Setengah ulamak mengatakan bahawa sekiranya kita
telah yakin apa yang dimiliki itu adalah milik orang lain maka hukumnya haram.
Terdapat juga ulamak yang lain mengatakan bahawa apa yang haram itu ialah
sangkaan berat kita terhadap harta orang lain. Ini kerana berat sangka itu
sudah membuktikan bahawa kita telahpun yakin sepenuhnya dari segi hukum syarak.
Menahan daripada mengambil perkara yang haram itu adalah wajib.
Rasulullah saw bersabda
tentang kedatangan suatu zaman yang manusia tidak lagi mempedulikan tentang
harta, kata Baginda:[1]
يَأتِيْ عَلى النَّاسِ زَمَانٌ
مَايُباَلِى الرَّجُلُ منْ أَيْنَ أَصَابَ المَالَ منْ حَلاَلٍ أَمْ حَرَامٍ
Ertinya: Akan
datang suatu zaman seseorang itu tidak mempedulikan dari mana ia mendapat
harta, sama ada dari sumber yang halal atau haram.
Di dalam hadis yang
lain, Rasulullah saw juga mengingatkan kita bahawa:[2]
لَيَأْتِيَنَّ
على النَّاسِ زَمَانٌ لاَيَبْقَى مِنْهُمْ أَحَدٌ إِلاَّ أَكَلَ الرِّبَا فَمَنْ
لَمْ يأْكُلْ أَصَابَهُ من غُبَارِهِ
Ertinya: Akan
tiba suatu zaman tidak ada seorang jua pun kecuali ia terlibat dalam memaakan
harta riba. Kalau ia tidak memakan secara langsung, ia akan terkena juga
debu-debunya.
Namun jika kita tidak
yakin dan ragu-ragu maka itu adalah syubhat. Maksudnya jika ada persamaan
antara halal dan haram yang menjadikan kita syak, tidak ada dalil yang
menguatkan antara satu sama lain maka ia dihukumkan sebagai syubhat. Dikatakan
syubhat kerana ia dianggap syubhat kepada yang halal dan syubhat kepada yang
haram dan tidak oleh dipastikan antara kedua-duanya. Syubhat akan menjadikan
kita dalam kesamaran dan kekeliruan serta kita kekal dalam syak. Menahan diri
daripada perkara yang syubahat adalah sebagai taqwa dan warak. Nabi saw
bersabda:
دَعْ
مَا يُرِيْبُكَ إلَى مَالاَ يُرِيْبُكَ
Ertinya:
Tinggallah sesuatu yang meragukan kamu kepada kepada apa yang tidak meraguka
kamu
(Hadis Riwayat Tarmizi dan Nasaie)
Setelah nabi saw mengatakan demikian, maka seorang lelaki bertanya kepada
Baginda, bagaimana cara untuk mengetahui hak tersebut. Lalu nabi saw bersabda
lagi:
إذَا فَضَعْ يَدَكَ
عَلى صَدْرِكَ فَإِنَّ القَلْبَ يَضْطَرِبُ للحَرَامِ وَيَسْكُنُ للحَلاَلِ
Ertinya: apabila engkau berkehendakkan
melakukan sesuatu perkara, maka letakkanlah tangan engkau di atas dada engkau. Sesungguhnya
hati itu akan gelisah kepada yang haram, dan tenang kepada yang halal.
Jenis-Jenis Syubahah
Terdapat 3 jenis syubahah, iaitu:
- Timbul kerana ada percampuran antara yang halal
dengan yang haram. Antara
keduanya tidak boleh dibezakan.
- Syubahah
disebabkan oleh halal yang berkait dengan maksiat
- Adanya keraguan
pada sebab-sebab yang menghalalkan atau yang mengharamkan. Terbahagi
kepada 3:
1. Harta yang asalnya jelas
haram, kemudian timbul keraguan berdasarkan dalil atau hujah untuk
menghalalkannya. Syubhah jenis ini perlu dijauhi dan diharamkan untuk cuba menghalalkan
2. Harta yang asalnya jelas
halal, kemudian timbul keraguan berdasarkan dalil atau hujah untuk
mengharamkannya. Syubhah jenis ini dihukumkan halal
3. Harta yang asalnya jelas
haram, kemudian timbul keraguan berdasarkan dalil atau hujah untuk menghalalkannya,
tetapi terdapat sesuatu sebab yang mewajibkan perkara itu menjadi halal dengan
sangkaan yang kuat (Ghalabah al-Dzan). Dalam hal ini ia dihukumkan
halal, tetapi menjauhinya lebih diutamakan (wara’).
0 ulasan:
Catat Ulasan