Pendahuluan
TAHUN 2011 akan meninggalkan kita beberapa
hari sahaja lagi dan akan menjelangnya 2012. Ia bermakna helaian catatan
perjalanan hidup kita bagi tahun 2011 turut berlalu tanpa dapat kita pastikan
apakah ia dipenuhi dengan perkara kebaikan atau sebaliknya. Ia juga bermakna
usia kita semakin bertambah. Bagi seorang muslim yang prihatin, pastinya
perjalanan hidup yang lalu sentiasa di muhasabah dan direnungi. Agar perjalanan
seterusnya benar-benar berada di landasan yang betul dan tidak terpesong. Ia
kerana jiwa manusia sangat cepat berubah, ada ketika baik dan ada ketika tidak.
Malah, kecenderungan untuk melakukan perkara terlarang lebih kuat dorongannya.
Justeru, menjadi suatu kemestian bagi kita yang sentiasa mengharapkan keredaan
Allah membuat muhasabah bagi menilai sejauh mana peningkatan diri kita
khususnya di dalam melaksanakan perintah Allah dan menuruti sunnah Nabi saw.
Sentiasa Muhasabah Diri
Dalam urusan kerja, kita sentiasa dinilai
dengan penilaian prestasi kerja tahunan di dalam mencapai sasaran kerja yang
ditetapkan. Dengan harapan mendapat pergerakan gaji dan juga anugerah pekerja
cemerlang yang dibuat sekali setahun. Maka sepatutnya sasaran kerja dan amalan
sepanjang hayat yang digariskan Allah bagi memperoleh anugerah kecemerlangan
yang tiada nilainya kurang diberikan perhatian oleh kita.
Berdasarkan Imam al-Mawardi “Muhasabah
ialah seorang manusia menilai dirinya pada malam terhadap apa saja dilakukannya
pada siang hari. Jika ia melakukan perkara yang terpuji maka ia akan
meneruskannya dan jika ia melakukan perbuatan tercela, maka ia akan
meninggalkannya dan tidak akan mengulanginya lagi“.
Manakala mam Ibnu Qayyim rahimahullah pula
berkata “Muhasabah ialah seorang hamba membezakan antara apa yang dibuat,
sama ada mendapat pahala atau mendapat dosa, pekerjaan yang mendapat pahala
akan diteruskan, manakala yang mendatangkan dosa ditinggalkan. Kerana ia umpama
musafir yang bermusafir dalam perjalanan yang tidak akan kembali lagi“.
Firman Allah Taala:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan
laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia
telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali
lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi
PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan”. (Surah al-Hasyr:18).
Ayat di atas memerintahkan mukmin agar
bertakwa kepada Allah Taala dan sentiasa memerhati dan mengawasi amal perbuatan
mereka agar tidak menyalahi perintah Allah Taala. Setiap jiwa “diarahkan oleh
Allah Taala agar memerhati amalannya untuk masa depan, sama ada baik atau
jahat. Arahan itu merupakan amaran bahawa amalan yang dilakukannya itu akan
dihitung sama ada baik atau jahat.
Tujuan pemerhatian itu ialah agar seseorang
itu membuat persediaan yang sempurna untuk menghadapi hari yang dijanjikan dan
mengemukakan amalan yang boleh menyelamatkannya dari azab seksa Allah Taala
serta memutihkan wajahnya di hadapan Allah Taala. Ibnu Kathir berkata dalam
menafsirkan ayat di atas:
“Hitunglah
diri kamu sebelum kamu dihitung dan perhatikan amalan soleh yang kamu simpan
untuk dirimu pada hari yang dijanjikan dan ketika kamu dihadapkan di hadapan
Tuhan kamu” Dalam hadith pula, daripada Syidad bin Aus, berkata: Sabda
Rasulullah s.a.w.: “Orang yang bijak ialah orang yang menundukkan hawa
nafsunya dan beramal untuk hari selepas mati. Orang yang lemah ialah orang yang
mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan sesuatu di sisi Allah” (Riwayat Ibnu
Majah dan berkata: Hadith Hasan). Maksud “menundukkan hawa nafsu” ialah
menghitung diri di dunia.
Daripada Umar bin al-Khattab, berkata: “Hitunglah
diri kamu sebelum kamu dihitung, timbanglah amalanmu sendiri sebelum ia
ditimbangkan untukmu, dan bersedialah untuk hari pembentangan amal yang besar,
sesungguhnya hisab pada hari kiamat menjadi ringan bagi sesiapa yang melakukan
muhasabah diri di dunia ini”.
Daripada Maimun bin Mehran: “Seseorang
itu tidak bertakwa sehinggalah dia memuhasabah dirinya seperti mana dia
memuhasabah rakan kongsinya … dari manakah makanan dan minumannya”. Ibnul
Qaiyim berkata: “Sesiapa yang tidak memuhasabah dirinya di dunia, maka dia
berada di dalam kelalaian”.
Al-Hasan berkata: “Sesungguhnya
seseorang hamba itu dalam keadaan baik selama mana dia mempunyai penasihat
dalam dirinya dan muhasabah menjadi perkara yang penting baginya”.Umar
menulis kepada Abu Musa al-Asyari: “Hitunglah
dirimu dalam keadaan selesa ini sebelum waktu hisab yang ketat”.
