Apabila tibanya setiap bulan Rabiul Awal seluruh umat Islam akan merayakan hari kelahiran nabi Muhammad saw.
Pelbagai sambutan diadakan menandakan kasih dan sayang dan cinta kepada
junjungan nabi saw. Baginda adalah Rasul dan nabi terakhir yang diutuskan oleh
Allah sebagai pelengkap kepada semua syariat para nabi terdahulu. Persoalannya,
sejauhmanakah cinta, kasih sayangnya umat ini terhadap baginda saw? Apakah
sifat kesayangan itu melebihi sayangnya Abu Lahab kepada anak saudara? Atau
adakah kasih kepada baginda di atas dasar akidah, syariat dan akhlak yang
dibawa oleh baginda, atau sebaliknya? Apakah pengertian sebenar dalam konteks
semasa pada hari sebagai cinta kepada Rasulullah saw?
Kasih Sayang Abu Lahab
Abu Lahab atau nama sebenarnya ialah Abd Manaf adalah seorang tokoh yang amat dikenali oleh seluruh umat manusia
kerana namanya dirakamkan di dalam al-Quran. Beliau adalah antara orang yang
paling sayang kepada nabi saw. Antara faktor kasih dan sayang ini kerana
abangya Abdullah (bapa nabi saw) meninggal pada usia muda, tetapi mempunyai
seorang keturunan lelaki daripada isterinya Aminah.
Ketika kelahiran Muhammad
bin Abdullah dilahirkan pada hari Isnin, Abu Lahab tidak berada di Makkah. Lalu
hambanya yang bernama Suwaibah al-Islamiyah memaklumkan kepadanya berita
kelahiran Aminah. Oleh kerana terlalu gembira dengan berita ini, Abu Lahab
menjanjikan Suwaibah akan dimerdekakan. Abu Lahab mengadakan kenduri
besar-besaran menyambut kelahiran anak saudara kesayangannya ini, dan Suwaibah
diminta untuk menyusukannya.
Namun setelah nabi saw
menyebarkan dakwah Islamnya kepada penduduk Makkah, antara manusia yang paling
benci kepada nabi saw ialah Abu Lahab. Riwayat Ibn Athir r.a. menyatakan antara
ibu-ibu saudara baginda menyokong penuh agar nabi saw menyampaikan dakwahnya
kepada saudara-mara mereka yang terdekat, tetapi mereka mengingatkan:
“Ajaklah mereka. Jangan
mengajak Abu Lahab, kerana pasti dia tidak akan menerima ajakan kamu”
Antara Kasih Abdul Muttalib, Abu Talib dan
Abu Lahab
Abdul Muttalib bin Hasyim adalah datuk
kepada nabi saw dari sebelah bapanya iaitu Abdullah bin Abdul Muttalib. Beliau
adalah seorang yang dipandang tinggi dalam masyarakat dari sudut akhlak,
keturunan yang baik. Kasihnya kepada Muhammad mengatasi cucu-cucunya yang lain
dengan kecintaan yang luar biasa. Abdul Muttalib menggelarkan nabi sebagai
anak. Tidak ada seorangpun yang berani berada di singgah sana kehormat beliau
di Makkah kecuali cucunya Muhammad. Setelah beliau meninggal Muhammad telah
diamanahnya kepada anaknya Abu Talib untuk menjaganya. Abu Talib seorang yang
amanah. Oleh kerana ayahandanya memberi kepercayaan kepadanya untuk menjaga
nabi saw, maka wasiat ayahandanya itu ditunai dengan sebaik mungkin dengan menjaga
dan mempertahankan nabi saw. Apabila nabi saw telah mendapat tentangan yang
hebat dari kalangan saudara-maranya, Abu Talib terlebih dahulu menegaskan:
“Kami
sungguh-sungguh menolong kamu, menerima nasihat kamu dan sungguh-sungguh
membenar ucapanmu. Merek semua adalah keluargamu, dan aku salah seorang
kalangan mereka. Tetapi aku tidaklah bersegera kepada apa yang kamu hendaki.
