Setelah satu persatu anggota tempat keluarnya roh
maka terasa kedinginan anggota tersebut. Apabila roh sampai ke kerongkong, ia
berhenti sekejap. Maka di saat ini penyesalan kita tidak lagi diterima,
hilanglah pandangan kita terhadap dunia, dan bayangan alam kubur mula menjelma.
Di saat inilah juga pintu taubat telah tertutup.[1] sebagaimana yang
dikatakan oleh Baginda saw;
إِنَّ الله يَقْبَلُ
تَوْبَةَ العَبْدِ مَالَمْ يُغَرْغِرُ
Ertinya:
Sesungguhnya Allah sentiasa menerima taubat seseorang hamba selama belum sampai
saat ghargharah.
Izrail selaku ketua
kepada segala Malakul Maut yang menjadi pembantunya. Roh manusia akan ditarik
oleh para malaikat dan ketika berada di ubun-ubun, maka malaikat Israil
menjalankan tugasnya. Roh akan keluar dan ditarik daripada tumit atau kaki,
kemudian ke betis, paha, perut, dada, kerongkong, kepada dan akhirnya dicabut
dari ubun-ubun, dengan diiringi oleh mata melihat ke arah ubun-ubun tersebut.
Sakaratul maut itu
merupakan sebuah pertarungan yang amat dahsyat. Rasulullah saw menggambarkan
kesakitan sakaratulmaut seumpama 300 kali paluan pedang. Menurut sebahagian
ulamak, ia seumpama lebih daripada 1000 kali paluan pedang. Seluruh anggota
menjadi lemah, lidah menjadi kelu, fikiran menjadi gelap dan tidak berupaya
untuk meminta tolong, mengadu atau menyampaikan isi hati. Semua dari kalangan
kita pasti dan wajib akan melaluinya, tanpa seorangpun terlepas. Masa-masa yang
amat menakut dan menggerunkan ini akan dirasai sekali dalam seumur hidup di
dunia. Tidak terkecuali sama ada miskin atau kaya, raja atau rakyat, doktor
atau pesakit, alim atau jahil. Firman Allah Taala:
Ertinya: Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa, dan
akan kekallah zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan Kemuliaan.
(Surah al-Rahman:26-27)
Allah SWT juga
berfirman:
Ertinya: Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) akan
mati, dan sesungguhnya mereka juga akan mati.
Menurut Sheikh Daud
al-Fatani,[2] ketika ini kita akan nampak
sesuatu yang tidak pernah dilihat dengan mata kasar sepanjang hidup kita. Kita
akan melihat bakal berakhirnya kehidupan
kita sama ada ia menggembirakan atau sebaliknya. Kenikmatan atau azab, rahmat
atau kehinaan. Allah yang disediakan untuk kita, maka taubat dan penyesalan
tidak berguna lagi. Inilah juga keadaan yang diterangkan oleh Allah dalam Surah
al-al-Nisa’:18:
Ertinya:
Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang selalu melakukan
kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia:
"Sesungguhnya Aku bertaubat sekarang ini," (sedang taubatnya itu
sudah terlambat), dan (demikian juga halnya) orang-orang yang mati sedang
mereka tetap kafir. orang-orang Yang demikian, Kami telah sediakan bagi mereka
azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
’Amru bin al-’As r.a.
merupakan seorang sahabat yang yang dikenali sebagai seorang yang cerdik dan
pakar strategik sehingga beliau digelar ”Singa Arab”. Ketika disaat beliau
bertarung dengan kematian, beliau ditanya oleh anaknya Abdullah:[3]
”Wahai bapaku,
engkaulah orang yang paling layak untuk menggambarkan tentang kematian, Jawab
’Amru: ” Wahai anakku, Demi Allah, sesungguhnya medan kematian ini amat sakit
dan menakutkan, seolah-olah semua gunung-ganang yang berada dibumi ini
diletakkan di atas dadaku, dan seolah-olah sekarang aku bernafas dari lubang
jarum”.
