Segala hasil mahsul daripada pekerjaan amal ibadat
yang dilakukan oleh kita bukan untuk mengejar pahala. Ini bermakna dalam
melakukan apa jua amal perbuatan yang baik, pahala bukan lagi menjadi matlamat.
Namun ia adalah kurniaan Allah, atau berupa hadiah daripadaNya. Persoalan
penting ialah, apakah kita beribadah kepada Allah sekiranya tidak dijanjikan
pahala atau imbuhan daripada Allah? Jika pahala menjadi tujuan, maka kita tidak
akan beribadah kepada Allah, sebagaimana kerja tidak akan dilakukan tanpa
diberikan upah yang setimpal. Apakah kita melakukan ibadah dengan harapan Allah
akan memberikan rezeki yang melimpah ruah? atau kesihatan yang baik?, atau
disampaikan segala hajat dan cita-cita kita? atau ingin mendapat habuan
kesenangan di dunia/ atau supaya bertambah iman dan dibuka hati untuk mendalami
ilmu-ilmu keagamaan.
Sekiranya dalam apa jua ibadah termasuk solat,
haji, sedekah dan lain-lainya dilakukan demi mengejar pahala sebagai bekalan
untuk hidup di alam Akhirat selepas kematian kita, jika inilah tujuan ibadah
kita, maka kata Ibn ’Ataillah al-Askandari, ibadah yang dilakukan tidak dengan
keikhlasan walaupun dirasakan ikhlas. Lebih jelas lagi seumpama Allah
mengatakan kembali kepada kita, beribadah untuk mendapatkan untung, maka Allah
akan memberikan kepada kita keuntungan sebagaimana yang dikehendaki oleh kita,
dan tidak lebih daripada itu. Ini disebabkan oleh kita yang terlalu ”berkira”
dengan Allah.
Tujuan amal ibadat yang sebenarnya ialah kita
beribadah kerana untuk mencapai keredhaan Allah, maka kita lakukan dengan tidak
mengharapkan pahala yang sudah pasti akan diberikan kepada kita kerana Allah
Maha Mengetahui dan janji Allah tetap benar. Allah menjelaskan di dalam Surah
al-Faatir ayat 5:
Ertinya: Wahai umat manusia, Sesungguhnya
janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan
oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar
penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu
kamu lalai dan menderhaka).
Pada hakikatnya Allah lebih mengetahui apakah imbuhan atau upah yang patut
diberikan kepada hambaNya yang benar-benar beribadah kepadaNya tanpa kita
mempersoalkan keadilan Allah. Justeru, keredhaan Allah sangat penting dalam apa
jua pelaksanaan ibadah yang akan dinilai oleh Allah. Jika kita masih bergantung
semata-mata kepada pahala, maka seolah-olah kita beriktikad dengan ragu-ragu terhadap Allah dalam urusan
pahala dan imbuhan yang diberikanNya. Apakah sikap yang kita lakukan ini
melayakkan kita menggelarkan diri sebagai hamba yang berkhidmat kepada Allah dengan
penuh keikhlasan. Begitu juga jika kita mengharapkan ganjaran, bermakna juga
kita memohon daripada Allah apa yang diingini dan dikehendaki oleh kita agar
Allah tunaikan. Bererti juga kita bersikap meminta-minta dengan Allah yang
boleh merendahkan nilai kita. sekalipun Allah memberikan juga pahala amal kita,
namun sekadar tidak lebih daripada menyelamatkan diri daripada seksaan Allah.
Sebenarnya dalam urusan ibadah kita boleh mendapat jauh daripada itu, bukan
sekadar pahala yang hanya nilaiannya kecil di sisi hamba yang ikhlas, bahkan
kita dikatakan beribadah bukan kerana Allah, tetapi lebih kepada ganjaran di
atas amal perbuatan baik kita.
Bagaimanakah caranya untuk mendapat nilaian amal yang tinggi di sisi Allah?
Sebenarnya jalan yang terbaik ialah kita harus benar dalam perbuatan, perkataan
dan benar pada niat ke arah tujuan yang satu, iaitu mendapat keredhaan Allah
SWT. Hindarkan diri daripada berperasaan bahawa segala amal perbuatan yang kita
laksanakan kerana kekuatan dan kemahuan beribadat datang daripada kita. Kita
harus merasai dan menghayati bahawa semuanya itu adalah kurniaan Allah yang
mesti dilaksanakan sebagai tanda kesyukuran, Allah yang bersifat dengan segala
sifat Keagungan dan Kebesaran. Secara lahiriyahnya kita yang melakukan tetapi, pengendaliaannya
adalah daripada Allah yang Maha Berkuasa.
