Institusi pendidikan wakaf ialah
sebuah organisasi atau institusi yang ditubuhkan melalui sumbangan masyarakat
Islam atau dibina atas tanah atau bangunan yang diwakafkan untuk tujuan
pendidikan Islam. Matlamat utamanya ialah untuk mendapat keredhaan Allah SWT,
di samping melahirkan masyarakat Islam yang soleh, mukmin dan muttaqin. (Ahmad
Zaki Hj Abd Latif, 2008, hlm.84-85) Institusi pendidikan wakaf bukanlah suatu
yang asing dalam Islam. Masjid merupakan antara institusi pendidikan wakaf yang
menjadi tempat pendidikan awal sebagaimana yang berlaku sejak pada zaman nabi
saw. Diriwayatkan bahawa pada hari pertama ketibaan Rasulullah saw di kota Madinah semasa peristiwa
hijrah bersama Abu Bakar r.‘a Baginda saw
telah mengambil tanah milik Sahl dan Suhail untuk membina masjid dan
tempat kediamannya sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan
beberapa riwayat yang lain di dalam hadith Rasulullah saw. (Al-Bukhari, Abi
‘Abdillah Muhammad b. Isma‘il, 1992,
No.3906) Aktiviti ini diteruskan pula oleh
generasi selepas baginda saw dan pada zaman kerajaan Abbasiyah (754-1258M),
Ayyubiah (1171-1249M), Mamalik (1249-1517M) dan kerajaan Uthmaniyah
91299-1924M), wakaf pendidikan berkembang dengan pesatnya melalui sekolah,
perpustakaan dan universiti yang berjaya melahirkan ramai sarjana Islam. (M.
Jandra bin Moh. Janan, 2008, hlm.88)
Namun
demikian, selepas kejatuhan kerajaan Uthmaniyah, kegemilangan institusi Islam
mula merosot. Sebagaimana juga di Malaysia, institusi pendidikan yang
berorientasikan wakaf tidak begitu menyerlah dan menonjol, kecuali kewujudan
sistem pengajian pondok yang masih mengamalkan secara tradisional. Justeru,
penulisan ini cuba untuk memperlihatkan perkembangan kejayaan Pondok Modern Darussalam Gontor (PMDSG)
yang menjadi sebuah institusi kebanggaan umat Islam di Indonesia dan umat Islam
amnya. Sistem pentadbiran dan pengurusan wakaf pendidikan di PMDSG boleh
dijadikan sample di samping dapat menambahbaik institusi wakaf pendidikan yang
tersedia ada di Malaysia.
Pertadbiran Undang-undang
Wakaf di Indonesia
Di Indonesia, kegiatan wakaf
dikenal seiring dengan perkembangan dakwah Islam di nusantara. Di samping
melakukan dakwah Islam, para ulamak juga sekaligus memperkenalkan ajaran wakaf.
(M. Jandra bin Moh. Janan, hlm.430) Hal ini terbukti dari banyaknya
masjid-masjid yang bersejarah dibina yang dibina di atas tanah wakaf. Pada masa
perintahan colonial merupakan momentum kegiatan wakaf, kerana pada masa itu
perkembangan organisasi keagamaan, sekolah, madrasah, pondok pesantren, masjid
yang semuanya terdiri di atas tanah wakaf. Beberapa peraturan telah dibuat
berkaitan wakaf antaranya seperti PP no. 28 tahun 1977 tentang pewakafan tanah
milik yang tertumpu kepada kegiatan sosial keagamaan seperti masjid, kubur,
madrasah dan lain-lain. Peraturan ini digunakan tanpa apa-apa perubahan
sehingga tahun 2004. Badan Wakaf Indonesia (BWI) ditubuhkan yang berfungsi
sebagai nazir wakaf di Indonesia .
Pada penghujung tahun 2006 telah dibuat penambahan pada PP No.42/2006 tentang
pelaksanaan Undang-undang Wakaf.
Pentadbiran
dan pengurusan wakaf di Indonesia
agak berkembang pesat dengan wujudnya Tabung Wakaf Indonesia (TWI). Ia
berfungsi sebagai pengelola wakaf atau nazir wakaf. Undang-undang Nombor
41/2004, TWI adalah berbentuk badan hukum yang melibatkan semua aktiviti wakaf
di Indonesia sama ada dalam bidang sosial, pendidikan, kemasyarakatan dan
keagamaan.TWI bertujuan untuk mewujudkan sebuah lembaga nazir wakaf dengan
model suatu lembaga kewangan yang dapat melakukan kegiatan mobilisasi asset dan
dana wakaf untuk keperluan masyarakat, sekaligus mendorong pembangunan sosial
dan pembangunan ekonomi. (M. Jandra bin Moh. Janan, hlm.431) TWI menjadi satu
wahana ke arah membentuk Bank Wakaf di Indonesia bagi memudahkan mana-mana
pihak untuk melakukan wakaf harta mereka. Ia dapat memperkasakan dana wakaf dan menggerakkan ekonomi selaras dengan
syariat Islam. Keuntungan dan hasil ekonomi ini dapat dimanfaatkan kepada
masyarakat secara umum.
Dari aspek perundangan
dalam bidang pendidikan, ia tidak sebagaimana di Malaysia yang banyak terikat dengan
peraturan dan ko-kurikulum yang ditetapkan oleh pihak kerajaan. Oleh itu, sistem
pengajian di PMDSG, sejak
penubuhannya daripada tahun 1926 tidak berubah sekalipun berlaku perubahan
pemerintah dan polisi kerajaan. PMDSG bersifat tersendiri dalam menentukan arah
tuju pentadbiran dan pengurusannya serta aset wakafnya tanpa terikat dengan
mana-mana peraturan pemerintah.
