Ilmu Tasawuf ialah ilmu yang membicarakan tentang pembersihan dan penyucian hati untuk sampai ke tahap ihsan dalam melaksanakan ubudiyyah kepada Allah SWT. Ilmu tasawuf dapat menyembuh manusia daripada pelbagai penyakit batiniyyah dan mengembalikan manusia kepada landasan keikhlasan dan mencapai kesucian serta kesempurnaan yang asal (fitrah). Justeru, sasaran ilmu ini adalah untuk mentarbiyah insan agar memiliki peribadi dan budi pekerti atau akhlak yang mulia.
Ramai di kalangan kita yang mementingkan ilmu
Tauhid dan Fiqh, namun mengabaikan ilmu tasawuf. Kepentingan mempelajari ilmu
ini telah digambarkan oleh Imam Malik yang mengatakan, seseorang yang
mempelajari ilmu Fiqh dengan mengabaikan tasawwuf, dia menjadi fasiq,
menghimpunkan kedua-duanya adalah berjaya merealisasikan kebenaran”. Imam
Syafie pula menjelaskan:” Aku cinta tiga perkara dari dunia kamu: meninggalkan
kepura-puraan, melembutkan perwatakan dengan kebaikan, dan mengikuti jalan yang
dilalui oleh golongan ahli tasawuf”.
Maka untuk membangunkan masyarakat mukmin yang
beriman, bertaqwa dan berakhlak mulia hendaklah mempelajari ketiga-tiga ilmu
yang dinyatakan. Kemewahan hidup dan kecintaan serta lalai dengan dunia menjadikan
umat Islam lupa kepada Allah dan ajaran agama yang menjamin kesempurnaan hidup
dunia dan akhirat.
Ilmu tasawuf dapat membimbing manusia kepada perhambaan
diri kepada Allah, dengan mengerjakan segala perintah dan meninggalkan segala
laranganNya. Jiwa manusia perlu dibersihkan terlebih dahulu sebelum
menghambakan diri kepada Allah. Tanda yang membuktikan diri seseorang itu ada
”dirinya” ialah adanya sifat takabbur, sombong, riya’, tamak haloba, ujub,
kasih kepada yang lain selain Allah dan lain-lain lagi. Diri inilah yang mesti
dibunuh dan sebagai gantinya timbullah Allah yang berdiri dalam hati dan
perasaan seseorang. Maka barulah dia menyedari dan merasai dirinya hampir
dengan Allah yang Maha Agung di sisinya. Ilmu tasawuf dianggap sebagai memperakukan
ilmu Tauhid dan ilmu Fiqh, dan juga sebagai buah yang berguna kepada kedua-dua
ilmu tersebut
Berilmu Tidak Bermakna Berakhlak
Ilmu dan akhlak dua perkara yang sangat berbeza. Orang
yang berilmu tidak bermakna dia seorang yang berakhlak. Orang yang mengamalkan
ilmunya adalah dianggap sebagai orang yang berakhlak. Menurut Said Hawa, sifat
sombong merupakan penyakit yang sangat cepat berjangkit kepada para ulamak.
Justeru, semakin tinggi ilmu seseorang, sebenarnya semakin dekat dirinya dengan
syaitan. Orang yang jahil tenggelam dengan kejahilannya tanpa bantuan syaitan.
Syaitan menjadi diri orang alim dengan mereka merasai kemuliaan ilmu, keindahan
ilmu dan kesempurnaan ilmu, sehingga dia merasakan dirinya mulia, sempurna dan
memandang rendah kepada orang lain. Maka tidak hairanlah ada di kalangan para
alim yang sukar untuk menerima pandangan orang lain sekalipun pandangannya
tidak diterima ramai dan menyalahi. Inilah ujian yang pasti akan dilalui oleh
para alim, dan sekiranya ia tidak disedari dan dijauhi membawa kepada sifat
sombong, riya’ dan sebagainya.
Ibn ’Umar pernah
mengatakan, seseorang itu tidak akan mendapat mencapai tingkatan ilmu yang
mantap, sehingga dia tidak lagi dengki dengan orang lain yang lebih tinggi ilmu
darinya, tidak menghina orang lain yang ilmunya lebih rendah. Tidak
mengharapkan ganjaran harga tertentu atas ilmu yang diajarkan.