Namun begitu teruskanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Demi Allah aku akan
terus menerus menjagamu, dan bermanfaat kepadamu, tetapi diriku tidak mahu
meninggalkan agama Abd Muttalib”
Sikap antara dua orang bapa
saudara nabi saw ini amat berbeza. Abu Lahab adalah penentang utama kepada
ajaran nabi saw. Kata Abu Lahab:
“Demi
Allah, ini adalah sesuatu yang memalukan. Ambillah tindakan ke atas Muhammad,
sebelum orang lain bertindak ke atasnya”
Abu Talib terus menjawab: “Demi
Allah, kami akan mempertahankannya selagi kami masih hidup”
Antara Kecintaan, Pengaruh dan Pangkat
Allah SWT sengaja melahirkan seorang nabi
utusan akhir zaman dari bumi Makkah, terdiri dari kalangan bangsawan yang
berpengaruh, berharta dan berpangkat. Abu Lahab menentang nabi saw kerana
dibimbangi kehilangan harta dan pangkatnya apabila menyokong perjuangan nabi. Sedangkan
tujuan di utuskan seorang rasul dan nabi tidak lain dan tidak bukan sebagai
penyelamat ummah. Allah SWT berfirman:
ôs)s9ur $uZ÷Wyèt/ Îû Èe@à2 7p¨Bé& »wqߧ Âcr& (#rßç6ôã$# ©!$# (#qç7Ï^tGô_$#ur |Nqäó»©Ü9$# (
Nßg÷YÏJsù ô`¨B yyd ª!$# Nßg÷YÏBur ïƨB ôM¤)ym Ïmøn=tã ä's#»n=Ò9$# 4
(#rçÅ¡sù Îû ÇÚöF{$# (#rãÝàR$$sù y#øx. c%x. èpt7É)»tã úüÎ/Éjs3ßJø9$# ÇÌÏÈ
Ertinya:
dan Sesungguhnya Kami telah mengutus dalam kalangan tiap-tiap umat seorang
Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): "Hendaklah kamu menyembah
Allah dan jauhilah Taghut". maka di antara mereka (yang menerima seruan
Rasul itu), ada yang diberi hidayah petunjuk oIeh Allah dan ada pula yang
berhak ditimpa kesesatan. Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian
lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan
Rasul-rasulNya.
Antara hikmah Allah SWT
menjadikan semua ini adalah sebagai iktibar kepada setiap manusia bahawa sepanjang
zaman keturunan, pengaruh, pangkat dan harta adalah menjadi faktor untuk
manusia menentang ajaran yang dibawa oleh nabi saw. Setiap masa dan zaman
keadaan dan sikap manusia adalah sama sahaja. Demi kesayangan kepada pangkat,
pengaruh dan harta terlalu berat untuk dilepaskan sehingga merelakan agama
dijual beli dengan harga yang murah.
Hal yang sama berlaku kepada
Abu Talib sehingga akhir hayat beliau tidak menerima ajaran nabi saw. Sedangkan
beliaulah yang mempertahankan diri nabi saw. Inilah juga suatu hikmah yang
menunjukkan hidayah Allah itu tidak boleh diwarisi oleh sesiapa sekalipun
terhampir dengan nabi saw. Nabi saw tidak berhak untuk memohon kepada Allah
memberikan hidayah kepada orang yang paling disayanginya, kerana hidayah
diberikan kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki oleh Allah, dan tidak
selainNya. Firman Allah SWT:
Nabi saw: Penyelamat Ummah
Kelahiran nabi saw dalam keadaan dunia
berada dalam keadaan huru-hara, kelam kabut dan kucar-kacir. Manusia
bertuhankan kepada manusia. Pemikiran dan idea manusia disanjung dan ditaati,
dipuja di atas dasar kebebasan. Kehendak yang menepati dengan nafsu mereka
dihalalkan dan dijadikan ikutan, manakala yang bertentangan dengan hawa nafsu
mereka diharamkan. Agenda khurafat dan tahyul serta kepercayaan karut diamal
dan menjadi amalan hidup. Mereka mencampur adukkan antara yang batil dengan
yang haq. Haq yang diwarisi daripada datuk nenek mereka telah dicampurdukkan
tanpa disedari. Kebebasan terhadap wanita dan pemilikan harta benda tanpa had
sempadan dan batas kemanusiaan. Keruntuhan akhlak Akhirnya mereka hanyut dan
sesat dalam kegeapan jahiliyah. Inilah yang ditegaskan oleh Allah SWT:
}bÎ)ur OçFZà2 `ÏiB ¾Ï&Î#ö7s% z`ÏJs9 tû,Îk!!$Ò9$# ÇÊÒÑÈ
Ertinya: dan Sesungguhnya
kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya.
