Mawquf ialah harta yang diwakafkan oleh pewakaf. Antara syarat-syarat al-mawquf ialah:
a) Harta yang hendak
diwakafkan itu adalah harta yang bernilai, sama ada harta alih atau takalih,[1] dan harta Musya‘. Harta ini ialah sesuatu yang boleh
disimpan hingga pada masa yang diperlukan atau sesuatu benda yang boleh
dihimpun dan dikuasai serta diawasi manfaat menurut kebiasaan. Selain itu,
harta wakaf mestilah harta yang diiktiraf
sah oleh syarak.[2]
i) Harta
Takalih (‘aqar)
Harta alih ialah apa-apa harta yang tidak mungkin boleh dialih atau
dipindah kedudukannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Contohnya
tanah, bangunan dan sebagainya.
Jumhur fuqaha Syafi‘i, Maliki, Hanafi dan Hanbali bersependapat mengatakan
sah mewakafkan harta takalih seperti
tanah, rumah, kedai, kebun dan lain-lain kerana ramai di kalangan para sahabat
r.‘a telah melakukannya. Antaranya
seperti yang dilakukan oleh ‘Umar r.‘a di Khaibar dan harta takalih adalah
bersifat kekal untuk selama-lamanya.[3] Mewakafkan harta takalih adalah diharuskan
walaupun harta tersebut dikongsi bersama dan tidak boleh dibahagikan, kecuali
wakaf untuk masjid.[4]
ii) Harta
Alih (Manqul)
Harta alih ialah apa-apa harta yang boleh dialih atau dipindah kedudukannya
dari satu tempat ke satu tempat apabila ada keperluan. Harta tersebut hendaklah
bermanfaat di sisi hukums yarak seperti haiwan, kenderaan, permaidani, perabut
dan sebagainya.
Harta alih dalam Islam dapat dibahagikan kepada beberapa jenis. Antaranya
ialah:
i.
Malikat: Barang-barang yang pada kebiasaannya
dijual melalui kiraan sukatan. Contohnya gandum, gula, beras dan sebagainya
ii.
Mauzunat: Barang-barang yang pada kebiasaannya
dijual melalui kiraan timbangan. Contohnya emas, perak minta dan sebagainya
iii.
’Adadiyat: Barang-barang yang pada kebiasaannya
dijual melalui kiraan bilagan. Contohnya buah-buahan
iv.
Mazru’at: Barang-barang yang pada kebiasaannya
dijual melalui kiraan ukuran. Contohnya kain.
v.
’Arud: barang-barang seperti binatang.
Para Jumhur selain ulama mazhab Hanafi mengharuskan wakaf harta alih secara
mutlak seperti peralatan masjid. Antaranya seperti lampu dan tikar, peralatan
perang, pakaian dan perkakas rumah sama ada zatnya sendiri atau kekal bersama
dengan harta tak alih sama ada disebut melalui nas atau berdasarkan ‘urf.[5] Ulama yang sealiran dengan Imam Hanafi
tidak mengharuskan wakaf harta alih kerana mereka mensyaratkan harta yang
hendak diwakafkan itu mestilah bersifat berterusan dan berkekalan. Ini kerana
ia dibimbangi berlaku kerosakan. Namun begitu, terdapat beberapa pengecualian
hukum yang mengharuskan pewakafan harta alih dan bertentangan dengan hukum
asal.[6] Antaranya ialah:
i. Harta itu hendaklah bersama-sama dengan harta takalih. Ia
kekal bersama-sama dengan harta takalih seperti bangunan dan pokok. Selain itu
harta tersebut khusus digunakan untuk mengerjakan harta takalih seperti
alat membajak dan lembu yang digunakan
untuk menggala sawah, atau bersama-sama dengan harta takalih dalam bentuk yang
tidak kekal seperti tanaman dan buah-buahan di atas pokok.
ii. Terdapat hadith yang mengharuskan pewakafan harta alih seperti senjata perang, lembing dan binatang perang. Khalid ibn al-Walid telah menceritakan
daripada Rasulullah saw bahawa Baginda telah mewakafkan baju besinya pada jalan
Allah. Khalid b. al-Walid juga mewakafkan kuda dan senjatanya. Begitu juga
Talhah b. ‘Ubayd Allah mewakafkan baju besinya. Namun tidak ada seorang pun di
kalangan para sahabat yang mengingkari perbuatan wakaf ini.
iii.