Kenapa Ilmu
Tasawuf Tidak Ada Pada Zaman Nabi Saw dan Sahabat
Ramai di kalangan masyarakat
yang mempersoalkan kenapa ilmu tasawuf ini perlu dipelajari, sedangkan ia tidak
wujud dan tidak tersebarnya ilmu ini pada permulaan Islam, kecuali selepas
zaman sahabat dan tabien? Maka ilmu ini tidak dianggap penting dan tidak
dipelajari oleh masyarakat, kecuali
sedikit sahaja.
Pada zaman permulaan Islam, para sahabat tidak berhajat
kepada ilmu tasawuf. Ini kerana
masyarakat atau sahabat pada zaman nabi saw mereka adalah ahli taqwa dan wara’
serta ahli ibadat yang sentiasa berlumba-lumba untuk mencontohi akhlak baginda
saw. Keadaan ini diperakui oleh Baginda saw dalam sebuah hadis: ”Sebaik-baik
kurun adalah kurunku ini, kemudian yang selepasnya dan selepasnya. Maka ilmu
tawasuf pada zaman ini tidak menjadi satu keperluan, sebagaimana orang yang
ahli bahasa Arab, mereka tidak perlu lagi mempelajari ilmu nahu, balaghah dan
lain-lain.
Bila Ilmu Tasawuf Wujud...?
Selepas berlalunya zaman nabi
saw dan sahabat, maka bermulanya zaman fitnah, kejahilan berleluasa,
kemungkaran bermaharaja lela, yang alim berlagak sombong, ahli ibadat pula
berlagak riya’ dan ’ujub. Kepentingan dunia menjadi keutamaan, sehinggakan
urusan agama telah diduniakan atau diperniagakan.
Maka atas keprihatinan para alim dan waliyullah inilah,
maka mereka memikirkan perlunya satu ilmu yang dinamakan Usul al-Thariqah
(jalan asas). Ilmu ini dapat memandu manusia kepada mendekati Allah SWT, dan
mencontohi akhlak nabi saw dan para sahabat baginda, mengutamakan kehidupan
akhirat daripada cinta yang terlampau kepada dunia yang tidak kekal.
Sekalipun ilmu tasawuf ini
tidak ada pada zaman nabi saw dan para sahabat, namun prinsip ilmu ini telah
diterangkan dengan sejelas-jelasnya dalam banyak hadis-hadis baginda yang
menganjurkan kepada kebaikan akhlak dan membersihkan hati, dan bertaqwa kepada
Allah SWT yang terhasil daripada sifat-sifat Zuhud, Qana’ah dan sebagainya.
Kenapa Penting Mempelajari Ilmu Tasawuf...?
Secara jelasnya hukum syarak yang
dipertanggungjawabkan kepada manusia terbahagi kepada dua. Antaranya ialah
hukum yang berkaitan dengan amalan zahir dan kedua berkaitan dengan batin.
Amalan zahir berkait dengan badan manusia dan amalan batin berkait secara
langsung dengan hati manusia. Kesempurnaan amalan zahir ditentukan dengan
terhasilnya kepada pada amalan batin. Begitulah sebaliknya, bahawa kedua-duanya
saling berkait antara satu sama lain dan tidak boleh dipisahkan. Sekalipun
kedua-duanya sama penting di sisi hukum syarak, namun demikian bahagian yang
kedua yang berkaitan dengan hati itu dianggap lebih penting dibandingkan dengan
yang pertama. Ini kerana yang batin (berkaitan dengan hati), adalah asas kepada
yang zahir serta menjadi sumbernya. Amalan batin juga menjadi punca amalan
zahir dan kerosakan dan kecacatan amalan batin mengurangkan kualiti amalan
zahir. Justeru itulah Imam Ibn ’Ata’ al-Askandariyah di dalam kitabnya al-Hikam
menyebut bahawa ilmu tasawuf adalah antara ilmu yang lebih besar daripada semua
ilmu dari segi nilai dan kemuliaannya yang menjadi inti kepada ilmu Syariat. Ia
menjadi pokok kepada segala ilmu dan syarat penerimaannya. Ini kerana tidak ada
ertinya sesuatu ilmu dan amal kecuali semuanya untuk mendapat redha Allah.
Pertalian antara ilmu Tasawwuf dengan ilmu-ilmu yang lain seumpama roh dengan
badan yang tidak boleh dipisahkan.
