdiri daripada orang atau badan yang mempunyai kemampuan, amanah dan berupaya melaksanakan apa yang dihajati oleh pewakaf.[6]  Tugas-tugas utama al-Mutawalli adalah menjaga dan memelihara serta membangunkan tanah yang diwakafkan, mengutip hasil wakaf dan seterusnya mengagihkan kepada benefisiarinya yang berhak serta memeliharanya dengan sebaik mungkin daripada sebarang kehilangan dan kerosakan, sebagaimana yang disyaratkan oleh pewakaf.[7]

2.0       Penyewaan Harta Wakaf Dari Perspektif Hukum Syarak

Kaedah penyewaan harta wakaf (ijarat al-waqf) merupakan antara mekanisme pengembangan harta wakaf yang diterima oleh para ulama.[8] Kaedah daripada aspek kewangan ini boleh dipraktikkan bagi memberi kemanfaatan kepada benefesiari. Meskipun harta wakaf tersebut menjadi subjek penyewaan, namun kualitinya hendaklah dijamin selama mana urusan berkenaan dilaksanakan. Prinsip dan peraturan asas pewakafan yang bertujuan memberikan kemanfaatan kepada benefesiari hendaklah dititikberatkan, di samping urusan penyewaan yang berteraskan perundangan Islam dilaksanakan.[9] Pengecualian diberikan kepada institusi masjid selaras dengan prinsipnya sebagai tempat untuk menunaikan solat dan sebarang bentuk amalan keagamaan.[10]  Mekanisme ini dilaksanakan merujuk kepada tujuan (niat) pewakaf ketika pewakafan hartanya dibuat, samada untuk pembiayaan pendidikan, masjid, sekolah atau apa sahaja selagi mana ia bersesuaian dengan perundangan Islam. Aspek pengurusan dalam merealisasikan pengembangan harta wakaf melalui penyewaan ini diamanahkan kepada nazir (mutawalli) sebagai pentadbir wakaf. Pelaksanaan penyewaan harta wakaf ini hendaklah dilakukan secara berhemah dan dengan penuh tanggungjawab demi membangunkan harta wakaf tersebut. Perkara ini telah ditegaskan oleh Zakariyya al Ansari dari mazhab Shafi’i, dalam satu komentarnya, agar pemegang amanah (nazir) dapat melaksanakan tanggungjawab dengan serius dan berintegriti bagi mengelakkan perlakuan yang tidak jujur atau pecah amanah.[11]

Meneliti kepada perbincangan para ulama empat mazhab, penyewaan harta wakaf boleh dibuat dalam dua keadaan iaitu secara penyempurnaan syarat waqif, dan kedua bergantung kepada keperluan yang dinyatakan[12]. Bagi syarat yang pertama, nazir hendaklah mengenalpasti segala syarat-syarat yang dikehendaki oleh pewakaf sebagaimana yang termaktub dalam niat pewakafan. Seterusnya sebagai pemegang amanah harta wakaf tersebut, nazir akan menguruskan proses penyewaan harta seperti tempoh dan kadar sewaan yang dikenakan bagi kepentingan benefesiari.[13] Bagi merealisasikan maksud tersebut, nazir mestilah mendetailkan segala syarat-syarat penyewaan harta wakaf di dalam kontrak penyewaan sebagaimana hasrat asal pewakaf. Sebagai contoh, sekiranya pewakaf telah mensyaratkan harta itu disewakan secara tahunan, nazir mestilah memasukkan klausa di dalam kontrak penyewaan. Tempoh penyewaan yang dibenarkan adalah dalam jangka masa yang tidak terlalu panjang. Dalam masa yang sama, apa-apa percanggahan yang berlaku dan tidak bertepatan dengan syarat yang dikehendaki oleh pewakaf maka kontrak penyewaan tersebut adalah terbatal.

Dalam kes di mana tidak ada apa-apa syarat yang diletakkan atau penyataan yang tidak jelas daripada pewakaf, nazir berhak membuat keputusan samada menyewakannya atau tidak. Ianya berdasarkan kepada keperluan atau maslahah ke atas harta itu.[14] Dalam situasi ini, nazir tidak dianggap sebagai mengingkari syarat kerana tindakannya berdasarkan kemaslahatan. Sekiranya harta tanah tersebut tidak disewakan, maka tidak berlaku apa-apa pengembangan dan pembangunan ke atas harta wakaf tersebut. Sudah tentu hasrat pewakaf mewakafkan hartanya demi mendekatkan diri kepada Allah tidak akan kesampaian justeru ia tidak dimanfaatkan. Antara keadaan yang membolehkan harta wakaf disewakan ialah seperti rumah yang memerlukan kepada pembaikian. Dalam kes ini, rumah itu boleh disewakan dan hasilnya boleh digunakan untuk membiayai kerja-kerja pembaikian. Bagi mencapai maksud tersebut, nazir akan menggunakan budi bicaranya dalam proses penyewaan dan pemulihan harta wakaf selaras dengan hasrat pewakaf dan kemanfaatan yang akan diperolehi oleh benefesiari. [15]

3.0       Tempoh Penyewaan

Menurut majoriti ulama, apabila pewakaf bertindak sendiri sebagai nazir, maka dia boleh menyewakan harta wakaf untuk tempoh seberapa lama yang diinginkan.[16] Tidak ada tempoh tertentu yang dihadkan kerana dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk pewakafannya. Walaubagaimanapun sekiranya nazir yang dilantik itu bukan pewakaf dan hanya bertindak sebagai pemegang amanah, keadaan ini menjadi berbeza. Kontrak sewa yang dibuat mestilah selaras dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh pewakaf. Walau bagaimanapun, para ulama menerima tindakan nazir yang memanjangkan tempoh sewaan sekiranya ia memberi kebaikan kepada mauquf, pewakaf dan benefisiari.[17] Begitu juga sekiranya keadaan amat memerlukan nazir bertindak sedemikian.[18] Namun sekiranya tindakan yang perlu dilakukan oleh nazir ke atas kontrak penyewaan ini melampaui syarat-syarat yang dikehendaki oleh pewakaf, maka pengesahan dan kebenaran qadi diperlukan.[19] Ini adalah kerana nazir hanya melaksanakan tanggungjawabnya sesuai dengan apa yang telah ditetapkan oleh pewakaf.  Pandangan ini selaras dengan kefleksibilitian sistem perundangan Islam yang membuka ruang seluas-luasnya kepada pengembangan harta wakaf selagi ia tidak bertentangan dengan syarak. Ia adalah suatu yang praktikal untuk menjadikan pewakafan itu berfungsi dan dalam masa yang sama harta wakaf dapat dimajukan.

Selaras dengan perkara ini, al-Bahuti melihat ianya perlu disokong oleh semua qadi iaitu tempoh penyewaan terhadap mauquf tidak memerlukan kepada syarat yang telah ditetapkan oleh pewakaf sekiranya keperluan penyewaan wujud.[20] Meskipun ia melanggari syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh pewakaf, namun kepentingan kemaslahatan dalam mencapai objektif pewakafan itu perlu diutamakan selagi ia bersesuaian dengan perundangan Islam. Pendapat dalam mazhab Hanafi dan Maliki adalah bertentangan dengan pandangan di atas.  Mereka menolak kefleksibilitian mengenai tempoh penyewaan sesuatu mauquf. Mereka juga tidak menerima pandangan yang mengatakan nazir atau qadi mempunyai kuasa mengikut pertimbangan sendiri merujuk kepada tempoh sewa dalam kes yang dibincangkan di atas. Pendapat dua mazhab ini ialah tempoh penyewaan hendaklah dihadkan dalam suatu jangka masa tertentu.

Pandangan ulama terkemudian (al-mutaakhirun) dalam mazhab Hanafi menolak pandangan ulama terdahulu (al-mutaqaddimun)[21]. Bagi mereka, tempoh penyewaan mauquf  perlu dihadkan dalam jangka masa tertentu sekiranya pewakaf tidak menyatakannya dalam pewakafan yang dibuat. Menurut mereka tanah tidak boleh disewa melebihi tiga tahun manakala rumah pula melebihi setahun. Alasan mereka ialah tempoh sewa yang panjang boleh membawa kepada lupusnya pewakafan atau mencetuskan kepada pemilikan semula harta wakaf tersebut. Ini amat bertentangan dengan prinsip wakaf itu sendiri.
Pandangan lain pula menyatakan, jika tanah disewa untuk tujuan pertanian, pemberi sewa mesti menyediakan kontrak sewa untuk tempoh yang diperlukan oleh penyewa bagi mengusahakan tanah. Ini bergantung kepada keadaan semulajadi tanah. Sebagai contoh jika keadaan fizikal tanah memerlukan setahun, kontrak penyewaan mesti dibuat untuk tempoh sesuai bagi penyewa menyelesaikan kerjanya dan tidak boleh melebihi tempoh yang dibenarkan. Abu Layth pula menyatakan, penyewaan harta wakaf sama ada tanah atau rumah, hanya dibenarkan untuk tempoh tiga tahun[22]. Peraturan menghadkan tempoh penyewaan ini sebenarnya manifestasi  niat mereka untuk menjadikan harta wakaf eksklusif sebagai harta Tuhan. Faktanya ialah tiada dalil di dalam Quran atau Hadis Nabi mengenai penghadan tempoh penyewaan ini. Asas pandangan mereka hanyalah prinsip bahawa harta wakaf adalah milik Allah. Justeru, demi memelihara prinsip ini, mereka berpendapat sepatutnya kontrak sewa perlu dihadkan dalam tempoh tertentu. Jika tiada penghadan dibuat, ia mungkin tidak dilindungi. Lamanya tempoh masa penyewaan dibimbangi akan membawa kepada tuntutan pemilikan atau apa-apa tindakan yang tidak berasas oleh penyewa .[23] Perkara ini akan membawa kepada berlakunya tuntutan-tuntutan yang tidak munasabah ke atas harta wakaf tersebut. Oleh kerana itulah maka penghadan ke atas tempoh penyewaan dibuat.

