Wahai Ibn Mas’ud jika
umur kamu panjang, maka kamu akan menemui suatu zaman ramai pemidato, tetapi
sedikit dari kalangan ulamak, ramai golongan peminta, tetapi sedikit
pemberinya. Pada zaman tersebut hawa nafsu menjadi pemimpin ilmu. Maka harith
Ibn Umairah bertanya kepada Ibn Mas’ud: Bilakah zaman yang dimaksudkan oleh
Rasulullah saw? Jawab Ibn Mas’ud, Rasulullah saw telah menjawabnya di dalam
sabda Baginda yang berbunyi:
إذَا
أُمِيْتَتِ الصَّلاةُ وقُبِلَتِ الرِّشَا ويُبَاعُ الدِّيْنُ بِعَرَضٍ يَسِيْرٍ من
الدنْيَا, فَالنَجَاءَ النَّجَاءَوَيْحَكَ ثُمَّ النَّجَاءَ
Ertinya: Apabila sembahyang telah dimatikan, Rasuah menjadi kebiasaan dan
agama dijual dengan sesuatu harta benda
dunia yang sedikit. Maka bersegeralah mencari keselamatan. Kasihan
sungguh. Kamu terdedah kepada kebinasaan. Kemudian bersegeralah mencari
keselamatan.
Apa yang diperkatakan oleh Ibn Mas’ud ini
pada hakikatnya telah berlaku pada zaman kita pada hari ini. Justeru, kaedah
yang terbaik pada zaman ini ialah kita jangan terlalu banyak menghabiskan masa
dengan orang ramai. Kurangkan pergaulan dan menghadkan daripada mengenali ramai
orang yang belum kita kenali. Ini menepati dengan saranan Imam al-Ghazali
bahawa kita perlu banyak mengasingkan diri daripada masyarakat yang boleh
merosakkan diri kita. Yusuf Ibn Asbat mengatakan bahawa beliau pernah mendengar
Sufian al-Thauri menghukumkan halal beruzlah pada zamannya (awal kurun ke2
Hijrah). Jika pada zaman beliau telah dihalalkan beruzlah, maka apatah lagi
pada zaman kita hari ini. Maka tidak hairanlah pada zaman Imam al-Ghazali
beliau menghukumkan dirinya beruzlah daripada masyarakat ramai.
Sayidina Umar Ibn al-Khattab r.a telah
berkata:
فى العُزْلَةِ
رَاحَةُ من خُلَطَاءِ السُّوْءْ
Ertinya: Pada beruzlah itu adalah kerehatan
daripada kawan-kawan pergaulan yang jahat.
Nasihat ini juga telah
diceritakan oleh Sufian Bin ‘Uyainah daripada al-Thauri. Kata ‘Uyainah:
“Pesanlah kepada aku apa-apa pesanan”. Kata Sufian: “ Hendaklah kamu kurangkan
berkenalan dengan orang ramai.
Zaman ini adalah zaman yang ditakuti oleh
para sahabat yang dipohon oleh nabi saw agar mereka berlindung dengan Allah
daripada menemui dan tidak sempat hidup pada zaman tersebut. Zaman yang
kebenaran sukar untuk diterima. Orang yang baik ditolak, manakala orang yang
zalim dan jahat dijadikan teman baik dan disanjung. Zaman orang yang buta dan
tuli agama. Fitnah-memfitnah menjadi lumrah kehidupan dan mudah tersebar di
kalangan orang awam, orang mula berpaling daripada urusan agama, janji menjadi
bahan mainan, orang alim diherdik, urusan agama dibelakangkan
Daud al-Tha’ie (Abu Sulaiman) mengatakan pada
zaman ini hendaklah kita melarikan diri daripada orang ramai sebagaimana kita melarikan diri
daripada singa. Inilah perumpamaan zaman yang cukup menakutkan.[1]
Abu ‘Ubaid menambah lagi, beliau tidak menganggap seseorang itu orang yang baik
kecuali dia tidak menjadikan dirinya dikenali di kalangan ramai orang. Orang yang
seperti ini akan dianugerahkan kemuliaan oleh Allah Taala.
