Pendahuluan
Mengingati umur amat penting
dalam kehidupan manusia. Manusia sering lupa tentang umur mereka sehingga
dirasakan ia masih muda, kuat dan jauh daripada kelemahan serta keuzuran. Maka
manusia dilalai dan dilupakan oleh umur tanpa disedari ia dihabiskan begitu
sahaja. Kepentingan mengingati umur ini
secara tidak langsung kita mengingati masa. Allah SWT berfirman dalam surah
al-’Asr:
”Demi masa sesungguhnya manusia berada dalam kerugian”
Hakikat Umur Manusia
Imam Habib Abdullah Haddad di
dalam Risalah Sabil al-Azkar wa al-I’tibar menjelaskan bahawa manusia
mempunyai lima umur. Antaranya ialah umur sejak Allah mencipta Adam a.s. dan
membekalkan zuriat di tulang punggungnya, kedua umur sejak manusia dilahirkan
dari perut ibunya sehingga ia wafat meninggalkan dunia yang fana, ketiga umur
ini bermula sejak manusia keluar dari dunia ini dengan menempuh mati sehingga
dibangkitkan dari kubur, keempat umur yang bermula daripada kebangkitan
daripada alam kubur untuk menerima panggilan tuhan sehingga memasuki sama ada
ke syurga atau ke neraka, dan terakhir umur yang tidak ada pangkal dan
hujungnya iaitu sejak kemasukan manusia ke syurga dan kekal di dalamnya.
Ibn al-Jawzi mengatakan
bahawa umur manusia dewasa ialah sejak berusia 35 sehingga 50. Maka apabila
mencapai dewasa biasanya akan kelihatan pada diri manusia kebaikan dan
keburukannya. Ada yang mengatakan bahawa apabila seseorang itu telah mencapai
usia 40, sedang kebaikannya tidak melebihi kejahatan, maka syaitan akan menyapu
mukanya seraya berkata: Demi ayahku, wajah ini tidak akan terlepas dariku.
Imam
Malik pula menjelaskan ”Kami dapati ramai orang yang mencari ilmu pengetahuan
sehingga sampai usia 40. Apabila mereka sampai umur tersebut, mereka pun
memalingkan perhatian kepada kepada memperbanyakkan amal soleh dan mengerjakan
apa yang mereka pelajari. Waktu itu tidak ada masa lagi untuk menumpukan
perhatian kepada dunia walau apa sekalipun”
Syeikh Arif Wali Abdul Wahhab bin Ahmad al-Sya’rani di
dalam kitab al-Bahrul Maurud mengatakan: “Ikatlah janji dengan dirimu, apabila
kamu mencapai umur 40, hendaklah kamu lipat tikar dan bantal serta merta dan
ingatlah diri kamu bahawa setiap nafas yang kamu sedut itu tidak boleh lagi
digunakan untuk kepentingan dunia sama sekali. Di samping itu hendaklah kamu
mengira setiap detik dari umur kamu yang telah melepasi 40 tahun itu, menyamai
100 tahun dengan yang sebelumnya”.
Di dalam suatu hadis
sahabat bertanya kepada nabi saw: “Wahai Rasulullah saw siapakah yang paling
baik? Baginda menjawab: “Orang yang panjang umurnya dan baik amalnya. Sahabat
bertanya lagi: “Siapakah manusia yang paling buruk? Jawab Baginda: “Orang yang
panjang umurnya dan buruk amalnya.
Hijrah ke Alam Barzakh
Rasulullah saw bersabda: “Jadikanlah diri kamu di dunia ini seperti orang
asing atau bagaikan orang yang bermusafir”. Kehidupan ini pada hakikatnya
terlalu singkat. Kata Auf bin Abdullah, umur manusia hanya satu hari, iaitu
hari kematian. Isa ibn Maryam pula mengatakan umur manusia tiga hari, iaitu
hari semalam, hari ini dan hari kematian. Manakala Abu Zar al-Ghifari
mengatakan umur manusia hanya tiga Saat sahaja, iaitu saat yang lepas, saat ini
dan saat kematian. Abu Bakar al-Warraq pula menjelaskan umur kita hanya tiga
nafas, iaitu nafas yang lepas, nafas yang sedang kita bernafas dan nafas yang
terakhir semasa kita akan berhijrah ke alam barzakh.
Hijrah ke alam barzakh
adalah sesuatu yang pasti. Alam kubur atau alam barzakh merupakan tempat
tinggal antara dunia dan akhirat. Alam barzakh ertinya alam penantian dan ia
adalah sebahagian daripada alam akhirat. Alam ini didiami oleh para arwah yang
meninggal dunia. Uthman ibn Affan ketika berada di perkuburan beliau menangis
sehingga membasahi janggutnya. Lalu sahabatnya bertanya: “Kenapakah ketika kamu
mengingati syurga dan neraka, engkau tidak pernah menangis seperti ini? Apakah
sebabnya?. Lalu Uthman menjawab:
“kubur
itu merupakan tempat pertama dari penempatan akhirat. Sesiapa yang terselamat
di situ, maka sesudah itu semuanya akan menjadi mudah dan ringan. Namun sesiapa
yang gagal, maka sesudah itu akan menjadi lebih berat dan dahsyat”
Menurut
Ibn Qayyim, roh manusia sesudah mati di alam barzakh itu berada pada tempat
yang berbeza mengikut amalan dan perbuatannya ketika hidup. Sebahagian roh
berada di tempat yang tinggi (mulia). Ada roh yang tertahan di dalam kubur dan
roh yang tertahan di permukaan bumi iaitu mereka yang melakukan maksiat dan
mementingkan duniawi.
