Sikap takabbur ialah suatu lintasan perasaan untuk meninggikan diri yang
dikenali juga sebagai sombong atau bongkak. Sifat takabur membawa kemudaratan kepada
yang pokok dalam agama dan akidah. Lawan kepada takabbur ialah tawaduk
atau rendah diri. Imam al-Ghazali
membahagikan tawaduk kepada dua bahagian:
i.
Tawaduk umum: Merasai cukup dengan apa yang ada
dari segi makanan, pakaian dan lain-lain
ii.
Tawaduk khusus: melatih diri menerima kebenaran
daripada orang lain sama ada daripada orang bawahan atau orang atasan.
Kedua-dua keadaan yang dinyatakan ini sukar untuk
dilaku dan diterima oleh kita, terutama tawaduk yang khusus. Semakin tinggi
seseorang itu statusnya, maka semakin tinggi pula takabbur, terutama apabila
sering dipuji dan dipuja. Benteng pertahanan tawaduk umum ialah dengan memikir
dan merenung dari mana permulaan dan ke mana pengakhiran kita. Kita berasal
daripada setitik air mani yang hanyir dan pengakhirannya adalah menjadi bangkai
yang busuk. Manakala benteng pertahanan yang khusus ialah kita sentiasa
mengingati seksaan Allah terhadap orang yang melakukan maksiat berpanjangan.
Kesan Sifat Takabbur
Antara kesan
sifat takabbur ialah:
i. Terhalang
kebaikan dan menjadi buta hati daripada mengenal ayat-ayat Allah
Kata Imam Al-Ghazali:
Sesungguhnya takabbur sifat yang
meluputkan kamu dari mengenal kebenaran dan memahami ayat-ayat Allah dan hukum
hakam yang merupakan sumber asal semua urusan agama. Justeru, adalah tidak
patut bagi orang yang berakal melupakan dirinya lalu dia tidak memperbaiki
dirinya dengan menghilangkan sikap takabbur dengan penuh waspada, hati-hati dan
memohon perlindungan Allah daripada sifat keji dan perosak itu.
ii. Kemurkaan dan
kebencian Allah
Nabi Musa as bertanya kepada Allah: ”Wahai Tuhanku, siapakah makhluk yang
paling kamu benci? Firman Allah:” iaitu orang sombong hatinya, kesat lidahnya,
kejam matanya, kedekut tangannya dan jahat akhlaknya.”
iii. Kehinaan dan
mendapat seksaan dunia dan akhirat
Kata Hatim al-’Asam: ”Jauhilah diri kamu daripada didatangi mati sedangkan
kamu berada atas tiga keadaan iaitu, takkabur, Haloba harta dan bermegah dengan
diri dengan sifat ‘ujub.
iv. Masuk api
neraka & menerima azab diakhirat
0 ulasan:
Catat Ulasan