Perbincangan mengenai pembangunan harta wakaf ini turut dikupas oleh para ulama mazhab Maliki. Mereka membezakan mengenai penyewaan harta wakaf ini kepada dua kategori. Bagi tanah yang diwakafkan khusus kepada individu tertentu, tempoh penyewaan yang dibenarkan hanya setakat dua atau tiga tahun. Sekiranya pewakafan dibuat kepada kelompok yang lebih besar atau jumlah yang lebih ramai, ia dipanjangkan sehingga empat tahun. Sewaan rumah pula hanya dihadkan selama setahun.[24] Alasan tempoh penyewaan tanah lebih panjang kerana ia tidak mudah rosak sebagaimana yang boleh berlaku kepada rumah.[25] Perkara ini bergantung kepada bentuk pewakafan yang tidak mempunyai syarat-syarat nyata daripada pewakaf. Sebagaimana perbincangan sebelumnya, pandangan ini adalah berdasarkan kepada saranan dan pendapat para ulama ketika itu. Seterusnya ia telah menjadi amalan para qadi di Cordoba, justeru mereka melihatnya sebagai suatu kemaslahatan dan keperluan semasa ketika itu.[26] Perkara ini selaras dengan kaedah fiqh yang menyebut “polisi seseorang pemerintah berdasarkan kepada keperluan (tasarruf al imam manut bi al maslahah)”[27].

Pandangan dan amalan mengenai penyewaan harta wakaf sebagaimana yang telah dibahaskan amat menarik kerana ia memperlihatkan tahap inovasi dan kreativiti para ulama dalam membangun dan memajukan harta wakaf ketika itu. Namun penulis tidak dapat mengesan perbincangan secara mendalam mengenai perkara tersebut berlaku dalam mazhab Shafi’i dan Hanbali. Peraturan mengenai sewaan menurut kedua-dua mazhab ini ialah tempoh sewa boleh dipanjangkan seandainya pakar dalam bidang tersebut mendapati ianya boleh memberi manfaat. Contoh yang diberi ialah sewaan tanah boleh mencapai ratusan tahun, sementara pakaian sesuai untuk satu atau dua tahun. Prinsip penyewaan ini jugalah yang digunakan untuk harta wakaf. Samada panjang atau singkatnya jangka masa penyewaan bergantung kepada manfaat yang diperolehi.[28]  Kedua-dua mazhab ini tidak membincangkan apa-apa sekatan untuk penyewaan harta wakaf sebagaimana perbahasan mengenainya daripada mazhab Hanafi dan Maliki. Tidak ada undang-undang khusus yang dibincangkan mengenai penyewaan harta wakaf. Segala peraturan mengenai penyewaan adalah sama dengan undang-undang ijarah dalam mazhab mereka.

Bagaimanapun Ibn Hajr, ulama mazhab Shafi’i dalam bukunya Fatawa al Kubra, menyatakan qadi dalam mazhab Shafi’i cenderung untuk mengikut polisi mazhab Hanafi seperti perbincangan di atas sebagai langkah berhati-hati dalam menghalusi amalan penyewaan harta wakaf.[29] Apa yang dimaksudkan dengan berhati-hati di sini ialah memberi penghadan kepada tempoh sewaan bagi mengelakkan sebarang penyalahgunaan. Tindakan proaktif ini menzahirkan amalan yang amat praktikal telah menjadi pilihan para ulama ketika itu.

4.0       Kadar Sewaan Tanah Wakaf

Kadar sewaan turut menjadi isu penting yang telah diperbincangkan oleh para ulama. Oleh kerana matlamat pewakafan antaranya untuk memberi kemanfaatan kepada benefesiari, maka kadar sewa yang ditetapkan oleh nazir mestilah menjuruskan ke arah itu. Perkara ini dipaparkan dalam beberapa perbincangan  mengenai kadar minima atau maksima dan juga kesannya terhadap kadar tersebut. Pemahaman asas di kalangan ulama mengenai kadar sewaan harta wakaf hendaklah tidak kurang daripada kadar kebiasaan(ujra al-mithl)[30]. Apabila kadar sewaan telah ditetapkan selaras dengan kadar semasa (kadar kebiasaan), kontrak tidak boleh dibatalkan meskipun mendapat tawaran permintaan yang tinggi ataupun mendapat tawaran kadar sewaan yang lebih menarik. [31] Isu yang diperbincangkan di sini, sepatutnya kadar sewaan yang lebih menarik merupakan peluang kepada pembangunan harta wakaf. Bagaimanapun, para ulama telah mengabaikan perkara ini sekiranya kontrak yang dibuat berdasarkan kadar kebiasaan.

Walaubagaimanapun mereka berbeza pendapat seandainya kadar sewaan yang ditetapkan di bawah kadar kebiasaan (semasa). Ulama Hanafi dan Hambali menyatakan bahawa kontrak tersebut adalah sah. Namun menurut ulama Hanafi, menjadi tanggungjawab penyewa membayar berdasarkan kadar semasa, [32] dan menurut ulama Hanbali pula meletakkan tanggungjawab tersebut kepada nazir untuk membuat bayaran yang terkurang. [33]

Perkara yang diperbahaskan di sini ialah siapakah yang akan memikul tanggungjawab apabila kontrak itu diadakan di bawah kadar?. Tidak terdapat suatu pandangan yang jelas tentang perkara ini. Mazhab Maliki berpendapat bahawa kontrak tersebut adalah sah tetapi mungkin boleh menjadi batal jika ada tawaran kadar sewa yang lebih baik. Mazhab Shafi’i bagaimanapun berlawanan pendapat.  Mereka berpandangan bahawa kontrak tersebut adalah batal melainkan penyewa itu sendiri merupakan benefisiari[34], yang mana pewakafan tersebut sememangnya dibuat untuk kepentingannya, justeru kadar sewaan sepatutnya berada di bawah pertimbangannya.    Apapun semua mazhab bersetuju mengenai penentuan sewaan mestilah pada kadar kebiasaan, meskipun mereka tidak sependapat apabila kadar sewaan di bawah kadar biasa. Mazhab Shafi’i dan Maliki berpegang kepada prinsip bahawa kontrak tersebut adalah batal justeru untuk memberi manfaat kepada masyarakat.

5.0       Pembatalan Kontrak Sewaan Tanah Wakaf

Penyewaan wakaf boleh terbatal atau ditamatkan apabila tempoh perjanjian dalam kontrak telah tamat seperti di dalam undang-undang sewaan Islam. Tidak terdapat perbezaan mengenai  perkara ini dengan prinsip utama undang-undang sewaan dalam Islam. Bagaimanapun, terdapat prinsip dalam undang-undang wakaf berbeza dengan undang-undang penyewaan. Pertamanya, sebilangan besar ulama sependapat bahawa kontrak penyewaan tidak dibatalkan dengan sebab kematian pemberi sewa, atau dalam kes ini ialah nazir.[35] Namun ianya bercanggah dengan peraturan umum dalam mazhab Hanafi iaitu kontrak sewaan ini batal jika berlaku kematian sama ada pemberi sewa atau penyewa.[36]  Justifikasi pertama tadi adalah kerana pemberi sewa dalam kes wakaf bukan pemilik harta dan kontrak yang dibuat juga bukan untuk kepentingannya. Dia hanyalah pemegang amanah yang tidak mempunyai kepentingan di dalam kontrak dan tidak mempunyai sebarang hak keistimewaan ke atas harta tersebut. Oleh itu kematiannya tidak akan mempengaruhi aspek sewaan harta wakaf. Bagaimanapun, hal ini menjadi berbeza apabila yang meninggal itu adalah penyewa. Kontrak akan terbatal kerana ia dibuat untuk kepentingan penyewa dan mengikatnya untuk membayar sewa. Justeru, apabila dia sudah meninggal, liabilitinya untuk membayar sewa tidak boleh dipindahkan kepada orang lain.[37]

Undang-undang sewaan dalam mazhab Maliki, Shafi’i dan Hanbali tidak menunjukkan banyak perbezaan dengan undang-undang sewaan yang asal dalam mazhab mereka. Prinsip undang-undang penyewaan adalah kontrak sewa tidak terbatal dengan sebab kematian tidak kira pihak penyewa atau pemberi sewa[38]. Kontrak itu masih sah sehinggalah tamatnya tempoh perjanjian kontrak. Kematian mana-mana pihak tidak menjejaskan keseluruhan kontrak. Mazhab-mazhab ini melihat bahawa kontrak sewaan ini masih terikat seperti kontrak jualan. Subjek yang disewa adalah diwarisi oleh waris si mati untuk terus mendapatkan hak menggunakannya. Penamatan kontrak sewa terjadi apabila penyewa tidak memenuhi kontrak seperti enggan membayar sewa[39]. Berdasarkan perkara ini ketiga-tiga mazhab tidak melakukan kelainan berkenaan pembatalan sewaan harta wakaf.