Apabila berlaku hukum yang diasaskan daripada
pengamalan masyarakat umum (‘urf) yang membenarkan harta diwakafkan
seperti al-Quran, buku dan sejadah untuk masjid dan tempat beribadat. Ini
adalah pendapat Muhammad b. al-Hassan apabila ia telah dikenali oleh orang
ramai.
Abu Yusuf menolak pandangan yang menyalahi kaedah fiqhiyyah kecuali
terdapatnya nas yang mengharuskan. Dalam masalah ini tidak terdapat nas yang
mengharuskan secara mutlak pewakafan harta takalih yang diasaskan daripada ‘urf.[7] Menurut pandangan Muhammad b. al-Hassan,
apabila orang ramai mewakaf harta dalam bentuk wang atau bijian, maka bentuk pewakafan
tersebut adalah diharuskan. Ia boleh dilakukan melalui kaedah mudarabah, bersedekah dengan perbuatan atau diberikan
kepada penerima wakaf melalui cara berhutang di samping terdapatnya jaminan
yang mencukupi.[8]
iii) Harta Milik Bersama (Musya‘)
Maksud harta milik bersama ialah harta yang dikongsi bersama dan bercampur
dengan hak orang lain yang tidak dapat dibezakan.[9] Terdapat dua kategori harta Musya‘, antaranya ialah:
Pertama: Harta Milik Bersama Yang Tidak Boleh Dibahagikan
Harta yang tidak
boleh diambil manfaat sebelum dibahagikan, sebagai contoh satu bahagian rumah
yang kecil atau tanah. Para fuqaha Abu Yusuf, Syafi‘i kecuali ulama mazhab
Maliki dan Ahmad mengharuskan wakaf harta milik bersama yang tidak boleh
dibahagikan. Ini adalah kerana wakaf bermaksud menahan harta dan mengalirkan
manfaat. Konsep ini terdapat dalam harta yang bercampur sebagaimana juga
terdapat dalam harta yang berasingan.[10] Pada pandangan mereka keharusan ini
berdasarkan lafaz penerimaan tidak menjadi syarat utama dalam sighah wakaf.[11] Perbuatan ini telah dilakukan oleh ‘Umar
r.‘a yang mendapat keizinan daripada Rasulullah saw mewakafkan 100 saham tanah
di Khaibar tanpa dibahagi-bahagikan.[12]
Berkenaan dengan
harta wakaf yang dikongsi bersama untuk dijadikan tapak masjid atau tanah
kubur, para fuqaha bersependapat adalah tidak diharuskan, kecuali setelah ia
dipisahkan. Ini kerana tidak mungkin boleh dijadikan masjid dan pada masa yang
lain pula dijadikan sesuatu yang lain. Kerana masjid adalah tempat semata-mata
untuk beribadat kepada Allah SWT. Begitu
juga dengan tanah perkuburan. Pada pandangan Abu Yusuf dan Muhammad, mereka
menganggap pemecahan bahagian masing-masing boleh merosakkan harta berkenaan
yang akhirnya langsung tidak dapat digunakan lagi.[13]
Kedua: Harta Milik Bersama
Yang Boleh Dibahagikan.
Bagi harta Musya‘ yang boleh
dibahagikan, ulama mazhab Maliki, Syafi‘i, Hanbali dan Abu Yusuf daripada
mazhab Hanafi mengharuskannya, kecuali pendapat Muhammad b. al-Hassan yang
mengatakan wakaf Musya‘ tidak sempurna
kecuali setelah dibahagi dan diasingkan.[14]
B) Harta Yang Hendak Diwakafkan Itu Hendaklah Jelas Diketahui.