Ilmu Tasawwuf membicarakan
tentang hal-hal yang berkaitan dengan hubungan manusia dengan Allah dan
hubungan sesama manusia. Ia bukan sahaja berkait dengan soal akhlak dan
peribadi manusia malah lebih daripada itu menyentuh soal akidah ketuhanan. Para
sahabat nabi saw yang memiliki akhlak yang terpuji lahir dan batin, mereka
diibaratkan seperti kapal yang besar namun sentiasa tenang walaupun menghadapi
gelora dan gelombang yang besar, kerana mereka diberi rahmat dan nikmat Allah
yang tidak dipengaruhi oleh sifat-sifat duniawi. Keadaan ini berbeza dengan
para awliya’ yang bukan sahabat nabi saw, kadang-kadang dunia masih lagi
mempengaruhi mereka. Jika demikian berlaku kepada para awliya’, maka sudah
pasti orang awam lebih-lebih lagi terpengaruh dengan duniawi.
Keelokan dan kebaikan
manusia berkait rapat sebenarnya dengan keelokan hati yang menjadi tempat
terbitnya. Ini kerana Hati adalah anggota yang paling besar bahayanya. Paling
berpengaruh dan paling sukar untuk memperbaikinya. Anggota lain yang terkena
kotor akan nampak secara jelas dan mudah untuk disuci dan dibersihkan dengan
air. Penyakit yang dihadapi oleh anggota lain juga mudah untuk dikesan dan
dirawat oleh ahli perubatan dalam masa yang cepat.
Justeru, mendidik hati dan
mendidik diri adalah antara sepenting-penting fardhu ’Ain dan sewajib-wajib
suruhan Ilahi. Manusia sememangnya berhajat kepada ilmu Tasawwuf pada setiap
masa dan saat kerana ia menyentuh secara khusus hubungan dengan Allah dan
sesama manusia tentang akhlak dan budi pekerti yang baik. Imam Jalaluddin
al-Suyuti r.a mengatakan: ”Adapun ilmu tentang hati serta mengetahui penyakit-penyakit
yang terdiri daripada hasad dengki, ujub, riya’ dan lain-lain, kata Imam
al-Ghazali bahawa ia adalah Fardhu ’Ain. Ini kerana perkara yang paling
dibimbangi ilmu dosa atau kesalahan yang dilakukan secara berterusan tanpa
disedari sehingga luput segala pahalanya. Imam al-Syadzili mengingatkan bahawa:
”Sesiapa yang tidak terlibat dengan ilmu Tasawwuf dan
tidak berada di atas landasan yang benar,, maka orang itu mati dalam keadaan
membawa dosa-dosa besar dan dia tidak menyedarinya”.
Sehubungan dengan itu, sejajar dengan perkembangan
manusia hari ini yang semakin jauh menyimpang akidah ketauhidan mereka dengan
Allah dan ketempangan akhlak agama mereka, maka sewajarnya ilmu tauhid dan
tasawwuf tidak boleh dikesampingkan.
Faktor Kerosakan dan Kecacatan Ibadat
Secara umumnya terdapat tiga keadaan yang menghalang ahli
ibadat untuk mencapai matlamat ibadat menuju kepada Allah Azzawajalla.
Pertama: Keadaan yang menghalang kita untuk mula bergerak
yang dinamakan sebagai ’awaiq (عوائق). Ia meliputi dunia,
makhluk, syaitan dan nafsu.
Kedua: Keadaan yang melambatkan atau sekatan dalam
perjalanan menuju kepadaNya yang dinamakan sebagai ‘awaridh (عوارض). Ia meliputi rezeki, halangan diri
sendiri dan halangan daripada Qada’ Allah.
Ketiga: Keadaan yang merosakkan dan membatalkan perjalanan kita yang
dinamakan sebagai qawadih .(قوادح) Ia meliputi sifat mazmumah
takabbur, riya’, ‘Ujub, sum’ah dan syuhrah (ingin dikenali)
Kata Ahmad bin Abu Hawary:
Sesiapa yang gemar supaya orang mengetahui sesuatu
kebaikan yang ada padanya dan supaya kebaikan itu disebut-sebut orang, bererti
seseorang itu telah mengongsikan ibadatnya itu dengan orang lain. Ini kerana
orang yang benar-benar melakukan ibadat kerana kecintaan Allah SWT, orang
tersebut sama sekali tidak menyukai bahawa ibadatnya itu diperlihat selain yang
dicintainya
Daripada Said al-Khudaripadai r.a katanya:
”Seseorang anak Adam apabila berjalan maka semua anggota
lain akan berpesan kepada lidah. Kata anggota lain:” Wahai lidah, kami memohon
kepada Allah agar kamu berlaku lurus. Jika kamu berlaku lurus, maka jika kamu
berlaku lurus kami juga turut akan berlaku lurus. Sebaliknya jika kamu berlaku
bengkuk, kami juga berlaku demikian
0 ulasan:
Catat Ulasan