Wakaf adalah adalah salah satu khazanah yang
tidak akan hilang hingga hari Kiamat, bahkan akan berkembang subur sekiranya
dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.[1] Ia adalah suatu ibadat suci
yang amat dituntut dalam Islam. Jumhur fuqaha berpendapat bahawa wakaf adalah
diharuskan dalam konteks amalan kebaikan. Tujuan disyariatkan wakaf ialah untuk
kebaikan Islam. Oleh itu, apa jua yang membawa kebaikan kepada manusia, sama
ada orang Islam mahupun bukan Islam, bahkan untuk kebaikan haiwan dan alam
sekitar juga termasuk di dalam kategori wakaf. Keperluan masyarakat yang akan
menentukan ke arah mana harta wakaf itu disalurkan.[2]
Mewakafkan harta yang disayangi dapat
mengikis sifat perasaan kedekut dan bahkil terhadap harta. Secara tidak
langsung ia mendidik jiwa seseorang itu menjadi pemurah, tidak mementingkan
diri sendiri, menanam sifat bertimbang rasa, kasih mengasihi sesama insan lain,
mempereratkan tali siraturrahim, menjauhkan diri daripada sifat tamak dan
akhirnya untuk mencapai keredhaan Allah SWT.
Selain itu, wakaf juga mempunyai tujuan lain
iaitu dapat memberi peluang kepada orang-orang yang tidak mempunyai anak atau
zuriat untuk mempelbagaikan bentuk kebajikan dengan mewakafkan harta lebihan
mereka dan barang kesayangannya demi membantu insan lain yang lebih memerlukan
dan berhak ke atas harta tersebut. Ini bermakna hartanya itu akhirnya dapat
dikongsi oleh masyarakat umum dan dapat dimanfaatkan secara berpanjangan.
Lebih daripada itu, wakaf memainkan peranan
yang penting dalam pembangunan ekonomi umat Islam yang dapat menjamin
keselamatan sosial masyarakat. Harta diagih dan dimanfaat secara bersama.
Secara tidak langsung ia dapat membantu kerajaan dan membangunkan negara. Dari
aspek pendidikan pula, wakaf dapat membantu institusi pendidikan melalui
sumbangan aset atau dalam bentuk wakaf tunai. Universiti al-Azhar adalah salah
satu contoh pendidikan wakaf yang telah berjaya memberi sumbangan yang besar
kepada umat Islam.
Sungguhpun al-Quran tidak menyebut secara
jelas tentang perkataan wakaf, namun tuntutan agar umat Islam berlumba-lumba
melaksanakan apa jua bentuk kebaikan yang mendatangkan manfaat memang
diperuntukkan secara jelas di dalam al-Quran, sebagaimana firman Allah SWT :
Ertinya:“Tetapi
Ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada
kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah membuat kebaikan (beriman dan beramal)salih”.
Al-Quran, Surah al-Maidah (6):48
Maksud ayat “Fastabiqu al-Khayrat” di sini memberi makasud hendaklah bersegera dan
berlumba-lumba dalam melakukan apa jua kebaikan dan mendekatkan diri kepada
Allah SWT.[3] Dalam
ayat yang lain Allah SWT berfirman:
Ertinya: “Wahai orang-orang yang beriman, ruku’lah
serta sujudlah, (mengerjakan sembahyang) dan beribadatlah kepada tuhan kamu
(dengan mentauhidkan kepadaNya) sertakan amal kebajikan, supaya kamu berjaya (
di dunia dan akhirat)”.
Al-Quran, Surah al-Haj (17): 77.
Perkataan “Waf ‘alu al-Khayr” di dalam ayat ini bermaksud mengerjakan apa jua perbuatan yang baik,
antaranya memperkukuhkan hubungan silaturrahim, berbudi pekerti yang baik,
hormat menghormati dan kasih mengasihi sesama manusia.[4] Segala kebaikan ini akan lahir melalui
konsep pewakafan harta yang dapat dimanfaatkan oleh umat Islam seluruhnya.
Kecintaan manusia kepada harta benda adalah naluri setiap manusia. Namun harta
yang dianugerahkan itu adalah milik Allah yang bersifat sementara. Oleh itu,
Allah SWT menyeru umat Islam agar membelanjakan harta mereka daripada apa yang
disayangi dan dicintainya. Firman Allah SWT:
Ertinya: “Kamu sekali-kali akan dapat mencapai
(hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan
sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu
dermakan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui”.
Al-Quran, Surah Ali -‘Imran (3): 92.
