Pertama
Syaitan adalah musuh yang menyesatkan manusia dan
melahirkan permusuhan. Syaitan selama-lamanya tidak akan berpuashati melainkan
setelah manusia menuruti jejak langkahnya. Allah Taala berfirman:
Ertinya: Bukankah Aku telah perintahkan
kamu wahai anak-anak Adam, supaya kamu tidak menyembah Syaitan? Sesungguhnya
dia musuh yang nyata terhadap kamu!
(Surah
Yasin:60)
Di dalam ayat yang lain Allah menegaskan lagi
dalam Surah al-Fatir, ayat 6:
Ertinya:
Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang
mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya
supaya menjadi dari penduduk neraka.
Kedua
Secara semulajadinya syaitan adalah makhluk yang
sentiasa dan selama-lamanya akan memusuhi manusia. Setiap detik dan saat
syaitan menggoda manusia agar menjadi lalai dan lupa. Mengajak manusia kepada
kejahatan dan permusuhan dari setiap sudut, depan dan belakang, kiri dan kanan.
Segala sifat kebaikan adalah bertentang dengan kemahuan syaitan. Manusia yang
beribadat kepada Allah adalah musuh utama syaitan yang sentiasa membenci dan
memperdayakan sehinggalah manusia akan rosak binasa. Syaitan tidak akan aman
sehinggalah kita menerima ajakan dan godaannya. Syaitan akan sentiasa bersama
golongan yang membenarkannya yang terdiri daripada orang-orang kafir dan golongan
yang sesat serta yang gemar kepada hawa nafsu dan kenikmatan dunia yang haram.
Syaitan
menjadi musuh umum kepada orang yang jauh daripada hidayah Allah, tetapi dia
menjadi musuh yang khusus bagi mereka yang berada di jalan ibadat kepada Allah
dan ahli ilmu. Memerangi dan mengalahkan dua golongan ini menjadi tugas utama syaitan. Syaitan
tidak bersendirian di medan peperangan, tetapi turut dibantu oleh ramai
pembantu. Pembantu yang utamanya ialah hawa nafsu dan syahwat kita sendiri.
Maka setiap detik yang kita lalai memberi ruang dan peluang kepada syaitan
bersama kita.
Mengikut
Yahya bin Muaz al-Razi: ”Syaitan sentiasa melihat kita, sedangkan kita tidak
dapat melihatnya, kita sentiasa lupa kepada syaitan, tetapi syaitan tidak
pernah melupai kita”.
Cara Mengalahkan Syaitan
Terdapat 2 cara untuk mengalahkan syaitan.
Pertama, memohon perlindungan dengan Allah dan menyerahkan diri kepadanya. Dia
yang Maha berkuasa, penghalang segala kejahatan. Kedua berusaha menolak,
mengusir dan menentang pujukan dan godaan syaitan. Jika kita berjaya dikalahkan
syaitan juga, bermakna ini juga adalah ujian daripada Allah untuk menguji
kebenaran dan kekuatan kita terhadap ketaatan kepada Allah SWT. Allah
menjelaskan di dalam ayat al-Quran:
ôQr& ÷Läêö7Å¡ym br& (#qè=äzôs? sp¨Yyfø9$# $£Js9ur ÉOn=÷èt ª!$# tûïÏ%©!$# (#rßyg»y_ öNä3ZÏB zNn=÷ètur tûïÎÉ9»¢Á9$# ÇÊÍËÈ
Ertinya: Adakah
kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum lagi nyata kepada
Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh)
di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah
dan cekal hati dalam perjuangan)?
Para ulamak r.a mengatakan bahawa terdapat 3 kaedah untuk mengalahkan
syaitan. Antaranya ialah:
i.
Mengenali dan mengetahui
tipu daya syaitan dan helahnya, maka syaitan tidak lagi berani mendekati kita
ii.
Meringan-ringankan
ajakan syaitan dan tidak menggantungkan hati kepada pujuk rayunya.
iii.