Menurut
Imam al-Habib Allah menggambarkan kehidupan di alam rahim seumpama di alam
Barzakh. Pada peringkat umur masa dalam kandungan sebenarnya itulah cara hidup
yang menyamai dengan peringkat umur di alam Barzakh. Dunia yang gelap gelita
dan sempit dan menunggu-nunggu saat kelahiran, sebagaimana di alam Barzakh
menunggu-nunggu saat kebangkitan.
Nikmat Alam Barzakh
Alam barzakh tidak hanya sebagai tempat seksaan
semata-mata. Bagi orang kafir, munafiq, murtad, fasiq dan orang yang derhaka
kepada Allah hidup di alam barzakh dengan penuh seksa, takut, cemas dan
sengsara. Perasaan mereka cukup lama seperti beribu-ribu tahun dan mengharapkan
segera berlakunya kiamat. Malam pertama di alam barzakh amat menggerun dan
menakutkan.
Bagi
orang mukmin berada di alam barzakh cuma sekadar istirehat sementara menunggu
hari kebangkitan atau umur yang keempat. Malaikat menyuruhnya tidur dengan
tenang dan tidak diganggunya. Kubur mereka diluas kan dan dijadikan seperti
taman syurga. Setiap pagi dan petang diperlihatkan kepada mereka syurga yang
akan mereka ditempatkan nanti. Mereka sedikitpun tidak berasa bosan dan waktu
bertahun-tahun di alam barzakh dirasakan sebentar sahaja. Sabda Rasulullah saw:
“Kubur itu boleh menjadi sebagai taman syurga
dan boleh menjadi sebagai lubang neraka”
Imam al-Ghazali membahagikan keadaan manusia kepada 3 kategori:
i.
Orang yang tenggelam dalam urusan keduniaan
ii.
Orang yang bertaubat dan mula bertaubat
iii.
Orang yang mengenal diri sendiri dan merasakan hayatnya
akan berakhir
Golongan
yang pertama ialah mereka yang tidak mengingati kematian. Jika diingati
sekalipun mereka merasa sedih dirinya akan meninggalkan harta kekayaan yang
dimiliki, dan amat benci dengan kematian.
Golongan
yang kedua mereka sentiasa berada dalam keadaan cemas, takut dan bimbang akan
kematian. Mereka akan menyempurnakan taubat dengan sebaik mungkin.
Manakala
golongan yang ketiga sentiasa mengingati mati setiap masa. mereka
menunggu-nunggu saat kematian untuk bertemu dengan Allah seperti orang yang
bercinta untuk bertemu dengan kekasihnya.
Sabda nabi saw: “Apalah yang hendak dihitung sangat
dengan dunia. Umpamaku dan umpama dunia ini laksana seorang penunggang yang
sedang berjalan di bawah panas terik. Tiba-tiba kelihatan sebatang pokok, lalu
dia berteduh sebentar di bawah teduhannya. Kemudian dia berangkat lagi dan
meninggalkannya”.
Kata Sayidina Umar al-Khattab
Sesungguhnya zuriat syaitan itu ada 9:
1. Zalitun: menjaga pasar dengan menghasut supaya peniaga menipu dan mengurang timbangan
2. Wathin: yang membuat kekacauan’
3. A’wan: yang menjaga para pemerintah
4. Haffaf: yang menjaga sahabat kepada pemabuk
5. Laqus: yang menjadi sahabat kepada pemabuk
6. Dasim: yang menjaga rumah agar berlaku pecahbelah rumahtangga. Apabila suami masuk rumah dengan tidak memberi salam serta tidak mengingat Allah, maka berlakulah pergaduhan antara suami isteri sehingga berlakunya perceraian.
7. Musawit: yang menjadi sahabat kepada penyebar khabar dusta
8. Walhan: yang menjadikan manusia was-was dalam sembahyang, ketika berwuduk dan ibadat yang lain
9. Muroh: teman kepada pemuzik dan penyanyi
Allah telah mewahyukan kepada nabi Daud a.s:
Sesungguhnya orang yang berakal dan berilmu itu tidak sunyi daripada 4
masa:
iv.
Satu masa untuknya mengadu kepada Allah
v.
Satu masa untuk bermuhasabah diri
vi.
Satu masa untuk dirinya menemui sahabat yang soleh yang
boleh menceritakan kelemahan dirinya
vii.
Satu masa untuk dimana dia meninggalkan makanan yang
lazat walaupun halal
Sabda nabi saw:
يَأتِي على النَّاسِ زَمَانٌ يَتَحَلَّقُوْنَ فى
مَسَاجِدِهِمْ ولَيْسَ هَمُّهُمْ إلاَّ الدُّنْيَا وَلَيْسَ للهِ فِيْهِمْ حًاجَةٌ
فلا تُجَالِسُوْهُمْ
Ertinya: Akan datang suatu masa ada di kalangan manusia
yang duduk berkelompok-kelompok di dalam
masjid. Mereka tidak berbicara kecuali hal-hal keduniaan. Ketahuilah bahawa
Allah tidak berhajat kepada mereka, maka janganlah kamu duduk bersama mereka
0 ulasan:
Catat Ulasan