Melaksanakan ibadat bukanlah sesuatu yang mudah sebagaimana melakukan
pekerjaan yang lain. Ini kerana soal pahala dan ganjaran yang diberi Allah
bukanlah berbentuk material yang zahir dan nampak dengan pancaindera. Sekiranya
melaksanakan ibadat itu amalan yang mudah, sudahpasti ramai di kalangan manusia
yang suka untuk beribadat. Melaksanakan ibadat kepada Allah mempunyai banyak
halangan, cubaan dan rintangan yang sukar untuk dielakkan.
Al-Ghazali
menyatakan bahawa:
Kami dapati kesulitan dan kesukaran ibadat
itu amat sangat. Sebatang
jalan yang payah, laluan yang sulit, banyak jalan dakian bukit yang sangat
sukar dilalui, jauh jaraknya, besar bahayanya, banyak halangan dan rintangan,
dilingkungi oleh tempat-tempat merbahaya dan kawasan yang terputus hubungan
serta ramai musuh, sedikit pembantu dan pengikut. Ini kerana manusia adalah
insan yang lemah. Manakala masa yang dilalui oleh manusia dirasakan terlalu
sempit terutama jika berhadapan dengan urusan agama. Urusan kerja yang banyak
menjadikan manusia sentiasa cuai dalam melaksanakan ibadat kepada Allah SWT..
Manusia amat lemah, masa yang dilaluinya sukar, urusan agama diabaikan, masa
lapang sedikit, kesibukan dengan kerja yang banyak, umur pendek dan mengerjakan
amal dengan cuai.
Begitulah jalan menuju ke Syurga bukannya mudah
untuk melalui dan sampai kepadanya berbanding jalan menuju ke neraka yang penuh
keseronokan. Keadaan ini telah dijelaskan oleh Rasulullah saw: “Ketahuilah
bahawa jalan menuju ke Syurga itu dilingkungi dengan segala kebencian,
sedangkan jalan menuju ke neraka itu dipenuhi keinginan hawa nafsu.
Begitu juga di dalam hadith yang lain, Rasulullah
saw menggambarkan jalan ke syurga laksana mendaki gunung yang tinggi dan jalan
ke neraka seumpama berjalan di tanah yang rata. Namun jalan yang dikatakan
sukar, payah dan penuh berliku ini bukannya menjadi susah dan payah jika mereka
yang menuju ingin kepadanya.
Ali bin Abi Talib mengatakan bahawa dunia ini
pasti akan kita tinggalkan pergi, sedangkan akhirat sudah siap menanti kita.
Justeru jadilah kamu anak-anak akhirat, dan jangan menjadi anak-anak dunia.
Hari ini hari beramal dan bukan hari dihisab, sedangkan esok adalah hari
dihisab bukan hari beramal. Ali bin Abi Talib
menegaskan lagi bahawa: ”Wahai dunia, aku menceraikan kamu dengan talak
3 sekaligus tidak ada rujuk lagi. Bekalanmu hina, umurmu amat singkat dan
perjalananmu penuh liku-liku, alangkah lamanya aku berjumpa kematian.[1]
Justeru tidak hairanlah hari ini, dengan keadaan
kehidupan yang sangat mencabar sekarang, kita sentiasa sibuk mengejar masa,
sehinggakan masa yang diberikan tidak pernah mencukupi. Maka kata Imam Ghazali
jadilah urusan agama itu amat sukar dan besar bahayanya. Jarang orang yang
menuju kepadanya dan jarang pula orang yang benar-benar melaksanakannya.
Manakala ada golongan manusia yang melakukannya tetapi tidak sampai kepada apa
yang diingini oleh Allah SWT.
Golongan yang berjaya
Maka, persoalannya,
bagaimana untuk kita mengenali kita tergolong dalam kumpulan manusia yang
benar benar yakin bahawa kita adalah golongan yang terpilih dan berjaya menuju
kepadanya. |
Oleh kerana jalan menuju ke syurga itu terlalu
sukar, terlintas di benak kepada Imam Ghazali bagaimana dan apa persiapan yang
diperlukan oleh seseorang hamba untuk berjaya ke Syurga tanpa terkandas atau
menyebabkan binasa bersama mereka yang disesatkan oleh Allah. Maka Imam Ghazali
mengarang beberapa kitab seperti Ihya’ Ulum al-Din, al-Qurbah ila Allah
Taala dan lain-lain untuk mengajak kita merasai nikmat beribadat dan
manisnya hidup yang diredhai Allah. Rahsia kemanisan dan cinta mendalam kepada
beribadat kepada Allah telah dinukilkan dalam Kitab Manhaj Abidin. Imam
Ghazali sendiri mengkagumi hasil karangan dan susunan kitab ini berbanding
kitab-kitab yang lain tentang rahsia urusan ibadat
[1] Al-Qarni Aid bin Abdullah (2007),
Sakratul Maut (terj), cet.2, al-Hidayah Publication: Kuala Lumpur, hlm.17.
0 ulasan:
Catat Ulasan