Ads 468x60px

Labels

Selasa, 28 Februari 2012

Pergolakan Antara Nur dengan Kegelapan


Hati manusia mempunyai dua keadaan. Iaitu hati yang dipenuhi dengan cahaya tauhid Allah dan hati yang dipenuhi dengan kegelapan dan syirik serta keraguan kepada Allah. Hati yang dipenuhi dengan cahaya akan bertambahnya pemantapan tauhid dan keyakinan kepada Allah yang kuat.  Cahaya inilah yang membawa kita dekat dengan Allah dan langsung mendapat bimbinganNya. Hati yang gelap tidak terpimpin dengan ajaran agama. Hatinya dimiliki oleh nafsu ammarah yang menjadi raja dalam dirinya dan akhirnya membawa kepada tabiat-tabiat kemanusiaan yang jauh daripada keredhaan Allah. Orang yang mendapat bimbingan Allah akan dimenangkan hatinya oleh Allah berbanding nafsunya. Allah akan memberikan bantuan kepada hati dan akalnya iaitu melalui cahaya Ilahi. Allah akan menambahkan kekuatan dalam agamanya dan berpegang kuat kepada ajaran-ajaranNya. Dilimpahkan Allah dengan kekuatan tauhid dan keyakinan sehingga dalam diri kita tidak ada yang berkuasa selain Allah. Allah akan memutuskan segala bantuan kepada nafsu yang boleh memperkuatkan kedudukan hawa nafsu. Begitulah sebaliknya, Allah akan memperteguhkan nafsu dan tidak dimantapkan tauhid. Maka hati menjadi lemah dan tidak berdaya untuk menentang nafsu lagi.


Apabila hati cenderung untuk melakukan kebaikan itu tandanya hati kita telah mendapat bantuan daripada Allah SWT. Dengan cahaya Ilahi inilah kita mampu mengerjakan segla perintah Allah sekalipun sukar dan payah. Demikianlah jika nafsu cenderung untuk melakukan kejahatan, maka terasa kelazatan dan kemanisan setiap perbuatan dan tindakannya. Hati sentiasa berperang dengan nafsu untuk mendahului antara satu sama lain. Jika hati cepat mendapat bantuan cahaya Ilahi, maka hati akan menolak kehendak nafsu dan mempertahankan kehendak hati. Dorongan untuk melakukan ketaatan kepada Allah berlaku dengan kuat sehingga hilangnya ragu-ragu serta was-was. Hati kejahilan akan pergi, keraguan dan ketidakpastian akan meninggalkan kita, maka terasa nikmatnya kurniaan Allah dengan bertambahnya keyakinan dan keteguhan hati kepadaNya.

Apabila Allah melimpahkan cahaya IlahiNya maka pintu hati manusia akan terbuka untuk melihat perkara-perkara ketaatan kepada Allah dan melihat kekejian dan buruknya yang dilarang Allah. Inilah yang dikenali sebagai Basyirah iaitu penglihatan matahati. Penglihatan hati adalah yang paling benar. Hati seumpama anggota fizikal yang lain mampu melihat apabila adanya cahaya yang menyuluh dan meneranginya. Hati yang mempunyai basyirah mampu melihat dengan terang dan jelas. Cahaya atau basyirah itu adalah berupa ilmu-ilmu yang dilimpah oleh Allah SWT ke dalam hati seseorang. Setelah hati dapat melihat kebaikan sesuatu yang dilihatnya, maka hati akan menghadap kepada Allah SWT, lalu diperintah anggota yang lain untuk melaksanakannya. Begitulah sebaliknya jika hati tidak dapat melihat sesuatu kebaikan, maka hati akan membelakangiNya dan anggota lain turut sama membelakangi sebagaimana hati.

Sekiranya cahaya Ilahi yang ada pada hati masih berkurangan, maka penglihatan matahati juga akan menjadi kabur dan sering membuat sesuatu dengan tidak tepat dan adakalanya tidak betul. Justeru, hati akan menjadi mengadap sesuatu yang pada hakikatnya tidak baik, tetapi disangkanya baik dan dibelakanginya. Inilah hakikat hati jika ia dipenuhi dengan cahaya-cahaya Ilahi maka penglihatannya adalah tepat. Firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat 125:


Ertinya: Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.

Di dalam ayat yang lain, Allah berfirman lagi:


Ertinya:  Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (hidayah petunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata.

0 ulasan:

Catat Ulasan