Kematian:
Antara Roh dan Jasad
Mati ialah berpisahnya roh daripada badan, darah
akan menjadi beku, denyutan jantung akan berhenti dan seluruh anggota tidak
berfungsi lagi. Itulah kematian yang sebenarnya. Manusia tidak boleh selamat
apabila tibanya ajal. Kematian tidak akan terlambat atau tersegera walaupun
sesaat. Sekalipun manusia dapat diselamatkan daripada penyakit yang menyebabkan
kematian, namun kematian juga akan datang disebabkan oleh umur yang tua. Inilah
yang dinyatakan oleh nabi saw:
Ertinya:
diibaratkan manusia itu mempunyai 99 sebab yang mengakibatkan kematian, namun
jika ia dapat diselamatkan, tetapi dia akan jatuh menjadi tua.
Selama mana kita
melarikan diri daripada kematian, sebenarnya selama itulah kita mengejar
kematian. Kematian adalah semakin hampir sekalipun usia kita semakin bertambah.
Umur mati lebih pendek berbanding umur yang dirasakan semakin panjang. Allah
SWT menjelaskan bahawa:
Ertinya: Katakanlah (Wahai Muhammad):
"Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia
akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui
Segala Yang ghaib dan yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu
telah lakukan (serta membalasnya)".
Manusia Sering Lupa
Imam al-Ghazali
mengingatkan kita supaya jangan memanjangkan harapan dan melupakan hampirnya
ajal dan maut. Kita sering beranggapan mati tidak akan datang kecuali
disebabkan sakit. Mati juga tidak datang dengan serta merta. Maka ingatlah
bahawa mati ada kalanya datang dengan serta merta, sebagaimana juga sakit
datang secara tiba-tiba. Jika kita diberi kesempatan hidup dalam keadaan sakit,
maka kita tidak berdaya lagi untuk mengerjakan amal salih, sedangkan amal salih
itulah bekalan kita ke Akhirat.
Di
dalam buku al-Bidayah, Imam al-Ghazali menegaskan bahawa mati tidak akan
menyerang kita pada waktu tertentu, atau dalam keadaan tertentu. Akan tetapi
mati akan menyerang kita pada waktu yang tidak diketahui dan keadaan yang tidak
diketahui. Maka bersedialah kita menghadapi mati itu sebenarnya lebih baik
daripada kita menyediakan diri untuk dunia.
Roh dan Kematian
Kematian pada
hakikatnya ada keutamaan dan kelebihannya. Kematian itu adalah lebih baik bagi
orang mukmin daripada hidup di dunia yang penuh cabaran dan fitnah. Di dalam
hadis yang ringkas riwayat daripada Ibn Umar, sabda nabi saw bersabda:
Ertinya: Kebaikan bagi orang mukmin ialah maut.
Di
dalam hadis yang lain, Aisyah r.a. mengata dunia ini tidak ada kebaikan bagi
orang mukmin. Ini kerana dunia adalah penjara bagi orang mukmin sebenarnya.
Begitu juga riwayat daripada Qatadah menceritakan semasa seorang jenazah
diusung di hadapan nabi saw, baginda mengatakan seorang mukmin akan
beristirehat daripada kepenatan dan cabaran dunia dan berpindah ke rahmat
Allah.
Allah
telah menetapkan tarikh, masa dan tempat kematian yang tidak akan dapat
diketahui oleh seseorang hamba. Sekalipun Allah merahsiakan kematian seseorang,
namun hakikatnya roh seseorang itu tahu ajalnya semakin hampir. Keadaan ini
bukan hanya berlaku kepada para nabi, awliyat, orang-orang soleh, tetapi juga
kepada manusia biasa yang dikenali sebagai firasat.
Imam al-Ghazali semasa saat
kematiannya pada hari Isnin waktu Subuh, beliau mengambil wuduk dan mendirikan
solat. Selepas itu beliau meminta kain kafan seraya mencium dan menutup ke
mukanya. Setelah ia beliau berbaring meluruskan kaki dan menghadap ke arah
Kiblat dan menghembuskan nafas yang terakhir. Begitu juga peristiwa kematian
Umar bin Abdul Aziz, disaat akhir umurnya renungan matanya dilihat begitu
tajam. Beliau berkata:
Ya Allah, akulah
orang-orang yang mensia-siakan perintah dan mengerjakan laranganMu, sedangkan
engkau adalah Tuhanku.