Di dalam kisah lain yang diriwayatkan oleh Imam
Muslim di dalam kitab Sahihnya di saat
kematian ’Amru menangis tanpa henti, lalu Abdullah menghampiri bapanya seraya
bertanya kepadanya empat soalan.
Kenapakah kamu
menangis di saat kematian kamu, sedangkan kamu sudah beragama Islam, bukankah
kamu telah berhijrah bersama nabi saw, bukankah kamu dilantik sebagai pemimpin
panglima perang dan bukankah kamu telah berjaya menakluki negeri Mesir?
Setelah mendengar
pertanyaan anaknya, suara tangisan ’Amru semakin menjadi dan memalingkan
wajahnya ke dinding. Selepas itu dia menghalakan wajahnya ke arah orang ramai
dan menceritakan perihal tangisannya. Dia telah melalui tiga fasa dalam
kehidupannya. Semasa aku di
zaman jahiliyyah, aku tidak mengenali Islam, dan orang yang paling aku benci
ialah insan yang bernama Muhammad saw. Sekiranya aku mati disaat itu, sudah
pasti aku temasuk penghuni neraka Jahannam. Kemudian aku memeluk Islam, Baginda
Rasulullah saw memegang erat tanganku, seraya bertanya: ”Apakah yang kamu mahu
’Amru? Aku menjawab: ”Aku ingin Allah mengampuni dosaku”. Pada waktu itu orang
yang paling aku sayangi adalah Rasulullah saw. Namun sayangnya, Allah tidak
mengambil nyawa aku pada waktu ini, aku tidak meninggal di saat aku bersama
Rasulullah saw. Jika aku mati bersama Rasulullah saw, besar kemungkinan aku
menjadi penghuni Syurga. Sekarang, Rasulullah saw telah wafat, sekarang aku
tidak tahu sama ada aku akan ke Syurga atau dicampakkan ke neraka. Namun aku
masih memiliki kalimah yang sangat aku perlukan untuk berhadapan dengan Allah
SWT. Kemudian ’Amru memegang erat tangannya seolah-olah memegang erat kalimah
tauhid. Setelah dia mengucap dua kalimah syahadah, beliau meninggal dunia.
Umar al-Khattab telah
ditanya oleh Kaab al-Ahbar tentang sakitnya kematian disaat roh keluar daripada
badan. Beliau menggambarkan sengsara kematian itu sepertimana seseorang yang
dipukul dengan sebatang pokok yang berduri tajam. Setiap duri itu akan menusuk
masuk ke dalam setiap urat saraf. Sebaik sahaja ia ditarik dengan kuat, maka
setiap duri akan melekat pada urat saraf tersebut dan ikut sama tercabut.
Imam al-Ghazali[4] menceritakan tentang
kematian katanya, kadangkala lidah mayat menjadi berat, ketika para malaikat
mengambil rohnya daripada anak jari dan hujung jarinya. Bagi orang yang baik
roh akan keluar seumpama keluarnya titisan air daripada tempat minuman.
Sebaliknya bagi orang yang jahat atau kafir, maka ditariknya roh itu seumpama
menarik besi yang panas yang dibakar di atas api. Kadang-kadang mayat itu
menyangka perutnya dipenuhi dengan duri, dan dirasa bagaikan terhimpit antara
langit dan bumi.
[1] Shahrin Nasution (2006), Menyingkap Tabir
Hidup Sesudah Mati, cet.1, Pustaka al-Shafa: Kuala Lumpur, hlm.35-36.
[2] Syeikh Daud bin Abdullah (2007), Misteri
Alam Kubur, cet.1, Sinar Media Services: Kuala Lumpur, hlm.4-5
[3] Al-Qarni
Aid bin Abdullah (2007), op. cit., hlm.18
[4] Syeikh
Daud bin Abdullah (2007), op. cit., hlm.48
0 ulasan:
Catat Ulasan