Sejarah
Penubuhan Pondok
Modern Darussalam
Pondok Modern Darussalam atau juga dikenali sebagai Pondok Gontor adalah
antara ribuan pondok pasentren yang terdapat di seluruh Indonesia. Ia telah didirikan pada 10 April
1926, bersamaan 12 Rabiul
Awwal 1345 di Ponorogo,
Jawa Timur
oleh tiga saudara anak lelaki kepada Kiyai Santoso Anom Besari. Tiga bersaudara
ini adalah KH Ahmad Sahal (9101-1977), KH Zainudin Fananie (1905-1967) dan KH
Imam Imam Zarkasyi (1910-1985). Ketiga-tiga ini dikenali sebagai dengan istilah
Trimurti. Setelah kematian KH Imam Zarkasyi pada April 1985, Pondok Gontor
telah beralih kepimpinannya kepada generasi kedua, iaitu KH Shoiman Lukmanul
Hakim, KH Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A dan KH Hasan Abdullah Sahal. Keputusan
ini dibuat melalui Badan Wakaf sebagai penaung kepada Pondok Gontor. (Abdullah
Syukri Zarkasyi, M.A, 2005, hlm.87) Pada tahun 1999 kepimpinan Pondok Gontor
telah diganti oleh KH Imam Badri bersama-sama dengan KH Abdullah Syukri
Zarkasyi, M.A, dan KH
Hasan Abdullah Sahal. Ketiga-tiga Kiyai inilah yang memimpin
pondok ini sehingga sekarang.
Pondok pasentren ini telah melahirkan ramai para ulamak
dan tokoh-tokoh masyarakat. Antaranya seperti M. Hidayat Nur
Wahid, Ketua MPR
RI , Muhammad Maftuh Basyuni, Menteri Agama, Din
Syamsuddin, Ketua Umum PP Muhammadiyah,
KH Hasyim Muzadi,
Ketua Umum PB Nahdhatul Ulama (NU), Emha Ainun
Nadjib (budayawan), Abu Bakar Basyir
(pimpinan Pondok Pesantren Ngruki, Solo), Nurcholis
Madjid (cendekiawan Muslim) dan lain-lain. (http://wardun.tripod.com/Yppwpm.htm) Sehingga kini, terdapat 11 kumpulan Pondok Gontor atau
cawangan yang terdapat diseluruh Indonesia, dan mempunyai seramai hampir 16
ribu pelajar lelaki dan perempuan. Sistem pendidikan di PMDSG telah diiktiraf
oleh beberapa institusi luar negara seperti Kementerian Pendidikan dan
Pengajaran Republik Arab Mesir, Universiti al-Azhar Mesir, Kementerian
Pengajaran Kerajaan Arab Saudi dan Universiti of Punjab Lahore Pakistan.
Beberapa buah universiti luar negara juga mengiktiraf pengajian di PMDSG seperti
Universiti Antarabangsa Islam Islamabad, UIAM, Universiti Damaskus Syria dan
beberapa universiti lain.
Pada peringkat awalnya PMDSG hanya menumpukan kepada aspek keagamaan sahaja. Ini kerana ia sesuai
untuk keperluan pada masa itu, memandangkan kurangnya kefahaman dan penghayatan
agama di kalangan masyarakat. Sebelum ini, ia hanya dikenali sebagai pondok
Darussalam Gontor. Tanggal 19 Disember 1936, penggunaan nama “Modern” untuk
pondok Gontor telah dirasmikan dan dikenali dengan nama Pondok Modern Darussalam
Gontor. Selaras dengan penggunaan nama “Modern” itu, sistem pendidikan baru
telah diperkenalkan iaitu Kuliyat al-Mu’allimin al-Islamiyah (KMI-Sekolah
Pendidikan Guru Islam) yang menggantikan sistem al-‘Atfal dan Sullam
al-Muta’allimin. Pembaharuan sistem pendidikan ini langsung tidak boleh
diterima oleh masyarakat. Ini kerana ia dianggap bertentangan dengan sistem
pendidikan tradisional yang diamalkan oleh kebanyakan pasentren pada masa itu.
(Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A, hlm.91-93)
Organisasi
dan Pentadbiran Pondok Modern Gontor
Badan Wakaf adalah antara lembaga tertinggi dalam pentadbiran dan
pengurusan di Pondok Modern Gontor. Lembaga ini merupakan badan legislatif yang
bertanggungjawab secara keseluruhan sama ada dalam aspek pendidikan dan
pengajaran. (Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A, hlm.119) Lembaga ini ditubuhkan
pada 12 Oktober 1958, apabila pondok Gontor ini diwakafkan kepada Umat Islam
daripada bersifat milik peribadi kepada milik institusi yang akhirnya membentuk
Lembaga Badan Wakaf. (Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A, hlm.93-94) Badan ini
diamanahkan kepada 15 orang alumni yang benar-benar memahami dasar dan hala
tujuan PMDSG. Kepimpinan Pondok Modern Gontor adalah dipilih oleh Badan Wakaf
setiap 5 tahun sekali seramai 3 orang. Kepimpinan pondok memimpin seluruh
lembaga eksekutif di dalam pondok. Lembaga-lembaga ini pula bertanggungjawab
kepada kepimpinan Pondok .
Di bawah Kepimpinan Pondok
terdapat 7 bahagian utama iaiti Institut Studi Islam Darussalam (ISID), Kulliyatul al-Mu’allimin al-Islamiyah (KMI),
Pengasuhan Santri, Yayasan Pemeliharaan dan Perluasan Wakaf Pondok Modern
(YPPWPM), Ikatan Keluarga Pondok Modern (IKPM), Pusat
latihan Manajemen dan Pengembangan Masyarakat (PLMPM) dan Pondok-Pondok
cawangan.
1.
