Ibadat syarak merupakan
ibadat fardhu sebagaimana juga ibadat batin. Ilmu Tauhid, Ilmu Syariah dan Ilmu
Tawasuf hendaklah diselarikan yang menyempurnakan antara satu sama lain.
Ketidakseimbangan antara ilmu-ilmu ini melahirkan insan yang berilmu, tetapi
diselubungi kesombongan dan takabbur, banyak beribadat syarak, tetapi luaran
dipenuhi riya’ dan suka merendahkan orang lain. Semua ini merosakkan ibadat
syarak dan menghilangkan pahala. Orang yang mengekali sifat-sifat akan berada
sentiasa di atas maksiat batin. Akhirnya dibimbangi kita menjadi keliru dan
bersangka kita seorang yang berada di atas jalan ketaatan kepada Allah SWT. Kita
terlalu yakin Allah akan memberikan pahala yang besar, namun hakikatnya kita
semakin jauh dengan hidayah Allah, akibat tipu daya hasil daripada beribadat
tanpa ilmu.
Hendaklah kita ketahui
bahawa segala amalan zahir itu mempunyai hubungan yang rapat dengan amalan
batin, sama ada menambahkan kebaikan kepada kita atau merosakkan amalan zahir
dengan kepenatan dan kecelakaan. Orang yang beramal tanpa ilmu, kemungkinan
melakukan perkara yang merosakkan amalannya, lebih banyak daripada perkara yang
mendatangkan kebaikan kepadanya. Rasulullah saw bersabda:
إِنَّ نَوْمًا عَلَى عِلْمٍ خَيْرٌ من صَلاَةٍ عَلَى جَهْلٍ
Sesungguhnya tidur dalam keadaan berilmu
adalah lebih baik daripada sembahyang dalam keadaan jahil.
Muhammad bin Abil Ward[1]
mengatakan bahawa manusia itu dibinasakan kerana dua perkara. Antaranya
mengerjakan yang sunat dan mengabaikan yang wajib (fardhu). Manakala dalam amal
perbuatan pula mementingkan amal lahiriyah, tetapi mengabaikan bahagian batin
(hati).
0 ulasan:
Catat Ulasan