Dalam ayat ini Allah SWT mengatakan al-Birr bermaksud al-Khayr iaitu kebaikan merangkumi setiap apa yang
dibelanjakan oleh orang Islam daripada hartanya dengan mengharapkan keredhaan
Allah. Sesungguhnya apabila seseorang yang membelanjakan apa yang disukainya
demikian itu adalah sebaik-baik ketaatan. Maka seseorang itu tidak akan
mendapat kelebihan al-Birr sehinggalah dia membelanjakan apa yang
disayanginya. Sekiranya ayat ini dikhususkan selain kewajipan zakat adalah
lebih baik kerana ia dikhususkan kepada membelanjakan harta yang disayangi, dan
zakat adalah harta yang wajib dikeluarkan dan tidak ada padanya i‘ta’ al-Hubb (pemberian harta yang disayangi).[5]
Ketika ayat ini diturunkan umat Islam amat memahami perintah Allah ini dan
mereka begitu gemar untuk berbakti dengan menyerahkan segala apa yang disayangi
dan mengorbankan harta benda dengan ikhlas kerana mengharapkan balasan pahala
yang besar di sisi Allah.
Begitu juga dengan Firman Allah SWT yang berbunyi:
Ertinya: “Wahai orang-orang yang beriman, belanjakankanlah
(pada jalan Allah)sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik
dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu”.
Al-Quran, Surah al-Baqarah (2): 267.
Apa yang dimaksudkan dalam ayat ini, bukan hanya dikhususkan kepada
pemberian zakat sahaja, malahan nafkah adalah meliputi segala sedekah sunat
yang lain seperti hibah, derma, sokongan, bantuan dan seumpamanya. Pemberian ini hendaklah daripada sesuatu
yang terbaik lagi disukai dan diberikan kepada orang yang berhak menerimanya.
Selain itu hendaklah memberikan sesuatu dengan hati yang ikhlas supaya orang
yang menerimanya akan senang hati dan menghargai keluhuran budi orang yang
memberi.[6]
Di dalam surah al-Baqarah
ini juga sekali lagi Allah menegaskan tentang gesaan agar membelanjakan harta
sebagai sedekah yang sunat. Firman Allah SWT:
Ertinya: “Iaitu orang-orang yang beriman kepada
perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan
(mendermakan) sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka”.
Al-Quran, Surah al-Baqarah
(2): 3.
Para sahabat mengatakan maksud “membelanjakan” dalam ayat ini termasuk
membelanjakan sama ada dalam perkara sunat atau fardhu.[7]
Dalil daripada al-Sunnah pula terdapat
riwayat daripada Ibn ‘Umar r.‘a bahawa beliau pernah memperoleh sebidang tanah
di Khaibar. Maka ‘Umar datang berjumpa Rasulullah saw untuk bertanyakan
pendapat Baginda tentang tanah tersebut.
‘Umar berkata:[8]
Ertinya:“Ya Rasulullah, saya mendapat
sebidang tanah di Khaibar yang belum pernah saya perolehi harta yang lebih baik
daripadanya, maka apakah yang engkau suruh agar saya kerjakan?. Maka jawab
Rasulullah saw: Jika engkau suka, tahanlah harta itu dan engkau sedekahkan
manfaat atau nilainya. Dengan jawapan itu ‘Umar memilih jalan mewakafkan tanah
tersebut dengan syarat harta itu tidak
boleh dijual, dibeli, dihadiah dan tidak boleh dipusakai. Maka ‘Umar
mewakafkan kepada fakir miskin, kaum keluarganya yang terdekat, untuk
menebuskan perhambaan, untuk jalan Allah, untuk tetamu dan orang musafir. Tidak
berdosa bagi orang yang menguruskannya mengambilnya untuk makan secara makruf,
atau memberi makan kepada sahabat handai dan orang-orang yang berada dalam
kesusahan..
(Hadith Riwayat Muslim)
Berdasarkan kepada hadith ini, ‘Umar r.‘a adalah orang pertama yang
melakukan wakaf.[9] Di dalam hadith ini menunjukkan kepada
kita bahawa harta adalah sesuatu yang sangat diingini dan dicintai oleh
manusia. Oleh itu ‘Umar ingin melawan sifat tamaknya terhadap harta dengan
mencari jalan yang dapat menghampirkan dirinya kepada Allah. Cara yang terbaik
ialah dengan mewakafkan harta tersebut. Maka dengan sendirinya wakaf itu
menjadi ibadat yang amat berfaedah untuk tempoh yang berpanjangan, berbeza
dengan kebiasaan sedekah yang lain.[10] Di dalam hadith lain Rasulullah saw
bersabda:[11]
Daripada
Ibn ‘Umar katanya: Wahai Rasulullah, sesungguhnya dalam seratus bahagian adalah
termasuk bahagianku yang berada di Khaibar. Aku tidak pernah memperoleh harta
yang lebih disukai olehku. Oleh itu aku ingin membelanjakannya. Maka Rasulullah
saw bersabda: Kekalkanlah harta yang asal dan bahagikan manfaatnya.