ISID: Pada tahun
1996, kampus Institut Studi Islam Darussalam (ISID) telah dibuka di Demangan,
Siman Ponorogo di atas tanah seluas 6 hektar. Ia ditubuhkan untuk mengelola
kegiatan pendidikan perguruan tinggi. Ini adalah sebagai langkah strategik dan
cita-cita untuk mendirikan universiti Islam yang bermutu sebagaimana yang
diamanatkan oleh pengasas PMDSG dan piagam pewakafan. Jumlah mahasiswa adalah seramai
1316 dengan 96 orang tenaga pengajar. Seterusnya pada tahun 1998, Ijazah
Kulliyat al-Mu’allimin al-Islamiyyah (KMI) mendapat pengiktirafan daripada
Departmen Agama RI, tanpa mengubah apa-apa dalam sistem pendidikan pondok yang
ada. (Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A, hlm.97-98)
2.
KMI: Telah
didirikan pada 19 Disember 1936. Lembaga ini bertanggungjawab mengajar pada
peringkat menengah selama 6 tahun
3.
Pengasuhan Santri:
Lembaga yang menguruskan segala kegiatan ko-kurikulum tambahan peringkat
menengah (KMI) dan perguruan Tinggi (ISID). Kegiatan diperingkat menengah
merangkumi aktiviti yang diselenggarakan oleh Organisasi Pelajar Pondok Modern
(OPPM) dan diperingkat ISID ia dikelolakan oleh Dewan Mahasiswa (DEMA).
4.
YPPWPM: Lembaga ini
bertanggungjawab mengurus dan mengembangkan aset wakaf yang dimiliki oleh
PMGDS.
5.
IKPM: Menguruskan
kegiatan alumni yang berada diseluruh Indonesia dan di luar negara.
6.
PLMPM: Lembaga kemasyarakat
iaitu, Pusat latihan Manajemen dan Pengembangan Masyarakat yang ditubuhkan pada
tahun 1988 di Desa Sambirejo, Mantingan Ngawi. Tujuan penubuhannya adalah untuk
membekalkan para alumni
Gontor dengan kecekapan dan ketrampilan diri dalam bidang
dakwah dan keusahawanan agar mereka lebih bersiap sedia untuk berhadapan dengan
masyarakat tanpa bergantung hidup kepada orang lain.
Metod Pendidikan di Pondok Modern Gontor Darussalam
Metod pendidikan di PMDSG adalah berasaskan kepada prinsip: “ al-Muhafazah ‘ala al-Qadim al-Salih wa al-Akhzu bi al-Jadid al-Aslah” menjadi pegangan
dalam pendidikan dan pengajaran. Penekanan kepada kedua-dua aspek ilmu agama (revealed
knowledge) dan ilmu kauniyah (acquired knowledge) berjalan secara
beriringan. Maka pembaharuan ko-kurikulum di PMDSG adalah bersifat integrasi
dan ilmu al-Kauniyah tidak terkeluar daripada dasar dan nilai agama. Inilah
kekuatan dan kelebihan PMDSG berbanding pasentren lain yang hanya mementingkan
aspek agama dan mengetepikan ilmu-ilmu lain yang bersifat akademik. Maka
penggunaan bahasa Inggeris menjadi satu kemestian di PMDSG. Kombinasi kedua-dua
ilmu ini memperlihatkan PMDSG sebagai sebuah institusi yang menepati dan
sejajar dengan perkembangan semasa dalam pelbagai bidang dan teknologi.
Selain itu, ko-kurikulum
pendidikan di PMDSG mencakupi semua kegiatan dalam pelbagai bentuk. Semua ini
merupakan satu kesatuan ko-kurilulum yang tidak berpisah yang mengatur
keseluruhan hidup pelajar dan mahasiswa/wi bagi mencapai tujuan dan objektif
pendidikan dan pengajaran yang digariskan. Nilai pendidikan ini diterjemahkan
daripada falsafah pendidikan PMDSG iaitu: “ Apa yang dilihat, didengar,
dirasa dan dialami oleh para pelajar adalah untuk pendidikan”, dan “Hidup
sekali, hiduplah yang bererti”.
Apa yang menarik perhatian di PMDSG, bahasa pengantar yang digunakan adalah bahasa Arab dan Bahasa
Inggeris sama ada di dalam dan di luar bilik darjah. Bahasa Arab dan bahasa
Inggeris digunakan secara rasmi setiap dua minggu. Para pelajar yang
menggunakan selain dari dua bahasa utama ini akan dikenakan denda, berbentuk
pendidikan dan bukan hukuman fizikal. Contohnya, pelajar dikenakan hukuman
mengelilingi kampus, berdiri di atas kerusi, mencukur sebahagian rambut dan
keseluruhannya mengikut bentuk kesalahan. (Temubual: En. Zaki, Mahasiswa Tahun
akhir dan guru di Gontor 1)
Maka penguasaan bahasa Arab dan Inggeris di kalangan para
pelajar PMDSG tidak boleh dipertikaikan. Para pelajar perlu menghabiskan
pengajian di PMDSG selama 6 tahun. Pada tahun yang ke7, pelajar dikehendaki
menjadi tenaga pengajar selama setahun. Setelah itu mereka akan dianugerahkan
sijil untuk meneruskan pengajian diperingkat yang lebih tinggi sama ada di
dalam atau di luar negara, atau kekal sebagai tenaga pengajar di PMDSG. Melalui
sistem ini pelajar dilatih untuk menjadi seorang tenaga pengajar dan menimba pengalaman
sebagai seorang pendidik. Konsep keilkhlasan telah diterapkan kepada para
pelajar sejak dibangku sekolah lagi. Mereka tidak dibayar gaji, tetapi
keperluan hidup seperti makan, tempat tinggal dan wang saku diberikan. Konsep
ini menepati dengan falsafah:” Sebaik-baik manusia ialah yang paling
bermanfaat bagi sesamanya, dan berjasalah tetapi jangan minta jasa”.