6.0       Hak dan Tanggungjawab Penyewa Tanah Wakaf

Meneliti kepada pandangan para ulama empat mazhab, tidak ada tindakan yang jelas mengenai peraturan aspek (mentadbir) hak atau  tanggungjawab penyewa ke atas harta wakaf. Mereka berpendapat bahawa ianya selari dengan undang-undang penyewaan Islam berkaitan perkara tersebut. Ulama daripada empat mazhab telah sepakat bahawa apabila kontrak sewa dibuat mengikut undang-undang maka penyewa berhak ke atas perkara tersebut. Sebagai contoh, apabila menyewa rumah, penyewa berhak menduduki rumah tersebut dan mendapat manfaatnya. Bagaimanapun penyewa dilarang daripada melakukan sesuatu yang boleh merosakkan rumah yang disewa kerana kontrak ini hanyalah untuk mendudukinya sahaja.[40]    

Berhubung dengan penyewaan tanah wakaf, mazhab Hanafi berpendapat bahawa bahawa penyewa boleh menanam pokok atau membina bangunan di atas tanah wakaf meskipun tanpa mendapat kebenaran nazir selagi perbuatan tersebut tidak merosakkan tanah. Penyewa juga boleh menebang pokok-pokok dan mendirikan bangunan sekiranya perladangan dan pembinaan itu memberi manfaat kepadanya. Sekiranya kegiatan itu membawa kepada kemusnahan tanah maka kebenaran mestilah diperolehi terlebih dahulu. Bagaimanapun, jika penyewa itu mengerudi hasil galian di dalam tanah maka kebenaran dari nazir dimestikan dalam sebarang kes sekali pun. Ini kerana kegiatan mengerudi biasanya menyebabkan kerosakan kekal pada tanah. Sebelum memberi kebenaran dalam semua kes di atas, nazir mestilah mempunyai justifikasi yang sah bahawa kegiatan tersebut memberi manfaat kepada pewakafan kerana tanpanya keizinan tidak akan diberi.[41] Semua isu yang telah diperbincangkan di atas adalah untuk memelihara harta wakaf dan terletak di bawah pertimbangan nazir untuk mengenalpastinya.

7.0       Prosedur Penyewaan Premis/ Tanah Wakaf MAIN

Bagi seseorang yang ingin memohon sewaan hartanah wakaf atau premis hendaklah dengan mengisi borang permohonan sewa daripada MAIN. Pengurus wakaf  hendaklah menyemak agar segala maklumat berkaitan adalah lengkap dan di masukkan dalam sistem pendaftaran penyewaan premis/ tanah wakaf. Surat tawaran akan dikeluarkan kepada pemohon setelah permohonan mereka berjaya dan diluluskan oleh pihak pengurusan MAIN. Surat perjanjian akan dikeluarkan kepada penyewa yang mengandungi perihal penyewa dan premis atau tanah yang lengkap dengan maklumat tempoh penyewaan, tarikh perjanjian, kadar sewaan, jenis-jenis tanah, alamat lot dan beberapa syarat yang dikenakan oleh MAIN. Setelah surat perjanjian dikembalikan kepada MAIN, dalam tempoh 14 hari pengurus wakaf akan menyerahkan kunci premis dan direkodkan dalam buku pendaftaran.[42]

Proses sewaan jangka panjang atau pajakan tanah wakaf juga melalui prosedur yang sama. Kertas kerja cadangan hendaklah dihantar kepada pengurus wakaf untuk dibuat penilaian oleh pihak MAIN. Pengurus wakaf akan mengadakan rundingan dan perbincangan dengan pihak pemaju. Segala laporan dan kertas cadangan akan dibentang kepada mesyuarat MAIN. Setelah kelulusan dikeluarkan oleh pihak MAIN, pengurus wakaf akan menyempurnakan perjanjian pajakan antara pemaju dengan MAIN. Pihak MAIN juga berhak untuk menamatkan penyewaan sekiranya luput tempoh penyewaan, atau penyewa telah melanggar perjanjian, atau penyewa menyerahkan milikan kosong kepada MAIN atau penyewaan ditamatkan oleh MAIN atau penyewa sendiri. Notis penamatan perjanjian penyewaan hendaklah dibuat oleh pengurus wakaf 3 bulan sebelum tarikg tamat tempoh dengan mengambilkira juga tentang tarikh tamat tempoh dan jumlah tunggakan sewa. Notis penamatan sewa akan dikeluarkan kepada penyewa. Sekiranya terdapat deposit kepada penyewa masih ada, ia akan dikembalikan dan pengurus wakaf akan membuat penyelarasan akaun dan menamatkan akaun sewaan berkenaan.


8.0            Isu dan Permasalahan Penyewaan Tanah Wakaf

Terdapat beberapa isu dan permasalahan dalam kes penyewaan tanah wakaf milik MAIN. Antaranya ialah:


8.0.1        Kadar dan Nilaian Sewaan Hartanah/ Premis Wakaf MAIN


Isu berkaitan kadar dan nilaian sewaan tanah wakaf/ premis yang terlalu rendah telah diperkatakan agak sekian lama. Permasalahan yang berkait dengan kadar sewa yang terlalu rendah berbanding nilaian semasa bagi harta tanah wakaf adalah antara masalah yang agak ketara, khususnya bagi penyewaan tapak tanah kediaman. Dasar pemberian sewaan tanah ini telah lama diamalkan sejak dahulu lagi. Walaupun MAIN. telah menjadi pengawal harta wakaf, namun sehingga kini tidak ada prosedur yang sistematik telah dilaksanakan bagi mengatasi permasalahan ini. Cadangan untuk menaikkan kadar sewa tanah wakaf milik MAIN turut menimbulkan rasa ketidakpuasan hati di kalangan penyewa biarpun kadar yang disewa sebelum ini jauh lebih rendah daripada harga nilaian semasa.

Antaranya kajian yang dibuat oleh Kamarudin Ngah boleh dijadikan ukuran dan indeks kadar sewaan tanah wakaf di Malaysia. Sebagai contoh di Bandar Melaka sewa tanah wakaf adalah antara RM1.00 hingga RM14.00 sebulan. Manakala kadar sewaan tanah dan rumah kedai adalah antara RM17.75 sehingga RM430.00 sebulan. Di negeri Perak hampir ke semua tanah yang disewa pada akhir dan awal kurun ke-19 dikenakan sewaan pada kadar RM1.00 sebulan untuk tempoh 99 tahun. Bagi tanah yang disewa antara tahun 1964 dan 1965 dengan tempoh 66 tahun, kadar sewaannya adalah sebanyak RM10.00 sebulan. Secara umumnya kadar sewaan ini amat rendah terutama tanah wakaf yang berada di pusat bandar berbanding dengan kadar sewaan semasa. Situasi ini akan mempengaruhi pendapatan Majlis Agama Islam Negeri yang amat rendah.[43]

Di negeri Melaka, MAIM juga berhadapan dengan masalah penyewa yang enggan menerima skim baru tarif sewaan tanah dan premis wakaf yang mereka duduki. Keadaan ini menyukarkan MAIM untuk membuat penyusunan semula tarif sewaan premis dan tanah wakaf miliknya.[44] Lebih menyukarkan apabila tanah dan premis tersebut disewa sebelum merdeka dengan kadar nilaian sewa yang terlalu murah. Contohnya rumah kedai di Lot 2 Jalan Hang Kasturi sebanyak RM108 sebulan atau RM1296 setahun dan di Lot 331 Jalan Kampung Kuli disewa dengan kadar RM30.00 sebulan atau RM360.00 setahun.[45] Di negeri Kelantan, Bagi sewa harta tanah wakaf, Majlis telah menetapkan kadar sewa iaitu bagi setiap keluasan 1600 kaki persegi bernilai RM 80.00 setahun (RM 6.66 sebulan). Kadar nilai harga sewa ini adalah merangkumi sama ada  tanah wakaf yang berada di kawasan bandar atau di luar bandar.

Di bandar Kota Bharu, misalnya kadar sewa bagi kebanyakan tapak kediaman adalah antara RM 1.00 hingga RM 10.00 sebulan.  Bagi Lot 12, Mukim Kedai Buluh kadar sewanya adalah RM 2.08 sebulan dengan keluasan 1 ekar 467 depa yang didiami seramai 18 orang penyewa. Begitu juga dengan Lot 174  Seksyen 1, Lot 32  Seksyen 4,  Lot 145 Seksyen 4 dan  Lot 266 Seksyen 28, purata kadar sewanya adalah RM 5.00 sebulan. Lot-lot tersebut agak luas melebihi 13 ekar dengan jumlah bilangan penyewa seramai 86 orang. Terdapat juga beberapa Lot lain di bandar Kota Bharu yang disewa dengan kadar yang begitu rendah,  antaranya Lot 112 Seksyen 3, kadar sewanya adalah antara RM 5.00 hingga RM 10.00 sebulan.

