Imam al-Ghazali mendefinisi taqwa dengan makna menjauhkan diri daripada
segala apa yang mendatangkan kepadanya kemudharatan dalam urusan agama
(maksiat), dan berlebih-lebihan dalam perkara yang halal.
Taqwa juga bermakna
mensucikan hati daripada kejahatan yang belum pernah dilakukan dengan sebab
kekuatan azam untuk meninggalkannya. Semuanya ini akan menjadi pemelihara antara diri kita dengan kejahatan.
Kelebihan Sifat Taqwa
Imam Ghazali menggambarkan sekiranya kita dapat memiliki sifat Taqwa, maka
banyak kebaikan yang terhasil, rezeki yang melimpah ruah, kejayaan yang amat
besar dan ia adalah perbendaharaan yang sangat berharga. Ia seolah-olah hasil
daripada segala kebaikan yang dikumpulkan di dunia dan akhirat. Maka kerana inilah nafsu hanya dapat
dikekang dengan sifat Taqwa. Imam Ghazali memaparkan 12 perkara yang terhasil
daripada sifat Taqwa. Antaranya ialah:
i.
Pujian dan sanjungan
ii.
Pemeliharaan dan penjagaan daripada
musuh-musuh
iii.
Sokongan dan pertolongan
iv.
Selamat daripada kesusahan dan diberi rezeki
yang halal
v.
Memperbaikkan amal
vi.
Keampunan dosa
vii.
Kasih sayang
viii.
Penerimaan amal
ix.
Kemuliaan dan penghormatan
x.
Berita gembira ketika mati
xi.
Kelepasan daripada api neraka
xii.
Kekal di dalam syurga
Imam Ghazali telah menggariskan tiga perkara
pokok yang berkaitan dengan hasil daripada urusan ibadat seseorang yang hanya
dikhususkan bagi orang yang bertaqwa:
i.
Mendapat taufiq dan sokongan yang kuat
daripada Allah SWT
ii.
Memperbaiki amalan dan menyempurnakan segala
kekurangan
iii.
Penerimaan amal oleh Allah
Ketiga-tiga perkara inilah yang diberi perhatian
oleh ahli ibadat yang sentiasa merendah diri kepada Allah SWT. Oleh itu mereka
sentiasa mengejar darjat taqwa yang sering menjamin idaman dan cita-cita para
’Abid. Mereka sentiasa bermohon kepada Allah agar dianugerahkan darjat kemulian
dan kebesaran ini dengan doa, antaranya:
Wahai
Tuhan kami, taufiqkanlah kami untuk melaksanakan ketaatan kepadamu.
Sempurnakanlah kekurangan yang ada pada kami dan terimalah segala ibadat kami.
Semua ini memberi faham kepada kita bahawa
untuk beribadat kepada Allah, kita wajib mempunyai sifat taqwa, selain untuk
mendapat kebahagian di dunia dan akhirat. Ini kerana segala urusan penerimaan
ibadat kita bergantung kepada ketaqwaan kita kepada Allah.
Menurut Imam Ghazali, perkataan taqwa dinyatakan di dalam al-Quran
dengan tiga makna. Antaranya
ialah:
i.
Takut dan gerun:
a.
Ertinya: “Dan
hanya terhadapku sahajalah maka hendaklah kamu merasa takut dan gerun”.
(Surah al-Baqarah:40)
b.
Ertinya: ”Dan takutlah
(gerun) kamu suatu hari yang akan dikembalikan kamu kepada Allah”.
(Surah
a-Baqarah:281)
ii.
Taat dan ibadat:
Ertinya: ”Wahai orang-orang yang beriman,
taatlah (beribadatlah) kamu kepada Allah
dengan sebenar-benar taat (ibadat)”.
(Surah
Ali-’Imran:102)
iii.
Mensucikan hati daripada dosa:
Ertinya: “ Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, dan takut
kepada Allah serta bertaqwa kepadanya,
mereka adalah orang-orang yang berjaya”.
(Surah
al-Nur:52)
Kisah Taqwa Para Sahabat dan Ulamak
Sayyidatina Aisyah r.a.
meriwatkan bahawa: “Tidak ada sesuatu daripada dunia yang boleh mengagungkan
Rasulullah saw, dan ada seorangpun yang boleh mengagungkan Rasulullah saw,
kecuali orang yang mempunyai sifat taqwa. Baginda kagum dengannya.