Antara nilai yang ingin dilahirkan ialah nilai
keikhlasan, iaitu melakukan sesuatu bukan kerana didorong oleh keinginan untuk
mendapatkan keuntungan atau kepentingan peribadi. Para guru dan kiyai tidak
dibayar gaji secara tetap, bahkan segala pekerjaan yang dilakukan berasaskan
kepada niat semata-mata ibadat. Para kiyai ikhlas dalam mendidik, pelajar
ikhlas dididik dan mendidik diri sendiri, dan para pembantu kiyai ikhlas dalam
membantu menjalankan proses pendidikan.
Dari aspek kepimpinan, para pelajar diasuh dan dididik
untuk bersedia memimpin dan dipimpin. Ini menepati dengan nilai, falsafah, visi
dan misi PMDSG untuk melahirkan pelajar yang mempunyai jiwa berdikari. Mereka
dilatih berdikari sanggup belajar dan berlatih mengurus segala kepentingan diri
sendiri, tetapi PMDSG juga harus sanggup berdikari dan tidak menyandarkan
kelangsungan hidup kepada mana-mana pihak lain, atau mengharapkan bantuan
daripada kerajaan atau pihak lain. Falsafah PMDSG menekankan “Pondok Modern
Gontor berdiri di atas dan untuk semua golongan, pondok adalah lapangan
perjuangan dan bukannya tempat mencari penghidupan”. Diperingkat pengajian
lagi, pelajar-pelajar senior akan dilantik untuk menjadi pemimpin kepada
pelajar-pelajar junior. Maka tidak hairanlah, segala aspek pentadbiran dan
pengurusan PMDSG diurustadbir oleh pelajar sendiri tanpa melibatkan
guru atau pensyarah. Guru hanya bertindak sebagai pemerhati dan lebih tertumpu
kepada pendidikan dan pengajaran.
Badan Wakaf
Sebagai Nadi penggerak Pendidikan Wakaf Pondok Gontor
Sebagaimana yang telah dimaklumi bahawa pasentren Gontor pada asalnya
adalah milik kiyai atau keluarga kiyai sebagai pemilik tunggal dan diwarisi oleh
ahli warisnya setelah kematian kiyai. Kemudian ia diwakafkan pada tahun 1958
kepada umat Islam dan dikelolakan oleh Badan Wakaf. Anggota badan ini dipilih
dari kalangan mereka yang benar-benar layak untuk menerajui PMDSG yang terdiri
seramai 15 orang. Anggota ini juga akan memilih anggota lain jika berlaku
kematian anggota atau anggota yang tidak aktif. Badan inilah yang menentukan
keseluruhan perjalanan pengurusan dan pentadbiran PMDSG sama ada dari aspek
pendidikan, sosial, keagamaan dan lain-lain.
Setelah diwakafkan kini PMDSG berubah dari status
pemilikan peribadi kepada milik institusi. Maka ahli warisnya tidak lagi berhak
untuk mewaris harta dan segala aset yang lain. Dengan perubahan status ini
PMDSG akan menjadi hal milik kekal umat Islam, berbanding sebelum ini. Status
wakaf ini telah memberi kelebihan kepada PMDSG dan umat Islam keseluruhannya.
Ini kerana kebanyakan pasentren yang dimiliki oleh kiyai atau keluarganya tidak
akan kekal lama bertahan. Antara faktor kepupusan pasentren di Indonesia
disebabkan oleh tidak ada ahli keluarga yang layak untuk mengurus dan mentadbir
pasentren, selain masalah kewangan. Pihak lain tidak banyak membantu dan
timbulnya juga masalah kepimpinan. Hal inilah yang menjadi faktor utama kepada
mundur dan runtuhnya sebuah pasentren.
Badan Wakaf
bertindak merencanakan program-program dan bertindak sebagai pemerhati
ke atas setiap laporan Pimpinan Pondok. Perencanaan ini boleh dibahagikan
kepada beberapa bidang, antaranya ialah:
i.
Pendidikan dan
pengajaran
ii.
Pergedungan (prasarana
dan sarana)
iii.
Khizanatullah
(Dana)
iv.
Kaderisasi
(Kepimpinan)
v.
Kesejahteraan
Semua program ini dijalankan oleh pimpinan pondok melalui
lembaga-lembaga sebagai koordinator. Pelaksaaan program dikawal selia oleh
pimpinan pada setiap akhir semester. Semua lembaga akan membentangkan laporan
tentang program yang dilaksanakan. Laporan tersebut selanjutnya menjadi bahan
laporan pertanggungjawaban Pimpinan Pondok kepada Badan Wakaf. Begitu juga
aspek kewangan, setiap lembaga dan organisasi hendaklah melaporkan laporan
kewangan mereka kepada pimpinan secara telus dan cermat. Hukuman yang berat
dikenakan kepada pihak yang melakukan penyelewengan. Badan Wakaf akan menerima
laporan kewangan pada akhir setiap semester. Pimpinan Pondok tidak hanya
menyampaikan laporan kewangan dan pelaksanaan program kepada Badan Wakaf sahaja, malah kepada seluruh pelajar secara
terbuka. Semua laporan program dan kewangan PMDSG akan dimuatkan dalam Jurnal
laporan akhir tahun yang dikenali sebagai WARDUN (Warta Dunia Pondok) dan ia diedarkan
kepada semua pelajar dan orang ramai.
Sistem wakaf yang
diamalkan di PMDSG mampu bertahan lama sejak dari tahun 1958 sehingga kini
2009, sentiasa menambahbaik dalam urusan pentadbiran dan pengurusannya dalam
semua aspek. Sistem yang berasaskan wakaf ini melahirkan rasa hak pemilikan
bersama dan tanggungjawab semua pihak. Kelangsungan hidup PMDSG bukan lagi
menjadi tanggungjawab individu, malah kepada semua umat Islam. Kelolaan PMDSG
tidak lagi menjadi dominasi keluarga atau individu tertentu terutama dalam soal
kepimpinan dan tujuan asal penubuhan PMDSG. Justeru, pengurusan dan
pentadbirannya adalah berasaskan kepada prinsip-prinsip transparansi,
akauntibiliti dan kebersamaan.
