Apabila Allah mendatang kepada manusia cubaan dan bala manusia tidak akan
terfikir di di fikiran dan dan tidak terbayang di hatinya bahawa semua itu ada
hikmat yang tersembunyi yang hanya terkandung di dalam ketentuan Allah SWT. Ini
disebabkan oleh pendeknya akal manusia dan terbatasnya penglihatan hati manusia.
Pada hakikatnya batas keimanan seseorang yang dapat melihat bahawa di dalam
cobaan dan bala Allah itu mengandungi hikmat yang baik yang menyebabkan dirinya
menjadi bertambah hampir kepada Allah SWT.
Antara hikmat daripada cobaan dan bala ialah:
- Sesuatu
cobaan dan bala yang datang kepada manusia adalah sesuatu yang
bertentangan dengan kehendak dan kemahuan dan syahwat manusia. Tidak ada
manusia yang inginkan sakit, miskin, susah, rugi dan lain-lain musibah.
Semua ini berlawanan dengan nafsu manusia. Nafsu tidak boleh menerima dan
cuba sedaya upaya untuk menjauhikan diri daripada musibah tersebut. Nafsu tidak akan senang untuk
menerima ujian yang berupa tidak baik. Ini kerana nafsu manusia hanya
menerima sesuatu yang sejajar dengan kehendak dirinya berupa kebaikan,
keseronokan, keselesaan dan lain-lain sifat kesempurnaan. Namun manusia
terpaksa akur dan tidak dapat lari daripada musibah sekalipun hatinya
menolak untuk tidak menerima. Cobaan dan bala menjadi manusia dalam
keadaan terdesak. Apabila tidak ada makhluk yang dapat menyembuh
penyakitnya, apabila makhluk tidak dapat memberikan kekayaan kepada
dirinya, apabila makhluk tidak dapat menyenangkannya, maka di saat dan
tika itulah manusia akan akur tunduk dan menumpukan diri kepada Allah SWT.
Ketika itulah juga dirinya terbuka untuk menerima rahmat Allah.
- Cobaan
berupa sakit, miskin, susah dan sebagainya secara langsung akan melemahkan
nafsu manusia. Cobaan dan bala ini akan mengalahkan kekuatan nafsu dan
membataskan kehendak nafsu dan seterusnya menghilangkan kehendak nafsu.
Nafsu-nafsu inilah yang menbawa dan menjatuhkan manusia ke lembah dosa dan
maksiat. Nafsu inilah juga yang menggoda manusia kepada sifat keduniaan
dan keinginan duniawi. Nafsu inilah juga yang menjauhkan manusia untuk
mendapat keredhaanNya.
- Cobaan
dan bala boleh menjadikan hamba yang taat kepada Allah. Hatinya akan
terdidik dengan sifat sabar, bertawakkal kepada Allah, redha dengan
ketentuanNya, menerima Qada’ dan Qadar Allah dan faham dengan
sebenar-benarnya bahawa tidak ada kuasa yang dapat menyembuh, menyenang,
mengkaya selain kuasa Allah. Kuasa inilah juga yang mendatangkan sakit,
miskin dan susah. Apabila kita boleh menerima kesenangan datangnya
daripada Allah, maka susah juga datang daripada Allah yang sama, tuhan
yang satu. Kehendak Allah yang menjadikan kita kaya, maka kehendak Allah
jua yang menjadikan kita miskin. Maka semuanya ini membawa kita kepada
jalan untuk mendekatkan diri kepada agama yang mengajar tentang kehidupan
akhirat dan kepentingannya daripada kehidupan dunia.
- Manusia
yang ditimpa dengan cobaan dan bala akan dihapuskan oleh Allah SWT akan
dosa-dosanya yang lalu. Kesalahan-kesalahan maksiat akan terhakis sedikit
demi sedikit. Nabi Isa as mengatakan bahawa seseorang itu belum lagi
mengenal Allah sekiranya dia tidak bergembira dengan musibah yang menimpa
dirinya, penyakit yang melanda dirinya, dan ujian ke atas hartanya. Ini
kerana jika kita tidak boleh menerima semua ini, bermakna kita tidak
mengharapkan Allah SWT menghapuskan dosa kita dan mengampunkan kesalahan
yang telah kita lakukan. Sekalipun kita cuba berikhtiar untuk
menghilangkan musibah ini, namun kita juga tetap berusaha untuk
mendapatkan hikmah-hikmah Allah yang tersembunyi sebagai ujian keimanan.
Ini menepati dengan sabda nabi saw:
منْ يُرِدِ
اللهُ بهِ خَيْرًا يُصِبْ منه
Sesiapa yang Allah inginkan kebaikan pada dirinya,
maka Allah akan cuba seseorang itu dengan ujian.