Bagi kadar sewa di luar jajahan Kota Bharu pula, kadar sewanya adalah sama sebagaimana di kawasan bandar. Antaranya Lot 922, di Mukim Kasar Pasir Mas, kadar sewanya adalah rendah iaitu RM 1.00 sebulan dengan keluasan 1 ekar 225 depa, dan didiami seramai 12 orang penghuni.[46]






JADUAL 1 : KEGUNAAN DAN KADAR SEWA TANAH WAKAF AM MAIK

Bil
H/Milik
Kegunaan
Sewa RM
Sebulan
Pendapatan
Tahunan
1
GM4111
Pajak dusun kelapa
3.33
40.00
2
GM267
Pajak dusun kelapa
1.66
20.00
3
M1005
Sewa tapak
156.00
1872.00
4
Gm207
Sewa tapak
55.00
660.00
5
G 16898
Sewa gudang
125
1500.00
6
Qt (M)8
Sewa gudang
250.00
3000.00
7
Gm2317
Pajak dusun
4.16
50.00
8
Gm5728
Sewa tapak
15.00
180.00
Sumber Unit Baitumal dan Wakaf  MAIK

JADUAL 2: KEGUNAAN DAN KADAR SEWA TANAH WAKAF KHAS TG PAHLAWAN & SULTAN MANSUR

Bil
H/Milik
Kegunaan
Sewa RM
Sebulan
Pendapatan
Tahunan
1
5447
Sewa tapak rumah
53.40
641.00
2
5751
Sewa tapak rumah
76.30
916.00
3
8907
Sewa tapak rumah
52.50
630.00
4
Gm116
Sewa tapak rumah
38.25
459.00
5
Gm1579
Sewa tapak rumah
37.39
448.70
6
Gm1145
Pajak padi
33.33
400.00
7
Gm468
Sewa tapak rumah
25.00
300.00
8
Gm10907
Pajak kelapa
37.50
450.00
9
Gm254
Pajak kelapa
25.00
300.00
Sumber Unit Baitumal dan Wakaf  MAIK

Pada tahun 2003, Majlis Agama Islam Pulau Pinang merancang menyediakan perjanjian baru terhadap penyewa premis dan tanah tanah wakaf bagi menggantikan perjanjian lama yang menetapkan tempoh perjanjiannya berdasarkan kaedah bulan ke bulan. Tempoh sewa yang ditetapkan mengikut perjanjian baru adalah selama 2 tahun. Selain itu, perjanjian ini menyatakan tarikh mula dan tamat tempoh sewaan, tarikh permulaan pembayaran sewa bulanan dan keterangan mengenai premis atau tanah berkenaan. Pada penghujung tahun 2001, Majlis merancang untuk menaikkan kadar sewa tapak kawasan Tanah Wakaf Haji Kassim dan Tanah Wakaf Sheikh Eusoff. Keluasan Tanah Wakaf Haji Kassim adalah seluas 7.41 ekar dan ada sebanyak 85 lot kediaman. Keluasan Tanah Wakaf Sheikh Eusoff di Jalan Air Itam pula adalah seluas 17 ekar dan ada sejumlah 90 unit kediaman di atasnya. Kadar sewa bagi setiap lot di 2 kawasan berkenaan adalah antara RM4.80 hingga RM5.30 sebulan. Asas pertimbangan Majlis untuk menaikkan kadar sewa tanah tersebut adalah berdasarkan kepada Laporan daripada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta. Menurut Laporan Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta, kadar sewa tapak semasa bagi 2 kawasan tersebut adalah antara sejumlah RM30 hingga RM50 sebulan. Selain itu, kadar yang akan dikenakan haruslah tidak kurang daripada RM30 sebulan.[47]

Di negeri Johor, semakan Audit mendapati Majlis Agama Islam Johor tidak menyediakan perancangan terperinci terhadap harta wakaf yang boleh disewakan. Selain itu, proses untuk menetapkan tempoh meluluskan permohonan sewaan, penetapan kadar sewa, penilaian semula kadar sewa, tempoh sewaan yang seragam dan pemantauan terhadap kutipan sewa juga tidak dinyatakan dengan jelas serta dijadikan sebagai satu polisi penyewaan harta wakaf.[48]

8.0.2    Pelanggaran Perjanjian Sewa

Terdapat dua permasalahan yang dihadapi oleh MAIN dalam pengurusan sewaan tanah wakaf. Antaranya terdapat tanah yang diberi sewa tanpa apa-apa ikatan perjanjian yang diberi sewa sejak lama. Keadaan ini agak menyukarkan MAIN untuk mengambil apa-apa tindakan ke atas penyewa. Selain itu terdapat juga kes pelanggaran perjanjian sewa. Di negeri Kelantan, MAIK telah menetapkan syarat penyewa hendaklah mereka yang kurang kemampuan dan tidak boleh mendirikan bangunan kekal. Namun boleh dikatakan 70 peratus penyewa mendirikan bangunan kekal, dan tidak kurang juga yang memiliki bangunan kediaman mewah, contohnya terdapat beberapa buah rumah banglo yang tersergam indah antaranya di Lot 284, No. 256 dan 125 kampung Bunga Emas Banggol Badang. Begitu juga kediaman di Lot 2080 Pengkalan Chepa Kota Bharu Kelantan. Tindakan ini jelas bertentangan dengan undang-undang dan hukum syarak. Kedapatan juga ahli waris yang mengambil kesempatan memungut hasil sewaan wakaf MAIK untuk kepentingan ahli keluarga mereka.[49]  

Selain itu terdapat juga isu pelanggaran perjanjian sewa dengan menambahkan keluasan tanah wakaf tanpa mendapat keizinan daripada MAIN. Sebagai contoh di negeri Kelantan, MAIK telah mengenal pasti lokasi dan keluasan tanah wakaf yang didiami oleh setiap penyewa dengan melantik seorang Pegawai Penempatan untuk mengukur keluasan tanah seperti yang ditetapkan oleh MAIK dengan kadar harga RM80.00 bagi 1600 kaki persegi. MAIK hanya menaikkan kadar sewa selaras dengan keluasan yang diduduki berdasarkan kadar yang ditetapkan. Sebelum ini MAIK tidak mempunyai Pegawai Penempatan, oleh itu para penyewa sengaja meluaskan tanah yang diduduki oleh mereka sekarang dengan sesuka hati dan keluasan sebenar  tidak dapat dipastikan oleh pihak MAIK secara tepat. Malahan penetapan kadar sewa adalah dibuat secara anggaran sahaja.[50]
          
Tidak kurang juga yang membina kedai/ gudang perniagaan. Hasil tinjauan didapati 14 buah rumah kediaman/ kedai di Lot 2080 telah diberi sewa kepada orang lain.[51] Begitu juga di Lot 174 Seksyen 3 Kota Bharu, rumah-rumah kedai dibina dan diberi sewa kepada orang lain.  Rumah-rumah ini akan diwarisi sama ada oleh isteri, anak-anak, cucu,  atau keluarga mereka dan akhirnya harta tersebut menjadi milikan kekal atau dipesakai. Kedapatan juga tanah wakaf yang dijual oleh anak-anak penyewa asal kepada pihak ketiga tanpa menukar nama pemilik dan di luar pengetahuan MAIK dengan harga yang tinggi. Pihak pertama (penyewa asal) yang mendiami tanah tersebut telah lama meninggal dunia dan diwarisi oleh waris atau isteri atau anak. Ada juga tanah wakaf yang dijual dan ditukar nama secara sah walaupun tiada surat perjanjian. Kebanyakan pembelinya adalah penghuni di kawasan yang sama yang terdiri daripada golongan yang berkemampuan.

Apa yang lebih malang, tanah tersebut dijual sedangkan tunggakan hutang sewaan tak terbayar dengan MAIK masih banyak dan belum dilunaskan lagi. Lantaran itu penyewa menjadi mangsa kerana dinaikkan harga sewa bagi meraih keuntungan kepada pemilik yang baru. Pada dasarnya pemilik asal hanya menjual rumah kediaman yang dibinanya sendiri di atas tanah wakaf, namun melihat kepada nilai harga rumah tersebut ia termasuk juga nilai tanah tapak kediaman. Tindakan ini secara tidak langsung menyukarkan pihak MAIK untuk mengenali penyewa asal yang berhak membayar hutang yang tertunggak. Maka adalah tidak adil sekiranya faedah yang diperoleh daripada harta wakaf hanya berlegar kepada golongan tertentu sahaja. Keadaan ini langsung bertentangan dengan hukum syarak dan niat pewakaf. Tindakan yang tidak bermoral ini tidak akan memberi manfaat kepada pembangunan umat Islam. Melalui temubual dengan beberapa orang penghuni yang tinggal di tanah wakaf jelas menunjukkan pemahaman dan pengetahuan umat Islam tentang kepentingan pembangunan tanah Wakaf amat terbatas. Mereka cukup bimbang sekiranya penempatan dan kepentingan mereka selama ini diganggu gugat, sekiranya diambil alih oleh MAIK bagi tujuan projek pembangunan. Mereka belum menyedari bahawa pembangunan wakaf dapat membantu proses pembangunan ekonomi umat Islam seluruhnya.