Membangunkan Jiwa Tauhid
Kedatangan nabi saw bukanlah untuk
membangunkan dunia dengan material dan kebendaan. Bukan pula untuk menunjukkan
kebanggaan kepada bangsa dan kaum. Risalahnya adalah untuk memerdekakan manusia
daripada perhambaan sesama manusia. Kebebasan ini dibatasi oleh hukum Allah SWT
bagi memastikan tiada ruang untuk penjajahan melalui sistem dan undang-undang
ciptaan manusia. Memerdekakan manusia daripada ikatan agama yang direka-reka
oleh manusia, dan membebaskan manusia daripada dibelenggu oleh matlamat dunia.
Apabila
Rubie bin ‘Amir bertemu panglima Rom yang bernama Rustum, beliau mengatakan
bahawa:
Allah mengutuskan kami
(orang-orang Islam), untuk kami memerdekakan manusia daripada mengabdikan diri
sesama manusia kepada pengabdian diri kepada Allah, daripada kezaliman agama
kepada keadilan Islam dan daripada kesempitan Islam kepada keluasan dunia dan
akhirat
Datangnya nabi Muhammad saw dan
dibangkitkan untuk memperbetulkan agama yang telah rosak dan diselewengkan.
Menghapuskan segala tokok tambah dan pemesungan agama yang dibuat oleh manusia
demi kepentingan diri, pangkat dan kedudukan.
Di Mana Kekuatan Islam yang Hilang
Kekuatan Islam tidak terletak kepada
ekonomi yang kuat, pengaruh bangsa, pangkat dan kedudukan yang tinggi, harta
kekayaan yang melimpah-ruah, namun yang terlebih utama ialah pemantapan Akidah
Islam yang mantap dan jitu serta pengamalan Syariah dan pelaksanaannya, serta
hasil akhlak yang terpuji. Keagungan sesebuah Negara, bangsa dan keturunan
adalah disandarkan kepada kekuatan dan kemuliaan agama yang dimiliki.
Nabi
saw diturunkan kepada bangsa yang jahil, tidak tahu membaca dan menulis, negeri
yang kering kontang, masyarakat jahiliyah yang tidak bertamadun, fahaman
kebangsaan dan perkauman yang melampau dan lain-lain. Namun semua ini dimulia
dan dibaikpulih dengan nilai-nilai agama yang terkandung di dalam risalah nabi
saw. Islam membuktikan majunya bumi Makkah, mulianya bangsa Arab, kecemerlangan
dan kegemilangan umat lampau adalah disebabkan oleh Islam, dan bukan
faktor-faktor lain. Kejayaan nabi saw tidak semata-mata dibantu oleh pengaruh
dan pangkat daripada keturunan Bani Hasyim dan harta kekayaan ahli keluarga
baginda. Inilah yang dijelaskan oleh Sayidina Umar r.a.:
Kami adalah kaum yang
dimuliakan dengan Islam. Sesiapa yang mencari kemuliaan selain daripada Islam,
maka dia akan mendapat kehinaan di sisi Allah SWT.
Sayyid Qutb menjelaskan bahawa
faktor penting kepada kebangkitan agama Islam ialah Roh al-Islam (The Spirit
of Islam). Roh inilah yang mencetuskan kekuatan dalam diri diri seseorang
mukmin. Seluruh hati nurani, akal budi diresapi dan dibentuk oleh ajaran Ilahi,
dan seluruh tindak tanduknya dikendalikan oleh Iman dan Taqwa. Tidak ada
kontradiksi lagi antara ajaran ilahi dengan gerakan hati. Allah SWT berfirman:
وَلَوْ أَنَّ
أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ
السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا
يَكْسِبُونَ
Ertinya: sekiranya penduduk
negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka
(pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.
tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab
seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.
Ertinya: dan adalah menjadi
hak ke atas kami menolong org-orang mukmin
Kesimpulan, sebagai umat nabi saw, baginda tidak
mengajar kepada manusia untuk memperbesar-besarkan hari atau bulan
kelahirannya, namun apa yang dituntut ialah mencintai dan mengerjakan sunnah
Rasulullah saw dan melaksanakan ajaran yang dibawa oleh baginda. Jika sayangnya
umat ini kepada nabi saw sebagai seorang manusia, maka ia tidak lebih
sebagaimana sayang dan kasihnya Abu Jahal, Abu Lahab dan Abu Talib terhadap
diri nabi saw. Namun yang membezakan antara sayang Abu Lahab dan kita ialah
melahirkan dan meyakini bahawa Rasulullah saw adalah manusia yang agung,
menjaga kemuliaan Rasulullah dan memperjuangkan dengan bersungguh-sungguh
ajaran Islam agar terlaksananya Syariat Allah di muka bumi ini.
0 ulasan:
Catat Ulasan