Manusia yang mengenali Allah dengan sebenar-benar akan dapat mengetahui
sesuatu dengan matahati. Matahati yang dapat membezakan antara yang baik dengan
yang buruk. Manusia yang tidak melihat dengan matahati tidak akan menggunakan
akal dan tidak akan memahami ketentuan-ketentuan Allah yang tersembunyi di
dalam hikmahNya. Manusia yang buta matahatinya
dan tidak dapat melihat hikmah-hikmah Allah akan sentiasa kecewa, menderita
batin, gelisah, lemah, kurang bersemangat, hilang pengharapan dan pendek
akalnya. Namun bagi hamba-hamba yang soleh mereka akan mengambil hikmah itu
untuk membangunkan jiwa dan rohnya agar lebih dekat kepada Allah dan pasti akan
membawa kepada cinta bertemu denganNya.
106
Beribadah kepada Allah bermaksud menghampirkan diri kepada Allah, memohon
kepadaNya redha dan penghayatan ihsan dan setiap gerak geri kita. Manusia yang
berjaya melaksanakan ketaatan kepada Allah, bermakna dirinya telah mendapat
nikmat daripada Allah. Nikmat yang diberikan ini harus disyukuri kerana
melaksanakan ibadah itu perlu melalui cabaran yang banyak dan cubaan yang
menuntut kepada kesabaran yang tinggi. Banyak gangguan dan halangan yang terpaksa
dilepasi untuk sampai kepada matlamat yang sebenar. Perjalanan menuju kepada Allah perlu melalui banyak
cabaran kerana bentuk-bentuk gangguan ini akan menggagalkan usaha diri kita
untuk mendapat keselamatan, sebagaimana kehidupan kita di dunia. Manusia sering
keliru dalam mengikuti jejak-jejak langkah kebaikan.
Jalan menuju kepada Allah kita tidak sunyi daripada menghadapi pelbagai
gangguan dalam hidup. Ini sebagaimana perjalanan kita di dunia untuk menuju ke
matlamat yang ditujui akan berhadapan dengan pelbagai gangguan yang menjadi
cabaran dalam hidup. Gangguan-gangguan ini adalah musuh yang mesti dijauhi dan
berhati-hati dengan bisikan dan pujukannya.
107
Terdapat perbezaan yang jelas antara hamba-hamba Allah dengan hamba yang
lain. Keyakinan hamba Allah terhadap tauhid dan hubungannya dengan Allah bukan
sekadar ilmu, tetapi lebih kepada penghayatan rohaniyah dan jasmaniyah. Allah
memberikan kepada golongan ini dengan rahsia pemberian Allah yang dilimpahkan
ke dalam hati-hati mereka. Rahsia-rahsia ini berbentuk makrifah kepada Allah.
Apabila manusia telah mendapat makrifat Allah, hatinya begitu rapat dengan
Allah. Dirinya tidak akan melupakan Allah dan tidak akan tenang dan gembira
apabila sesuatu itu tidak dikaitkan dengan Allah. Hati yang tertambat dengan
Allah tidak akan tenteram kerana hubungannya yang begitu indah dan suci dan
kecintaan yang begitu kukuh dan terjalin erat. Apa jua yang berlaku dalam
hidupnya akan dibawa kepada cahaya iman dan meyakini keagungan dan kebesaran
Allah. Lantas jiwanya menjadi besar dan tidak akan takut kepada sesuatu selain
Allah. Hatinya tidak akan bergoncang, jauh daripada keresahan dan gundah
gulana. Lahiriyah dan batiniyahnya bersatu dalam melaksanakan ketaatan kepada
Allah dan menuju kepada arah yang sama. Lahiriyahnya tidak pernah meninggalkan
suruhan atau melakukan larangan Allah. Hati batinnya penuh dengan rasa
kehambaan dan kelemahan diri, dan merasai Allah yang Maha Agung dan Maha
Berkuasa. Ibadahnya telah sampai kepada tingkatan ubudiyah hasil daripada
mujahadahnya kepada Allah dan pengorbanan diri.
Diceritakan
bahawa Ketika mana dibacanya ayat :
Hatinya merasai bahawa dirinya bukan menyembah dan memperhambakan diri
kepada manusia, tetapi kerana makhluk, maka dia akan terus bertaubat dan
menjauhkan diri daripada manusia. Begitu juga apabila dia membaca ayat ini
dirasakan bahawa dirinya bukan menyembah Allah, tetapi isterinya, lantas dia
menceraikan isterinya setelah selesai solatnya. Pada waktu yang lain dia merasakan
dirinya berdusta dengan Allah. Pada hakikatnya dirinya menyembah bukan Allah
tetapi hartanya, lalu dia mensedekahkan harta tersebut. Setelah dibacakan pula
ayat yang sama, dia masih mendengar suara yang menyatakan bahawa dirinya
menyembah bukan kerana Allah, tetapi kerana pakaiannya, lalu semua pakaian itu
disedekahkan kecuali untuk keperluan sahaja.
0 ulasan:
Catat Ulasan