Ads 468x60px

Labels

Ahad, 26 Februari 2012

Rukun Wakaf: Orang yang Menerima Wakaf



RUKUN-RUKUN WAKAF
2.1       Rukun–rukun Wakaf

Dalam membicarakan tentang rukun-rukun yang berkaitan dengan ibadat wakaf, para fuqaha membahagikannya kepada empat iaitu: [1]
a)      Orang yang melakukan wakaf (Waqif);  
b)      Pihak yang menerima harta wakaf (Mawquf  ‘alayh);
c)      Lafaz wakaf (Sighah)
d)     Harta yang diwakaf (Mawquf);


2.1.1        Orang yang Melakukan Wakaf (Waqif)

Orang yang melakukan wakaf atau pewakaf ialah orang yang menyerahkan harta wakafnya sebagai wakaf. Faedah dan manfaat daripada harta tersebut dapat dinikmati oleh pihak yang menerima harta wakaf. Berdasarkan kepada perundangan Islam dalam menentukan kesahihan pewakafan harta, hukum syarak telah menggariskan beberapa syarat, antaranya seperti berikut:

i)                                Waqif hendaklah seorang yang baligh.[2]

Menurut pendapat mazhab Hanafi, umur kanak-kanak lelaki 18 tahun dianggap telah baligh, dan 17 tahun bagi kanak-kanak perempuan. Ini kerana wakaf adalah berbentuk tabarru‘, maka kanak-kanak yang belum mumayyiz tidak layak untuk bersedekah. Lantaran itu sekiranya kanak-kanak yang belum baligh berwakaf, maka wakafnya dianggap terbatal, sekalipun mendapat keizinan serta kebenaran daripada walinya.[3] Ini adalah pendapat jumhur fuqaha termasuk mazhab Zahiri, Syiah Ja‘afariyah dan Zaydiyyah.[4] Sekiranya umur dewasa  menjadi satu keperluan dalam perundangan di Malaysia, maka seseorang itu diiktiraf mencapai umur dewasa pada umur 18 tahun.[5]

ii.         Waqif hendaklah seorang yang berfikiran waras dan pewakafan itu dengan kehendak dirinya sendiri, tanpa paksaan daripada orang lain.[6] Bagi orang yang pelupa atau nyanyuk pula, syarak tidak mengiktiraf sama ada pewakafan atau perbuatannya itu kerana fikirannya tidak sempurna.[7] Namun menurut pendapat Ibn Humam, wakaf orang yang bodoh (Safih) adalah sah setelah mendapat keizinan daripada pemerintah atau kadi.[8] Enakmen Wakaf  Selangor 1999 mentakrifkan rasyid sebagai seseorang yang tidak dungu, tidak nyanyuk dan tidak diisytiharkan bankrap di bawah mana-mana undang-undang bertulis.[9]

Bagi orang yang mabuk, para fuqaha telah berselisih pendapat. Menurut pendapat ulama Hanbali, Maliki, pengikut mazhab Jaafar dan al-Zahiri, wakafnya tidak sah dan dikategorikan seperti orang gila. Mazhab Hanafi dan Syafi‘i membezakan antara orang yang sengaja mabuk dengan orang yang tidak sengaja. Bagi yang sengaja melakukannya, wakafnya adalah sah, dan ia dikenakan hukuman atau denda atas tindakannya itu. Sebaliknya bagi orang yang mabuk dengan tidak sengaja, seperti orang yang dipaksa minum atau tersalah minum, urusan pewakafannya tidak sah dan tidak diterima serta  hukuman tidak disabitkan ke atasnya.[10]

iii)        Pemilik harta seorang yang merdeka. Tidak sah mewakafkan harta yang dilakukan oleh hamba, kerana hamba tidak mempunyai hak pemilikan yang sempurna.[11] Sebaliknya jika dia mendapat keizinan daripada tuannya yang tidak mempunyai hutang yang lain, wakaf tersebut adalah sah. Ini kerana pewakafan yang dilakukan ini adalah sebagai ganti kepada tuannya. Syarat ini adalah disepakati di kalangan para fuqaha kecuali ulama mazhab Zahiri.[12]

iv)        Waqif hendaklah bukan seorang yang ditegah daripada mengurus dan membelanjakan hartanya disebabkan kejahilan atau kerana kelalaiannya.[13] Ini adalah kerana mereka termasuk dalam golongan mereka yang tidak berkelayakan untuk bersedekah,[14] termasuk juga orang berhutang. Abu Hanifah berpendapat orang berhutang tidak dibolehkan berwakaf, kerana boleh mendatangkan mudarat kepada pemberi hutang.[15] Orang yang Melakukan Wakaf (Waqif) mempunyai kuasa dalam menentukan syarat-syarat berhubung dengan tujuan sesuatu harta yang diwakafkan.