JADUAL 3: KELUASAN TAPAK KEDIAMAN YANG BERTAMBAH

BIL
NO/LOT
NO/RUMAH
LUAS RENTAHAN YANG DIBENARKAN (Kaki Pers)
LUAS RENTAHAN SEBENAR (Kaki Pers)
1
2080
71
1,600
3,610
2
2080
66
1,600
3,647
3
2080
58
1,600
3,648

2080
78
1,600
3,696
5
2080
50
1,600
3,958
6
2080
89
1,600
4,160
7
2080
53
1,600
4,250
8
2080
76
1,600
5,028
9
2080
59
1,600
7,934
10
284
8
1,600
4,720
11
284
30
1,600
4,701
12
284
81
1,600
5,254
13
284
26
1,600
33,168

Sumber: Unit Baitulmal dan Wakaf  MAIK


JADUAL 4: PERBANDINGAN KADAR SEWA SEBELUM DAN SELEPAS PENGUKURAN


BIL

NO/FAIL

KADAR SEWA SEBULAN
(SBL) (RM)
KADAR SEWA
SEBULAN
(SLP) (RM)
JUMLAH PERBEZAAN
(RM)
1
419/1960/53
63.00
212.50
149.50
2
419/1960/62
63.00
50.25
12.75
3
419/1960/76
63.00
251.00
188.00
4
419/1960/72
63.00
80.91
17.91
5
224/1970/1
13.00
261.40
248.40
6
71/1973/8
60.00
236.00
176.00
7
419/1960/85
63.00
112.00
49.00
8
71/1973/81
60.00
282.70
222.70
9
71/1973/223
60.00
301.00
241.00
10
71/1973/71
60.00
167.00
107.00
11
71/1973/5
60.00
76.30
16.30
12
419/1960/59
63.00
396.70
333.70
13
419/1960/89
63.00
208.00
145.00
14
419/1960/66
63.00
182.35
119.35
15
71/1973/18
60.00
267.25
207.25

Sumber: Unit Baitumal dan Wakaf MAIK


8.0.3    Tunggakan Hasil Sewaan Tanah Wakaf

Sikap kurang prihatin dan cakna masyarakat dan kurangnya kefahaman tentang penggunaan harta wakaf masih tinggi di kalangan masyarakat. Sebagai contoh di Kelantan, MAIK masih lagi berhadapan dengan masalah tunggakan sewa yang begitu tinggi. Beberapa langkah telah diambil untuk memastikan segala tunggakan semasa dapat dijelaskan oleh penyewa sebelum kadar sewa baru dikenakan. Permasalahan ini timbul kerana tidak ada pemantauan dan jadual yang teratur untuk mengesan masalah berkaitan, sesetengah fail sewaan tidak dikemaskinikan, umpamanya berkaitan tarikh diberi sewa, tarikh tamat perjanjian, surat tawaran perjanjian,  sistem pungutan, bancian penduduk dan lain-lain. Senarai penyewa masuk dan berhenti tidak direkod dengan teliti, dan kehilangan fail induk/ asal  (fail lesap) juga sering berlaku.[52] Sesetengahnya pula memberi alasan tidak mampu untuk membayar sewa, biarpun kadar sewa yang dikenakan tidak terlalu membebankan mereka. Alasan yang dikemukan oleh penyewa adalah sesuatu yang tidak mustahil. Sebagai contoh kadar sewaan RM60.00 setahun adalah terlalu rendah, memandangkan taraf kehidupan masyarakat pada hari ini jauh berbeza dengan kehidupaan tahun 70 dan 80-an dahulu.

Ini juga berkait dengan sikap penyewa terbabit yang menunjukkan mereka sememangnya berkemampuan dan sengaja mengambil sikap acuh tak acuh dan mementingkan diri sendiri.  Keadaan ini dapat dilihat peningkatan jumlah tunggakan sewa tanah wakaf. Pada tahun 1996 sejumlah RM100,335.00 yang  tertunggak. Pada tahun 1997 pula jumlah tertunggak meningkat sebanyak RM 115,004.00 dan jumlah ini semakin meningkat pada tahun 1998 iaitu sebanyak RM 181, 390.00. Jumlah tunggakan ini dianggarkan semakin meningkat dari setahun ke setahun. Pada tahun 1999 Majlis terpaksa menanggung tunggakan sewa tak berbayar sebanyak RM 133,663.70. Pada tahun 2000 terdapat sejumlah kira-kira RM 158,332.82. Jumlah tunggakan tertinggi ialah di Lot 284, Mukim Badang yang mempunyai penghuni seramai 269 orang yang melibatkan tunggakan sejumlah RM 87,732.65. Seterusnya di Lot 401 Kedai Buluh Badang yang mempunyai jumlah 49 orang penghuni, jumlah yang tertunggak bernilai RM 21,260.00. Manakala di Lot 2080, 2081 dan Lot 2082 melibatkan tunggakan sebanyak RM 13,984.77 dengan bilangan penghuni seramai 50 orang.

JADUAL 5: STATISTIK TUNGGAKAN SEWA TANAH WAKAF TAPAK KEDIAMAN 1998-2000




BIL



LOKASI TANAH

/PENEMPATAN


  BILANGAN PENYEWA

1998    1999       2000


            TUNGGAKAN BAGI TAHUN

 1998(RM)    1999(RM)          2000(RM)
1
Lot 112 Sek. 2 K/ Bharu
2
2
2
840.00
1020.00
1200.00
2
Lot 49 Mengkabang K/ Krai
3


630.00


3
Lot 922 Kasar P/ Mas
12
12
12
839.00
688.00
793.00
4
Lot 284 Mukim Badang
317
263
269
107590.00
68260
87732.65
5
Lot 266 Sek. 28 K/Bharu
30
30
30
11468.00
12,245.50
13,912.60
6
Lot 596 Baung Panji K/Bharu
48
48
50
17598.00
3024.00
13984.77
7
Lot 145 Sek. 4 K/Bharu
31
31
31
106,75.00
10992.50
8363.5
8
Lot 401 Mukim Kedai Buluh
45
48
49
21810.00
21690.00
21260.00
9
Lot 32 Sek. 4 K/Bharu
10
10
10
1,857.00
2487.00
2739.00
10
Lot 12 Kedai Buluh
12
18
18
1858.50
2293.00
2322.00
11
Lot 174 Sek. 3 Kota Bharu
15
15
15
4000.00
2944.00
3384.00
12
Lot 140 Sek. 1 K/Bharu
9
9
9
1,539.00
2128.00
1997.00
13
Lot 1155 Sek. 1 K/Bharu
6


686.00


14
Lot 578 dan 607

11


4940.00

15
Lot 128 Mak Nuralang Sg. Pinang

1
1

100.00
60.00
16
Lot 2154 Panchor Kemumin

2
2

851.70
584.30


JUMLAH KESELURUHAN


540

500

498

181,390.50

133,663.70

158,332.82

Sumber Unit Baitumal dan Wakaf  MAIK


8.0.4    Penyewaan kepada Pihak Ketiga

Isu pembabitan pihak ketiga dalam penyewaan tanah wakaf juga berlaku. Sikap tamak dan haloba tanpa menghiraukan hak dan kepentingan orang lain menyebabkan banyak tanah wakaf diberi sewa kepada pihak ketiga dengan harga yang tinggi. Di Kelantan, MAIK telah meletakkan syarat antaranya dalam perjanjian tanah wakaf  yang diluluskan untuk disewa hendaklah dibina rumah kediaman dalam tempoh setahun dengan keluasan 1600 kaki persegi kepada semua penyewa dan mesti diduduki sendiri oleh penyewa. Namun malangnya, kesempatan ini telah diambil oleh penyewa dengan menambahkan keluasan kawasan yang didiami masing-masing untuk kepentingan ahli keluarga mereka. Ada di kalangan penghuni yang memiliki rumah lebih daripada sebuah dan diberi sewa rumah tersebut kepada orang lain dengan kadar sewa yang berlipat ganda lebih tinggi daripada kadar sewa yang ditetapkan oleh MAIK.

Masalah penyewaan tanah wakaf kepada orang ketiga perlu dibenteras dan golongan ini dianggap sebagai zalim kerana memakan dan mengurangi hak orang lain yang  tidak sepatutnya dilakukan. Siasatan perlu dibuat secara terperinci dan tindakan segera perlu diambil dengan merampas terus tanah tersebut daripada pemilik asal dan diberikan kepada mereka yang berhajat melalui perjanjian baru setelah notis dikeluarkan.  Perjanjian dengan penyewa perlu dibuat ke atas semua pemilik kediaman tanah wakaf  dan memperbaharui semula surat perjanjian apabila telah tamat tempohnya. Perjanjian yang dibuat adalah dihadkan kepada tempoh setahun atau dua tahun sahaja agar kadar sewa ini dapat dinaikkan tanpa terikat dengan perjanjian lama dan selaras dengan nilaian sewaan semasa. Melalui kaedah ini secara tidak langsung masalah harta wakaf dijadikan pesaka dan isu penjualan tanah wakaf dapat diatasi. Pemantauan dari semasa ke semasa yang dibuat secara berterusan sudah pasti kesilapan lama tidak akan berulang lagi. Hasil daripada keterikatan penyewa dengan perjanjian ini bermakna mereka terpaksa patuh dan tunduk kepada segala arahan MAIK dan tindakan undang-undang akan diambil kepada sesiapa yang melanggar perjanjian ini, sebagai penceroboh tanah wakaf

Jadual 6: Tanah Wakaf yang disewa Semula dan Perbandingan Kadar Sewa


BIL

NO. LOT

NO. RUMAH
KADAR SEWA MAIK SETAHUN
(RM)
KADAR SEWAAN YANG DIKENA SEBULAN (RM)
PERBEZAAN
KADAR SEWA
(RM)
1
2080
50
300.00
197.90
102.10
2
2080
51
240.00
110.00
130.00
3
2080
55
100.00
76.80
23.20
4
2080
57
140.00
69.90
70.10
5
2080
59
100.00
396.70
296.70
6
2080
62
175.00
50.25
124.75
7
2080
72
150.00
80.91
69.90
8
2080
79
130.00
74.90
55.10
9
2080
80
80.00
69.20
10.80
10
2080
83
240.00
112.00
128.00
11
2080
86
150.00
104.00
46.00
12
2080
92
150.00
126.95
23.05
13
2080
93
200.00
46.78
153.22
14
2080
95
1100.00
131.37
968.63
15
2080
97
105.80
300.00
194.20