Sekiranya harta wakaf itu tidak diketahui dengan jelas kedudukannya
sehingga membawa kepada pertikaian dan perselisihan faham, wakaf tersebut
dianggap tidak sah. Pengetahuan ini hendaklah berlaku pada waktu harta itu
diwakafkan.[15] Mazhab Maliki mensyaratkan harta alih
atau takalih hendaklah tidak berkait dengan harta orang lain. Maka mewakafkan
harta gadaian atau sewaan adalah tidak sah. Tetapi jika mewakafkan manfaat
sahaja adalah diharuskan seperti mewakafkan rumah yang disewakan dalam tempoh
yang ditentukan.[16]
Ini adalah kerana ulama yang sealiran dengan mazhab Maliki tidak
mensyaratkan tempoh wakaf yang berkekalan (ta‘bid) sebagai sah wakaf. Begitu juga dengan pandangan
mazhab Imamiyah daripada Syiah. Mereka berpendapat bahawa mewakafkan harta itu
tidak semestinya berkekalan. Mereka mengharuskan apa jua bentuk harta alih
tanpa adanya sebarang syarat.[17]
C) Harta Yang Menjadi Milik
Sempurna Bagi Pewakaf
Orang yang mewakafkan harta yang tidak dimilikinya, maka wakaf itu terletak
pada budi bicara pemiliknya. Ini kerana konsep wakaf merupakan pengguguran hak
pemilikan. Oleh itu apabila seseorang yang membeli sesuatu dengan perjanjian
adanya pilihan (khiyar) kepada penjual
selama tiga hari, kemudian ia mewakafkan harta itu dalam tempoh tersebut, wakaf
itu terbatal dengan sendirinya. [18]
Oleh itu, pewakafan harta yang dihadiahkan kepada seseorang yang belum diterima, maka wakaf itu tidak sah
kerana pemilikan hadiah kepadanya belum disempurnakan lagi kecuali setelah
diterimanya harta tersebut. Begitu juga dengan harta wakaf yang dibeli sebelum
didaftar. Apabila seseorang itu membeli sesuatu harta yang takalih sebelum ia
didaftarkan, maka wakafnya adalah tidak sah. Ini berikutan pemilikannya itu
tidak disabitkan kecuali setelah didaftarkan.[19] Sekiranya hak pemilikan pewakaf
dilucutkan pada waktu diwakafkan, maka wakafnya itu tidak sah. Begitu juga jika
hilang hak pemilikan selepas ia diwakafkan dan mendapatkannya kembali walaupun
dalam tempoh yang singkat adalah tidak sah.[20]
d) Harta yang hendak diwakafkan itu tidak bercampur (al-ifraz) dengan hak orang lain.
2.2 Prinsip
Pengekalan Harta Wakaf Menurut Hukum Syarak
Para ulama telah membincangkan prinsip pengekalan harta wakaf di bawah
rukun-rukun wakaf yang berkait dengan lafaz wakaf (sighah) dan harta yang diwakafkan (mawquf). Kedua-dua rukun ini telah menyentuh secara
khusus tentang konsep pengekalan atau berterusan sesuatu manfaat daripada harta
yang diwakafkan yang membezakan antara konsep wakaf dengan amal kebajikan yang
lain seperti hibah, pusaka, wasiat dan sebagainya. Konsep wakaf yang sering
dikaitkan dengan amal jariah (sadaqatan Jariyatan) yang disebutkan di dalam hadith nabi saw, secara
zahirnya membawa makna bahawa sifat harta atau aset yang kekal sahaja yang
boleh dimanfaatkan secara berpanjangan dan selagi harta itu masih dimanfaatkan
pewakaf (waqif) akan mendapat pahala yang tidak akan putus.
Para ulama fiqh selain mazhab Maliki
bersepakat menyatakan bahawa sahnya sesuatu sighah wakaf apabila dilafazkan untuk selama-lamanya tanpa terikat dengan masa
atau tempoh tertentu. Ini bermakna harta yang ingin diwakafkan hendaklah dalam
bentuk yang kekal,[21] sama ada wakaf untuk masjid atau
selainnya. Oleh yang demikian, mereka meletakkan berkekalan atau berterusan
menjadi prasyarat utama dalam menentukan kesahihan sesuatu wakaf.
Menentukan tempoh tertentu adalah tidak sah dan terbatal serta menafikan
hukum wakaf yang disyariatkan untuk disedekahkan secara berterusan.[22] Pandangan yang dikemukakan dalam mazhab
Maliki adalah terlalu longgar sekalipun membabitkan wakaf untuk masjid.
Pandangan ini seolah-olah menyamakan kedudukan wakaf dengan konsep kebajikan
yang lain. Penentuan sighah atau lafaz sesuatu wakaf juga turut
mempengaruhi aspek harta yang diwakafkan. Ekoran daripada itu, mazhab Hanafi
telah mensyaratkan bahawa pewakafan harta perlu dibuat daripada harta tak alih (immovable) semata-semata untuk
memelihara prinsip utama yang mendasari konsep wakaf. Penetapan kepada syarat
ini juga merujuk kepada hadith Rasulullah saw bahawa harta wakaf tidak boleh
dijual, dihadiah dan diwarisi.
