i.
Zuhud yang mampu dilakukan oleh seseorang hamba
Allah
ii.
Zuhud yang tidak mampu dilakukan oleh seseorang
hamba Allah
Zuhud yang mampu dilakukan oleh seseorang
hamba terbahagi kepada 3:
- Meninggal daripada mencari dunia yang belum dapat dimilikinya
- Membelanjakan harta yang telah dimiliki
- Tidak mengejar dunia dan meninggalkan daripada berikhtiyar untuk
mendapat habuan dunia
Zuhud yang tidak mampu dilakukan oleh seseorang
hamba Allah ialah melahirkan perasaan dingin dan tidak berkeinginan kepada
dunia yang terbit daripada hatinya tanpa paksaan. Perasaan ini hanya akan hadir
di kalangan hati orang yang berzuhud pada dunia sahaja.
Apabila kita berjaya melakukan zuhud yang mampu
dilakukan oleh kita sebagai hamba Allah, maka ini adalah pendahuluan untuk kita
mencapai zuhud yang tidak mampu dilakukan secara sukarela oleh mana-mana hamba
Allah. Ini bermakna apabila kita mampu menahan diri daripada mengejar dunia
yang belum dimiliki, kita membelanjakan harta kita yang telah kita miliki ke
jalan Allah yang diredhai dan kita sanggup meninggalkan keinginan dan kehendak
dunia untuk keseronokan, setelah ketiga-tiga ini mampu kita lakukan semata-mata
kerana Allah Taala dan kerana besarnya ganjaran pahala daripada Allah,
mengingati bahawa dunia ini dan segala isinya bukan sesuatu yang kekal, semua
yang dapat dilihat dengan pancaindera adalah perhiasan duniawi semata-mata.
Kehidupan ini hanya sementara dan berakhir dengan kematian. Segala harta yang
kita miliki semuanya akan diwarisi kepada orang lain. Harta kita yang
sebenarnya ialah apa yang kita belanjakan kepada orang lain. Dengan mengingati
semua ini Insya Allah hati kita secara tidak langsung akan menjadi dingin
kepada dunia. Maka kata Imam al-Ghazali inilah zuhud yang hakiki.
Perbezaan antara orang yang beriman dengan orang
yang tidak beriman dari sudut kepentingan dunia ialah orang yang beriman itu
zahid terhadap dunia. Mereka tidak mencintai kekayaan dunia dan pangkat
kemegahan. Mereka menjadikan harta dan pangkat sebagai wasilah untuk
melaksanakan perintah Allah SWT. Ini kerana banyak syariat Allah yang
memerlukan kepada sokongan harta kekayaan dan pangkat kedudukan bagi mentadbir
dan mengislahkan dunia yang diamanahkan kepada orang yang beriman.[1]
Namun perlu ingat dan difahami bahawa perkara yang
paling sukar untuk kita lakukan ialah meninggalkan keinginan hati terhadap
dunia. Imam Ghazali menyebut ramai orang yang hanya mampu menghasilkannya
dibibir mulut sahaja, tetapi pada hakikatnya mereka meninggalkan dunia pada
zahir sahaja, walhal secara batinnya dia masih cinta, kasih dan sayang kepada
dunia. Dia tidak mampu menghayati dan menerima hakikat yang ada secara realiti
di dalam hatinya. Bukankah Allah SWT mengatakan negeri Akhirat adalah untuk
orang-orang yang tidak menjadi dunia sebagai matlamat kehidupan.
Firman Allah Taala:
Ertinya:
Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu, Kami sediakan
bagi orang-orang Yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan
di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan kesudahan Yang
baik adalah bagi orang-orang Yang bertaqwa.
(Surah al-Qasas:83)
Di dalam ayat ini, jelas kepada kita bahawa syarat
utama untuk mendapatkan kehidupan yang bahagia di akhirat ialah tidak menyimpan
keinginan untuk mendapat dan mengejar ketinggian pangkat, jawatan, status di
dunia. Semua ini jika kita terlalu berangan-angan untuk mendapatkannya,
sebenarnya tanpa kita sedari kita telah membawa kerosakan kepada diri kita
kerana diselebungi oleh nafsu yang akhirnya merosakkan orang lain pula.
