Apabila seseorang itu telah kenal dengan Allah, maka dirinya akan berhajat
dan memerlukan kepada Allah pada setiap saat dan masa. Keperluan kepada Allah bukanlah
mengikut waktu dan masa tertentu sahaja, bahkan sentiasa berkekalan dan terus
menerus. Ini kerana hambanya mengenali Allah, pasti akan mengenali hakikat diri
dan sifat dirinya sendiri. Dirinya seorang hamba yang papa dan berhajat kepada
Allah dalam segala hal kehidupan. Dirinya adalah makhluk yang diciptakan Allah
dan ditentukan dalam semua perkara oleh Allah SWT. Kekuatan dirinya hanya
bergantung kepada kekuatan Allah, lantas dirinya mempunyai kekuatan setelah
bangkit daripada kelemahan.
Allah berada tersangat hampir dengan hambaNya, lebih dekat daripada nyawa
dan hati manusia. Sekalipun Allah terlebih hampir dengan manusia, tetapi Allah
meminta kepada manusia memohon dan berdoa kepadaNya. Inilah gambaran Allah agar
manusia dapat memperhambakan diri kepadaNya. Rasa kehinaan dan rendah diri,
tawaduk, rasa kefaqiran di sisi Allah. Maka dapatlah kita fahami bahawa
permintaan Allah kepada manusia bukanlah untuk memberikan hasil apa yang
dimohon, tetapi sebaliknya adalah untuk mendatangkan rasa kehambaan dan Allah
itu adalah tuhan kita. Kita berdoa kepada Allah sebagai tanda kita adalah
hambaNya dan memperakui Allah sebagai tuhan yang bersifat Maha Esa, Maha
Pemurah, Maha Kuasa, Maha Kaya dan segala sifat keagunganNya.
Allah itu bersifat Maha Mengetahui segala kehendak dan permintaan manusia
yang sekarang atau yang akan datang. Justeru, kenapakah perlunya manusia
memohon lagi dengan Allah sedangkan Allah telah mengetahui. Pada masa yang sama
Allah juga meminta manusia memohon kepadaNya segala hajat dan permintaan
hambaNya. Ini bermakna sebenarnya kita memohon dengan Allah adalah semata-mata
ibadah dan sifat ’Ubudiyyah (kehambaan) kita dengan Allah, bukan kerana ingin
mendapatkan hasil kurniaan Allah. Inilah yang sepatutnya difahami dan dihayati
oleh kita sebagai hamba. Nabi
saw bersabda:
الدعاءُ مُخُّ العبادةِ
Maksudnya: Doa itu adalah otak ibadah
Pada hakikatnya doa bukanlah penyebab kepada berhasilnya apa yang kita
doakan, tetapi jika Allah ingin memaqbulkan doa kita maka diperkenankan.
Semuanya adalah dengan dan kerana kurniaan Allah dan kasih sayangNya. Ketentuan
Allah telah ada sebelumnya dan mendahului doa yang kita pohonkan. Allah
mempunyai hak sama ada untuk memperkenankan doa kita atau sebaliknya. Sekiranya
Allah memperkenankan doa kita, maka bersyukurlah kita dengan kurniaanNya. Jika
Allah tidak dan belum memperkenankan doakan kita, maka kita telahpun menunaikan
tanggungjawab terhadap hak Allah. Penerimaan doa oleh Allah bukanlah menjadi
persoalan kepada kita sebagai hambaNya, sebab itu bukannnya urusan manusia. Apa
yang terlebih penting ialah kita tidak meninggalkan doa kerana ia adalah
ibadat. Sekiranya diterima sekalipun doa kita, ada waktunya hasil doa yang
diterima tidak sebagaimana yang dipohon. Justeru, wajib kita berdoa kepada
Allah dengan lidah kita, dan hati kita boleh menerima segala apa yang
dikehendaki oleh Allah SWT. Doa
akan menjadikan seseorang itu terlebih hampir dan dekat dengan Allah dan
sentiasa berkhidmat dengan Allah. Waktunya dihabiskan dengan kesibukan
mengingati Allah. Keadaan inilah yang menjadikan dirinya merasai Allah sentiasa
bersamanya dan Allah juga memperhatikan setiap gerak gerinya. Seluruh kehidupan
dan tindak tanduknya adalah disusun atur oleh Allah SWT.
Tidak ada sesuatu yang lain dalam dirinya kecuali Allah. Maka setiap
keputusa yang datang sama ada baik atau buruk, manfaat atau tidak, akan
diterima dengan hati yang lapang dan terbuka kerana meyakini itu semua adalah
datang daripada Allah. Keyakinan inilah juga yang boleh melahirkan kita sebagai
orang yang gembira dengan nikmat Allah dan menghargai pemberi nikmat dan tidak
pernah dilupakan. Berbeza dengan kebanyakan orang apabila menerima nikmat yang
berupa kebaikan disukai, tetapi lupa kepada yang memberi nikmat. Sebaliknya
apabila datangnya nikmat yang berupa keburukan, maka dia akan kecewa dengan
pemberi keburukan (Allah). Sedangkan kebaikan dan keburukan kedua-dua tidak
lain semuanya datang daripada Allah SWT. Orang yang lalai tidak akan memahami
kehendak Allah terhadap dirinya. Maka mereka tidak mengharapkan dan bergantung
kepada Allah dengan melaksanakan ketaatan kepada Allah. Kalaupun dilakukan
ketaatan hanya pada zahirnya sahaja.
Orang yang hatinya tunduk dan patuh kepada Allah SWT akan berada dalam 3
keadaan:
- menyerahkan
diri kepada Allah terhadap sesuatu tujuan dengan harapan Allah lebih
mengetahui segala hajat dan permintaan hambaNya;
- bertawakkal
kepada Allah dan menghadapkan diri kepadaNya serta tidak berpegang kepada
selainNya;
- menerima
dengan penuh kerelaan dan redha dengan segala apa yang diputuskan oleh
Allah SWT, sama ada Allah memperkenan atau tidak. Jika Allah memperkenan
maka kita akan bersyukur dengan kurniaanNya. Sebaliknya jika Allah tidak
perkenan kita terima dengan baik tanpa ragu-ragu.
0 ulasan:
Catat Ulasan