Ramai di kalangan kita
sekarang yang beribadah, tetapi tidak menikmati rasa beribadah. Kenikmatan
beribadah yang sebenar dapat berhasil apabila diri sentiasa dilatih melakukan
ibadah dengan khusyuk. Abu Turrab menjelaskan jika kita bersungguh-sungguh
dalam niat amal, maka kita dapat merasakan nikmat amal itu sebelum
mengerjakannya lagi. Beliau menambah lagi, manisnya ibadat itu pada tiga. Jika
kita belum menemuinya, ketahuilah bahawa pintunya masih tertutup iaitu ketika
membaca al-Quran, berzikir dan ketika sujud.[2]
Hilangnya khusyuk di dalam ibadah dihalang oleh cinta dunia. Cara untuk menolak
daripadanya ialah bertajarrud kepada Allah, iaitu mengosongkan hati daripada
cintakan kepada dunia dan hidup secara berzuhud.
Yahya Ibn Muaz menyatakan
bahawa:[3]
Aku sama sekali tidak memerintahkan kamu
untuk meninggalkan dunia, tetapi aku memerintahkan kamu supaya meninggalkan
dosa-dosa. Meninggalkan dunia adalah keutamaan, tetapi meninggalkan dosa adalah
kewajipan. Sesungguhnya menegakkan kewajipan adalah lebih penting daripada
sebuah keutamaan (yang sifatnya tidak wajib).
Dua perkara ini iaitu mengosongkan hati dan
berzuhud diperlukan kerana:
a) Supaya Ibadat Kita Mantap Dan Sempurna
Sesungguhnya kesibukan kita dengan dunia dan kasih kepadanya akan
menjadikan kita seorang yang sibuk dari segi zahir dan batin. Kesibukan zahir
bermaksud kita sentiasa sibuk siang dan malam dengan mencari habuan dunia yang
tidak diketahui hujung dan pangkalnya. Masa yang diperuntukkan selama 24 jam
dirasakan pendek dan tidak mencukupi. Masa dirasakan sempit dan sentiasa dalam
keadaan kelam kabut dan tidak tenang. Manakala kesibukan batin pula bermakna
kita sentiasa memendam keinginan dan kehendak yang belum tercapai. Hati sentiasa teringat kepada dunia hingga
menjadi tajuk utama percakapan hati. Kedua-dua faktor inilah yang menjadi
penghalang kepada ibadat. Ini kerana diri kita dan hati yang ada pada kita dua
perkara yang berbeza. Apabila hati sentiasa sibuk dengan sesuatu perkara, maka
hati akan terputus dengan anggota lain yang menjadi lawan kepada hati.
Dunia dan akhirat itu diumpamakan sebagai
kehidupan seorang yang bermadu. Jika pasangan itu melebihkan salah satu
daripadanya, maka pasti akan membangkitkan kemarahan pihak yang satu lagi itu.
Dunia dan akhirat juga seumpama Timur dan Barat. Jika kita mengadap ke arah
Timur, sudah tentu kita membelakangi arah Barat dan begitulah sebaliknya. Jika
kita menuju ke Barat bermakna kita meninggalkan Timur.
Abu Darda’ seorang sahabat nabi saw yang alim,
bijaksana lagi zuhud. Beliau berjuang bersama-sama nabi saw mengatakan bahawa:
“Aku
telah mencuba untuk menghimpunkan antara ibadat dan perniagaan. Namun aku
dapati kedua-dua keadaan ini tidak oleh dihimpunkan. Lalu aku menumpukan salah
satunya iaitu kepada ibadat dan aku meninggalkan perniagaan.
“Sekiranya dunia dan akhirat dapat
dikumpulkan antara kedua-duanya pada satu masa, sudah pasti Allah SWT akan
menganugerahkan kepadaku. Ini kerana Allah memberikan kepadaku kekuatan dan
kelembutan hati.
Sekiranya Sayyidina Umar seorang yang warak, zuhud
dan terkenal seorang tokoh ulamak di kalangan para sahabat yang luas ilmunya,
tajam fikirannya, banyak meriwayatkan hadis nabi saw, namun diri beliau tidak
mampu untuk mengejar dunia dan akhirat pada satu masa. Maka jika ini
keadaannya, apatah lagi diri kita sudah tentu sekali tidak mampu. Malah dalam
keadaan meninggalkan salah satunya pun kadang-kadang kita kecundang, lemah dan
tidak berjaya. Jika kedua-duanya dikejar dibimbangi dunia yang dikejar tidak
dapat dan akhirat keciciran sebagai pepatah Melayu mengatakan apa yang dikejar
tak dapat dan apa yang dikendung berciciran.
Jika inilah keadaannya, maka hendaklah kita
merasai bahawa mengejar dunia akan memudaratkan diri kita dan kita hendaklah
berada dalam situasi berwaspada. Pilihlah kehidupan yang selamat, nescaya kita
akan mendapat kesejahteraan. Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud:
jb
”
Sesiapa yang mencintai dunia, maka ia akan memudaratkan dirinya. Sesiapa yang
mencintai akhirat maka ia akan memudaratkan dunianya. Maka hendaklah kami
mengutamakan kehidupan yang kekal daripada yang fana’.”
Kalimah ini juga pernah diungkapkap oleh
Abdullah ibn Mas’ud, kata beliau:[4]
”Sesiapa yang mengejar dunia, maka ia akan
bersusah payah di akhirat. Sesiapa yang mengejar akhirat, maka ia akan
bersusah-susah di dunia. Wahai kaum muslimin, bersusah-susahlah dengan yang
fana’ (dunia) untuk mendapat akhirat yang kekal.