Disebut di dalam kitab Minhaj
al-‘Abidin ini beberapa kisah tentang diri para sahabat dan tabien yang
mempunyai darjat taqwa. Antaranya kisah seorang tabien dan tokoh ulamak yang
matanya buta ‘Amir bin Abd Qais. Disaat hampir kematiannya beliau masih
menangis kesedihan, sedangkan beliau adalah seorang ahli ibadah. Diceritakan
beliau mendirikan solat sunat pada setiap hari dan setiap malam sebanyak seribu
rakaat. Selepas solat beliau akan pergi kepada tilamnya dan berkata: “wahai
tempat perlindungan segala kejahatan, demi Allah, kerana menuntut keredhaan
Allah, aku tidak meredhaimu walaupun sekenyip mata”.
Pada suatu hari ada orang
melihat ‘Amir menangis keseorangan. Maka orang bertanya kepadanya: ”Apakah yang
menyebabkan engkau menangis wahai ’Amir? Beliau menjawab: ”disebabkan oleh aku
mendengar ayat daripada surah al-Maidah yang berbunyi:
Ertinya: Hanya Allah menerima amalan
daripada orang yang bertaqwa”
Muaz r.a. pernah ditanya oleh anaknya: ”
mengapakah kamu mencintai kehidupan dunia wahai ayahku? Beliau menjawab: Aku mencintai hidup hanya untuk
tiga perkara, iaitu berpuasa pada siang hari, berqiyammullail pada malamnya dan
pada malamnya aku berkumpul bersama ulamak dalam majlis zikir”.
Abdul Rahman bin ‘Auf adalah antara
kalangan sahabat yang dikurniakan kekayaan, dan antara sepuluh orang yang
dijamin masuk Syurga oleh Rasulullah saw. Suatu hari Abdul Rahman datang
membawa makanan, seraya berkata:
Mush’ab ibn ’Umair telah meninggal dunia,
pada hal dia lebih baik daripadaku. Tetapi semasa kematiannya tidak ada kain
yang dapat dipakai untuk mengkafankannya, kecuali sehelai kain. Begitu juga Hamzah dan orang lain. Sesungguhnya
aku takut jika ternyata seluruh kebaikanku didahulukan bagiku dalam hidup di
dunia”, lalu beliau menangis.[1]
Inilah kisah-kisah ketaqwaan para sahabat
dan tabien. Kehidupan mereka penuh dengan keberkatan dan
jauh berbeza dengan kita sekarang. Mereka bukan sekadar mengetahui, malah
menghayati dengan penuh keyakinan dan beramal dengan ilmunya. Benarlah firman
Allah SWT bahawa yang takut kepada Allah adalah daripada kalangan orang-orang
soleh dan para ulamak.
Orang-orang soleh sentiasa berkata kepada
guru mereka agar berpesan kepada mereka suatu perkara. Maka guru mereka
berpesan sebagaimana yang dipesan dan diingatkan oleh Allah SWT di dalam surah
al-Nisa’ kepada orang-orang yang terdahulu dan terkemudian dengan suatu
pesanan.
Firman Allah Taala: ”
Ertinya:
”dan sesunggunya kami telah berpesan kepada orang-orang diberikan kitab sebelum
kamu dan kepada kamu, agar kamu sekalian bertaqwa kepada Allah”.
(Surah al-Nisa’:131)
Ini menunjukkan kepada kita bahawa Allah SWT telah
mengumpul semua nasihat, petunjuk, bimbingan, peringatan, didikan, pengajaran
dan asuhan dalam wasiat yang disebut di dalam ayat di atas. Segala wasiat ini
terkandung dalam sifat taqwa yang terhimpun segala kebaikan dunia dan akhirat.
Sifat inilah yang menjadi kita akan mencapai kepada darjat yang tertinggi dalam
urusan ibadat. Ini adalah jaminan daripada Allah yang lebih mengetahui tentang
kebaikan untuk hambanya. Ini bermakna juga di dunia ini tidak ada sifat lain
yang lebih hebat dan unggul, selain sifat taqwa. Kalau ada sifat lain melebihi
sifat taqwa, sudah pasti Allah SWT tidak mewasiatkan sedemikian. Allah yang
Maha Bijaksana dan Maha luas rahmatNya. Cukuplah kita dengan sifat taqwa untuk
melihat nur hidayah dan mendapat petunjuk serta menjadi insan soleh.
0 ulasan:
Catat Ulasan