Allah SWT memberikan sebesar-besar nikmat dengan memantapkan Tauhid dan
keimaman seseorang, dan bukannya semata-mata melimpahi dengan kekayaan dan
kedudukan dan pangkat.
Apakah pengertian mensyukuri nikmat Allah SWT? Mensyukuri nikmat Allah
bermakna kita mempercayai dengan penuh yakin di dalam hati bahawa hanya Allah
satu-satu Pemberi nikmat, dan tidak datang nikmat itu kecuali datangnya
daripada Allah SWT. Dialah sahaja yang memberi nikmat dan tidak ada yang boleh
memberi selainNya. Ini berdasarkan kepada hadis Qudsi yang berbunyi:
إِذَا عَرَفْتَ أَنَّ
النِّعَمَ كُلَّهَا مِنِّّي فَقَدْ شَكَرْتَنِي, فقد رَضِيْتُ منْكَ بذلك
Ertinya: Apabila kamu mengetahui bahawa
semua nikmat itu datang daripadaKu, bererti engkau telah bersyukur kepadaKu dan
telah merelakan yang demikian itu”
Antara nikmat yang mulia dan terlebih utama ialah apabila Allah
mengurniakan ubat hati. Allah merawat hati menjadi senang dan tenang. Ibn
’Ataillah al-Askandari menyatakan bahawa dalam diri manusia terdapat dua hawa,
iaitu hawa nafsu dan hawa qalbu. Hawa nafsu adalah bersifat jasmaniah, nampak
secara fizikal dan jelas. Manakala hawa qalbu adalah bersifat maknawiah atau
secara batin yang melibatkan perasaan atau sifat yang tidak kelihatan seperti
marah, sayang, sombong dan lain-lain. Rawatan bagi penyakit hawa nafsu ini
senang dan mudah berbanding rawatan hawa qalbu. Rawatan yang paling mujarab
untuk mengubatinya adalah dengan taufiq dan hidayah Allah secara langsung.
Justeru, kedua-dua hawa ini
perlu dibimbing dan dipimpin dengan ajaran Islam. Jangan sesekali diri manusia
dikuasai oleh kedua-dua hawa nafsu ini yang menyebabkan dirinya lupa dan lalai
kepada yang pemberi nikmat.
Terdapat dua golongan manusia yang dikurniakan nikmat.
i. Golongan al-Sairun/ Salikun:
Golongan yang beribadah
kepada Allah dalam semua aspek kehidupan beribadah sama ada yang wajib dan yang
sunnah, zahir dan batin. Namun segala ibadah yang dilakukan ini tidak
mendatangkan rasa kemegahan dan bangga dengan dirinya seorang ahli ibadah.
Bahkan merasai dirinya sentiasa kurang beribadah, hatinya sentiasa mengingati
kecacatan dalam ibadah, tidak ada kekhusyukan dalam solatnya walaupun pada
hakikat solatnya terbaik daripada orang lain. Ikhlasnya terlalu kurang,
kelalaiannya masih banyak dan sentiasa merasai perbuatan yang dilakukan tidak
diredhai Allah. Golongan ini dikenali sebagai al-Sairun kerana mereka masih
dalam perjalanan menuju Allah
ii. Golongan al-Wasilun: Golongan yang telah sampai menuju kepada
Allah SWT. Golongan ini beribadah kepada Allah dan merasakan segala
perlakuannya dilihat dan diintai oleh Allah. Tidak terdetik dan jauh di sudut
dihatinya bahawa perlakuan amal ibadah itu dibuat kerana terpaksa atau memaksa.
Seolah-olah mereka merasai Allah bersama dengan mereka. Inilah maqam yang
terlebih mulia daripada yang pertama.
Manusia perlu mendidik dan mengajar diri mereka agar sentiasa merasai diri
tidak sempurna
Terdapat 3 golongan manusia apabila mendapat nikmat Allah SWT:
i. Orang Awam: Apabila mendapat rezeki berupa nikmat
daripada Allah mereka akan gembira, senang, puas dan bahagia. Namun dalam
kegembiraan mereka lupa dan sengaja tidak mengingati bahawa semua nikmat sihat,
kaya, pandai, berjaya adalah datang daripada Allah SWT. Mereka seolah-olah
beriktikad bahawa nikmat yang terhasil daripada usaha dan penat lelah mereka
semata-mata. Tanpa usaha bersungguh-sungguh nikmat itu tidak menyebelahi
dirinya. Justeru, orang awam digolong dalam manusia yang lalai dan lupa dengan
kesenangan dan kemewahan hidup. Semakin banyak diberikan nikmat semakin jauh
dirinya dengan Allah. Ini kerana Iblis akan memasuki diri seseorang melalui
pintu kegemarannya terhadap dunia. Apabila nikmat itu hilang, maka dirinya
seolah-olah seperti hilang pertimbangan, fikirannya resah gelisah, hidupnya
tidak tenang dan akan menyalahi orang lain. Mereka akan sibuk mencari-cari
nikmat yang hilang itu. Allah SWT berfirman dalam surah al-An’am ayat 44:
Ertinya: kemudian apabila mereka melupakan
apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka
pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira
dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan
mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun
berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan).
ii. Golongan Khawas: Golongan manusia yang apabila mendapat nikmat Allah
akan semakin tinggi imannya. Meyakini dengan sebenar-benar bahawa setiap rezeki
dan nikmat adalah datang daripada Allah SWT, tidak selainNya. Dengan pemberian
nikmat itu kecintaan kepada yang memberi nikmat semakin tinggi dan dirinya
semakin dekat dengan Allah. Nikmat itu akan menjadi pengantara dirinya dengan
Allah. Harta pemberian Allah dibelanjakan pada jalanNya untuk mendapat
keredhaan dan sebagai tanda kesyukuran.
iii. Golongan Khawasul Khawas: Golongan manusia yang terpilih hasil
daripada pilihan Allah. Sentiasa bergembira dengan Allah zahir dan batin.
Ingatan kepada Allah SWT bukan kerana disebabkan oleh nikmat yang diberikan
kepadanya, tetapi semata-mata ...ini kerana tidak ada yang dicintai dalam
dirinya selain Allah SWT. Kesenangan dan kekayaan tidak hanya bersifat
lahiriyah semata-mata.
0 ulasan:
Catat Ulasan