8.0.5    Penyewaan kepada Mereka yang Tidak Layak dan Bukan Beragama Islam

Di Kelantan kebanyakan tanah wakaf adalah terdiri daripada kawasan penempatan, premis perniagaan dan tanah pertanian. Sebahagian besar tanah-tanah wakaf diberi sewa terutama kepada golongan miskin yang tidak mempunyai tanah untuk pembinaan tapak rumah, tetapi mereka ini mampu untuk mendirikan rumah bertaraf sederhana dengan syarat tidak dibenarkan membina bangunan kekal untuk perniagaan. Hasil daripada kajian yang dibuat sebelum ini menunjukkan bahawa kriteria yang disyaratkan oleh MAIK tidak dipatuhi, malah mereka lebih mementingkan soal peribadi daripada mengutamakan kebajikan orang ramai. Hasil kajian yang dilakukan sebelum ini terhadap 40 orang penyewa, didapati sejumlah 26 orang penyewa dikategorikan tidak layak menduduki tanah wakaf kerana mereka bukan terdiri daripada golongan miskin berdasarkan kepada bentuk rumah, kenderaan yang diguna pakai dan pekerjaan penyewa. Ada juga penghuni di atas tanah wakaf yang bekerja dengan Jabatan Kerajaan dan ada  di kalangan mereka mempunyai tanah milik persendirian di tempat lain.[53]

Di Pulau Pinang berdasarkan data sehingga tahun 1983 terdapat 14.5% orang penyewa yang terdiri daripada bukan Islam, dan 62% adalah mereka yang menyewa bangunan perniagaan. Namun penyewaan bangunan perniagaan wakaf di kalangan orang Melayu hanyalah 9% dan India Muslim 29%. Apa yang lebih mendukacita ialah terdapat urusniaga yang sama sekali bercanggah dengan hukum syarak. Orang-orang Islam lebih tertumpu kepada penyewaan bangunan kediaman.[54] Masalah penggunaan tanah wakaf oleh orang bukan Islam merupakan salah satu halangan dalam usaha majlis merancang corak pembangunan harta wakaf. Situasi ini bercanggah sama sekali dengan keutamaan wakaf.[55] Ada di kalangan mereka yang menduduki tanah wakaf semenjak tahun 1930-an lagi dan Majlis Agama Islam  belum ditubuhkan lagi, sehingga ada antara tanah wakaf yang terlepas kepada tangan orang bukan Islam.

9.0       Saranan dan Cadangan Penyelesaian

Bagi meningkatkan keberkesanan pentadbiran dan pengurusan, beberapa saranan dan cadangan penyelesaian telah dikemukakan. Antaranya ialah:

9.0.1    Pendaftaran Tanah Wakaf MAIN

Isu pendaftaran tanah wakaf tidak boleh dipandang remeh oleh MAIN. Ini kerana sistem torrens yang diamalkan di Malaysia bahawa hak milik seseorang yang tidak boleh disangkal adalah merujuk kepada tuan tanah yang didaftarkan nama mereka di dalam dokumen pendaftaran. Pendaftaran tanah wakaf sama ada wakaf Khas, Am dan Zuriat hendaklah dilakukan dengan tindakan segera. Kesan pendaftaran ini MAIN tidak akan berhadapan dengan tuntutan ahli waris dan anak-anak pewakaf. MAIN hendaklah mengadakan siasatan ke atas semua tanah-tanah yang didakwa sebagai wakaf seperti tanah wakaf yang belum ditukar milik, tapak masjid, surau dan kubur. MAIN tidak boleh mengambil sikap tunggu dan lihat sahaja, dan berseorangan dalam hal ini. Kerjasama dengan Pejabat Tanah Daerah (PTD) boleh membantu MAIN mengetahui lot-lot tanah wakaf yang. Selain itu, melalui sokongan ahli waris, pemegang amanah, ahli jawatankuasa masjid, penghulu kampung dan orang ramai boleh membantu usaha murni MAIN ini.

Tanah-tanah wakaf orang-orang Islam yang didaftarkan di atas nama Majlis sebagai pemegang amanah hendaklah diendoskan di atas geran hak milik tanah berkenaan dengan perkataan “Tanah Wakaf”, bagi mengelakkan kekeliruan antara tanah wakaf dengan tanah-tanah lain seperti tanah Baitumal, pusaka dan lain-lain.

9.0.2    Penyelesaian Isu Tunggakan Sewa

Di dalam Manual Pengurusan Tanah Wakaf Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), terdapat garis panduan yang boleh digunapakai oleh MAIN dalam menangani isu tuntutan tunggakan sewa premis atau tanah wakaf. Antaranya pengurus wakaf hendaklah membuat semakan terhadap tunggakan sewa dan menyediakan laporan tentang tunggakan sewa yang mengandungi maklumat berkaitan penyewa, lokasi tanah, jumlah tunggakan dan catatan serta laporan siasatan. Setelah itu notis tuntutan tunggakan hendaklah dikeluarkan oleh pengurus wakaf melalui pos berdaftar. Sekiranya notis tidak dipatuhi setelah dua kali dikeluarkan dan pengurus wakaf hendaklah memastikan tindakan melupus deposit diambil bagi pelanggaran syarat-syarat yang telah ditetapkan. Apabila tunggakan melebihi deposit, tindakan undang-undang akan diambil oleh panel peguam yang telah dilantik oleh MAIN.[56] Prosedur ini boleh diikuti oleh semua MAIN di Malaysia.

Bagi kadar sewa tanah dan bangunan wakaf di bawah MAIN sekarang ini tidak lagi terikat di bawah Akta Premis Terkawal 1966.[57] Oleh itu, ketetapan kadar sewa bagi setiap harta tanah dan bangunan wakaf adalah terletak sepenuhnya di bawah bidang kuasa MAIN. Pada hakikatnya penyewa mampu membayar sewaan baru yang lebih tinggi sejajar dengan nilaian semasa, atau kadar sewa dinaikkan bergantung kepada bentuk rumah, pekerjaan penyewa dan faktor lain yang lebih seimbang dan tidak membebankan mana-mana pihak. Sifat mengalah atau terlalu menjaga kepentingan penghuni tidak akan dapat menyelesaikan masalah, malah akan menambahkan bebanan yang tersedia ada. Memerangi masalah tunggakan perlu ditangani dalam tempoh yang terdekat, kerana dibimbangi ia akan lebih meningkat kepada angka ratusan ribu, sekiranya tidak dibendung daripada awal.

9.0.3    Pengkalan Data Tanah Wakaf

Pengkalan data yang lengkap dan komprehensif mengenai tanah-tanah wakaf belum lagi terkumpul dan tersusun. Dengan adanya  inventori wakaf ini secara tidak langsung MAIN dapat mengenalpasti taburan atau kedudukan tanah-tanah wakaf yang berada dalam keadaan berselerak di seluruh daerah di dalam negeri berkenaan. Data-data yang ada perlu direkodkan dan dilaporkan  dalam bentuk yang mudah difahami. Kajian dan penyelidikan semula serta siasatan dari semasa ke semasa perlu dijalankan ke atas keseluruhan tanah wakaf di bawah kawalan MAIN Perubahan dan pembaharuan dalam sistem data pengumpulan harta wakaf mesti dilakukan sejajar dengan ledakan arus perkembangan dunia teknologi maklumat berkomputer masa kini. Maklumat harta wakaf yang terkandung dalam fail lama tidak sesuai lagi dijadikan sumber rujukan kerana ia melengahkan usaha MAIN untuk meneliti setiap timbunan fail yang memakan masa yang lama.

Keseluruhan hartanah wakaf perlu dikemaskinikan di dalam sistem pengisian maklumat berkomputer atau dikenali sebagai bank data. Data-data yang telah dikemaskini berupaya memberikan gambaran yang jelas tentang kedudukan semasa hartanah wakaf. Berdasarkan maklumat yang lengkap dan konprehensif inilah, MAIN secara tidak langsung dapat menyediakan laporan kewangan tahunan PBT dan perancangan pembangunan dengan sempurna. Seterusnya dapat menerbitkan laporan rasmi tahunan yang lengkap dan terperinci. Selain itu ia berupaya memberi indeks gambar sebenar prestasi kejayaan tahunan MAIN dalam membangun hartanah wakaf terutama dari aspek pendapatan sewaan tanah dan premis wakaf.

9.0.4    Kesedaran dan Keprihatinan Masyarakat

MAIN perlu menjalinkan hubungan yang erat dengan para penghuni di atas tanah wakaf. Perbincangan dan pendedahan dari semasa ke semasa perlu diadakan sama ada melalui musyawarah, forum,  media massa, khutbah, risalah atau menerusi badan dakwah. Kesedaran tentang kedudukan dan sejauh manakah hak mereka ke atas tanah wakaf wajar dipupuk agar permasalahan yang dihadapi oleh penghuni tanah wakaf tidak menjadi umpama “duri dalam daging” atau “barah yang semakin merebak”. Selain itu, kesedaran tentang kepentingan harta wakaf untuk kegunaan ummah keseluruhannya perlu ditingkatkan lagi. Masyarakat sekeliling juga perlu bertindak dan prihatin terhadap tanggungjawab memelihara amanah harta wakaf dengan membuat laporan segera kepada MAIN. Sikap mementingkan diri sendiri tidak akan mencapai konsep keadilan hidup bermasyarakat dan perancangan pembangunan tanah wakaf tidak akan menjadi kenyataan selagi sikap negatif ini tidak diubah.