Kepentingan Muhasabah Diri
Terdapat banyak kepentingan muhasabah diri
antaranya ialah:
1. Muhasabah diri membentu individu
sentiasa waspada terhadap segala tingkah lakunya. Muhasabah akan membuatkan
individu muslim sentiasa mempunyai ruang menginsafi diri dan bimbang akan nasib
yang akan menimpanya di akhirat kelak. Manakala akibat dari meninggalkan
muhasabah menyebabkan ramai yang alpa dan terus hilang rasa bimbang akan hari
penghisaban yang akan dikendalikan oleh Allah, di mana kita tidak mempunyai
peluang untuk menipu dan mengelak dari soalan berkenaan dengan amalan sepanjang
kehidupan kita. Mereka akan terus tenggelam dan bergelumang dengan maksiat.
2. Muhasabah akan membuka ruang kepada
setiap individu mengenali kelemahan diri sendiri serta kekurangan yang ada.
Kerana barang siapa yang mampu mengenali kelemahan diri sendiri pasti akan
dapat memupuk sifat rendah diri dan tawaduk. Ia juga akan dapat berusaha
memperbaiki diri dengan menumpukan pada kelemahan yang sudah dikenal pasti pada
dirinya.
3. Muhasabah diri juga akan membuka
minda kita mengenali betapa besarnya nikmat dan kurniaan dari Allah kepada
setiap individu. Di samping kita akan bertemu dengan kelemahan diri kita
juga pastinya akan dapat membuat perbandingan betapa besarnya kurniaan Allah
Taala kepada kita seperti nikmat sihat, zuriat, harta benda, pelajaran dan
sebagainya yang tidak mampu kita hitung. Ia akan menjadikan individu
bermuhasabah sentiasa bersyukur dan tunduk kepada ajaran Allah.
4. Muhasabah juga dapat menyucikan diri
dari sebarang sifat hati yang tercela seperti riak (suka menunjuk-nunjuk),
takabbur (rasa bongkak atau besar diri), hasad (dengki) dan sebagainya.
Muhasabah diri akan dapat menyedarkan kita betapa busuknya hati kita yang tidak
pernah puas hati dengan rakan sekerja dan kawan-kawan. Sifat tercela ini
kemudian digantikan dengan hati dan jiwa yang bersih dengan perasaan rendah
diri, hormat kepada orang lain dan merasakan gembira dengan nikmat yang
dikecapi oleh mereka.
5. Muhasabah diri akan dapat menghidupkan jiwa yang mati
dan akan dapat menyuburkan rasa tanggungjawab kepada diri sendiri serta dapat membuat petimbangan yang teliti
terhadap setiap gerak geri dan tingkah laku.
Bagaimana Kita Ingin Muhasabah Diri
Pertama; Muhasabah sebelum melakukan sesuatu pekerjaan. Iaitu apabila ingin
melakukan sesuatu perkara perlu dinilai terlebih dahulu sama ada wajar ia
memenuhi tuntutan syariat atau tidak.
Kedua; Melakukan sesuatu pekerjaan. Iaitu menilai sejauh mana pekerjaan yang
dilakukan memenuhi tuntutan syarak atau sebaliknya. Terutama dalam perniagaan
atau kita bekerjja makan gaji dan sebagainya.
Jenis Muhasabah
Antara jenis-jenis muhasabah diri ialah:
1. Kecuaian melakukan amal ibadat dan ketaatan
kepada Allah seperti solat, puasa, haji dan lain-lain
kewajipan terhadap Allah dan RasulNya. Mempelajari ilmu tentang ibadah jika
tidak mengetahui dan bertanya kepada orang alim yang lebih mengetahui. Merendah
diri dan tidak sombong dalam menuntut ilmu.
2. Muhasabah diri terhadap maksiat dan dosa
yang dilakukan. Iaitu dengan mengajukan soalan berikut
kepada diri sendiri, antaranya mengapa kita menentang perintah Allah, mengapa
mengabai dan meremeh-temehkan hokum Allah dan syariatNya, mengapa kita tidak
menunaikan tanggungjawab yang diperintahkan oleh Allah SWT dan lain-lain.
Kesimpulan
Hijrah adalah lambang perubahan dalam
pelbagai aspek bagi kehidupan seorang muslim adalah berteraskan kepada
muhasabah. Kerana dengan muhasabah kita mampu melihat sejauh mana pencapaian
yang dilakukan dan apakah kekurangan yang menjadi punca kelemahan kita. Sabda
Rasulullah saw bermaksud:
Orang yang pintar ialah orang yang menghitung dirinya serta beramal
untuk hari selepas kematian sementara orang yang lemah ialah orang yang menikut
hawa nafsunya serta beragan-angan terhadap Allah dengan angan-angan (yang
banyak). (Riwayat al-Tarmizi).
Justeru, sesiapa
yang bermuhasabah dirinya maka dia tidak akan meninggalkan ruang dan masa untuk
dirinya melakukan perkara-perkara yang batil. Menyibukkan diri dengan ketaatan
akan menghapuskan masa untuk membuat kejahatan. Dia akan mencela jiwanya di
atas setiap kesalahan dan kekurangan yang yang dia lakukannya terhadap Allah
Taala kerana takutnya diri ini kepada kekuasaanNya. Jika inilah keadaannya maka
mana mungkin boleh didapati jalan dan ruang untuk membuat kesalahan dan
kebatilan.
0 ulasan:
Catat Ulasan