Perut adalah anggota yang paling sukar dijaga, sekalipun orang yang rajin
beribadat. Perut anggota yang banyak mengeluarkan tenaga, paling besar mudarat
dan kesannya. Imam al-Ghazali mengingatkan bahawa perut perlu dijaga kerana dua
keadaan:
i.
Menjaga daripada perkara yang haram dan syubhat
ii.
Memelihara daripada berlebihan dalam perkara halal
Jauh daripada Kebaikan
Orang yang memakan makanan yang haram dan syubhat akan jauh daripada
kebaikan, tidak diberi taufiq untuk beribadat kepada Allah. Ini kerana orang
bersikap sedemikian tidak layak untuk berkhidmat kepada Allah. Imam al-Ghazali
mengumpamakan sekiranya orang yang berhadas dan berjunub dilarang memasuki
rumah Allah dan menyentuh al-Quran, sedangkan ia adalah perkara yang harus,
maka memakan harta yang haram dan syubahat lebih dimurkai dan dilarang oleh
Allah untuk berkhidmat kepadaNya. Lidahnya tidak layak untuk menyebut kemuliaan
Allah SWT.
Yahya Ibn Muaz mengatakan bahawa ketaatan itu
hanya tersimpan di dalam khazanah Allah, kunci pembukanya ialah doa, dan gigi
(anak kuncinya) ialah yang halal. Jika anak kunci tanpa bergigi maka pintu yang
terkunci tidak boleh dibuka. Jika pintu khazanah tidak terbuka, maka bagaimana
dirinya dapat apa yang ada di dalamnya (pahala). Sabda Nabi Muhammad saw :
أَفْضَلُكُمْ
عِنْدَ اللهِ تَعالى أَطْوَلُكُمْ جُوْعاً وَتَفَكُّرًا وَأَبْغَضَُكُُمْ إلى اللهِ
تعالى كُلُّ أَكُوْلٍ شَرُوْبٍ نَؤُوْمٍ
Ertinya: Yang paling utama kamu di sisi Allah SWT ialah yang paling lama
berlapar dan berfikir. Manakala yang paling benci kamu kepada Allah ialah
banyak makan, banyak minum dan banyak tidur.
Sabda Nabi
Muhammad saw :
سيِّدُ الأعَْمَالِ الجُوْعُ
Ertinya: Penghulu segala amal itu ialah lapar
Di dalam hadis
yang lain Rasulullah saw bersabda:
مَا مِنْ عَمَلٍ أَحَبَّ إِلَى اللّهِ تَعَالَى مِنَ الجُوْعِ والعَطَشِ
Ertinya: Tidak ada amalan yang
lebih dikasih kepada Allah daripada lapar dan dahaga.
Terhalang
daripada Kebaikan
Orang yang memakan harta yang haram dan syubhat
akan terhalang dirinya untuk melakukan kebaikan. Sekalipun dilakukan
secara kebetulan tetapi amalan itu tidak diterima sebagai pahala kebaikannya.
Amalan yang dilakukan tidak lain hanya penat dan lelah sahaja. Ibn Abbas
meriwayatkan bahawa katanya: ”Allah tidak akan menerima sembahyang orang yang
di dalam rongganya makanan yang haram.”
Kedua memakan makanan
yang halal secara berlebihan juga menyebabkan kebinasaan bagi ahli ibadat. Imam
al-Ghazali menyenaraikan 10 perkara yang merosakkan berpunca daripada makan
yang berlebihan:
Pertama: Hati menjadikan
keras
Makan banyak bukan sahaja menjadikan hati semakin
keras, malah cahaya atau nur akan pergi dan padam.
Nabi Muhammad saw bersabda:
”jangan kamu
mematikan hati kamu dengan banyak makan dan minum (yang halal), maka hati akan
menjadi mati sebagaimana tanaman yang banyak disiram air.
Kedua: Menimbulkan fitnah kepada anggota badan
Apabila perut kita kenyang yang berlebihan akan
menambahkan kecerdasan kepada anggota badan yang lain. Anggota lain akan
bergerak cergas melakukan perkara yang tidak bermanfaat dan mensia-siakan. Mata
akan menjadi liar, telinga akan mendengar yang sia-sia, lidah akan banyak
berkata-kata, seterusnya semua anggota kaki, tangan, dan lain-lain akan
bergerak cergas.