Keadaan
beliau ini diperhatikan oleh para sahabatnya. Di kalangan sahabatnya bertanya:
”Pandanganmu sungguh tajam wahai Amirul Mukminin, mengapa demikian?. Jawab
beliau: ”aku sedang menunggu rombongan yang bukan jin dan bukan juga manusia”.
Selepas ini para sahabat melihat beliau memejamkan mata dan tidak bernyawa
lagi.
Isyarat Malakulmaut
Di dalam kitab
al-Raudhah, Ibn al-Jawzi menyebutkan di dalam sebuah hadis sebahagian nabi ada
bertanya kepada Malakulmaut, apakah mereka tidak mengirimkan utusan mereka
sebelum mengambil nyawa manusia, agar manusia dapat bersedia lebih awal?. Lalu
Malakulmaut bersumpah dengan nama Allah bahawa penyakit, uban, kurang
penglihatan, pendengaran dan sebagainya itu adalah tanda-tanda yang dikirim
oleh Malakulmaut. Lebih daripada itu Malakulmaut juga berteriak kepada manusia
setiap terbit dan terbenamnya matahari. Disebutkan
di dalam hadis bahawa malakulmaut memandang pada setiap muka hamba Allah 70
kali pada setiap hari.
Mati Itu Terlalu Sakit...?
Setelah satu
persatu anggota tempat keluarnya roh maka terasa kedinginan anggota tersebut.
Apabila roh sampai ke kerongkong, ia berhenti sekejap. Maka di saat ini
penyesalan kita tidak lagi diterima, hilanglah pandangan kita terhadap dunia,
dan bayangan alam kubur mula menjelma. Di saat inilah juga pintu taubat telah
tertutup. Sebagaimana yang dikatakan oleh Baginda saw;
Ertinya:
Sesungguhnya Allah sentiasa menerima taubat seseorang hamba selama belum sampai
saat ghargharah.
Izrail
selaku ketua kepada segala Malakul Maut yang menjadi pembantunya. Roh manusia
akan ditarik oleh para malaikat dan ketika berada di ubun-ubun, maka malaikat
Israil menjalankan tugasnya. Roh akan keluar dan ditarik daripada tumit atau
kaki, kemudian ke betis, paha, perut, dada, kerongkong, kepada dan akhirnya
dicabut dari ubun-ubun, dengan diiringi oleh mata melihat ke arah ubun-ubun
tersebut.
Sakaratul maut itu
merupakan sebuah pertarungan yang amat dahsyat. Rasulullah saw menggambarkan
kesakitan sakaratulmaut seumpama 300 kali paluan pedang. Menurut sebahagian
ulamak, ia seumpama lebih daripada 1000 kali paluan pedang. Seluruh anggota
menjadi lemah, lidah menjadi kelu, fikiran menjadi gelap dan tidak berupaya
untuk meminta tolong, mengadu atau menyampaikan isi hati. Semua dari kalangan
kita pasti dan wajib akan melaluinya, tanpa seorangpun terlepas. Masa-masa yang
amat menakut dan menggerunkan ini akan dirasai sekali dalam seumur hidup di
dunia. Tidak terkecuali sama ada miskin atau kaya, raja atau rakyat, doktor
atau pesakit, alim atau jahil. Firman Allah Taala:
Ertinya: Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa,
dan akan kekallah zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan Kemuliaan.
Menurut Sheikh
Daud al-Fatani, ketika ini kita akan nampak sesuatu yang tidak pernah dilihat
dengan mata kasar sepanjang hidup kita. Kita akan melihat bakal
berakhirnya kehidupan kita sama ada ia
menggembirakan atau sebaliknya. Kenikmatan atau azab, rahmat atau kehinaan.
Allah yang disediakan untuk kita, maka taubat dan penyesalan tidak berguna
lagi.
Rindu Kematian
’Amru bin al-’As
r.a. merupakan seorang sahabat yang yang dikenali sebagai seorang yang cerdik dan
pakar strategik sehingga beliau digelar ”Singa Arab”. Ketika disaat beliau
bertarung dengan kematian, beliau ditanya oleh anaknya Abdullah:
”Wahai bapaku,
engkaulah orang yang paling layak untuk menggambarkan tentang kematian, Jawab
’Amru: ” Wahai anakku, Demi Allah, sesungguhnya medan kematian ini amat sakit
dan menakutkan, seolah-olah semua gunung-ganang yang berada dibumi ini
diletakkan di atas dadaku, dan seolah-olah sekarang aku bernafas dari lubang
jarum”.
