Ramai di kalangan manusia yang
merasakan mereka selamat daripada dosa, kerana tidak melakukan perbuatan yang
membawa kepada dosa. Mereka beranggapan dosa-dosa kecil yang dilakukan tidak
memudaratkan kepada dirinya dan akan terhapus dengan rahmat Allah. Sedangkan
dalam hal ini antara salah satu tanda orang yang diterima taubatnya ialah
merasai diri belum suci daripada dosa, sekalipun dilakukan taubat
berulang-ulang kali.[1]
Melewat-lewatkan taubat akan menjadikan hati kita semakin keras dan berterusan
dalam melakukan dosa, kita akan ditimpa kecelakaan oleh Allah SWT. Tanda-tanda
kehitaman hati itu adalah disebabkan oleh perbuatan dosa yang dapat dilihat
secara zahir tanda-tandanya. Antara
alamat atau tandanya ialah hati kita tidak sedikitpun takut untuk melakukan
dosa, tidak merasai nikmat kemanisan beribadat dan ketaatan kepada Allah dan
akhirnya nasihat yang diberikan sedikitpun tidak mendatangkan kesan dan
manfaat. Maka jangan sesekali kita
memandang remeh dengan dosa-dosa kecil walaupun sedikit.
Abdullah Ibn Mas’ud mengatakan bahawa: Seorang
mukmin yang melihat dosanya bagaikan bukit yang akan runtuh, sedangkan bagi
orang munafiq melihat akan dosanya bagaikan lalat yang hinggap dihujung
hidungnya, maka hanya diusirnya dengan tangan sahaja.[2]
Selaku ahli ibadat maka kita
wajib bertaubat. Taubat itu diwajibkan kerana dua perkara:
Pertama
Hasil ibadat kita mendapat taufiq untuk mengerjakan ketaatan kepada Allah. Sesungguhnya
dosa-dosa yang dilakukan oleh kita menjadi penghalang untuk kita melakukan
kebaikan dan ibadat. Dosa akan mengekat kita untu berkhidmat kepada Allah SWT.
Segala bebanan dosa dan keberatannya mengganggu kelancaran anggota untuk
beribadat. Hati pelaku dosa
akan menjadi hitam, maka hati akan berada dalam kelam kegelapan, keras, tidak
bersih dan kotor. Semua ini
menjadi penghalang untuk kita merasai kelazatan dan kemanisan beribadat. Jika
Allah SWT tidak memberi rahmat kepada kita, maka dosa-dosa ini akan mendorong
pemiliknya untuk melakukan kejahatan dan kekufuran. Justeru orang yang banyak
melakukan dosa akan bertambah melakukan kejahatan dan kezaliman disebabkan oleh
hatinya sukar untuk merasai penyesalan. Oleh itu antara tanda orang yang
diterima taubatnya ialah orang yang sentiasa menjaga lidah, bertafakur dan
tetap dalam keadaan sedih dan menyesal sepanjang masa.
Justeru, bagaimanakah orang yang sentiasa
berkekalan dalam maksiat untuk diajak berkhidmat kepada Allah. Apakah diri seseorang yang sentiasa
berlumuran dengan najis dapat menghampirkan diri kepada Allah Taala. Lidah yang
dusta tidak layak untuk berzikir dan mengingati Allah. Golongan ini tidak
diberikan hidayah dan taufiq oleh Allah. Maka tubuh badannya terlalu berat
untuk melakukan ibadat. Sekalipun dilakukan sebenarnya ia dilakukan secara
kebetulan, dengan penuh kepayahan, kesengsaraan, tiada rasa kemanisan dan
semata-mata dilakukan kerana kewajipan. Ini semua disebabkan oleh dosa-dosa
yang dilakukan dan meninggalkan taubat kepada Allah.
Kedua
Sesungguhnya taubat membuatkan amalan ibadat kita diterima oleh Allah SWT.