MAIN juga perlu menggalakkan lagi masyarakat mewakafkan harta lebihan mereka untuk memperbanyakan lagi keluasan tanah wakaf milik MAIN, khususnya tanah Wakaf Am. Tanah yang hendak diwakafkan itu adalah daripada jenis yang mempunyai nilai ekonomi dan strategi serta berdaya maju untuk dibangunkan pada masa sekarang dan bukannya mewakafkan lebihan harta yang tidak diingini serta tidak berkeupayaan untuk dibangunkan atas sebab-sebab seperti yang disebutkan sebelum ini. Pada pandangan penulis pewakafan harta untuk kebajikan ahli waris (Waqf Ahli) adalah tidak digalakkan. Malahan dicadangkan MAIN boleh mengetepikan permohonan Wakaf Khas yang kekal untuk ahli waris seperti yang dipraktikkan di negara Mesir dan Syria. Ini kerana ia menyukarkan pihak MAIN untuk menguruskan harta tersebut dan imbuhannya lebih menguntungkan kepada ahli waris. Sekira wakaf Ahli ini ingin dikekalkan juga, MAIN perlu mensyaratkan agar faedah daripada wakaf itu tidak dikekalkan kepada ahli warisnya untuk selama-lamanya.[58]

Penghuni yang kini mampu berdikari dan mempunyai tanah sendiri disyorkan berpindah dan tempat mereka digantikan oleh golongan yang memerlukan. Membasmi kemiskinan tidak semestinya diletak di bahu MAIN atau Kerajaan Negeri sahaja.  Malahan sokongan padu dan jalinan ukhwah antara sesama insan ibarat kata “yang ringan sama dijinjing dan yang berat sama berat dipikul” sangat ditekankan di dalam Islam sebagaimana Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

šúïÉ©9$#ur þÎû öNÏlÎ;ºuqøBr& A,ym ×Pqè=÷è¨B ÇËÍÈ

 “Dalam harta manusia itu ada kewajipan tertentu (bagi  masyarakat).
                                                al-Quran surah al-Ma‘arij (70 ):24.


.
Penutup

Institusi wakaf seharusnya menjadi nadi kepada masyarakat Islam dalam meningkatkan keupayaan ekonomi umat Islam dan pemilikan modal kekayaan negara. Institusi ini telah menjadi asas dan formula ke arah memobilasikan dan memperkasakan umat Islam yang mampu bersaing di peringkat negara dan global. Melalui sokongan padu semua pihak instrumen wakaf ini diyakini mampu dapat melestarikan sistem jaminan sosial Islam yang  dinamik lagi progresif. Bagi mencapai objektif ini kefahaman yang mendalam perlu diketengahkan kepada masyarakat perihal kepentingan harta wakaf untuk dimanfaatkan bersama-sama oleh seluruh umat Islam khususnya kepada mereka yang berhak menikmatinya. Kepentingan umum perlu diutamakan daripada kepentingan peribadi.



















BIBLIOGRAFI

‘Ala’ al-Din Muhammad b. ‘Ali al-Haskafi (t.t), Sharh al-Durr al-Mukhtar,  jld.2, Kaherah: Matba‘ah Sabih wa Awladihi

Al-Ansari, Zakariya (t.t.), Hashiya al-Jamal ‘ala Sharh al-Manhaj, Egypt : Matba’ah  Mustafa Muhammad

Ahmad Amin & Fathi ‘Abd al-Hadi (1999), Mawsu’at al-Awqaf. Iskandariyya : Minshat al-Ma’arif

Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Kaherah: Dar al-Jami‘ah

Al-Bahuti, Mansur bin Yunus bin Idris (1982), Kashshaf al-Qina’ ‘an Matn al-Iqna’, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr

Al-Baghdadi, Abu Muhammad Ghanim b. Muhammad (1999), Majma‘ al-Damanat fi Madhhab al-Imam al-A‘azam Abi Hanifah al-Nu‘man, cet.1,  jld.2, Dar al-Salam

Enakmen Mengesahkan Wakaf Orang-orang Islam Terengganu (No.10 Tahun 1972),

Al-Fakhani, Hasan Muhami (1977), Mawsu’at al-Qada wa al-Fiqh li al-Duwal al-‘Arabiyya, jld.26. Kaherah : t.pt

Al-Hattab, Abi ‘Abdillah Muhammad bin Muhammad bin ‘Abd al-Rahman (1992), Kitab Mawahib al-Jalil, jld.6. T.T.T:Dar al-Fikr

Hamilton, Charles (t.t.), The Hedaya or Guide : A Commentary on The Mussulman Laws.  Lahore : Premier Book House

Ibn Abidin, Muhammad Amin (1994), Radd al-Mukhtar ‘ala al-Durr al-Mukhtar Sharh Tanwir al-Absar, Jilid 6. Beirut : Dar al-Kutub.

Ibn Abidin (1994), op.cit., h.608; Al-Dardir, Ahmad bin Muhammad bin Ahmad (1988), Al-Sharh al-Saghir, Jilid 2. Beirut : Dar al-Ma’rifah

‘Illish, Muhammad Ahmad (1970), Sharh Minah al-Jalil ‘ala Mukhtasar Sidi Khalil. Beirut : Dar Sadir, 

‘Illish, Muhammad Ahmad (1958), Fath al-‘Ali al-Malik fi al-Fatwa ‘ala Madhab al-Imam Malik, jld.2. Egypt : Maktabah Mustafa al-Babi

Ibn Hajar, Shihab al-Din Ahmad (t.t), Tuhfat al-Muhtaj, jld.2. T.T.T: t..pt.

Ibn Qudamah, Abi Muhammad ‘Abdullah b. Ahmad b. Muhammad (t.t.),  Al-Mughni, jld. 6.  ‘Amman : Dar al-Fikr

Al-Idarat al-‘Amma li al-Shu’un al-Qanuniyya (1997), Qawanin al-Waqf wa al-Hukr.  Kaherah : Al-Hai’at al- ‘Amma li Shu’un al-Matabi’

Kamarudin Ngah (1992), Isu Pembangunan Tanah Wakaf di Pulau Pinang, cet.1, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

Al-Khurashiy, Abu ‘Abdullah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Ali (1317H), Al- Khurashiy ‘ala Mukhtasar Sayyidi Khalil, jld.4. Beirut : Dar al-Sadi

Manual Pengurusan Tanah Wakaf, Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Jabatan Perdana Menteri

Mohd Shahiran Abdul Latif (2006), Pembangunan Tanah Wakaf di Negeri Melaka, Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia: Bangi

Mohd Afandi Mat Rani (2002), Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri Kelantan, Tesis Sarjana Syariah dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala Lumpur,
Al-Maqdisi, Shams al-Din ‘Abd al-Rahman b. Abi  ‘Umar (t.t.), al-Sharh al-Kabir, jilid 6. Amman: t.pt.

Muhammad ‘Ufayfi (1991), Al-Awqaf wa al-Haya al-Iqtisadiyya. Egypt : t.pt.

Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya, 2000,

Al Nawawi, Abi Zakariyya Muhyi al-Din b. Sharaf (t.t), Kitab al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab li al-Sharazi, j. 16.  T.T.T. : Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi

Nazzam (t.t), Al Fatawa al-Hindiyya Fi Mazhab al-Imam Abi Hanifa al- Nu’man, jld.2. Beirut : Dar al Ma’rifah

Nazih Ahmad (1993), Abhath Nadwa Dawr Tanmawiyy li al-Waqf.  Kuwait : Wizarat al-Awqaf wa al- Shu’un a-l Islamiyya

Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr

Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.3. Beirut : Dar al-Fikr

Al-Ra’y, Hilal bin Yahya bin Muslim (1355H  ), Kitab Ahkam al-Waqf.  Hyderabad : Dar
al-Ma’arif

Al Ramli, Shams al-Din Muhammad Abi al-‘Abbas Ahmad b. Hamzah (t.t.), Nihaya al-Muhtaj ila Sharh al-Minhaj,jld.5. Kaherah : Dar al-Fikr.

Salim Hariz (1994), Al-Waqf. Beirut : Al-Jami’at al-Lubnaniyya

Al-Syarbini, Muhammad al-Khatib (1958), Mughni al- Muhtaj,jld.2. Beirut : Dar al-Turath al-‘Arabi

Al-Sawi, Ahmad bin Muhammad (1988), Bulghat al-Salik li Aqrab al-Masalik, jld.2. Beirut : Dar al-Ma’rifah

Al-Suyuti, Jalal al-Din ‘Abd  al-Rahman bin Abi Bakr (2001), Al-Asbah wa al-Nazair, Beirut : Dar al-Raid al- ‘Arabi

Al-Tarablusi, Burhan al-Din Ibrahim b. Musa b. Abi Bakr (1981), Al-Is’af fi Ahkam al-Awqaf, Beirut : Dar al Raid al-’Arabi.