Di dalam kisah lain yang diriwayatkan oleh
Imam Muslim di dalam kitab Sahihnya di
saat kematian ’Amru menangis tanpa henti, lalu Abdullah menghampiri bapanya
seraya bertanya kepadanya empat soalan.
Kenapakah
kamu menangis di saat kematian kamu, sedangkan kamu sudah beragama Islam,
bukankah kamu telah berhijrah bersama nabi saw, bukankah kamu dilantik sebagai
pemimpin panglima perang dan bukankah kamu telah berjaya menakluki negeri
Mesir?
Setelah mendengar pertanyaan anaknya, suara tangisan ’Amru semakin
menjadi dan memalingkan wajahnya ke dinding. Selepas itu dia menghalakan
wajahnya ke arah orang ramai dan menceritakan perihal tangisannya. Dia telah
melalui tiga fasa dalam kehidupannya. Semasa aku di zaman jahiliyyah, aku tidak mengenali Islam, dan orang yang
paling aku benci ialah insan yang bernama Muhammad saw. Sekiranya aku mati
disaat itu, sudah pasti aku temasuk penghuni neraka Jahannam. Kemudian aku
memeluk Islam, Baginda Rasulullah saw memegang erat tanganku, seraya bertanya:
”Apakah yang kamu mahu ’Amru? Aku menjawab: ”Aku ingin Allah mengampuni
dosaku”. Pada waktu itu orang yang paling aku sayangi adalah Rasulullah saw.
Namun sayangnya, Allah tidak mengambil nyawa aku pada waktu ini, aku tidak
meninggal di saat aku bersama Rasulullah saw. Jika aku mati bersama Rasulullah
saw, besar kemungkinan aku menjadi penghuni Syurga. Sekarang, Rasulullah saw
telah wafat, sekarang aku tidak tahu sama ada aku akan ke Syurga atau
dicampakkan ke neraka. Namun aku masih memiliki kalimah yang sangat aku
perlukan untuk berhadapan dengan Allah SWT. Kemudian ’Amru memegang erat
tangannya seolah-olah memegang erat kalimah tauhid. Setelah dia mengucap dua
kalimah syahadah, beliau meninggal dunia.
Umar
al-Khattab telah ditanya oleh Kaab al-Ahbar tentang sakitnya kematian disaat
roh keluar daripada badan. Beliau menggambarkan sengsara kematian itu
sepertimana seseorang yang dipukul dengan sebatang pokok yang berduri tajam.
Setiap duri itu akan menusuk masuk ke dalam setiap urat saraf. Sebaik sahaja ia
ditarik dengan kuat, maka setiap duri akan melekat pada urat saraf tersebut dan
ikut sama tercabut.
Imam al-Ghazali
menceritakan tentang kematian katanya, kadangkala lidah mayat menjadi berat,
ketika para malaikat mengambil rohnya daripada anak jari dan hujung jarinya.
Bagi orang yang baik roh akan keluar seumpama keluarnya titisan air daripada
tempat minuman. Sebaliknya bagi orang yang jahat atau kafir, maka ditariknya
roh itu seumpama menarik besi yang panas yang dibakar di atas api.
Kadang-kadang mayat itu menyangka perutnya dipenuhi dengan duri, dan dirasa
bagaikan terhimpit antara langit dan bumi.
Kesimpulan, mengingati kematian adalah sebahagian daripada motivasi diri untuk berubah. Justeru, sedarlah sebenarnya kita semakin hampir dengan kematian.
Nasihat Abu Laith al-Samarqandi
Sesiapa yang duduk di dalam majlis ilmu
walaupun tidak berupaya memahami ilmu dia tetap akan memperoleh 7 kebaikan:
1.
Mendapat fadilat orang yang belajar
2.
Terpelihara dirinya daripada dosa
3.
Turun rahmat ke atasnya semenjak dia keluar dari rumahnya
4.
Apabila rahmat yang turun kepada ahli ilmu dia juga akan memperolehinya
5.
Ditulis baginya kebaikan selama mana dia mendengar pengajian
6.
Apabila terasa sedih di hatinya kerana kelemahannya dalam memahami ilmu,
jadilah kesedihan tersebut sebagai penghubung ke hadrat Allah
7. Dia
melihat kemulian orang alim dan kehinaan orang-orang yang fasiq. Maka cenderung
tabiatnya kepada ilmu dan enggan hatinya kepada kefasiqan.
0 ulasan:
Catat Ulasan