Ads 468x60px

Labels

Selasa, 28 Februari 2012

Ikhlaskan Diri Dalam Beramal

Amal kebaikan atau ibadah yang dilakukan oleh seseorang tanpa diiringing oleh sifat ikhlas seumpama patung yang tidak mempunyai roh (jiwa). Ia tidak memberi apa-apa erti dan makna. Allah SWT menilai amalan kita bergantung kepada peringkat atau tingkatan amalan seseorang. Terdapat perbezaan antara ibadah:

i.                    Lillahi Taala: Melaksanakan ibadah dengan menjaga hukum-hakam lahiriah.
ii.       Billahi Taala: Melaksanakan ibadah / kebaikan yang terkandung di dalam hati demi menghampirkan diri kepada Allah SWT.

Antara peringkat-peringkat amal manusia ialah:


1. Ikhlas al-’Ibad

Amalan yang dilakukan oleh seseorang hamba Allah yang bersih daripada sifat riya’, atau sengaja untuk diperlihatkan oleh orang, atau untuk kepentingan duniawi agar dia dihormati, disegani dan lain-lain. Beribadah untuk mendapatkan pahala Allah dan dijauhkan daripada segala seksa azab di akhirat, serta diuji dengan pelbagai ujian. Hatinya tidak boleh dipisahkan daripada amal.

2. Ikhlas al-Muhibbin

Hamba Allah yang beramal tidak lain dan bukan hanya semata-mata kerana membesarkan Allah SWT dan mengagungkanNya. Keikhlasan yang dilakukan tanpa dipengaruhi oleh nafsu dan dunia. Sekiranya kita beramal dan dihati kecil masih ada harapan untuk mendapat kesenangan dan kebahagian di hari kemudian.

3. Ikhlas al-’Arifin/ al-Muqarrabin

Ini adalah darjat keikhlasan yang paling tinggi. Hamba Allah yang beribadah tidak ada sedikitpun kepentingan untuk dirinya tetapi hanya ditujukan kepada Allah. Tujuan ibadahnya untuk menghampirkan diri kepada Allah  yang terkandung dalam kalimah :

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

Ertinya: Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan yang lain kecuali Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Antara syarat utama penerimaan amal seseorang hamba Allah dalam melaksanakan ibadah untuk menghampirkan diri kepada Allah SWT ialah tawaduk. Ia bermaksud sesuatu amal yang kita lakukan bukanlah untuk diperlihatkan kepada orang lain, atau agar dikenali dan diketahui oleh orang serta disebut-sebut namanya. Janganlah ada sedikitpun di hatinya untuk menonjolkan diri yang boleh membawa kepada kemasyhuran di kalangan orang ramai.
Sifat ikhlas akan datang apabila kita berjaya menyembunyikan diri daripada dikenali orang dan gagal menarik perhatian orang melalui ibadah kita. Hubungan kita denganAllah akan terputus disebabkan hilangnya rasa keikhlasan atau terkurangnya sifat tersebut

Jalan terbaik untuk mengubati penyakit hati ialah dengan melakukan uzlah terhadap diri. Uzlah ialah mengasingkan diri daripada bergaul dengan orang yang boleh membawa kepada rosaknya akhlak kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan