i.
Lintasan Hati: Apa yang
datang pada permulaannya yang dijadikan oleh Allah.
ii.
Hawa Nafsu: Lintasan
hati yang dijadikan Allah sesuai dengan tabiat manusia.
iii.
Lintasan Ilham: Lintasan
hati yang dijadikan oleh Allah hasil daripada ajakan malaikat Mulham.
iv. Lintasan Was-was:
Lintasan hati yang dijadikan oleh Allah hasil daripada ajakan dan bisikan syaitan
Ini bermakna terdapat 3
jenis lintasan hati manusia, iaitu lintasan ilham, lintasan was-was dan
lintasan hawa nafsu. Lintasan hati manusia ini kadangkala datang kepada
kebaikan, dan kadangkala datang kepada kejahatan sebagai ujian dan cubaan.
Namun lintasan hati daripada malaikat Mulham sudah pasti membawa kepada
kebaikan dan ia adalah petunjuk yang baik. Justeru, ajakan daripada syaitan
tidak lain dan tidak bukan adalah kepada kejahatan dan menjadi penghalang
kebaikan. Namun perlu diketahui, ada kalanya hawa nafsu sengaja membawa kepada
kebaikan, tetapi diakhirnya kita diperdaya, sebagaimana juga lintasan daripada
syaitan.
Perbezaan antara Lintasan
Baik dengan Lintasan Jahat
Lintasan hati boleh ditentukan oleh kita sebagai
pemilik diri. Jika lintasan hati itu menepati dengan hukum syarak dan tidak
bertentangan dengan ajaran agama, maka ia tergolong dalam kebaikan. Jika
sebaliknya maka ia jatuh kepada hukum haram disebabkan oleh syubhat, haram dan
sebagainya. Begitu juga jika menepati dengan amalan para Salaful Soleh
juga termasuk dalam lintasan kebaikan.
Jika
berlaku keraguan antara lintasan hati nafsu dan keinginan, maka kita hendaklah
perhatikan, sekiranya lintasan itu menjadikan diri kita liar tanpa takut dan
gerun kepada Allah, maka itu adalah lintasan jahat yang mesti dijauhi. Ini
bermakna jika ia menjadi kecenderungan nafsu secara semulajadi dan bukan kerana
Allah, itulah hakikat lintasan nafsu yang sejak asalnya tidak cenderung kepada
kebaikan.
Perbezaan antara Lintasan
Hati Syaitan dengan Lintasa Hati Nafsu dan Lintasan Hati Daripada Allah
Jika sesuatu lintasan hati itu berada pada tahap
yang tetap dan tidak berubah-ubah, maka itu adalah lintasan yang datang
daripada Allah, atau mungkin juga daripada hawa nafsu. Jika kita dapati ada
unsur keraguan dan berubah-ubah, maka itu adalah lintasan daripada syaitan.
Lintasan
hati yang datang selepas daripada kita melakukan kejahatan dan maksiat, dan
menyesali dosa yang dilakukan, maka itu adalah lintasan daripada Allah. Jika
lintasan itu datang bukan terlintas selepas melakukan dosa, maka itu adalah
lintasan daripada syaitan. Inilah lintasan yang banyak berlaku kepada manusia,
kerana syaitan sering mengajak manusia ke arah kejahatan dan sentiasa memujuk
sebagai umpan. Ini yang menyebabkan Nur Iman akan terhalang masuk ke dalam hati kita. Allah
SWT berfirman:
Ertinya: Sebenarnya! (ayat-ayat Kami itu
tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa),
dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.
(Surah al-Mutaffifin:14)
Jika kita mendapati lintasan hati itu menjadi
lemah dan tidak mengurangkan daripada kita mengingati Allah, maka itu adalah
lintasan daripada nafsu. Sebaliknya dengan lintasan hati itu kita menjadi lemah
dan mengurangi hati untuk mengingati Allah SWT, maka yakinlah itu adalah
lintasan daripada syaitan yang telah dinyatakan sebelum ini, bahawa syaitan
berada di atas hati anak Adam sebagai tempat kediamannya. Apabila hati
mengingati Allah, maka syaitan mengundurkan diri, tetapi jika kita lalai, maka
syaitan datang dengan menjadikan diri kita berada dalam keadaan was-was.
Abu
Bakar al-Warraq menjelaskan bahawa: ”Sekiranya kita mendapati diri kita terlintas
untuk melakukan sesuatu dengan cepat, gopoh-gapah, tidak berhati-hati,
kelam-kabut , tidak disertai dengan aman dan takut kepada Allah SWT, tidak
meneliti akibat daripada perbuatan yang akan dilakukan, maka ketahuilah itu
semua lintasan yang datang daripada syaitan. Kita hendaklah sekali-kali
menjauhi lintasan ini. Sebaliknya jika lintasan berlaku dengan diiringi takut
kepada Allah, tenang dan cermat, maka itulah yang dikatakan lintasan daripada
Allah atau malaikat (mulhim).”
Inilah yang
dijelaskan kepada kita oleh Baginda saw:
العَجَلَةُ
من الشَّيْطَانِ إلاَّ فِى خَمْسَةِ مَوَاضِعْ: تَزْوِيْجُ البِكْرِ إذَا
أَدْرَكَتْ, وَقَضَاءُ الدَّيْنِ إذَا وَجَبَ, وَتَهْجِيْزُ المَيِّتِ إذَا مات,
وَقِرَى الضَّيْفِ إذَا نَزَلَ, والتَّوْبَةُ أَذْنَبَ
Ertinya:
Gopoh-gapah itu datang daripada syaitan kecuali pada lima tempat:
Mengahwinkan
anak perempuan apabila baligh, membayar hutang apabila sabit, mengebumikan
mayat apabila mati, meraikan tetamu apabila berkunjung datang, dan bertaubat
daripada dosa setelah melakukan maksiat.
Bagaimana Menentukan
Lintasan Hati Baik Yang Datang Daripada Allah Atau daripada Malaikat
Lintasan hati yang baik adalah datang sama ada
daripada Allah dan juga malaikat. Terdapat 3 perbezaan. Antaranya ialah:
Lintasan hati yang baik bersifat kuat dan teguh,
maka ia adalah lintasan daripada Allah. Jika berlaku keraguan dan berubah-ubah
itu adalah lintasan daripada malaikat. Ini kerana sifat malaikat yang memberi
nasihat yang hadir ke dalam diri kita untuk membawa kepada kebaikan dengan
harapan kita akan suka dan gemar kepada kebaikan dan diserunya.
Jika lintasan hati yang
baik datang selepas kesungguhan kita dalam melakukan ibadat dan ketaatan, maka
itu adalah datang daripada Allah SWT. Inilah yang dijelaskan oleh Allah dalam
surah al-Ankabut ayat 69:
Ertinya:
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi
kehendak aagama kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan
Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan
sesungguhnya (Pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang
berusaha membaiki amalannya.
Ini sebagaimana juga Firman Allah Taala:
Ertinya:
Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar),
Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka
(dorongan) untuk mereka bertaqwa.
Jika lintasan hati yang
berkait dengan perkara Iktikad (Usuludin), ia adalah daripada Allah, manakala
lintasan yang berkait dengan perkara cabang (furu’) dan amalan zahir, maka
kebanyaknya adalah lintasan daripada malaikat. Ini kerana menurut ulamak, para
malaikat tidak boleh mengetahui tentang hakikat batin seseorang hamba.
0 ulasan:
Catat Ulasan