Thalhah ibn ’Ubaidillah
r.a berkata: Sesiapa yang ingin menghindari aibnya diketahui oleh orang lain,
hendaklah ia tinggal dirumahnya. Sesiapa yang bergaul secara berlebihan tanpa
memilih dari kalangan orang yang baik atau jahat dengan manusia, maka agamanya
telah dirampas sedangkan dia tidak menyedarinya.[2]
Mengasingkan diri
daripada masyarakat ramai juga dapat mengelakkan ibadat kita daripada
dirosakkan oleh orang ramai sama ada daripada kita sendiri iaitu riya’ atau
mengharapkan pujian orang lain. Oleh yang demikian, para alim ulamak terdahulu
amat bimbang dirinya terjerumus ke lembah riya’ dan menunjuk-nunjuk. Terdapat
suatu kisah tentang Sulaiman al-Khawwas yang tidak datang ke majlis menemui
Ibrahim Adham. Maka ada orang bertanya kepada dirinya: Kenapakah kamu tidak
pergi menemui Ibrahim Adham. Maka beliau menjawab:” Sesungguhnya daripada aku
berjumpa dengan Ibrahim, lebih baik aku menemui syaitan yang jahat. Kata-kata
Sulaiman ini menimbulkan kemarahan orang ramai kepadanya. Lalu beliau
menjelaskan:” Sesungguhnya aku bimbang apabila aku berjumpa dengan Ibrahim,
akan timbulnya riya’, tetapi jika aku berjumpa dengan syaitan, nescaya aku
dapat menahan diri daripada tipu daya syaitan”.
Peristiwa seperti ini juga
telah diceritakan juga oleh Abu Bakar al-Warraq, guru kepada Imam al-Ghazali
dalam satu perjumpaan dengan seorang ahli ilmu. Kedua-dua mereka ini berbincang
dan berdailog dalam tempoh yang agak lama. Maka Abu Bakar al-Warraq mengucapkan
rasa bangga kerana berpeluang duduk bersama dengan ahli ilmu tersebut dalam
suatu majlis yang dianggap paling bertuah dan amat ditunggu-tunggu. Majlis ini
dirasakan antara yang terbaik yang diadakan selama ini. Namun jawapan yang
diberikan oleh ahli ilmu itu jauh berbeza dengan jawapannya. Ahli ilmu itu
menjelaskan:” Inilah majlis yang paling aku takuti. Kamu telah menunjukkan
ketinggian ilmu yang ada padamu, begitu juga aku di hadapan khalayak ramai.
Maka dikala itu datang perasaan riya’ dalam diriku. Mendengar penjelasan ahli
ilmu itu, Abu Bakar terus menangis dan jatuh pengsan.
Kisah yang sama juga
berlaku antara al-fadhil dengan Sufian ketika dalam suatu majlis muzakarah.
Tiba-tiba kedua-duanya menangis. Maka Sufian berkata kepada al-Fadhil:” Wahai
Abu Ali, semoga inilah majlis yang terbaik buat kita. Maka al-Fadhil menjawab,
inilah majlis yang beliau paling aku takuti, kerana kedua-duanya menunjukkan
kebolehan dan kekuatan masing-masing. Mendengar jawapan itu Sufian menangis.
Al-Fadhil Ibn ‘Iyadh
menasihatkan kita pada zaman ini agar memelihara lidah daripada banyak bercakap
yang sia-sia, yang tidak memberi manfaat dunia dan akhirat. Menyembunyikan diri
ditempat ibadat, mengubati hati dengan penawar iman dan mengingati Allah
(zikir). Ambillah apa yang kita tahu tentang kebaikan dan tinggallah apa yang
mendatangkan keburukan. Zaman yang melalaikan kita daripada beribadat dan
banyak menumpukan kepada dunia yang sia-sia. Kehidupan seharian yang banyak
ditumpukan kepada urusan dunia, sehingga kita dilekakan oleh orang ramai tanpa
kita sedari. Lebih daripada itu segala ibadat yang kita laksanakan langsung
tidak terselamat daripada kerosakan dan kecacatan. Maka zaman ini kita
bermohonlah kepada Allah agar kita dijauhkan daripada terperangkap dengan pujuk
rayu orang ramai untuk bersama-sama mereka. Mohon agar Allah
melindungi kita daripada segala kejahatan dan kita dilimpahi limpah kurnia dan
rahmatNya.
Sesungguhnya
apabila kita telah jemu kepada makhluk, kerana merasai bahawa mereka itu tidak
bermanfaat kepada kita. Bahkan ada kalanya ia membawa bahaya kepada kita. Maka
disaat itulah kita merasa jinak dan senang dengan Allah.[3] Ibn ’Ataillah
menjelaskan lagi bahawa manusia yang kemuncaknya lalai terhadap Allah, maka
jiwa dan raganya sangat terpengaruh oleh pancaindera, sehinggakan hilang
kerohanian. Maka ia melihat segala bantuan dan pertolongan yang datang
kepadanya adalah daripada makhluk, dan sama sekali bukan daripada Allah SWT.
Akhirnya mereka meyakini sekiranya tidak kerana makhluk dia tidak menjadi kaya,
berpangkat, berkedudukan dan lain-lain.
0 ulasan:
Catat Ulasan