Ertinya:
"Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu buat
itu!"
Matlamat ibadat juga mendidik kita agar merasai sudah mencukupi sekiranya Allah
sudi menerima amal dan ibadat yang kita lakukan. Ini kerana Allah tidak
menerima ibadah yang dilakukan oleh manusia yang tidak benar-benar ikhlas.
Sedangkan berapa ramai di kalangan kita yang mampu melakukannya dengan sempurna
sebagai yang dikehendaki oleh Allah dan rasulNya.
Allah yang mencipta dan menjadikan segala perlakuan manusia dan segala
makhluk yang lain. Manusia pada lahiriyah sahaja menampakkan usaha mereka
melakukan sesuatu. Namun pada hakikat adalah dikendalikan oleh Allah yang Maha
Berkuasa. Sehubungan dengan itulah apakah wajar manusia meminta ganjaran dan
pahala daripada Allah, sedangkan ganjaran dan pahala itu datangnya juga
daripada Allah. Dalam hal ini, cukuplah bagi manusia Allah menerima amal ibadah
mereka. Kesudian Allah menerima amal perbuatan kita sudah cukup untuk kita
bersyukur kepadaNya dan tidak mengambil tindakan atau menghukum kita kerana
tidak melakukan ibadah dengan penuh keikhlasan.
Kurniaan Allah kepada manusia
sangat luas dengan menjadikan seseorang itu menjadi manusia yang taat kepadaNya
dan beramal ibadah untukNya. Walaupun ketaatan itu jua datang daripada Allah,
namun Allah memuliakan hambaNya untuk memilihnya menjadi orang yang bertaqwa.
Begitu juga Allah menggerakkan hati manusia yang lain untuk memuji hamba itu
sebagai seorang yang baik. Seorang hamba yang tawaduk akan merasakan bahawa
semua kurniaan Allah ini adalah datang daripada Allah yang Maha Besar dan Maha
Agung serta dengan kehendakNya. Dialah Allah yang mencipta dan menjadikan kita
antara orang yang taat kepada perintahNya, dan menjauhi larangannya.
Apabila Allah memilih kita sebagai golongan yang patuh dan taat kepadaNya,
maka kita hendaklah bersyukur dan sentiasa menyebut kurniaan Allah ini sebagai
tanda penghargaan kita kepada Allah pemberi kurnia. Inilah tanda kurniaan Allah
kepada kita dengan merasai bahawa segala amal ibadah kita kerana Allah. Allah
yang menjadikan kita akhlak yang baik dan terpuji. Allah jua yang menjanjikan
kepada kita dengan pahala yang besar dan menyelamatkan kita daripada azab api
neraka yang sangat pedih. Allah yang menerima segala amal kebaikan kita dan
memperkenankan janjiNya kepada kita. Dengan kurnia Allah kita mampu beramal dan
dengan inayahNya kita mendapat perlindungan dengan sebaik-baik pelindung.
Dengan taufiq Allah kita dididik dan dipimpin dengan sebaik-baik didikan dan
pimpinan. Allah yang memberikan segala kemudahan sehingga kita dapat beramal
kepadaNya dengan senang dan tenang. Allah yang mendekatkan diri kita kepadaNya.
Allah yang mendatangkan kesenangan dan kelapangan sehingga kita dapat
merasainya.
Sebaliknya janganlah pula sesekali apabila kita melakukan maksiat kepada
Allah, kita menyalahkan Allah dan meletakkan kesilapan dan kesalahan kepadaNya
kerana memilih kita berada dalam golongan yang melakukan maksiat. Meletakkan kesalahan itu sebagai takdir Allah.
Pastinya Allah akan memurkai kita kerana kita memilih jalan yang salah, tidak
memahami kehendak Allah dan menderhakai perintah dan laranganNya. Lalu Allah
akan memalingkan daripada kita dan menjauhkan
kita daripadaNya. Maka katakanlah kepada diri kita bahawa sebenarnya kita
menganiayai diri kita sendiri. Kita tidak mengerti. Maka Allah akan menerima
kesalahan dan mengampuninya serta menerima taubat kita. Allah akan kasih dan
sayang kepada kita selagimana kita tidak sombong dengan kurniaanNya. Maka kita
akan berada di bawah naungan Allah taufiq dan hidayah Allah.
0 ulasan:
Catat Ulasan