Kedudukan taubat itu seumpama hutang wajib yang belum dibayar. Manakala
kedudukan ibadat pula adalah sebagai hadiah sahaja. Maka ibadat tanpa taubat
adalah ditolak oleh tuan empunya hutang. Empunya hutang tidak akan menerima
hadiah seadainya hutang wajib belum dibayar. Bagaimanakah kita memohon kepada Allah akan hajat
kita serta kita memujiNya, sedangkan Allah murka kepada kita. Seumpama kita
memuji sahabat kita, sedangkan pada masa yang sama kita menyakiti hati sabahat
kita. Ini bermakna pujian itu hanya sebagai senda gurau sahaja.
Menurut Syeikh Abu Bakar al-Turtusi, guru kepada
Imam al-Ghazali, bertaubat meninggalkan dosa disebabkan kerana membesarkan
Allah SWT dan memelihara diri daripada kemurkaanNya.
Syarat Taubat
Taubat itu mempunyai beberapa syarat:
i.
Meninggalkan dosa dengan pilihan sendiri serta
mempunyai azam yang tekad dan membulatkan hati tidak akan mengulangi dosa sama
sekali. Jika hati kita masih meragui untuk meninggalkannya, dan masih terlintas
untuk melakukan perbuatan dosa tersebut, tidak mempunyai azam yang kuat, ini
bermakna diri kita belum dikira bertaubat dengan sebenar-benarnya, tetapi kita
hanya berhenti seketika melakukan dosa.
ii.
Bertaubat daripada dosa yang terdahulu
iii.
Meninggalkan dosa yang yang dilakukan kerana
mengagungkan Allah dan memelihara diri daripada kemurkaan Allah dan takut
seksaan Allah semata-mata. Ia tidak dikaitkan dengan keuzuran dirinya atau
kemiskinan dan kepentingan yang lain.
Muqaddimah Taubat
Terdapat beberapa tanda bahawa kita berada diambang taubat. Antaranya ialah:
i.
Mengingati perbuatan dosa yang dilakukan sangat
buruk
ii.
Mengingati bahawa balasan terhadap perbuatan itu
oleh Allah sangat keras dan tidak berdaya untuk ditanggung
iii.
Mengingati bahawa diri kita ini terlalu kerdil,
lemah dan kurangnya di sisi Allah. Maka kita tidak tertahan dengan azab Allah
Jika kita dapat mengingati ketiga-tiga perkara
yang dinyatakan ini dan diulanginya berkali-kali siang dan malam, maka ingatan
ini akan mendorong kita untuk melakukan taubat nasuha. Ini bermakna taubat itu
tidak memadai dengan menyesal sahaja. Jika dengan taubat ini akan menghilangkan
keseronokan, kemewahan yang dinikmati selama ini, maka dia merasai menyesal
dengan taubat yang dilakukan itu, maka ini belum dinamakan sebagai taubat.
Kerana masih ada dihatinya untuk menikmati hasil daripada perbuatan jahat yang
dilakukan.
Namun jika kita masih belum meyakini terhadap diri
kita akan mengulangi perbuatan yang sama dilakukan sebelum ini, maka kita
berfikir taubat yang dilakukan tidak membawa faedah kepada diri kita. Sebenarnya
itu adalah tipu daya syaitan yang sentiasa memujuk kita melakukan kejahatan.
Sekiranya kita mati selepas kita bertaubat maka kita mati sebagai seorang yang
telah bertaubat belum sempat kembali mengulangi dosa yang lalu. Jika keadaan ini berterusan, maka kita
hendaklah tekadkan dan bulatkan hati untuk meninggalkan dosa dan kita serahkan
kepada Allah SWT. Mudah-mudahan dosa yang lepas itu akan diampunkan Allah. Imam
Ghazali menegaskan janganlah kerana kebimbangan ini, maka kita meninggalkan
taubat kepada Allah, menghalang kita untuk terus bertaubat.
0 ulasan:
Catat Ulasan