Wizarat al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyya (1990), Al-Mawsu’at al-Fiqhiyya, jld.18. Kuwait : Zat al-Salasil

Al-Zuhayli, Wahbah (1989), Al-Fiqh al-Islami wa Adilltuh, jld.4. Damshiq : Dar al-Fikr

Al-Zarqa’, Mustafa Ahmad (t.t.), Al-Madkhal al-Fiqh al-‘Am, jld.3. Damsyiq : Dar al-Fikr








[1] Kertas Kerja Seminar Syariah dan Undang-undang, Anjuran Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), pada 2 November 2010
[2] Pensyarah, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Universiti Teknologi MARA, Shah Alam Selangor, Ph.D
[3] Pensyarah, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Universiti Teknologi MARA, Cawangan Johor
[4] Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Kaherah: Dar al-Jami‘ah, hlm.687
[5] Al-Baghdadi, Abu Muhammad Ghanim b. Muhammad (1999), Majma‘ al-Damanat fi Madhhab al-Imam al-A‘azam Abi Hanifah al-Nu‘man, cet.1,  jld.2, Dar al-Salam, hlm.687
[6] ‘Ala’ al-Din Muhammad b. ‘Ali al-Haskafi (t.t), hlm.584)
[7] Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya, 2000, hlm.411
[8] Al-Ra’y, Hilal bin Yahya bin Muslim (1355H  ), Kitab Ahkam al-WaqfHyderabad : Dar al-Ma’arif, h.206; Al Nawawi, Abi Zakariyya Muhyi al-Din b. Sharaf (t.t), Kitab al-Majmu’ Sharh al-Muhazzab li al-Sharazi, j. 16.  T.T.T. : Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi, h.333 ; Al-Maqdisi, Shams al-Din ‘Abd al-Rahman b. Abi  ‘Umar (t.t.), al-Sharh al-Kabir, jilid 6. ‘Amman: t.pt.,  h.43.
[9] Muhammad ‘Ufayfi (1991), Al-Awqaf wa al-Haya al-Iqtisadiyya. Egypt : t.pt., h.145.
[10] Salim Hariz (1994), Al-Waqf. Beirut : Al-Jami’at al-Lubnaniyya, h.160.
[11] Ibn Abidin, Muhammad Amin (1994), Radd al-Mukhtar ‘ala al-Durr al-Mukhtar Sharh Tanwir al-Absar, Jilid 6. Beirut : Dar al-Kutub. h.569; Al-Ansari, Zakariya (t.t.), Hashiya al-Jamal ‘ala Sharh al-Manhaj, Egypt : Matba’ah  Mustafa Muhammad,  h.589; Hamilton, Charles (t.t.), The Hedaya or Guide : A Commentary on The Mussulman Laws.  Lahore : Premier Book House, h.237.
[12] Ibn Abidin (1994), op.cit., h.608; Al-Dardir, Ahmad bin Muhammad bin Ahmad (1988), Al-Sharh al-Saghir, Jilid 2. Beirut : Dar al-Ma’rifah, h.307; Al Ramli, Shams al-Din Muhammad Abi al-‘Abbas Ahmad b. Hamzah (t.t.), Nihaya al-Muhtaj ila Sharh al-Minhaj,jld.5. Kaherah : Dar al-Fikr. h.389;Al-Bahuti, Mansur bin Yunus bin Idris (1982), Kashshaf al-Qina’ ‘an Matn al-Iqna’, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr, h.259.
[13] Al-Tarablusi, Burhan al-Din Ibrahim b. Musa b. Abi Bakr (1981), Al-Is’af fi Ahkam al-Awqaf, Beirut : Dar al Raid al-’Arabi. h.67; Al-Bahuti (1982), op.cit., h.259; Al-Syarbini, Muhammad al-Khatib (1958), Mughni al- Muhtaj,jld.2. Beirut : Dar al-Turath al-‘Arabi, h.385; Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.4. Beirut : Dar al-Fikr, h.80.
[14] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.67; Al-Ansari (t.t.), op.cit. h.592.
[15] Al-Ramli (t.t.), op.cit., jld.6,h.389; Al-Syarbini (1958), op.cit., jld.2, h.390; Al-Sawi, Ahmad bin Muhammad (1988), Bulghat al-Salik li Aqrab al-Masalik, jld.2. Beirut : Dar al-Ma’rifah, h.307.
[16] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.301.
[17] Ibid.,h.68.
[18] Al-Bahuti (1982), op.cit., h.260.
[19] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.68.
[20] Al-Bahuti (1982), op.cit.,h.260.
[21] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.301.
[22] Ibid., h.67-68; Al-Dardir (1988), op.cit., jld.7, h.327.
[23] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.67-68.
[24] Al-Hattab, Abi ‘Abdillah Muhammad bin Muhammad bin ‘Abd al-Rahman (1992), Kitab Mawahib al-Jalil, jld.6. T.T.T:Dar al-Fikr, h.47; Al-Dardir (1988), op.cit., jld.2, h.311.
[25] Al-Dardir, Ibid.,h.311.
[26] Al-Sawi (1988), op.cit., h.311; Al-Khurashiy, Abu ‘Abdullah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Ali (1317H), Al- Khurashiy ‘ala Mukhtasar Sayyidi Khalil, jld.4. Beirut : Dar al-Sadi, h.100.
[27] Al-Suyuti, Jalal al-Din ‘Abd  al-Rahman bin Abi Bakr (2001), Al-Asbah wa al-Nazair, Beirut : Dar al-Raid al- ‘Arabi, h. 121.
[28] Ibn Hajar, Shihab al-Din Ahmad (t.t), Tuhfat al-Muhtaj, jld.2. T.T.T: t..pt., h.458.
[29] Wizarat al-Awqaf wa al-Syu’un al-Islamiyya (1990), Al-Mawsu’at al-Fiqhiyya, jld.18. Kuwait : Zat al-Salasil, h.56.
[30] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.608; Nazzam (t.t), Al Fatawa al-Hindiyya Fi Mazhab al-Imam Abi Hanifa al- Nu’man, jld.2. Beirut : Dar al Ma’rifah, h.419; Al Khurashiy (1317H), op.cit.,jld.4, h.100; Al-Bahuti (1982), op.cit., jld.4, h.269.
[31] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.608; Ibn Hajar , Shihab al-Din Ahmad (t.t), Tuhfat al-Muhtaj, jld.6. T.T.T: t.pt.,  h.294; Al-Ramli (t.t.), op.cit., jld.6, h.389.
[32] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.68.
[33] Al-Bahuti (1982), op.cit., jld.4, h.269.
[34] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld.6,  h.294; Al-Ramli (t.t.), op.cit., jld.5,h.403.
[35] Al-Tarabulsi (1981), op.cit., h.69; Al-Qalyubi, Shihab al-Din Ahmad bin Ahmad (t.t.), Hashiyatan, jld.3. Beirut : Dar al-Fikr, h.84.
[36] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.9, h.114-115.
[37] Salim Hariz (1994), op.cit. , h. 165.
[38] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld. 2, h.294; Ibn Qudamah, Abi Muhammad ‘Abdullah b. Ahmad b. Muhammad (t.t.),  Al-Mughni, jld. 6.  ‘Amman : Dar al-Fikr, h.20.
[39] Ibn Hajar (t.t.), op.cit., jld. 2, h.465; Ibn Qudamah (t.t.), op.cit., h.20.
[40] Al-Zuhayli, Wahbah (1989), Al-Fiqh al-Islami wa Adilltuh, jld.4. Damshiq : Dar al-Fikr,  h.763.
[41] Ibn Abidin (1994), op.cit., jld.6, h.678-679.
[42] Manual Pengurusan Tanah Wakaf, Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji, Jabatan Perdana Menteri, hlm.36-37.
[43] Kamarudin Ngah (1992), Isu Pembangunan Tanah Wakaf di Pulau Pinang, cet.1, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.30
[44] Mohd Shahiran Abdul Latif (2006), Pembangunan Tanah Wakaf di Negeri Melaka, Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia: Bangi, hlm.64
[45] Ibid., hlm.65
[46] Mohd Afandi Mat Rani (2002), Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri Kelantan, Tesis Sarjana Syariah dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala Lumpur, hlm.97
[49] Temubual: Dato’ Hj Syukri Bin  Muhamed,  Timbalan Mufti  Negeri Kelantan, di Pejabat Mufti, pada 10/ 9/ 2001.
[50] Mohd Afandi Mat Rani (2002), op. cit., hlm.97
[51] Deretan kedai di Lot 174 kebanyakannya adalah disewa kepada orang lain dan ada juga pihak yang tidak bertanggung jawab menjual kepada pihak kedua. Kedudukannya yang strategi berhampiran dengan pusat bandar Kota Bharu menjadi daya tarikan orang ramai untuk meraih keuntungan yang berlipat ganda.
[52] Lihat: Laporan semasa premis MAIK,  fail kutipan sewaan.
[53] Kebanyakan mereka adalah terdiri daripada pelarian kemboja yang datang sekitar tahun 1980 an. Pada dasarnya MAIK membantu golongan ini dengan memberi sewa tanah wakaf untuk mereka mendirikan rumah kediaman. Melihat kepada faktor bentuk rumah dan  kenderaan, sekarang ini mereka bukan lagi golongan miskin. Apa yang menjadi masalah kepada mereka sekiranya mereka ingin berpindah ialah tanah yang berada di dalam negeri Kelantan tidak boleh dimiliki dan dibeli oleh rakyat bukan tempatan seperti mereka. Oleh itu mereka terpaksa menetap di atas tanah wakaf tersebut selagi belum diambil balik oleh pihak kerajaan. Kebanyakan mereka akur dengan kehendak kerajaan dan keputusan majoriti sekiranya ada apa-apa tindakan daripada kerajaan. Lihat: Mohd Afandi Mat Rani (2002), Undang-undang Pentadbiran Harta Wakaf di Negeri Kelantan, Tesis Sarjana Syariah dan Undang-undang, Universiti Malaya: Kuala Lumpur, hlm.
[54] Kamarudin Ngah (1992), op. cit., hlm.32
[55] Ibid., hlm.55
[56] Ibid., hlm.38-39
[57]Akta Kawalan Sewa 1966, Seksyen 4(2), telahpun dipinda. Premis kepunyaan Majlis dikecualikan daripada Seksyen ini. Ini bermakna premis Majlis tidak terikat dengan Akta Kawalan sewa 1966.
[58] Enakmen Mengesahkan Wakaf Orang-orang Islam Terengganu (No.10 Tahun 1972), Seksyen 1 (b).

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum w.b.t.

    Alhamdulillah, satu kajian yang baik. Dan ini boleh memberi sesuatu kesan terhadap pengurus tanah waqaf di tanah air. Insya Allah.

    Terima kasih.

    BalasPadam