Temubual:
En.Azmi bin Mohammad, Timbalan Ketua Pengarah Audit Cawangan Negeri Terengganu |
Hasil dapatan kajian
ini terdapat banyak isu yang dibangkitkan oleh pihak Audit. Kajian Audit ini
sangat penting kerana maklumat yang dihasilkan oleh JAN dapat dimanfaatkan oleh
semua pihak terutama mereka yang terlibat secara langsung dengan penyelidikan
wakaf dan para pentadbir di MAIN. Ini kerana maklumat berkaitan wakaf yang
terdapat di MAIN sukar didapati dan sebahagiannya dianggap sulit dan tidak
boleh didedahkan kepada umum. Pengauditan dilakukan di MAIN yang secara
langsung merujuk kepada dokumen dan rekod yang berkaitan perancangan,
pelaksanaan dan pemantauan harta wakaf. Temubual dan soal selidik juga
dilakukan dengan pegawai yang terlibat dan pihak Audit telah melakukan lawatan
ke beberapa lokasi tanah dan pembangunan tanah wakaf. Ini semua bagi memastikan
pengurusan wakaf MAIN telah dilaksanakan menepati dengan hukum syarak dan
mematuhi Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri masing-masing dan Enakmen
Wakaf. Sehubungan dengan itu, maklumat yang didapati melalui Laporan JAN tidak
boleh dipertikaikan dan boleh menjadi pandu arah dalam menentukan prestasi
pembangunan tanah wakaf di Malaysia.
Kewajipan audit ini adalah
diperuntukan dalam Perkara 106 dan 107 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Audit
1957 menghendaki Ketua Audit Negara mengaudit Penyata Akaun Awam serta aktiviti
Kerajaan Negeri dan mengemukakan Laporan mengenainya kepada Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong dan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Raja. Seri Paduka
Baginda Yang di-Pertuan Agong akan menitahkan supaya Laporan itu dibentangkan
di Parlimen, manakala Raja akan mengarahkan untuk dibentangkan di Dewan
Undangan Negeri Masing-masing. Seterusnya Seksyen 16(1) Akta Acara Kewangan
1957 menghendaki Pihak Berkuasa Kewangan Negeri menyediakan Penyata Akaun Awam
secepat mungkin selepas penutupan akaun bagi sesuatu tahun. Penyata tersebut
hendaklah dikemukakan kepada Ketua Audit Negara dalam tempoh 7 bulan untuk
diaudit seperti diperuntukkan di bawah Seksyen 9 Akta Audit 1957.
Secara keseluruhannya
kajian dan laporan serta pendedahan yang dibuat oleh JAN terhadap pengurusan
harta wakaf di MAIN sangat diperlukan untuk menjadi panduan dan rujukan ke arah
meningkatkan kualiti pengurusan wakaf di MAIN. Walaupun MAIN mempunyai Unit
Audit Dalam (AUD) namun ia tidak banyak membantu MAIN kerana ia berada di bawah
organisasi yang sama dan di kawal oleh MAIN. Malah AUD juga menghadapi masalah
kekurangan tenaga kerja yang berkemahiran dan aspek yang perlu diaudit terlalu
luas dan tidak hanya tumpuan kepada pengurusan wakaf sahaja. Walaupun demikian,
JAN tidak banyak menghadapi masalah dan cabaran dalam menjalankan pengauditan
ke atas MAIN kerana mendapat kerjasama yang sepenuhnya dan MAIN adalah antara agensi yang mempunyai
hubungan yang baik dengan JAN. Banyak perubahan dan tindakan proaktif yang
dilakukan oleh MAIN setelah JAN membuat teguran dan cadangan. JAN dianggap
sebagai penasihat kepada MAIN dan setiap cadangan dan teguran JAN diterima dengan
terbuka oleh pegawai MAIN. Namun isu utama yang berlaku ialah pelbagai cadangan
yang dikemukakan oleh pihak pegawai tidak diambil tindakan oleh pihak atasan.
Ini kerana MAIN lebih memfokuskan kepada pembangunan harta baitulmal (zakat) berbanding
harta wakaf. Ini kerana harta zakat lebih mudah diuruskan kerana ia dalam
bentuk wang tunai berbanding dengan harta wakaf yang melibatkan tanah dan
sebagainya. Justeru, pengurusan harta wakaf lebih banyak menghadapi masalah
berbanding yang lain (Temubual: Nik Azmi Bin Yahya, Penolong Juru Audit Negeri
Kelantan, pada 16 Julai 2013 di Pejabat Wisma Audit Cawangan Negeri Kelantan).
Laporan Ketua Audit Negara akan
dihantar kepada Jabatan Wakaf Zakat dan Haji (JAWHAR) selaku penyelaras wakaf
di peringkat Persekutuan dan MAIN. JAN ingin menjadikan MAIN sebagai institusi
yang baik dan cemerlang dalam pengurusan dan pentadbiran kerana ia melibatkan
institusi agama Islam yang memegang harta amanah umat Islam. JAN sangat
mengharapkan MAIN menjadi sebuah institusi terbaik berbanding dengan institusi
yang lain di Malaysia dan menjadi contoh serta model amalan pengurusan terbaik.