Maka jelas lagi nyata kepada kita, bahawa
apabila diri kita sentiasa sibuk dengan dunia dan batin kita juga menuruti yang
zahir, maka bukan mudah untuk kita menumpukan diri kepada ibadat dengan
sebenar-benarnya. Kita selalu mendengar kisah-kisah di dalam masyarakat dan
kadang-kadang ia berlaku kepada diri kita sendiri, sahabat handai, rakan taulan
kita. Diusia muda kadangkala rezeki yang datang tidak semudah diusia tua.
Semakin meningkat usia, semakin melimpah ruah rezeki yang datang. Akhirnya kita
beranggapan bahawa Allah menyayangi kita. Allah sayang kepada kita sebab segala
permintaan kita dimaqbulkan. Kehendak kita dipenuhi tanpa perlu bersusah payah
sebagaimana sebelumnya. Lantas kita bersangka baik terhadap diri kita bahawa
Allah memberkati dan meredhai hidup kita. Kesenangan dan limpahan rezeki tidak
dirasakan bahawa itu adalah ujian daripada Allah sama ada kita mampu
menghadapinya atau tidak. Akhirnya selama ini sembahyang yang dilakukan tepat
pada waktunya semakin melewati waktu. Sembahyang yang selama ini dipenuhi
dengan berzikir, bertahmid dan bertasbih, kini kita dilakukan seberapa segera
kerana mengejar masa. solat berjemaah yang jarang ditinggalkan, kerana
kesibukan dunia kini jarang dilakukan kerana kesempitan masa. semakin hari
semakin jauh diri kita dengan Allah.
Apabila kita mampu
berzuhud pada dunia, kita berjaya mengosongkan hati zahir dan batin daripada
kesibukan dunia, menghilangkan kasih dan cinta yang keterlaluan kepada dunia,
maka mudahlah bagi kita untuk mendirikan ibadat. Seluruh anggota lain akan
membantu kita, menolong meringankan untuk beribadat. Akhirnya kita semakin
cergas untuk beribadat. Hati semakin tertunggu-tunggu dan akan hadir kemanisan
dan kehebatan beribadat. Sufian al-Thauri meminta nasihat daripada Rabiah
al-Adawiyah, maka Rabiah mengatakan: ” Engkau seorang yang baik, andainya
engkau tidak cinta kepada dunia.[5]
Justeru, sebaik-baik saat
dalam hidup kita ialah saat kita ingat kepada Allah, dan kita merasa dan
mengakui benar-benar keperluan kepadaNya. Segala yang lain tidak dapat menolong
meringankan keperluan kita.[6]
Riwayat daripada Salman al-Farisi r.a mengatakan bahawa:
”Sesungguhnya seseorang hamba yang berzuhud
pada dunia, maka hatinya bersinar-sinar dengan hikmahnya dan anggota lain akan
menolongnya untuk kuat beribadat”
Rasulullah saw bersabda: Sesiapa yang ingin
mengetahui kedudukannya di sisi Allah, maka dia hendaklah melihat bagaimana
kedudukan Allah di dalam hatinya. Sesungguhnya Allah menempatkan hambaNya,
sebagaimana hamba itu menempatkan Allah dihatinya.[7]
Anas bin Malik r.a berkata:[8]
”Abu Musa pernah bertanya kepadaku; Wahai
Anas, apakah yang menghambat manusia untu mencapai akhirat? Aku menjawab:”
Syahwat dan setan”. Abu Musa berkata:” Bukan demi Allah, tetapi memang kerana
dunia diutamakan bagi mereka dan akhirat di akhirkan. Andainya mereka tahu
mereka tidak akan menyeleweng dan menyimpang.
b) Memperbanyakkan
nilai amalan kita serta bertambah kemuliaan
Diri
Nilai ibadat yang dilakukan dengan penuh
ketenangan dan kesempurnaan akan menambahkan nilai serta memperbanyakkan pahala
beribadat. Ini sebagaimana
sabda nabi Muhammad saw:
رَكْعَتَانِ مِنْ رَجُلٍ
زَاهِِدٍ قَلْبُهُ خَيْرٌ وَأَحَبُّ إِلَى اللهِ جَلَّ جَلاَلُهُ مِنْ عِبَادَةِ
المُتَعَبِّدِيْنَ إِلَى أخِرِ الدَّهْرِ, أَبَدً سَرْمَدً.
Ertinya:
Dua rakaat solat yang dilakukan oleh orang yang alim lagi zuhud hatinya
terlebih baik dan terlebih dikasihi kepada Allah daripada ibadat orang yang
tidak ada ilmu, meskipun dia beribadat sepanjang umur dunia.
[1] Syeikh Ibn ‘Athaillah (2007), op. cit.,
hlm.107
[2] Ibid., hlm.107-108
[3] Nik Abdul Aziz Nik Mat (2009), Tundukkan
Hati: Rahsia Keikhlasan Hidup di Dunia yang Fana, cet.5, Anbakri Publika Sdn Bhd: Petaling Jaya
Selangor, hlm.3.
[4] Abdun Nafi dkk (1999), op. cit., hlm.78
[5] Syeikh Ibn ‘Athaillah (2007), op. cit.,
hlm.126
[6] Ibid., hlm.134
[7] Imam al-Ghazali (1999),
op. cit., hlm.516
[8] Abdun Nafi dkk (1999), op. cit.,
hlm.109
0 ulasan:
Catat Ulasan