Dari aspek yang lain,
pewakafan juga membawa pengaruh yang positif kepada bidang kewangan. Ini kerana
secara prinsipnya, konsep wakaf secara tidak langsung akan memisahkan antara
aset pondok dengan aset peribadi yang tidak bercampur aduk. Setiap anggota yang
dilantik oleh badan wakaf mampu menjiwai konsep wakaf yang lebih mengutamakan soal
kebajikan dan hasil atau manfaatnya akan dikongsi oleh semua pihak. Ini berbeza
dengan konsep yang ada pada hari ini yang menjuruskan bidang pendidikan sebagai
bahan perniagaan yang menguntungkan kepada sebahagian pihak.
Peranan
Yayasan dan Perluasan Wakaf Pondok Modern Gontor
Yayasan Pemeliharaan dan Perluasan Wakaf Pondok Modern (YPPWPM) adalah
salah satu lembaga yang bertanggungjawab dalam mengatur berkaitan perekonomian,
khususnya yang berkaitan dengan pengelolaan dan pengembangan tanah wakaf,
sehingga dapat menjadi sumber dana yang halal dan bisa menjamin kemandirian dan
kelangsungan hidup Pondok sebagaimana Universitas Al-Azhar. Seperti lembaga lainnya, lembaga ini pun secara
struktural langsung dibawahi oleh Pimpinan Pondok. Untuk mencapai hasil yang
optimal dalam melaksanakan tugas tersebut maka dibentuklah beberapa bahagian
agar dapat lebih efektif dalam melaksanakan tugas.
Pondok Moden Gontor mempunyai tanah-tanah wakaf dalam dua bentuk iaitu
tanah yang sesuai untuk didirikan bangunan dan tanah pertanian. Tanah-tanah
wakaf ini diperolehi melalui pelbagai bentuk, antaranya wakaf dari individu,
pembelian dan pertukaran tanah milik untuk wakaf. Di peringkat awal,
tanah-tanah tersebut telah diwakafkan kepada pihak Pondok sejak tahun 1931 dan
dikelolakan oleh satu badan yang diberi nama Khizanah(Khizanatullah). Pada
peringkat awal Khizanah menggunakan tanah-tanah tersebut untuk mengusahakan
pelbagai bentuk perniagaan seperti penternakan, pertanian dan seumpamanya.
Mulai tahun 1953, ditubuhkan Koperasi Pelajar (Kopel) yang dikelolakan
sepenuhnya oleh pelajar yang berfungsi menyediakan berbagai-bagai peralatan
untuk kemudahan pembelajaran dan pengajaran. Kemudian mulai tahun 1954,
ditubuhkan ‘kartu infaq’ bagi mengumpul dana untuk membeli tanah-tanah
untuk memperluaskan Pondok Moden Gontor serta untuk menampung pembiayaan pengurusan Pondok. Kini lokasi tanah-tanah wakaf tersebut
terletak di Pulau Jawa, Lampung di Pulau Sumtera dan di Sulawesi Tenggara. (KH.
Abdullah Syukri Zarkasyi, MA, 2005, hlm.188) Lokasi secara terperinci
tanah-tanah wakaf tersebut sebagaimana gambar rajah berikut:
JADUAL 1: Tanah Wakaf Pondok Modern Gontor Sehingga tahun 2004
Bil
|
Lokasi
|
Tanah pembangunan (hektar)
|
Tanah Pertanian (hektar)
|
Dusun
(hektar)
|
Jumlah
|
1
|
Ponorogo
|
29.95
|
22,91
|
53
|
|
2
|
Madiun
|
0.01
|
0.6
|
1
|
|
3
|
Ngawi
|
28.38
|
172.08
|
200
|
|
4
|
Nganjuk
|
0.16
|
10.2
|
10
|
|
5
|
Kediri
|
11.7
|
2.5
|
14
|
|
6
|
Trenggalek
|
2.031
|
2
|
||
7
|
Jombang
|
0.8
|
1
|
||
8
|
Jember
|
2.2
|
2
|
||
9
|
Banyuwangi
|
6.1
|
6
|
||
10
|
Magelang
|
3.01
|
3
|
||
11
|
Lampung
|
8
|
8
|
||
12
|
Konawea Sultra
|
19.5
|
20
|
||
Jumlah
|
109.08
|
211.7
|
2.031
|
320
|
Kini pengurusan tanah-tanah wakaf ini diletakkan di bawah pengelolaan
Yayasan Pemeliharaan dan Perluasan Wakaf Pondok Moden(YPPWPM) yang telah
ditubuhkan sejak 18 Mac 1959. Bagi memudahkan pengurusan tanah-tanah wakaf
tersebut, pihak yayasan telah membentuk beberapa bahagian seperti berikut:
i.
Bahagian
Pemeliharaan dan Pertanian. Bahagian ini berfungsi mengusahakan dan mengelolai
tanah-tanah pertanian. Contohnya tanah-tanah sawah ditanam dengan pelbagai
jenis tanaman seperti padi, jagung dan
lain-lain. Pihak yayasan telah dibantu pengawas yang digelar sebagai Nazir.
Para Nazir hendaklah terdiri daripada orang tempatan yang akan bertanggungjawab
kepada Yayasan berkaitan usaha-usaha pertanian di tanah-tanah wakaf tersebut.
ii.
Bahagian
Perluasan dan Peralatan. Bahagian ini bertanggungjawab untuk memikirkan
bagaimana memperluaskan wakaf, status hukum berkaitan dengannya dan menuruskan
pentadbiran tanah wakaf.
iii.