Rasulullah saw bersabda lagi:
Ertinya: “Apabila manusia meninggal dunia, maka terputuslah amalannya kecuali
tiga perkara, sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan atau anak yang soleh
yang mendoakannya kelak”.[12]
Para ulamak telah mentafsirkan bahawa sedekah
jariah yang dinyatakan oleh Rasulullah saw ialah wakaf.[13] Rasulullah saw
menyarankan kepada ‘Umar agar memberhentikan penggunaan harta itu (menahan asal
harta itu) dan gunakan hasilnya untuk disedekahkan. Ini adalah satu teori
ekonomi yang amat penting dan berguna kepada manusia kerana ia mengajar kita
dua perkara tentang harta iaitu kemampuan harta bertambah melalui pelaburan dan
memanfaatkan hasil daripada
harta wakaf dan bukannya harta itu sendiri. [14]
[1] Hj. Yusop Hj. Yahya
(1998), “Pengurusan Tanah Wakaf di Perak: Amalan dan Perancangan”, dalam Nik
Mustapha Nik Hassan et. al. (ed), Konsep
dan Pelaksanaan Wakaf di Malaysia, Kuala Lumpur: Institut Kefahaman Islam
Malaysia (IKIM), hlm.65.
[2] Mohamad Akram Laldin, Mek Wok Mahmud, Mohd Fuad Sawari
(2006), “Maqasid Syariah dalam Pelaksanaan Waqaf”, (Konvensyen Wakaf Kebangsaan 2006, Anjuran Jabatan Wakaf Zakat dan
Haji, di Hotel Legend Kuala Lumpur, Pada 12-14 September 2006), hlm.7.
[3] Fakhr al-Razi (1990), Al-Tafsir al-Kabir wa Mafatih al-Ghayb, cet.1, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah,
hlm.13. Al-Tabari (1992), Tafsir al-Tabari, cet.1, jld.4, Beirut: Dar
al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.613.
[4] Al-Sabuni, Muhammad ‘Ali (1981), Safwah al-Tafasir, cet.2, jld.4, Dar al-Quran al-Karim, hlm.300. Lihat juga: Unitas Islam
Indonesia (1995), al-Quran dan Tafsirnya, PT. Dana Bhakti wakaf,
hlm.478.
[6] Abdul Malik Abdul Karim
Amirullah (Hamka) (1982), Tafsir al-Azhar, cet.1, Singapura:
Pustaka Nasional PTE LTD, hlm.653-654.
[7]
Al-Samarqandi, Abi al-Lith Nasr b. Muhammad b. Ahmad (1993), Tafsir al-Samarqandi, cet.1, jld.1, Beirut:
Dar al-Kutub
al-‘Ilmiyyah, hlm.90.
[8]
Al-Nisaburi, Imam
Abi Husayn Muslim
al-Hajjaj al-Qusyayri (1997),
Sahih Muslim, Bab
al-Waqf, cet:1. jld. 3. Mu’assasah ‘Iz al-Din,
hlm. 453. Al-Syawkani (t.t.), op. cit., hlm.24.
[9] Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1999), Jami‘ al-As’ilah
al-Fiqhiyyah ‘ala
Madhhab al-Sadah
al-Syafi‘iyyah, cet.1, Maktabah al-Farabi, hlm.396.
[10] Syed Othman al-Habsi (1987), op. cit.,
hlm.35.
[11] Al-Sanadi, Imam al-Hassan
(1996), Sunan Ibn Majah, , Bab
al-Waqf, hadith No.2397, cet.1, jld.3, Beirut: Dar al-Ma‘rifah.
[12] Muslim, Imam Abu al-Husayni b. al-Haj al-Qusyayri al-Nisaburi, Muslim
al-Jami‘ al-Sahih, jld.13, Kaherah, hlm.3.
[13] Al-San‘ani, Muhammad
b. Isma‘il
al-Amir
al-Yamani
(1991), Subul a-Salam Syarh Bulugh al-Maram min Jam‘u Adillat al-Ahkam, cet.1, jld.3, Beirut: Dar
al-Fikr, hlm.167.
[14] Syed Othman al-Habsi (1987), op. cit.,
hlm.36.
0 ulasan:
Catat Ulasan