Namun cuba kita lihat,
apabila perut yang lapar semua anggota lain akan tenteram, tenang dan tidak
bernafsu untuk melakukan perkara yang haram dan sia-sia. Semua anggota menjadi
lemah, tidak cergas disebabkan oleh tiadanya ransangan makanan. Benarlah apa
yang diperkatakan oleh Abu Jaafar:
”Sesungguhnya
perut itu merupakan satu anggota. Jika perut lapar maka anggota lain menjadi
kenyang (diam), maka anggota lain tidak akan meminta-meminta kepada kita
sesuatu. Sebaliknya jika perut kenyang,
maka anggota lain menjadi lapar.
Begitu juga setiap
perbuatan yang keluar daripada diri kita adalah bergantung kepada apa yang kita
makan dan minum. Jika kita memasukkan makanan yang haram ke dalam perut kita,
maka keluarlah sama ada perbuatan atau percakapan kita yang haram. Maka jika
kita berlebihan dalam makan dan minum, maka akan keluarlah daripada lidah kita,
mulut, telinga dan perbuatan anggota badan yang lain secara berlebihan.
Seolah-olah segala apa yang kita makan itu adalah benih kepada perbuatan dan
percakapan kita yang tumbuh mengikut kualiti dan kuantiti benih yang disemai.
Ketiga: Melemahkan Fikiran
Orang yang banyak makan akan menjadikan fikiran
menjadi lemah, lembab dan tidak bertenaga. Apabila anggota lain menjadi lemah,
secara tidak langsung fikiran dan minda menjadi lemah. Inilah yang dikatakan
oleh syair Arab bahawa akal yang sihat berada pada badan yang sihat. Makanan
yang berlebihan melemahkan ingatan, melambatkan hafalan dan memadamkan apa yang
disimpan dalam ingatan, seterusnya menghilangkan kecerdikan.
Abu Sulaiman Abdul
Rahman Al-Darani mengatakan bahawa apabila kita menginginkan sesuatu, maka
jangan kita makan sehingga apa yang kita ingini berhasil. Ini kerana dengan
makan boleh mengubah fikiran kita.
Keempat: Mengurangkan Ibadat
Perut yang berlebihan kenyang akan menjadi badan
semakin berat dan terbeban untuk bergerak cergas. Mata akan menjadi mengantuk,
kaki, tangan dan anggota lain menjadi lesu dan perlu kepada kerehatan. Akhirnya
kita akan tertidur dengan nyenyaknya. Benarlah ada sesetengah orang mengatakan
apabila perut kenyang maka anggaplah diri kita telah ditimpa penyakit lumpuh.
Terdapat suatu kisah
tentang nabi Yahya a.s dengan Iblis yang datang kepadanya bersama dengan alat
penyangkut. Lalu nabi Yahya bertanya kepadanya: ”Apa ini?. Jawab Iblis:”ini
adalah keinginan nafsu yang syahwat yang akan aku sangkutkan kepada anak Adam.
Maka nabi Yahya bertanya: ”Adakah diriku ini boleh disangkut oleh
penyangkutmu”. Jawab Iblis:” Tidak, kecuali ada suatu malam ketika kamu sedang
kenyang, maka kami memberatkan dirimu untuk mendirikan solat”. Maka kata Yahya:
”Selepas ini dan selama-lamanya aku tidak mahu kenyang lagi. Kata Iblis pula: ”
selepas ini dan selama-lamanya aku tidak mahu menasihati seseorangpun.
Kelima: Menghilangkan
Kemanisan Beribadat
Sayidina Abu Bakar pernah mengatakan bahawa
dirinya tidak pernah merasai kenyang semenjak daripada beliau memeluk agama
Islam agar dirinya mendapat kemanisan beribadat. Dirinya tidak pernah puas
minum dengan harapan untuk bertemu Allah. Berbeza dengan diri kita yang tidak
pernah lapar semenjak memeluk agama Islam dan tidak pernah merasai dahaga.
Sembahyang yang dilakukan dalam keadaan kenyang yang berlebihan tidak
mendatangkan khusyuk. Maka sebab itulah salah satu Allah mewajibkan ibadat
berpuasa sebagai salah satu latihan fizikal agar kita mendapat kemanisan
beribadat.
