Manusia yang lalai ialah mereka yang lupa kepada Allah disebabkan oleh
kurangnya fahaman terhadap tauhid dan penghayatannya terhadap qada’ dan qadar
Allah. Lintasan hati adalah tanda utama dan asas dalam menentukan kita lalai
atau sebaliknya dengan Allah. Sejak dirinya bangun daripada tidur dia merasakan
semua tindakannya adalah kerana kemampuan dan kehebatan dirinya tanpa
sedikitpun dikaitkan dengan kekuatan itu datang daripada Allah. Ia seolah-olah
perbuatannya dengan Allah tidak ada hubungan dan pertalian. Maka dia tidak
mengharapkan bantuan dan sokongan daripada Allah. Allah telah menyerahkan
sepenuhnya kepada dirinya untuk melakukan apa jua yang dikehendakinya. Orang
yang berfikiran begini juga akan menganggap bahawa ibadah yang dilakukan kerana
kesungguhan dan ketekunannya. Dirinya lupa bahawa yang mengjadikan dirinya
bangkit beribadah adalah kerana hasil daripada bimbingan Allah iaitu taufiqNya,
serta kerana kasih sayang Allah yakni rahmatNya sehingga ibadahnya berhasil
dengan baik dan sempurna. Orang yang lalai banyak berpegang kepada usaha dan
perbuatannya, tetapi bukan berpegang kepada Allah.
Apabila sesuatu permintaannya tidak dan belum ditunaikan oleh Allah, dirinya
akan mudah goyah, jiwanya tidak tenteram, hatinya tidak aman selagi tidak diqabulkan
permintaan yang dihajati. Inilah akibat dan hasilnya orang yang berpegang
kepada amal dan perbuatannya. Berbeza dengan orang yang beramal kerana Allah
dan ikatan serta hubungan yang teguh dengan Allah. Setelah dirinya berusaha dan
beramal sedangkan ia belum berhasil, maka dia akan bersyukur kepada Allah
kerana Allah belum mengizinkan lagi permintaannya untuk dimaqbulkan
cita-citanya. Dirinya sentiasa berpegang bahawa Allah tidak mengizinkan lagi
kerana ada kebaikan dan hikmah yang tersembunyi yang hanya Allah sahaja yang
mengetahuinya. Dirinya sentiasa menggali segala hikmat yang tersembunyi itu.
Orang yang berakal pula ialah manusia yang sentiasa ingat dan tidak pernah lupa
dengan tauhid dan syariat Allah, bahawa setiap sesuatu berlaku sejajar dan
sekehendak dengan qada’ dan qadar Allah. Apabila dirinya bangun daripada tidur
hatinya akan teringat kepada Allah. Tidak ada sesuatu yang berlaku pada hari
tersebut tanpa izin dan kehendak Allah. Segala perancangan dan jadual yang
dilalui sepanjang kehidupan pada hari itu adalah seiring dengan iradah Allah.
Hatinya sangat mengharapkan Allah membimbingnya dan memberi dorongan kepadanya.
Dirinya sentiasa memohon agar Allah mengizinkan dan memberi keredhaan atas
segala permohonan yang baik kepada dirinya. Dihindarkan daripada sebarang mala
petaka yang bahaya menimpa. Semoga usaha dan amalnya diterima oleh Allah.
Orang yang berakal akan melaksanakan perintah Allah sekalipun ia mendatangkan
masalah kepada dirinya. Ini kerana apa jua yang berupa perintah Allah, maka
dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Demikianlah keyakinan hati dan keteguhan
jiwa orang yang berakal dalam menghadapi perintah-perintah dan suruhan Allah.
Begitulah juga dengan urusan duniawi yang lain dilakukan selagimana ia tidak
bertentangan dengan hukum Allah dan batas-batas syariat. Dirinya diingatkan
agar tidak melupakan Allah, maka setiap hasil daripada pekerjaannya adalah
datang daripada Allah. Ia adalah kehendak Allah dan bukan kehendak dirinya
sendiri. Lantas dirinya dapat merasai kasih sayang Allah yang memperkenankan
cita-cita dan kemahuannya selaras dengan kehendak dirinya. Jika sekalipun Allah
tidak memperkenankan permintaannya, dia juga akan bergembira kerana meyakini
Allah akan menganugerahkan kepadanya sesuatu yang lain dan lebih baik daripada
apa yang dipintanya, malah membawa akibat yang lebih baik daripada sebelumnya.
Meyakini bahawa keputusan Allah adalah sebaik-baik keputusan. Pemberian Allah
lebih berharga dan bernilai daripada apa yang diminta olehnya. Inilah orang
yang berakal akan sentiasa redha dengan segala ketentuan Allah. Diri dan
jiwanya akan sentiasa tenang dan bahagia di dunia. Inilah yang dikatakan syurga
dunia apabila hati sentiasa berhubungan dengan Allah, Tuhan yang memberi,
melindung, menjaga, memimpin, menguat, melemah, menghidup dan mematikan makhluk
yang diciptanya.
0 ulasan:
Catat Ulasan