Golongan yang Pertama
Golongan yang tidak dihajati oleh orang ramai
tentang ilmu dan hukum-hakam daripadanya. Golongan ini boleh
melakukan ‘uzlah dengan mengasingkan diri daripada orang ramai. Hendaklah
dirinya melazimi pergaulan dengan orang ramai berdasarkan keperluan tertentu
sahaja atau dihajati.
Golongan yang Kedua
Golongan yang dihajati oleh orang ramai terhadap
ilmu dan hukum-hakam daripadanya. Golongan ini tidak boleh melakukan ‘uzlah
dengan mengasingkan diri daripada orang ramai. Golongan ini menjadi contoh
kepada masyarakat dan menjadi sumber rujukan. Mereka adalah golongan pendakwah
yang mengajak manusia kepada kebaikan dan kebenaran. Maka mereka wajib bersama
dengan masyarakat ramai untuk mempertahan dan menegakkan agama Allah.
Rasulullah saw bersabda:
إِذَا
ظَهَرَ البِدَعُ وَسَكَتَ العَالِمُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللهِ
Ertinya: Apabila
zahir perkara bid’ah dan orang yang alim berdiam diri, maka Allah akan
melaknati ke atas dirinya.
Golongan yang kedua ini hendaklah bersikap sabar
berdepan dengan karenah orang ramai semasa
bergaul dengan mereka. Menjauhkan diri daripada sifat marah dan
hendaklah sentiasa berlemah-lembut. Mereka juga hendaklah bersikap berkecuali
agar tidak terpengaruh dengan orang ramai. Hendaklah bersama mereka menasihati
ke arah kebaikan dan menjauhkan mereka daripada kejahatan dan maksiat. Tidak
menjauhkan diri daripada orang agar kita disayangi, dihormati dan dekat dihati
orang ramai. Sentiasa bermanis muka, menghulurkan bantuan semampu yang boleh,
sabar menanggung kesakitan hati. Bijak menyembunyikan rasa ketidakpuasan hati.
Ini telah dijelaskan
oleh Sayidina Umar dalam kehidupannya antara tuntutan bersama rakyat dan diri
sendiri. Beliau mengatakan:
إِنْ
نِمْتُ اللَّيْلُ لأُضَيِّعَنَّ نَفْسِيْ, وَإِنْ نِمْتُ النَّهَارِ لأُضَيِّعَنَّ
الرَّعِيَّةَ, فَكَيْفَ لِيْ بِالنَّوْمِ بَيْنَ هَاتَيْنِ
Ertinya:
sekiranya aku tidur pada waktu malam, pasti aku mensia-siakan diriku. Sekiranya
aku tidur pada siang harinya, pasti pula aku menghilangkan hak rakyat. Maka
bagaimanakah aku boleh tidur nyenyak antara dua waktu ini?
Abu Bakar al-Warraq
memberi pesanan kepada kita katanya:”Wahai anakku, bergaullah bersama dengan
orang ramai pada zamanmu dalam urusan yang haq. Janganlah mengikuti mereka
dalam perkara yang batil. Beliau mengumpamakan kehidupan seperti ini
sebagaimana bergaul dengan orang yang hidup
(yang Tholih atau jahat), tetapi mesti menuruti cara orang yang telah
mati (yang Soleh atau baik). Beliau menjelaskan kehidupan seperti ini amat
susah dan menyukarkan. Dalam hal ini, hendaklah kita bersederhana dalam
pergaulan pada zaman ini. Jangan keterlaluan sehingga kita terbabas dan lupa
tentang kehidupan sebenar.
Imam al-Ghazali mengajar
kita bagaimana aturcara kehidupan yang sebenar untuk menjalani kehidupan dunia
yang memanfaatkan kehidupan akhirat. Beliau mengemukakan tiga kaedah antaranya:
Pertama
Menghabiskan waktu kesibukan bekerja kita dengan
beribadat. Tidak terlalu menumpukan urusan kerja sehingga melupakan urusan
ibadat yang menjadi keutamaan. Menjadikan urusan solat berjemaah dalam waktu
bekerja dan tidak menjadikan urusan ibadat sebagai sampingan. Ibn Abbas
mengatakan bahawa seseorang yang mendengar laungan azan, tetapi tidak
menyahutnya dengan menghadiri solat berjemaah, maka orang tersebut tidak ada
tanda untuk menjadi orang yang baik.
Imam al-Ghazali
menegaskan lagi bahawa seseorang yang bertemu orang ramai tanpa ada sebarang
tujuan yang berfaedah, itu adalah tanda kepapaan dalam beribadat. Golongan ini
dianggap sebagai seorang yang kufur nikmat kerana tidak memanfaatkan kesihatan
yang baik, tubuh badan yang sihat dan masa lapang yang berharga kurniaan Allah
untuk pekerjaan yang berguna.
Kedua
Tidak bergantung harap kepada orang ramai. Maka ada dan
tiada orang ramai itu sama sahaja. Hati akan menjadi tenang dan tenteram.
Ketiga
Sentiasa mengingati dan mengulangi bahawa sia-sia
itu adalah binasa. Sentiasa beriltizamlah, sudah pasti menjauhkan diri kita
daripada bersahabat dengan makhluk, lalu menghampirkan diri kita ke pintu
rahmat Allah. Maka terasa diri ini kemanisan beribadat dan hadirnya cinta dan
kasih kepada Allah.
0 ulasan:
Catat Ulasan