Menurut Ibn al-Qayyim, jika syarat yang dikemukakan oleh pewakaf tidak bercanggah dengan hukum syarak, maka menjadi kewajipan kepada pihak yang diamanahkan menguruskan dan mentadbir harta yang diwakafkan sebagaimana yang terkandung di dalam syarat-syarat pewakaf.[16]  Dalilnya adalah merujuk kepada hadith Rasulullah saw, bahawa orang Islam adalah terikat dengan syarat mereka, dan amalan para sahabat nabi ketika membuat wakaf.[17] Sekiranya syarat ini tidak perlu diikuti, maka amalan yang dilakukan oleh para sahabat ini tidak memberi apa-apa makna. Persoalannya ialah adakah syarat yang dikemukakan oleh pewakaf boleh diubah?

Dalam masalah ini, para fuqaha memberi pandangan yang berbeza-beza. Percanggahan pandangan ini timbul apabila para fuqaha tidak bersepakat dalam menentukan terikatnya (luzum) sesuatu wakaf atau tidak. Penukaran syarat-syarat ini melibatkan penukaran dari segi asal ikatan perjanjian wakaf yang terkandung dalam Surat Wakaf, penukaran pihak yang penerima wakaf dan kadar harta yang diwakafkan. Menurut al-Balihi, yang menaqalkan daripada mazhab Ahmad syarat yang ditentukan oleh pewakaf tidak mengikat, kecuali adanya keperluan khusus yang tidak boleh dielakkan. Ini berdasarkan dasar pewakafan harta adalah untuk tujuan kebaikan secara amnya. Keharusan hukum untuk mengubah syarat pewakaf  adalah bergantung kepada maslahah yang lebih baik daripada sebelumnya, dengan berlaku perubahan masa dan tempat.[18]

2.1.2        Pihak yang Menerima Harta Wakaf (Mawquf  ‘alayh)

Iaitu orang yang berhak untuk memanfaatkan harta wakaf, sama ada mereka itu terdiri daripada orang Islam atau orang kafir, pemilik harta atau bukan pemilik, atau orang yang tidak memiliki harta tetapi mendapat hak manfaat sahaja. Antara syarat-syarat pihak yang diwakafkan  ialah:

i)    Berkelayakan untuk menerima Harta Wakaf

Harta wakaf yang diserahkan kepada orang-orang yang tertentu, antaranya seperti orang-orang fakir, para ulama, masjid dan sebagainya. Para ulama bersepakat bahawa orang yang hendak diserahkan harta wakaf mestilah orang yang berkelayakan menerimanya.[19] Manakala harta wakaf yang diterima oleh Mawquf  ‘alayh bukan menjadi miliknya. Jika menjadi miliknya, sudah pasti penerima wakaf boleh menjualnya sebagaimana harta milikannya yang lain.

Namun begitu, para fuqaha berselisih pendapat tentang wakaf kepada orang yang tidak wujud seperti anak dalam kandungan, orang yang tidak diketahui dan berwakaf kepada diri pewakaf sendiri. Menurut pendapat ulama Hanafi, harus mewakaf kepada orang yang tidak wujud,[20] sebagaimana juga diharuskan wakaf kepada diri pewakaf sendiri,[21] menurut pendapat yang sahih.[22]

Ulama mazhab Maliki bersependapat dengan ulama mazhab Hanbali, namun wakaf yang diserahkan kepada orang yang tidak wujud seperti anak dalam kandungan, penyerahan wakafnya adalah ditangguh sehingga anak dalam kandungan itu dilahirkan dan dalam keadaan hidup.[23] Tetapi dalam masalah mewakafkan harta wakaf kepada diri pewakaf sendiri adalah tidak sah. Sekalipun ia dikongsi dengan bukan ahli waris, seperti seseorang itu berkata: “Aku berwakaf untuk diriku sendiri bersama-sama si Polan”. Pendapat ini disepakati dalam mazhab Syafi‘i dan Muhammad b. Hassan. [24]

