Manusia kebanyakannya memohon kepada Allah SWT agar ditutupkan oleh Allah
SWT segala kesalahan dan dosanya daripada diketahui oleh manusia lain. Mereka
lebih takut kepada manusia daripada takut kepada Allah. Mereka bukanlah memohon
keampunan dengan Allah supaya dihapuskan dosa, tetapi disembunyikan sehingga
tidak ada seorangpun mengetahui perbuatan salah yang dilakukan. Inilah yang
dinyatakan oleh Allah SWT di dalam surah al-Nisa’ ayat 108:
Maksudnya: Mereka menyembunyikan (kejahatan
mereka) daripada manusia, dalam pada itu mereka tidak menyembunyikan (kejahatan
mereka) daripada Allah. Padahal Allah ada bersama-sama mereka, ketika mereka
merancangkan pada malam hari, kata-kata yang tidak diredhai oleh Allah. dan
(ingatlah) Allah sentiasa meliputi pengetahuannya akan apa yang mereka lakukan.
Manusia seperti ini sering
mengharapkan kepada pujian dan suka dipuji. Mengharapkan orang ramai memandang
baik terhadap dirinya dan tidak suka atau sangat benci jika dirinya dicela.
Apabila mereka melakukan maksiat dan melanggar hukum Allah SWT, hatinya tidak
akan tersentuh, tidak merasai cemas dan takut. Oleh itu, mereka sangat bimbang dan
takut jika perbuatan jahat yang dilakukan diketahui oleh orang yang sudah pasti
akan memandang rendah dan tidak menghargainya lagi. Andainya orang ramai
mengetahuinya maka orang ramai tidak akan menghormati dan membencinya.
Perlakuan seperti ini termasuk dalam golongan yang melakukan syirik secara
sembunyi.
Golongan yang beriman akan memohon dengan Allah agar diampunkan segala
kesalahan dan memohon agar Allah menghilangkan terus kesalahan itu daripada
pandangannya dan sedikitpun tidak terlintas di hatinya untuk mengingati dan
mengulanginya lagi. Mereka tersangat takut dan bimbang jika maksiat yang
dilakukan itu masih terbayang di hati. Golongan ini tidak mengharapkan pujian
orang lain terhadap diri mereka. Mereka memohon agar Allah menutup maksiat itu dari
pandangan mata dan hatinya agar tidak terlintas dan terbayang sedikitpun dosa
yang telah dilakukan. Golongan ini akan ditutupkan oleh Allah SWT daripada
segala kesalahan yang telah dilakukan yang menyebabkan manusia mencintai dan
menyukai antara satu sama lain. Mereka menghormati dan memuliakan satu dengan
yang lain. Allah telah memaksa makhluk-makhluknya menghormati dan memuliakan
golongan ini dan menutup keaiban daripada dilihat dan diperkatakan oleh orang
lain. Justeru, janganlah kita menyangka dan beranggapan bahawa orang lain yang
tidak mengetahui kesalahan dan dosa yang kita lakukan maka mereka menghormati
dan memuliakan kita. Sedangkan Allah jua yang menutup keabaikan dan digantikan
serta diperlihat kepada orang lain dengan kebaikan-kebaikan diri kita. Maka
sepatutnya kita bersyukur dan memuji Allah SWT yang menjaga maruah dan diri
kita daripada diketahui keaiban dan dosa yang telah kita lakukan. Ini bermakna
pada hakikatnya kemuliaan, penghormatan yang diberikan oleh manusia terhadap
kita adalah datang daripada Allah.
Jika kita memuji orang lain kerana mereka memuliakan dan menghormati kita,
pada masa yang sama kita melupakan Allah maka kita termasuk dalam golongan
orang yang kufur dengan nikmat Allah. Maka janganlah kita lupa agar sentiasa memuji Allah kerana telah
memperlihatkan kecantikan pada zahir kita.
Apabila kita dimuliakan oleh orang lain, dipuji dan dihormati maka kita
tidak boleh memandangnya sebagai seorang yang layak dan berhak mendapat pujian
dan penghormatan. Jika kita telah terpengaruh dengan pujian dan penghormatan
tersebut, bermakna kita masih belum mengenali diri kita lagi. Ini kerana
manusia tidak sunyi daripada keaiban dan kekurangan.
Orang yang dapat mendekatkan diri dengan Allah akan menjaga adab dengan
Allah merangkumi adab zahir dan batin. Beradab secara lahir ialah dengan melakasanakan segala
perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Manakala beradab secara
batin ialah melakukan sesuatu dengan ikhlas kepada Allah dan malu kepadaNya.
Malu dengan Allah bermaksud malu apabila kita mengerjakan larangan Allah
sedangkan Allah melihat dan mengetahuinya. Sabda nabi saw:
إستَحْيُوا من اللهِ حقَّ
الحَيَاءِ, قالوا إنا نَسْتَحْيِي والحمدُللهِ. قال لهم: الحياءُ من اللهِ حَقَّ
الحياءِ, أنْ تَحْفَظَ الرَّأسَ وما حَِوَى, والبَطْنَ وماوَعَى وتَذكُرَ القَبْرَ
والبِلَى. فمن فَعَلَ ذلك فَقَدِ اسْتَحْيَا من اللهِ حَقَّ الحياءِ
Maksudnya: Hendaklah kamu merasa malu dengan
benar-benar malu terhadap Allah SWT. Para sahabat menjawab: Sesungguhnya kami,
alhamdulillah merasa malu kepada Allah. Nabi saw menerangkan kepada mereka:
Malu kepada Allah dengan dengan benar-benar ialah hendaklah kamu pelihara
kepala kamu dan yang terkandung di dalamnya. Pelihara perut kamu dan yang
terkandung di dalamnya. Dan hendaklah kamu mengingati kubur dan
cubaan-cubaannya. Sesiapa yang melakukan yang demikian itu, bererti dengan malu
dengan sebenar-benar malu terhadap Allah.
Allah adalah teman yang sebenar-benar kerana yang lebih mengetahui tentang
kekurangan diri kita. Apabila Dia yang mengetahui kekurangan diri kita, maka
Allah membimbing dan mendorong kita kepada kebaikan dan jalan keselamatan dunia
dan akhirat. Dialah yang menutup segala keaiban dan kekurangan kita apabila
kita menderhakaiNya. Dialah
pula yang memberikan kemaafan ketika kita memohon keampunan kepadaNya. Inilah
kasih sayang Allah terhadap manusia tanpa ada tujuan yang lain supaya manusia
berada dalam keredhaan dan kasih sayangNya. Maka Allah lah teman yang
sebenar-benar bagi makhlukNya. Allah tidak pernah lupa dengan mengurniakan rahmat
dan nikmatNya. Allah menjadi
teman kepada orang yang beriman dan jua kepada orang yang tidak beriman.
0 ulasan:
Catat Ulasan