Hawa nafsu adalah musuh yang paling bahaya. Kalau diibaratkan sebagai
penyakit, ia adalah penyakit yang paling sukar untuk dirawat dan payah untuk
disembuh. Nafsu sentiasa mengajak manusia kepada kejahatan. Imam al-Ghazali
mengingatkan sentiasa kita berwaspada dengan nafsu. Kita perlu memberi
perhatian pada nafsu kerana dua sebab:
Pertama
Nafsu adalah musuh dari dalam, berbeza dengan syaitan musuh dari luar.
Nafsu diibaratkan sebagai pencuri yang memasuki rumah kita, sukar kita
menghalaunya keluar dengan pelbagai helah. Nafsu juga ibadat seekor binatang
buas yang liar lagi ganas dan terlalu sukar untuk dijinakkan dan dikawal.
Kedua
Nafsu adalah musuh yang sangat dicintai oleh manusia, walaupun manusia
mengetahui nafsu adalah musuhnya. Apabila diri kita menganggap semua keburukan
yang dilakukan sebagai kebaikan yang lahir daripada nafsu, maka kita tidak
dapat lagi melihat keaiban pada diri kita sendiri. Walaupun nafsu sudah jelas
dan nyata memusuhi dan merbahayakannya. Setelah kita memerhati dan memikirkan
punca segala kejahatan serta kerosakan manusia, punca datang dan berlaku
fitnah, kehinaan, dosa dan kebinasaan manusia adalah berpunca daripada nafsu.
Persoalannya, adakah segala kerosakan dan pelbagai punca kejahatan manusia
adalah berpunca daripada nafsu semata-mata atau melalui bantuannya dan
pertolongannya.
Sejarah telah membuktikan awal maksiat iaitu
penderhakaan kepada Allah SWT adalah datang daripada iblis. Namun perlu
diketahui yang menjadi ketetapan Allah sejak azali ialah hawa nafsu yang
terhasil melalui sifat takabbur yang menjadi penyebab kepada syaitan menjadi
ingkar kepada Allah SWT. Syaitan enggan sujud kepada Adam a.s. Tidak cukup
dengan itu, nafsu melahirkan perasaan hasad dengki terhadap kemulian nabi Adam
a.s. yang dianugerahkan Allah kepadanya. Akhirnya nabi Adam a.s. telah
disesatkan oleh syaitan setelah sekian lama beribadat kepada Allah selama 80
ribu tahun. Sekalipun tidak ada dunia, makhluk dan syaitan nafsu tetap dengan
sifat kejahatannya, angkuh dan sombong.
Begitu juga kisah nabi Adam a.s. dan isterinya
Hawa yang telah dikeluarkan kedua-dua daripada syurga dan dicampakkan ke bumi.
Adam dan Hawa disesatkan dengan memakan buah yang dilarang oleh Allah
memakannya. Nafsu yang menguasai diri kedua-dua insan insan mulia ini untuk
hidup kekal selama-lamanya di dalam syurga sehingga mereka berdua tertipu oleh
pujukan rayu syaitan. Peristiwa ini dirakam oleh Allah SWT di dalam al-Quran:
Firman Allah SWT:
Ertinya:
Kemudian Syaitan mewas-waskan kepadanya (dengan bisikan tipu dayanya) katanya:
”wahai Adam, adakah kamu mahu aku tunjukkan kepada kamu pohon yang menyebabkan
hidup kekal selama-lamanya (bagi sesiapa yang memakan buahnya) dan kerajaan
yang tidak binasa”.
(Surah Taha:120)
Ini bermakna pertolongan dan penyertaan nafsu
sebenarnya yang menyebabkan Adam dan Hawa tersesat dan berjiran dengan Allah
dengan tinggal menetap di Syurga Firdaus. Kedua-duanya terpaksa berpindah ke
dunia yang hina. Malapetaka ini bukan sahaja menimpa Adam dan Hawa sahaja,
malah semua anak cucu keturunannya telah menemui pelbagai penderitaan dan
kesusahan hidup hinggalah ke hari Kiamat. Kisah pembunuhan pertama yang berlaku
di dunia juga dirakamkan di dalam sejarah melalui peristiwa Qabil dan Habil
disebabkan punca hasad dengki dan bakhil. Mereka berdua adalah putera kepada
nabi Adam a.s. isterinya Hawa telah melahirkan anak kembar berpasangan lelaki
dan perempuan. Putera lelaki dinamakan Qabil dan puterinya pula dinamakan
sebagai Iqlima. Setelah dua tahun pasangan kembar kedua dilahirkan dan diberi
nama Habil dan Labuda. Setelah mereka meningkat dewasa, Allah memerintahkan
nabi Adam supaya mengahwinkan Qabil dengan Labuda yang kurang cantik dan Habil
dengan Iqlima yang mempunyai rupa paras yang cantik. Qabil membantah keputusan
nabi Adam lalu diminta daripada kedua-dua mempersembahkan korban masing-masing
kepada Allah. Jika salah satu korban ini diterima oleh Allah, maka dia berhak
untuk berkahwin dengan Iqlima.
Qabil seorang petani yang bakhil sifatnya dan dia
memberi korban gandum yang tidak baik dan Habil pula adalah seorang penternak
yang ikhlas kepada Allah. Dia memilih seekor kibas yang gemuk dan yang paling
baik untuk dipersembahkan korbannya. Akhirnya pengorbanan Habil diterima oleh
Allah dan Qabil telah merasa marah lalu berlakulah peristiwa pembunuhan pertama
di dunia sebagaimana yang dirakamkan di dalam al-Quran surah al-Maidah.
Dalam diri manusia terdapat lima unsur penting
yang merangkumi roh, Qalbu, hawa nafsu, jasad dan anggota badan. Kelima-lima
unsur ini dianggap sebagai sebuah kerajaan yang memerintah. Roh diaggap sebagai
raja atau pemerintah, manakala hawa nafsu adalah musuh yang sentiasa dan
seringkali membangkang apa yang diperintahkan oleh pemerintah. Qalbun adalah
singgahsana diraja dan jasad mewakili wilayah pemerintahan. Anggota badan yang
meliputi pancaindera yang lima dianggap sebagai rakyat jelata. Rakyat yang
diperintah sentiasa menyebelahi pembangkang yang menjadi musuh kepada
pemerintah. Begitulah keadaan diri manusia yang sentiasa kalah dengan hawa
nafsu.
Nafsu diibaratkan sebagai kenderaan dan alat
penggerak bagi manusia untuk melakukan kejahatan dan kebaikan. Justeru Imam
al-Ghazali memberi dua kaedah untuk mengawal hawa nafsu:
i.
Kita mendidik nafsu dan memperkuatkannya dengan
membuat segala kebajikan sekadar yang termampu ditanggung oleh kita.
ii.
Melemah dan menahan hawa nafsu (kemahuan jahat)
sekadar ia tidak melampaiu batas had.
Imam Ghazali menjelaskan lagi bahawa menurut
ulamak Sufi, untuk menundukkan hawa nafsu terdapat 3 cara:
i.
Menahan keinginan nafsu syahwat dengan
mengurangkan makan.
ii.
Memberi bebanan ibadat untuk dipikul oleh hawa
nafsu.
iii.
Memohon pertolongan daripada Allah SWT dan
bersifat tawaduk (merendah diri) berdoa kepadaNya supaya Allah menolong kita.
Nafsu yang diumpamakan sebagai haiwan apabila
dikurangkan makan dan minumnya, maka lemahlah dirinya dan ditambahkan pula muatan
di belakangnya nescaya dia akan tunduk kepada tuannya. Ini bermakna nafsu perlu
dilatih dengan mengurangi makan, meningkatkan ibadat dan memohon perlindungan
dan kekuatan daripada Allah, pasti nafsu dapat dikalah dan dikawal. Nafsu
diperintah dan bukannya memerintah. Nabi Yusuf a.s. menjelaskan nafsu tidak
berjaya dikalahkan kecuali orang yang
diberi rahmat oleh Allah SWT:
Firman Allah SWT:
Ertinya:
Sesungguhnya nafsu itu amat menyuruh dengan kejahatan, melainkan orang yang
diberi rahmat oleh tuhanku.
(Surah Yusuf:53)
Jika kita melakukan tiga perkara tersebut, maka
nafsu liar akan menurut kemahuan yang baik dengan izin Allah SWT. Dengan ini
kita akan selamat daripada kejahatan dan kerosakan dan segala godaan.
0 ulasan:
Catat Ulasan