Sentiasa kekal
mengingati Allah dengan lidah dan hati kita
Bagaimanakah Tipu Daya Syaitan
Kita sebagai manusia sebenarnya dapat mengetahui
tipu daya syaitan, antaranya seperti syaitan akan menjadikan kita was-was
sebagai senjata yang dapat melemahkan hati dan perasaan manusia. Pada
hakikatnya lintasan hati manusia ini berkait dengan satu malaikat yang telah
diwakilkan oleh Allah untuk mengajak kepada kebenaran dan kebaikan yang
dikenali sebagai Malaikat Mulhim (pembisik ilham). Bersetentangan ini
juga, Allah memberi kuasa kepada syaitan untuk membisikkan kejahatan kepada
manusia yang dinamakan sebagai Syaitan Was-was (pembisik perasaan was-was).
Menurut
Abu Bajar al-Warraq, syaitan juga memperdayakan manusia dengan kebaikan sebagai
umpan untuk melakukan kejahatan yang kadang-kadang tidak disedari oleh manusia.
Sebagai contoh ramai di kalangan kita yang sukakan mengutamakan perkara yang
tidak penting, berbanding perkara lain yang lebih penting. Mengutamakan perkara
yang sunat daripada yang wajib, atau mengutamakan urusan adat daripada sunnah.
Begitu juga melakukan urusan agama secara berlebih-lebihan yang akhirnya amalan
ini menjadi sia-sia, bahkan juga mendapat dosa, seperti mengambil air wuduk
secara berlebihan, membaca ayat al-Quran secara berulang-ulang dalam solat dan
lain-lain. Ini semua adalah perangkap syaitan untuk mengheret manusia kepada
kejahatan dan mensia-siakan amalan ibadat kepada Allah.
Sebagai manusia,
kita sering melakukan sesuatu dengan berbelah bahagi. Solat yang hendak
disegerakan, tetapi datang bisikan untuk melambatkannya, niat pada awalnya
untuk memberi sedekah, tetapi datang bisikan sayang kepada harta dan lain-lain
lagi contoh yang sering menjadikan kita akhirnya kalah dengan pelbagai alasan.
Dua bisikan ini telah dijelaskan oleh nabi saw di dalam hadis Baginda bahawa:
إِذَا
وُلِدَ لإبْنِ أَدَمَ مَوْلُوْدٌ قَرَنَ اللهُ سُبْحَانَهُ بِهِ مَلَكًا, وَقَرَنَ
الشَّيْطَانُ به شَيْطًانًا, فَالشَّيْطَانُ جَثِمٌ عَلىَ قَلْبِ ابْنِ أَدَمَ
الأَيْسَرَ, وَالمَلَكُ جَاثِمٌ على أُذُنِ قَلْبِهِ الأَيْمَنِ, فَهُمَا
يَدْعُوَانِهِ
Ertinya: Apabila
lahirnya seseorang anak Adam, maka Allah datang bersamanya satu malaikat dan
syaitan pula membawa datang bersamanya syaitan. Syaitan akan duduk mendiami di
atas telinga hati anak Adam yang di sebelah kiri. Manakala malaikat akan duduk
mendiami di atas telinga hati anak Adam yang di sebelah kanan. Kedua-duanya
akan mengajak kepada kebaikan dan syaitan mengajak kepada keburukan.
Di dalam hadis yang lain juga nabi saw menyatakan
perkara yang sama:
لِلشَّيْطَانِ لَمَّةٌ بِابْنِ اَدَمَ وَلِلْملَكِ لَمَّةٌ
Ertinya: Syaitan
mempunyai tempat persinggahan di dalam diri anak Adam, dan malaikat juga
mempunyai tempat yang sama.
Secara semulajadinya
manusia lebih cenderung kepada keinginan syahwat dan berkehendakkan kepada
kelazatan dengan apa jua cara sekalipun sama ada dengan jalan baik atau buruk.
Inilah hawa nafsu yang mendorong kepada kebinasaan. Manusia digerakkan hati
mereka dengan cara lintasa hati. Lintasan hati akan menentukan sama ada kita akan
melakukan kebaikan atau sebaliknya, menuruti perintah Allah atau meninggalkan
perintahNya. Mentaati atau menderhakaiNya, mengikuti atau membantahNya. Semua
ini bergantung kepada isyarat gerakan atau lintasan hati. Orang yang jauh
daripada hidayah Allah, lintasan hatinya sentiasa kepada kejahatan dan jauh
untuk terlintas dihatinya melakukan kebaikan.
0 ulasan:
Catat Ulasan