Bahagian
Bangunan. Bahagian ini bertanggungjawab untuk mendirikan bangunan-bangunan yang
sesuai bagi tujuan pendidikan dan perniagaan serta bertanggungjawab untuk
menguruskan bangunan-bangunan tersebut.
Dari segi penggunaan tanah-tanah wakaf tersebut, pihak Yayasan telah
membahagikan sebagaimana berikut: (KH. Abdullah Syukri Zarkasyi, MA, hlm.187) Tanah-tanah
kering digunakan untuk mendirikan bangunan-bangunan untuk tujuan pendidikan
seperti bilik-bilik kuliah, asrama, makmal, perpustakaan, masjid, perumahan
kakitangan dan lain-lain.
i.
Tanah-tanah
pertanian digunakan untuk menanam pelbagai jenis tanaman seperti padi, kelapa,
buah-buahan dan lain-lain.
ii.
Tanah-tanah kering juga digunakan untuk menempatkan
kilang-kilang milik Pondok Moden Gontor seperti kilang padi, kilang percetakan
Darussalam dan lain-lain.
Menurut Bapak Dr Syamsul Hadi, (Temubual:
Dr Syamsul Hadi) perniagaan yang telah memberi keuntungan terbesar kepada
Koperasi ialah Percetakan La Tansa. Ini tidak menghairankan kerana jumlah
pelajar Pondok Moden Gontor di seluruh Indonesia telah berjumlah kira-kira
17,000 pelajar. Manakala menurut Bapak Edi Isnan Hakim, terdapat 200 ekar tanah
yang telah diwakafkan oleh seorang ahli usahawan terkenal di Indonesia, dan
sekarang 1/3 daripadanya telah dibangunkan untuk pembinaan kampus Gontor Puteri
1 di Ngawi. Selebihnya digunakan untuk penanaman padi dan kelapa sawit serta
tanaman pokok-pokok hutan (balak). (Temubual: Bapak Edi Isnan Hakim )
Sumbangan tanah-tanah wakaf kepada Pondok Moden Gontor
Pada peringkat awal, tanah-tanah
sawah yang telah diwakafkan diusahakan dalam tiga bentuk iaitu: (KH. Abdullah Syukri Zarkasyi, MA, hlm.189)
i.
Diusahakan
oleh pihak petani dan keuntungan dibahagikan secara sama rata iaitu 50:50.
ii.
Sewaan
tanah. Tanah-tanah wakaf tersebut disewakan kepada para petani dan dibayar
mengikut musim tanaman.
iii.
Sewaan
mengikut hasil yang diperolehi. Pihak penyewa akan membayar mengikut jumlah
hasil yang diperolehi.
Daripada tiga bentuk di atas, kesannya bentuk sewaan tanah dan sewaan
mengikut hasil telah memberikan pulangan
yang besar kepada pihak Pondok. Contohnya pada tahun 2003, sewa mengikut hasil
telah menyumbangkan sebanyak 428 juta rupiah dan melibatkan dua kali tanaman,
manakala sewaan tanah pula menyumbang sebanyak 78.7 juta rupiah. Pada tahun
2004 pula, pulangan sewaan mengikut hasil telah menjangkau 350 juta rupiah satu
musim dan 78 juta rupiah diperolehi melalui sewaan tanah.Ini menunjukkan sewaan
mengikut hasil telah meningkat sebanyak 2.8%.
Selain itu pihak Yayasan juga turut mengusahakan
tanah-tanah wakaf tersebut dengan tanaman cengkeh yang melibatkan tanah-tanah
yang terletak di Jombok dan Pule. Pada tahun 1983, tanaman tersebut telah mengeluarkan sebanyak
1000 kg cengkeh dengan nilai 7,700 rupiah. Tanah-tanah wakaf yang boleh
diusahakan untuk tujuan pertanian telah dapat memberikan pulangan kepada pihak
Pondok bagi membiayai pelbagai perkara untuk meningkatkan pembelajaran dan
pengajaran di pondok.
Bentuk-Bentuk Perniagaan
Pondok Moden Gontor
Selain pengurusan tanah-tanah wakaf, pihak Pondok juga turut mengusahakan
berbagai-bagai-bagai bentuk perniagaan bagi menampung pengurusan Pondok. Semua bentuk perniagaan tersebut
diberi nama ‘La Tansa’ yang bererti ‘jangan lupa’ . Semua bentuk perniagaan
tersebut bernaung di bawah Koperasi Pondok Pesantren(Kopontren) yang telah
ditubuhkan pada 29 Julai 1996 dan telah diluluskan penubuhannya oleh Badan
Wakaf Pondok dalam mesyuarat kali ke 36 pada tahun 1995. (KH. Abdullah Syukri
Zarkasyi, MA, hlm.177)
Koperasi Pondok Pesantren(Kopontren) diuruskan
oleh pelajar-pelajar senior yang bergabung di bawah Organisasi Pelajar Pondok
Moden (OPPM) dengan para guru(Gerakan Pramuka). Koperasi telah menjalankan
perniagaan di kampus Induk yang terletak di Gontor, Ponorogo dan di semua
kampus-kampus cawangan seluruh Indonesia yang berjumlah sebanyak 11 buah. (Temubual: Ustaz Imam Awaludin)
Pada peringkat permulaan, bentuk perniagaan adalah
tertumpu kepada penyediaan keperluan asas kepada para pelajar seperti peralatan
pembelajaran, makanan dan seumpamanya. Perkembangan terkini, bentuk-bentuk
perniagaan telah berkembang bukan setakat memenuhi keperluan para pelajar
tetapi menjangkau keperluan masyarakat. Kini, bentuk perniagaan telah berjumlah
sebanyak 25 jenis. Senarai jenis-jenis perniagaan sebagaimana berikut: (KH.