[1] Badran,
Badran Abu al-‘Aynayn (1986),op.
cit., hlm.289. Muhammad Kamal al-Din (1998), op. cit., hlm.210. Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986),op. cit., hlm.289.
[3] Tarablas (t.t.), Al-Fiqh
fi
al-Syari‘ah
al-Islamiyyah,
Beirut : Maktabah al-Hadithah, hlm.17. Al-Ramli, Syams al-Din Muhammad Abi
al-‘Abbas Ahmad (1967), op. cit., hlm.362.
[6] Al-Syaraiti, ‘Abd al-Wadud Muhammad (1997), Al-Wasaya wa
al-Awqaf wa al-Mawarith fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Beirut: Dar al-Nahdah al-‘Arabiyyah, hlm.195. Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit.,
hlm.118.
[10] Ibn Qudamah, Abu Muhammad Muwaffaq al-Din ‘Abd Allah (1992), Al-Kafi fi Fiqh al-Imam Ahmad
b. Hanbal, jld.2, Beirut: Dar al-Fikr, hlm.32. Zuhdi Yakan (t.t.), op. cit., hlm.95.
Al-Sarakhsi, Sham
al-Din (1978), op. cit., hlm.36-37.
Al-Qarafi, Syihab al-Din Ahmad b. Idris (1994), op. cit., hlm.314. Al-Maydani, ‘Abd al-Ghani al-Ghanimi (1985), op. cit., hlm.181.
[11] Mazhab Maliki, Syafi‘i, Abu Yusuf dan
Muhammad b. al-Hasan meletakkan penerimaan (Qabul) sebagai salah satu syarat sahnya sesuatu wakaf. Lihat:
Ibn Qudamah,
Muwaffaq al-Din Abu Muhammad ‘Abd Allah (t.t), Al-Mughni wa Syarh al-Kabir, jld.6, Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, hlm.238.
[12] Al-Syirazi (1995), op. cit., hlm.323. Al-Zayla‘i, Jamal al-Din Abi Muhammad
‘Abd Allah b.
Yusuf (1996), op. cit., hlm.735.
[14] Al-Qarafi, Syihab al-Din Ahmad b.Idris (1994), op. cit., hlm.314. Zuhdi Yakan (t.t.), op. cit., hlm.95. Ibn Qudamah (1999), op. cit., hlm.233. Lihat juga:
Sabiq, Al-Sayyid (1992), op.
cit., hlm.383. Al-Maydani, ‘Abd al-Ghani al-Ghanimi (1985), op. cit., hlm.181.
[15] Al-Bahuti, Syaykh al-Mansur b. Yunus b. Idris (1999), op., cit., hlm.249. Al-Syirazi
(1995), op. cit., hlm.322. Badran,
Badran Abu al-‘Aynayn (1986),op.
cit., hlm.289.
[17] Hassan ‘Abd Allah al-Amin
(1994), op. cit., hlm.119. Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit., hlm.117-118. Hassan ‘Abd Allah
al-Amin (1994), op. cit., hlm.119. Ibn ‘Abidin, Muhammad
Amin (1979), op. cit., hlm.341-342.
[18] Al-Syaraiti
‘Abd al-Wadud Muhammad (1997),
op. cit., hlm.192. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (1991), Rawdah al-Talibin wa ‘Umdah al-Muftin,
cet.3, jld.5, Beirut: Msaktab Islami, hlm.328-329. Al-Haskafi, Muhammad
‘Ala’ al-Din (t.t.), op. cit., hlm.3.
[20]
Muhammad Kamal al-Din (1998), op. cit.,
hlm.214. Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986),op.
cit., hlm.190.
[21] Abu Zahrah, Muhammad (1971), op. cit.,
hlm.63. Al-Khinn, Mustafa Sa‘id (1992), op. cit., hlm. 25. Ibn
Qudamah (1999), op. cit., hlm.217. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000) (1991), op. cit., hlm.325.
[22] Ahmad Farraj Hassan (1986), op. cit., hlm.322.
Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), op. cit., hlm.282.
0 ulasan:
Catat Ulasan