Lama-kelamaan diri kita akan dihinggapi penyakit tamak haloba, mementingkan diri
sendiri, dan cinta yang melampau kepada kebendaan mengatasi cinta kepada Allah
yang hakiki. Dirinya sentiasa memohon kepada Allah agar diberikan kemewahan
dunia, kesenangan dan kebahagian di dunia dan segala kenikmatan dunia, tanpa
mengingati bahawa dunia dan akhirat perlu diselarikan. Inilah sifat yang
digambarkan oleh Allah SWT di dalam ayat:
Firman Allah Taala:
Ertinya:
Maka ada diantara manusia yang berdoa dengan berkata: ”wahai tuhan kami,
berikanlah kepada kami kebaikan di dunia. Orang ini diberikan kebaikan di dunia
dan tidaklah baginya mendapat sedikitpun bahagian kebaikan di akhirat.
(Surah al-Baqarah:200)
Sememangnya Allah menerima permintaan golongan
ini. Namun Allah menempelak bagi golongan ini dan akan menempatkan mereka di
dalam neraka al-Jahim. Segala yang diberikan kepada golongan ini
sedikitpun tidak merugikan Allah. Sebagaimana sabda nabi saw jika dunia ini
mempunyai nilai dan harga sebesar sayap nyamuk, nescaya Allah tidak menerima
permintaan golongan ini. Malah kerana dunia yang ada ini tidak mempunyai nilai
sedikitpun di sisi Allah dan harga, maka orang yang melakukan kekufuran dan
maksiat kepadaNya tetap diberikan rezeki yang melimpah ruah.
لَوْكَانَتِ الدُّنْيَا
تَزِنُ عِنْدَ اللهِ جَنَاحَ بَعُوْضَةٍ, مَا سَقَى كَافِرًا مِنْهَا شُرْبَةَ
مَاءٍ
Ertinya: Jika ada dunia ini pada Allah
Taala bernilai seberat sayap nyamuk, necaya Allah tidak memberi setenguk air
kepada orang kafir.
(Ibn Majah)
Di dalam hadis yang lain, Baginda saw menegaskan
jika engkau melihat Allah SWT memberi harta duniawi kepada seseorang hamba di
atas perbuatan maksiat yang dia sukai, itu adalah istidraj (tipuan yang
memperdayakan). Pesanan nabi saw ini menunjukkan bahawa orang yang banyak harta
dan bergantung kepada dunia yang fana akan memalingkan dirinya daripada
beribadat dan melaksanakan kewajipan yang ditetapkan kepada dirinya dengan
sempurna.[2]
Ibn Mas’ud berkata:[3]
Tidak ada seorang pun di dunia ini kecuali
dia berada dalam keadaan lemah, hartanya adalah pinjaman, tetamunya akan pergi
dan barang pinjamannya akan dikembalikan.
Firman Allah SWT:
Ertinya:
Maka adapun orang yang melampaiau batas, dan dia mengutamakan kehidupan dunia
semata-mata, maka sesungguhnya neraka Jahimlah tempat kediamannya.
(Surah al-Nazi’at:39)
Syarat ini bukanlah menghalang kita untuk terus
meninggalkan dunia dan keperluan hidup termasuk diri, keluarga, masyarakat dan
negara. Allah menyuruh kita mendapatkan dunia dan akhirat, tetapi meletakkan
keutamaan kepada akhirat yang kekal abadi. Harta kekayaan yang halal dan
menggunakannya ke jalan yang halal adalah ibadah, yang mendekatkan diri kepada
Allah SWT. Berdoalah kita kepada Allah dengan memohon kebahagian dan ketenangan
di dunia dan akhirat. Inilah golongan yang Allah menjanjikan kepada mereka
ganjaran yang baik dan dijauhkan daripada seksaan api neraka kelak.
Firman Allah SWT:
Ertinya:
Dan ada antara mereka orang yang mendoakan dengan berkata:” wahai tuhan kami,
berikanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat.
Peliharakanlah kami dari azab seksaan neraka. Mereka itulah orang yang mendapat
ganjaran yang baik dari apa yang mereka usahakan dan Allah yang Maha cepat
hisabNya.