Sebaliknya pada pandangan ulama Hanbali dan Syafi’i, mereka mensyaratkan wakaf untuk pihak tertentu hendaklah sesuatu yang boleh dimiliki dan mawquf ‘alayh wujud pada ketika urusan pewakafan dilakukan. Oleh itu, tidak sah wakaf kepada orang yang tidak wujud seperti janin dalam kandungan kerana ia tidak dapat memilikinya pada waktu tersebut.[25] Begitu juga tidak sah mewakafkan harta kepada diri pewakaf sendiri.[26] Ini kerana dari segi kehasilannya, dia telah memiliki harta tersebut sebelum diwakafkan dan tidak berlaku perubahan yang baru selepas harta tersebut diwakafkan.[27] Pandangan ini melihat bahawa wakaf sebenarnya adalah penguguran hak milik daripada pewakaf, sama ada dari segi pengawalan atau manfaat, sebagaimana seseorang itu tidak harus menjual, menghibah atau menyewa hartanya, kepada dirinya sendiri.[28] Ini adalah pendapat Imam Syafi‘i Hanafi dan Maliki. Namun begitu dalam hal ini, Imam Ahmad, Abu Yusuf dan setengah pengikut mazhab Syafi‘i mengharuskan mewakafkan harta kepada diri pewakaf kemudian diwakafkan pula kepada orang lain.[29]

Berkenaan dengan pewakafan kepada orang yang kaya, menurut pandangan ulama mazhab Syafi‘i dan Maliki ia adalah diharuskan.[30] Ini kerana amalan sedekah adalah diharuskan kepada mereka dalam perkara bukan maksiat. Wakaf adalah bersifat untuk dimiliki dan orang kaya juga termasuk dalam golongan orang yang layak memiliki. Berbeza dengan wakaf kepada hamba adalah tidak diharuskan kerana mereka bukan orang yang layak untuk memiliki diri mereka sendiri.[31] Keharusan wakaf mengikut pandangan mazhab Syafii dan Hanbali adalah berdasarkan kerana wakaf bukan hanya ditentukan kepada orang miskin sahaja, bahkan orang kaya dan orang miskin adalah sama taraf untuk mendapat hak  pewakafan.[32]

Seseorang yang mewakafkan harta dengan mensyaratkan hanya kepada orang kaya sahaja tanpa diberikan kepada orang miskin adalah tidak sah. Ini kerana syarat wakaf hendaklah bertujuan untuk kebaikan atau Qurbah (mendekatkan diri kepada Allah).[33]  Pandangan ini adalah merujuk kepada fuqaha mazhab Hanafi bahawa mewakafkan harta kepada orang kaya adalah tidak diharuskan, kecuali pada akhirnya juga diberikan kepada golongan miskin.[34] Namun begitu ada kalangan ulamak yang mengharuskan kerana ia bukanlah termasuk perkara yang berdosa atau maksiat.[35] Dalam hal ini Ibn Taymiyah menjelaskan pemberian wakaf kepada orang kaya sahaja adalah termasuk dalam perbuatan membazir dan Allah SWT menegah harta berlegar di kalangan orang kaya sahaja.

ii)         Pewakafan ini tidak melibatkan perkara maksiat.[36]

Para fuqaha bersependapat bahawa mewakafkan harta adalah untuk kebaikan umum antaranya seperti hospital, fakir miskin dan lain-lain adalah sah sama ada untuk kegunaan  orang Islam atau bukan Islam. Ulama mazhab Maliki mensyaratkan bahawa pewakafan itu hendaklah bertepatan dengan apa yang disyariatkan oleh agama pewakaf. Oleh itu tidak sah jika mewakafkan sesuatu yang tidak bertepatan dengan agama pewakaf. Contohnya seperti orang kafir yang mewakafkan masjid adalah tidak sah.
Sebaliknya bagi ulama Syafi‘i dan ulama mazhab Hanbali mensyaratkan adanya kebaikan dan bertepatan dengan agama Islam tentang pewakafan harta. Contohnya wakaf orang bukan Islam kepada masjid adalah sah, tanpa melihat kepada apa yang disyariatkan dalam agama pewakaf yang bukan Islam.[37] Ulama mazhab Syafi‘i mengharuskan wakaf kepada orang kafir selagi pemberian wakaf tidak bermaksud untuk perkara maksiat. Ini adalah diqiaskan kepada hukum sedekah kepada ahl al-Dhimmi adalah diharuskan, begitu juga dengan urusan pewakafan harta.[38]

iii)        Hendaklah penerima wakaf yang tidak terputus.