Oleh itu, al-Darani
mengatakan: ”Rasa ibadat yang paling manis ialah apabila perutku kempis melekat
dengan belakangku”.
Keenam: Terdedah Kepada
Perkara Syubhat dan Haram
Makan yang berlebihan mudah terdedah dan
terjerumus kepada syubhat dan haram. Menurut Imam al-Ghazali makanan yang halal
itu hanya datang kepada kita sekadar untuk menjadi makanan berdasarkan kepada
hadis nabi Muhammad saw:
Sesungguhnya
rezeki yang halal itu tidak datang kepada kamu, melainkan sekadar untuk menjadi
makanan, dan yang haram akan datang kepada kamu bertimbun-timbun.
Peringatan
ini cukup jelas kepada kita bahawa harta yang syubhat dan haram itu banyak dan
mudah diperolehi. Bahkan kadang-kadang datang secara tiba-tiba tanpa bersusah
payah, berusaha keras, tanpa penat dan lelah, tanpa masa yang lama dan tanpa
diduga oleh kita. Namun harta yang halal dan bersih lagi suci itu sedikit dan
sukar diperoleh. Memerlukan masa yang panjang, berhasil dengan penat dan lelah.
Maka tidak hairanlah zaman hari ini ramai yang cepat untuk menjadi kaya, malah
dirinya sendiri tidak percaya dengan kedudukan kekayaan hartanya disebabkan
oleh mudah dan dalam masa yang singkat yang akhirnya menjadikan dirinya lupa,
lalai, sombong, kedekut dan lain-lain.
Ketujuh: Menyibukkan Hati
Dan Badan
Manusia sentiasa sibuk
dan resah apabila memikirkan tentang makanan untuk mengisi perut. Masa yang
banyak dihabiskan untuk menumpukan kepada makan dan minum. Bermula memikirkan
tentang apa yang ingin dimakan, kemudian difikirkan pula soal penyediaannya
sehinggalah selesai. Imam al-Ghazali memikirkan begitu banyak manusia
menghabiskan usia kerana makan, apatah lagi cara penyediaan makanan hari ini
dengan pelbagai menu sehingga masa berjam-jam lamanya. Berbeza kalau dilihat
pada bulan Ramadhan, suasana pada siang harinya tenang, masing-masing tidak
menyibukkan diri dengan memikirkan jenis makanan yang akan dimakan. Imam
al-Ghazali mengingatkan kita agar sentiasa berwaspada dan tidak
berlebih-lebihan sehingga masa dihabiskan begitu sahaja.
Kelapan: Bebanan Urusan Akhirat
Rasulullah saw bersabda:
”Sesungguhnya
kesusahan menghadapi sakarat al-maut bergantung kepada kadar kelazatan yang dinikmatinya
di dunia”.
Pesanan yang berupa
amaran daripada Rasulullah saw ini menggambarkan seseorang yang menikmati
kelazatan dunia yang berlebihan akan menerima banyak halangan, kesusahan dan
kepayahan semasa sakarat al-maut dan di akhirat. Kelazatan di akhirat akan
berkurang mengikut kadar kelazatan yang dihabiskan di dunia. Justeru Rasulullah
saw mengingatkan dalam sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a. bahawa
dunia ini dianggap sebagai penjara bagi orang mkmin dan syurga bagi kafir.
Sekiranya di dunia dihabiskan masa dengan kemewahan, kesenangan, keseronokan
maka pastinya banyak sekatan, tapisan yang akan dihadapi untuk menuju ke
syurga. Di akhirat nanti akan melambatkan urusan untuk ke syurga. Proses
pengadilan di padang Mahsyar akan mengambil masa yang lama dan tertahan untuk
menunggu pengiraan (hisab) amalan.
Maka berhati-hatilah
kita agar tidak terjerumus ke lembah syubhat dan haram yang menyebabkan kita
menerima azab Allah SWT. Jadikan amalan dengan sedikit makan yang halal sekadar
persiapan untuk beribadat kepada Allah semoga kita dipercepatkan tempoh
menunggu di padang Mahsyar.
0 ulasan:
Catat Ulasan