Abdullah Syukri Zarkasyi, MA, hlm.178-179)
JADUAL 2: Bentuk-bentuk Perniagaan Pondok Modern
Darussalam
BIL
|
BENTUK
PERNIAGAAN
|
TAHUN
DIASASKAN
|
LOKASI
|
1
|
Kilang padi
|
1970
|
Gontor
|
2
|
Kilang
Percetakan Darussalam
|
1986
|
Gontor
|
3
|
Usaha
Kesejahteraan Keluarga
|
1986
|
Gontor
|
4
|
Kedai
peralatan bangunan
|
1988
|
Gontor
|
5
|
Kedai Buku La
Tansa
|
1989
|
Pondorogo
|
6
|
Kedai alat
kosmetik 1
|
1990
|
Ponorogo
|
7
|
Kedai makan
Bakso1
|
1990
|
Ponorogo
|
8
|
Kedai Potostat
dan peralatan tulis
|
1990
|
Bajang
|
9
|
Kedai Farmasi
|
1991
|
Ponorogo
|
10
|
Kedai talipon1
|
1991
|
Gontor
|
11
|
Kedai alat
kosmetik 2
|
1994
|
Bajang
|
12
|
Kilang Ais
|
1996
|
Gontor
|
13
|
Pusat
Perkulakan
|
1997
|
Gontor
|
14
|
Toserba &
Pusat Grosir La Tansa
|
1997
|
Ponorogo
|
15
|
Kedai Bakso 2
|
1997
|
Ponorogo
|
16
|
Perniagaan
pengangkutan
|
1998
|
Gontor
|
17
|
Kedai
Sayur-sayuran
|
1998
|
Gontor
|
18
|
Pemeliharaan
Lembu
|
1999
|
Gontor
|
19
|
Kedai Talipon
2
|
1999
|
Gontor
|
20
|
Kilang
memproses ayam
|
1999
|
Siman
|
21
|
Pusat
Penyembelihan Ayam
|
2003
|
Gontor
|
22
|
Kilang
pengeluaran makanan ikan
|
2003
|
Gontor
|
23
|
Kilang roti
|
2003
|
Gontor
|
24
|
Kilang kasut
|
2004
|
Gontor
|
25
|
Kilang
pengeluaran air minuman
|
2004
|
Gontor
|
Pengurusan Kewangan Perniagaan
Pengurusan kewangan bentuk-bentuk perniagaan dan koperasi diuruskan
Bahagian Pentadbiran. Wang-wang hasil perniagaan tersebut mesti disimpan di
bahagian ini sama ada pada setiap hari atau setiap tiga hari atau setiap minggu. Keperluan perbelanjaan
pengurusan bagi setiap perniagaan
hendaklah diambil terlebih dahulu dari bahagian ini. Menurut K.H.Imam Zarkasyi,
setiap perbelanjaan pengurusan perniagaan hendaklah sederhana. Setiap
pengeluaran wang dari bahagian ini untuk apa-apa keperluan sekalipun mestilah
dengan pengetahuan Pimpinan Pondok. (KH. Abdullah Syukri Zarkasyi, MA, hlm.184)
Bahagian Pentadbiran pondok yang menguruskan
kewangan perniagaan adalah terdiri daripada guru-guru senior yang berstatus
mahasiswa di ISID. Guru-guru senior yang terlibat mestilah mempunyai ‘mental skill’ bukannya ‘job skill’ iaitu keikhlasan,
kejujuran, amanah, tanggungjawab, kesungguhan, ketaatan dan memahami serta
menghayati nilai-nilai yang diamalkan di pondok. Mereka juga tidak dibayar gaji
secara khusus. Pengalaman bekerja di bahagian ini adalah sebahagian daripada
bentuk pendidikan yang diamalkan di pondok ini. Manakala ‘job skill’ pula dipelajari secara tidak langsung daripada para pelajar senior yang telah
bertugas di sini. Bagi memastikan kelangsungan pengalaman dari aspek kemahiran, pihak pondok akan sentiasa
menambah para pelajar baru bersama-sama pelajar lama bertugas di bahagian ini.
Manakala jawatan Pengurus Bahagian Pentadbiran
secara khususnya hendaklah mempunyai kriteria berikut:
i.
Tidak ada hubungan kekeluargaan dengan pengurus pondok.
ii.
Tidak berasal dari Desa Gontor
iii.
Tidak merokok.
Tujuan diadakan peraturan ini
supaya tidak berlaku penyalahgunaan tugas dengan urusan peribadi. Setiap
kriteria tersebut mempunyai falsafah yang tersendiri, contohnya kriteria
pertama bertujuan memudahkan tindakan tegas dapat dilaksanakan sekiranya
berlaku salah guna kerana tidak mempunyai hubungan kekeluargaan. Manakala
kriteria kedua bertujuan supaya pengurus tidak terlalu kerap pulang kerana
dekat dengan rumah dan kriteria ketiga bertujuan untuk mengelakkan sifat boros
dan membazir kerana merokok adalah salah satu lambang sifat boros.
Semua bentuk
perniagaan tersebut milik penuh Pondok Moden Darussalam Gontor dan bukannya
milik peribadi sama ada pimpinan, guru atau para pelajar pondok. Ini bertujuan
untuk mengelakkan penyalahgunaan perniagaan untuk tujuan peribadi. Inilah salah
satu bentuk pendidikan iaitu sama-sama berusaha membangunkan pondok secara
mandiri serta menjaga hak-hak dan keperluan pondok secara bersama tanpa
sebarang kepentingan peribadi. Manakala
latihan-latihan berbentuk keusahawanan turut diberikan dalam kelas-kelas
pengajian. Pekerja am bagi semua bentuk
perniagaan boleh dipilih dari penduduk awam sekitar pondok yang tidak mempunyai
pekerjaan. Pihak pengurusan pondok turut memberikan latihan kepada orang awam (karwayan) yang diambil bekerja di
semua premis perniagaan tersebut.