JAN mencadangkan supaya audit dibuat sepanjang tahun terhadap pengurusan wakaf.
Di negeri Kelantan, sebelum ini laporan audit dimasukkan ke dalam dewan namun
kini tidak lagi dibahaskan di DUN. Hanya
isu-isu terpilih sahaja dibentangkan di DUN dan penyata kewangan MAIK juga tidak
dibentangkan di DUN. Sebagaimana juga di negeri lain, laporan audit berkaitan
wakaf tidak dibangkit dan dibahaskan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri kerana ia
dianggap isu sentitif dan tidak boleh didedahkan secara terbuka di dalam DUN.
Sehubungan dengan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri tidak berminat untuk
membahaskan isu berkaitan pembangunan harta wakaf dan dibimbangi menjatuhkan
imej MAIN dan kredibilitinya sebagai sebuah institusi Islam (Temubual: En.Azmi
bin Mohammad, Timbalan Ketua Pengarah Audit Cawangan Negeri Terengganu, pada 17
Julai 2013 di Pejabat Audit Negeri Terengganu).
Laporan Ketua Pengarah Audit Negara akan dibentangkan di dalam Mesyuarat
Majlis Agama Islam Negeri. Di MAIK, laporan JAN dibentang di dalam Mesyuarat
MAIK dan ada cadangan JAN telah diterima dan dipertimbangkan seperti cadangan
pengasingan unit baitulmal dengan wakaf. Sehingga kini hampir 70% teguran JAN
telah dilaksanakan penambahbaikan oleh MAIK dan JAN berpuashati dengan tindakan
MAIK. Pihak JAN juga bersetuju perlunya MAIK menjadikan unit wakaf sebagai
perbadanan sebagaimana yang dilakukan di negeri Selangor. Dengan adanya badan yang
berasingan, ia tidak terikat lagi dengan peraturan MAIK yang menjadi halangan
dalam usaha membangunkan tanah wakaf di Kelantan. Di Terengganu, MAIDAM telah
banyak membuat perubahan terutama berkaitan dengan Istibdal tanah wakaf yang
tidak ekonomik. Jumlah pendapatan MAIDAM meningkat kepada 12 juta. JAN cawangan
Terengganu juga begitu mengambil berat dan sangat prihatin terhadap MAIDAM
berbanding jabatan lain. Dari aspek kewangan Jabatan Audit Negeri sendiiri
menjalankan audit dengan tidak menyerahkan kepada pihak lain. Pada tahun 2009,
terdapat 3 orang juruaudit di UAD MAIDAM dan seorang daripadanya dipinjam dari
JAN. Ini kerana polisi JAN, UAD perlu ada bersama dan pegawai yang dipinjam ke
MAIDAM dilantik sebagai Ketua Audit Dalam. Hasil daripada kerjasama ini MAIDAM
telah mendapat anugerah jabatan cemerlang selama 4 tahun berturut-turut dari
aspek pengurusan kewangan.
JAN juga telah menubuhkan Unit Susulan bagi
memastikan segala teguran yang dikemukakan kepada MAIN dibuat penambahbaikan.
Ini kerana sebelum ini pelaksanaan audit ke atas
pengurusan dan pentadbiran wakaf di Majlis Agama Islam Negeri tidak diberi
perhatian oleh JAN. Laporan Audit yang diterbitkan oleh JAN menunjukkan tidak
semua negeri di Malaysia melaksanakan
pengauditan wakaf. Pengauditan pengurusan wakaf telah dijalankan di negeri
Melaka, Sabah dan Terengganu pada tahun 2009, dan pada tahun 2010 ia
dilaksanakan di Selangor, Pulau Pinang dan Perak. Walaupun semua negeri di
Malaysia telah diarahkan untuk melakukan pengauditan wakaf di Majlis Agama
Islam Negeri oleh Ketua Pengarah JAN, namun ia belum dipatuhi sepenuhnya. Langkah
susulan oleh JAN sangat penting memandangkan sebelum ini tempoh pelaksaan audit
terlalu lama. Sebagai contoh di Kelantan pihak audit telah mengaudit pada tahun
2002 dan pengauditan seterusnya dilaksanakan pada tahun 2010.
Dasar pengurusan hartanah wakaf perlu
dirancang oleh MAIN secara cekap dan dasar yang selaras dengan peruntukan Hukum
Syarak serta mematuhi etika pengurusan hartanah profesional. MAIN sebagai
Pemegang Amanah Tunggal hartanah wakaf di Malaysia yang perlu merancang
pembangunan hartanahnya dengan menyediakan perancangan strategik khususnya bagi
hartanah yang berpotensi untuk dimajukan supaya MAIN mampu memperoleh
keuntungan maksimum dari sumber wakaf dan menjadi punca kewangan MAIN.
Perancangan ini termasuklah menyediakan bajet tahunan dan pelan strategik
kewangan rangka dan strategi pembangunan jangka
0 ulasan:
Catat Ulasan