Berkenaan dengan syarat ketiga ini para fuqaha telah berselisih pendapat. Terdapat dua pandangan yang berbeza, antaranya hukum wakafnya terbatal kerana objektif wakaf adalah berkait dengan pahala yang berterusan. Pandangan yang kedua wakafnya sah dan harta wakaf tersebut akan diberikan kepada waris pewakaf yang terdekat.[39] Ini adalah syarat yang dikenakan dalam mazhab Hanafi dan Muhammad, kerana berkekalan adalah syarat yang mengharuskan wakaf.[40] Begitu juga dengan mazhab Syafi‘i yang mensyaratkan berkekalan tanpa terikat dengan tempoh tertentu.[41] Ini kerana harta wakaf yang terputus tidak mencapai objektif ke arah kebaikan, berbeza dengan konsep pembebasan hamba dan sedekah.[42]

Ahli-ahli Fiqh Sunni mensyaratkan penerima wakaf yang berbentuk umum sifatnya hendaklah memenuhi syarat-syarat berikut:

i.                    Penerima wakaf bukan daripada mereka yang memusuhi Islam kerana berwakaf kepada mereka boleh mendatangkan mudharat
ii.                  Penerima wakaf tidak menggunakan harta wakaf bagi tujuan maksiat
iii.                Penerima wakaf adalah dari kalangan Muslim atau Kafir Zimmi. Kafir Harbi atau orang yang telah murtad tidak boleh menerima wakaf.


[1] Al-Kubaysi, Muhammad  ‘Ubayd (1977), op. cit., hlm.146-147. Golongan Hanafi hanya mensyaratkan rukun wakaf memadai dengan menyebut lafaznya sahaja.
[2] Ahmad Farraj Hassan (1986), op. cit., hlm.329.
[3] Abu Zahrah Muhammad (1971), Muhadarah fi al-Waqf,  cet.2, Kaherah: Dar al-Fikr al-‘Arabi, hlm.114.
[4]  Al-Kubaysi, Muhammad ‘Ubayd (1977), op. cit., hlm.320.
[5] Akta Umur Dewasa 1971 (Akta 21), Seksyen 4.
[6] Al-Syirbini (1994), op. cit., hlm.523.
[7] Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit., hlm.114.
[8] Al-Kubaysi, Muhammad ‘Ubayd (1977), op. cit., hlm.325.
[9] Enakmen Wakaf  Selangor, (bil.7/1999), Seksyen 2(1).
[10] Al-Kubaysi, Muhammad ‘Ubayd (1977), op. cit., hlm.314-315.
[11] Syaykh ‘Abd Allah b. Syaykh Hassan (1988), Zadd al-Muhtaj bi Syarh al-Minhaj, jld.2, Maktabah al-‘Asriyyah,  hlm.418. Lihat juga: Taqi al-Din Abi Bakr b. Muhammad al-Syafi‘i, Kifayah al-Akhyar fi Hil Ghayah al-Ikhtisar, jld.1, Beirut: Dar Su‘ub,  hlm.197.
[12] Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit., hlm.113. Lihat juga: Al-Kubaysi, Muhammad ‘Ubayd (1977), op. cit., hlm.327.
[13] Ibn ‘Abidin, Muhammad Amin (1979), Hasyiyah Radd al-Mukhtar ‘ala al-Durr al-Mukhtar, cet.2, jld.4, Dar al-Fikr, hlm.340-341. Al-Qarafi, Syihab al-Din Ahmad b. Idris (1994), Al-Zakhirah, cet.1, jld.6, Dar al-Gharab al-Islami, hlm.301.