Premis-premis
perniagaan La Tansa telah berjaya
membangunkan dan menghidupkan lagi harta-harta wakaf tersebut di samping dapat
memberi peluang latihan secara praktikal dalam bidang keusahawan kepada para
pelajar pondok sebagai bekalan bila mereka tamat belajar di pondok nanti.
Selain itu pihak pondok juga telah dapat memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk
yang tinggal di persekitaran pondok.
Penutup
Model wakaf pendidikan ala Gontor telah terbukti berjaya
tanpa bergantung kepada kerajaan atau mana-mana agensi tertentu. Prinsip PMDSG boleh menerima sumbangan dan tajaan
dari mana-mana pihak, namun tidak terikat dengan pihak penyumbang. Konsep
berdikari melalui pembangunan harta wakaf dan urus tadbir yang telus dan jujur,
serta mempelbagaikan bentuk perniagaan telah berjaya mengeluarkan alumni yang
terbukti dari segi kemampuan intelektual dalam masyarakat Indonesia, khususnya
dan umat Islam nusantara amnya. Falsafah di PMDSG telah dihayati dengan
sepenuhnya iaitu ”Hidupilah Pondok, dan jangan menggantungkan hidup kepada
Pondok” dan Pondok berdiri di atas dan untuk semua golongan”.
LAMPIRAN 1
DATA KELUASAN TANAH YPPWPM BAGI TAHUN 2003
YPPWPM TAHUN 2003
|
|||
No
|
Letak
|
Luas (m2)
|
Luas (ha)
|
1
|
Ponorogo
|
24220.42
|
2.422
|
2
|
Nganjuk
|
3763.9
|
0.376
|
3
|
Ngawi
|
54292
|
5.429
|
Jumlah
|
82276.32
|
8.227
|
DATA TANAH YPPWPM TAHUN 2003
DATA TANAH YPPWPM TAHUN
2003
|
||
Daerah
|
Luas ( ha )
|
|
1
|
Ponorogo
|
50.110
|
2
|
Madiun
|
0.963
|
3
|
Ngawi
|
208.583
|
4
|
17.824
|
|
5
|
Jombang
|
0.885
|
6
|
Nganjuk
|
5.550
|
7
|
Jember
|
3.026
|
8
|
Lumajang
|
0.072
|
9
|
Banyuwangi
|
6.151
|
10
|
Trenggalek
|
2.031
|
11
|
Magelang
|
1.196
|
12
|
Lampung
|
8.000
|
Jumlah
|
304.391
|
DATA HASIL PENDAPATAN PERTANIAN TAHUN 2003
No.
|
Masa Tanam
|
Jumlah
|
a.
|
Masa tanam tahap
I tahun 2003
|
Rp. 339.219.783
|
b.
|
Masa tanam tahap II tahun 2003
|
Rp. 308.345.053
|
JUMLAH
|
Rp.
647.564.836
|
No.
|
Daerah
|
Jumlah
|
a.
|
Ponorogo
|
Rp. 27.578.500
|
b.
|
Jombang
|
Rp. 1.350.000
|
c.
|
Nganjuk
|
Rp. 21.000.000
|
d.
|
Pagotan
|
Rp. 3.410.000
|
e.
|
Jember
|
Rp. 9.000.000
|
Senarai Rujukan
Ahmad Zaki Hj Abd Latif (2008), Pengurusan
Institusi Pendidikan Wakaf, dalam Marohaini Yusoff et. al (ed), dalam Wakaf Pengurusan dan Sumbangannya Terhadap
Pendidikan Islam di Malaysia, Pusat Penerbitan UPENA, UiTM: Shah Alam.
Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A (2005), Gontor
dan Pembaharuan Pendidikan Pasantren, PT Raja Gafindo Persada: Jakarta
Amir Hamzah Wirsoyukarto (1996), K.H. Imam
Zarkasyi di Mata Umat, cet.1, Penerbit Gontor Press: Ponorogo Jawa
Timur
Abdullah Syukri Zarkasyi, M.A (2005), manjemen
pesantren: Pengalaman Pondok Modern Gontor, , cet.2, Trimurti Press:
Ponorogo Jawa Timur
Al-Bukhari, Abi ‘Abdillah Muhammad b. Isma‘il (1992), Sahih al-Bukhari, Hadith No.3906, jld.4, Beirut : Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
H. Haidar Putra Daulay, M.A. (2009), Dinamika
Pendidikan Islam di Asia Tenggara, cet.1, PT Rineka Cipta: Jakarta
M. Jandra bin Moh. Janan (2008),
Memproduktifkan Wakaf: Pengalaman Indonesia, dalam Prosiding Konvensyen
Kebangsaan Pengurusan Harta Pusaka, Wasiat dan Wakaf, Anjuran Universiti
Kebangsaan Malaysia dan MAIDAM, Pada 18-19 Oktober 2008
Temubual
Bapak Edi Isnan Hakim, Guru di Gontor Puteri 1 Ngawi Jawa Timur, Pada
27 Mei 2009, Jam 5.00 petang.
En. Firdaus, Pelajar Praktikal Sarjana Muda Pendidikan al-Quran
dan Sunnah, UKM pada 26 Mei 2009, Jam 6.00 petang.
Hayrullah, Pelajar Malaysia
tahun 2, di Gontor Putera 1, pada 26 Mei 2009, Jam 6.00 petang.
Dr Syamsul Hadi,
di Pejabat Pimpinan Pondok Modern Gontor Darussalam, pada 27 Mei 2009, jam 9.00
pagi
En. Zaki, Mahasiswa Tahun akhir dan guru di Gontor 1, pada
26 Mei 2009, Jam 6.00 petang.
Internet
http://www.Gontor.ac.id
[1]
Kertas kerja Konvensyen Baitulmal Kebangsaan 2009, Anjuran Jabatan Wakaf, Zakat
dan Haji (JAWHAR), di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur , pada 24-25
Jun 2009
0 ulasan:
Catat Ulasan