Surah ab-Baqarah: 202
Begitu juga di dalam ayat yang lain Allah berfirman lagi:
Ertinya:
Sesiapa yang menghendaki keuntungan pahala akhirat, nescaya kami akan
menambahkan baginya keuntungan pahala yang berlipat ganda. Dan sesiapa yang
menghendaki keuntungan di dunia sahaja, nescaya kami akan berikan kepadanya
sebahagian dari keuntungan dunia, dan nanti di akhirat dia tidak mempunyai
apa-apa bahagian lagi.
(Surah al-Syura: 20)
Bagi golongan yang meminta-minta kepada kesenangan
dunia, bukan sukar bagi Allah mempercepatkan dan menerima permohonan mereka. Malah
Allah sengaja menyegerakan doa mereka. Golongan ini merasakan Allah lebih
menyayangi mereka dengan memberi limpahan rezeki dan kebahagian dunia. Mereka
sebenarnya tidak menyedari semuanya itu adalah ujian baginya.
Firman Allah Taala:
Ertinya:
Sesiapa yang menghendaki kesenangan hidup di dunia yang segera, nescaya kami
menyegerakan baginya di dunia mengikut apa yang kami kehendaki.
(Surah Isra’: 18)
Sebaliknya bagi sesiapa yang berkeinginan kepada
kehidupan akhirat, maka dia sebenarnya seorang yang beriman dan mendapat taufiq
hidayah daripada Allah SWT. Ini sebagaimana dijanjikan oleh Allah di dalam
ayat:
Firman Allah Taala:
Ertinya:
Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha dengan sepenuh usaha dengan
mengerjakan amalan yang baik untuknya, sedangkan dia seorang yang beriman, maka
adalah usaha mereka itu disyukuri (diberi ganjaran pahala)
(Surah al-Isra’:19)
Daripada perbincangan ini jelaslah kepada kita
bahawa kehendak dan keinginan adalah perkara penting yang dilihat dan dinilai
oleh Allah SWT. Sifat inilah yang menentukan kita ingin menjadi seorang yang
zuhud kepada dunia atau sebaliknya. Sifat ini boleh dinilai oleh masing-masing
tanpa merujuk dan bertanya kepada orang lain. Hati adalah cermin kepada diri kita dan tindak
tanduk kita adalah bayangnya. Kehendak dan keinginan tersebut boleh dibentuk
dengan berterusan melaksanakan dua perkara yang dinyatakan iaitu, membelanjakan
harta dunia yang telah kita miliki ke arah kebajikan dan meninggalkan keinginan
dan berkehendak kepada dunia. Jika istiqamah atau kekal kita di atas dua jalan
ini, Insya Allah kita akan mendapat taufiq kurniaan Allah untuk menolak
kehendak kepada dunia daripada memilih kehidupan dunia yang fana’. Yakinlah
bahawa Allah jua yang mempunyai sifat Maha Pengurnia dan Maha Pemurah. Keadaan
inilah yang mendorong Yahya ibn Muaz al-Razi:
”Aku
meninggalkan dunia kerana sedikit manfaatnya, dan banyak penatnya, cepat binasa
dan hina teman-teman sekutunya.”.
Namun begitu, guru Imam Ghazali Abu Bakar
al-Warraq mengingatkan apabila kita mempunyai sifat zuhud, maka ujian yang
paling besar datang ialah perasaan yang bergelora untuk cinta semula kepada
dunia ibadat sepasang kekasih yang dipisahkan. Perasaan cinta yang terlalu
sukar untuk dilupakan. Inilah ujian yang sangat memerlukan kepada kesabaran,
ketabahan dan berpendirian. Jika kita telah bertekad untuk berzuhud daripada
dunia, Insya Allah kita akan berjaya. Dunia yang buruk serta hina ini telah
digambarkan oleh Abu Bakar al-Turtusi bahawa:
Sesungguhnya
dunia itu musuh Allah, sedangkan kamu mencintainya. Sesiapa yang mencintai
seseorang sudah tentu dia turut membenci musuh kekasihnya itu. Dunia itu adalah
bangkai lagi kotor. Tidakkah kita perhatikan bahawa dunia ini akan berakhir
dengan kepada kotor, binasa dan tidak kekal.
0 ulasan:
Catat Ulasan