[14] Ahmad Farraj Hassan (1986), op. cit., hlm. 328. Lihat juga: Al-Bahuti (t.t.), op. cit. hlm.251.
[15] Ibn al-Humam, Kamal al-Din Muhammad b. ‘Abd Wahid al-Siwasi al-Sakandari (1977), op.cit., hlm.201.
[16] Al-Balihi, Syaykh Saleh b. Ibrahim (1996), op. cit., hlm.225.
[17] ‘Umar r.‘a mensyaratkan harta wakafnya dibelanjakan untuk fakir miskin, tetamu, kaum keluarga yang terdekat, ibn sabil dan mereka yang berjuang pada jalan Allah. ‘Ali b. Abi Talib mensyaratkan wakafnya untuk ke jalan Allah mereka yang mempunyai hubungan silaturrahim sama yang jauh atau dekat, tidak boleh dijual dan diwarisi. Fatimah r.‘a. mewakafkan hartanya untuk anak isteri nabi dan keturunan Bani Hasyim dan Bani Muttalib yang fakir. ‘Abd Allah ibn Zubayr mewakafkan rumah kepada anaknya dengan mensyaratkan apabila anaknya berkemampuan maka, rumah tersebut tidak lagi menjadi miliknya. Lihat Al-Balihi, Syaykh Saleh b. Ibrahim (1996), op. cit., hlm.225.
[18] Al-Balihi, Syaykh Saleh b. Ibrahim (1996), op. cit., hlm.225.
[19] Al-Dardir, Abi al-Barakat Ahmad b. Muhammad b. Ahmad (t.t), op. cit., hlm.101. Lihat juga: Hassan ‘Abd Allah al-Amin (1994), Idarah wa Thasmir Mumtalikat al-Awqaf, cet.2, Al-Bank al-Islami li-al-Tanmiyyah al-Ma‘ahad al-Islami, hlm.118. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000), op. cit., hlm.377.
[20] Al-Qarafi, Syihab al-Din Ahmad b. Idris (1994), op. cit., hlm.302.
[21] Al-Haskafi, ‘Ala al-Din Muhammad b. ‘Ali (t.t) , op. cit., hlm.588. Muhammad Kamal al-Din (1998), op. cit., hlm.221.
[22] Al-Zuhayli, Wahbah (1989), op. cit., hlm.190.
[23] Muhammad Kamal al-Din (1998), op. cit., hlm.221.
[24] ‘Ala al-Din Muhammad b. ‘Ali al-Haskafi (t.t), op. cit., hlm.588.
[25] Syaykh ‘Abd Allah b. Hijazi b. Ibrahim al-Syafi‘i al-Azhari (1997), Hasyiyah al-Syarqawi, cet.1, jld.3, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.377. Al-Syirbini (1994), op. cit., hlm.191. Al-Qarafi, Syihab al-Din Ahmad b. Idris (1994), op. cit., hlm.302. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000), op. cit., hlm.381.
[26] Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000), op. cit., hlm.383.Al-Syirazi, (1995), op. cit.,  hlm.324.
[27] Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1992), op. cit., hlm.19-20.
[28] Muhammad Kamal al-Din, op. cit., hlm.222.
[29] Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah (2000), Jami‘ al-Fiqh Mawsu‘ah al-‘A‘amal al-Kamilah, cet.1, jld.4, Al-Mansurah, Dar al-Wafa’, hlm.594.
[30] Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000), op. cit., hlm.384.
[31] Muhammad Kamal al-Din (1998), op. cit., hlm.221.
[32] Al-Syirbini, Muhammad b. Ahmad (1994), op. cit., hlm.516. Ibn Qudamah, Muwaffaq al-Din Muhammad ‘Abd Allah b. Ahmad b. Muhammad (1999), op. cit., hlm.312.
[33] Zuhdi Yakan (t.t.), Ahkam al-Waqf, cet.1, Beirut: Maktabah al-‘Asriyyah, hlm.113. Lihat juga: ‘Asyub, ‘Abd Jalil ‘Abd Rahman (2000), Kitab al-Waqf, cet.1, Madinah: al-‘Afaq al-‘Arabiyyah, hlm.23.
[34] Al-Haskafi, Ala al-Din Muhammad b. ‘Ali (t.t), op. cit., hlm.517.
[35] Sabiq, al-Sayyid (1992), op. cit., hlm.384.
[36] Al-Haskafi, ‘Ala al-Din Muhammad b. ‘Ali (t.t), op. cit., hlm.526.
[37] Syaykh ‘Abd Allah b. Hijazi b. Ibrahim al-Syafi‘i al-Azhari (1997), op. cit., hlm.373.
[38] Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1992), op. cit., hlm.20. Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), op. cit., hlm.289. Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit., hlm.78. Ahmad Faraj Hassan (1986), op. cit., hlm.335. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (1991), op. cit., hlm.319.
[39] Abu Zahrah, Muhammad (1971) op. cit.,  hlm.65.
[40] Ibid.,  hlm.63.
[41] Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit., hlm.63.
[42] Al-Syirazi (1995), op. cit., hlm.324.

0 ulasan:

Catat Ulasan