Ads 468x60px

Labels

Selasa, 28 Februari 2012

Bagaimana Menghidupkan Hati

Apabila Allah memberikan hidayah dan taufiqNya, maka Allah menggembirakan hati untuk melakukan kebaikan. Hati akan terasa lapang dan sentiasa mengharapkan kepadaNya. Orang yang beriman hatinya sentiasa hidup dan tidak akan mati selama-lamanya. Amal ibadah yang mendekatkan hati kepada Allah adalah syarat terpenting bagi menghidupkan hati. Fatah al-Maushili menjelaskan bahawa hati perlu diisi dengan ilmu. Sekiranya hati kita tidak diberikan hikmah dan ilmu pengetahuan selama tiga hari maka hati akan menjadi mati. Ilmu adalah makanan hati yang mengandungi nur Ilahi. Abdullah Ibn Mas’ud mengatakan bahawa:


المُؤْمِنَ يَرَى نَفْسَهُ من ذُنُوْبِهِ كَأنَّهُ قَاعِدٌ تحتَ جَبَلٍ يَخَافُ أنْ يَقَعَ عَلَيْه, والمُنَافِقُ يَرَى ذُنُوْبِهِ كَذُبَابٍ وَقَعَ على أنْفِهِ, فقال بِهِ هَكَذَا فَأطَارَهُ

Ertinya: Seorang mukmin yang melihat dosanya bagaikan bukit yang akan runtuh, sedangkan bagi orang munafiq melihat akan dosanya bagaikan lalat yang hinggap dihujung hidungnya, maka hanya diusirnya dengan tangan sahaja.

 3 keadaan manusia yang beramal:

i.              Orang yang beramal tetapi dia tidak melihat bahawa dia seorang yang beramal dan seolah-olah
ii.                  Orang yang beramal tetapi sentiasa beranggapan bahawa amal yang dilakukan sedikit dan masih berkurangan
iii.                Orang yang sama sekali tidak melihat bahawa dia seorang yang beramal, dan merasakan bahawa amal ibadat yang dilakukan tidak sempurna dan masih jauh daripada kesempurnaan.

Golongan yang pertama adalah lebih baik daripada golongan yang kedua. Orang yang beramal tetapi tidak melihat dia melakukan amal ibadat adalah lebih tinggi nilainya daripada orang yang beramal dengan melihat amalan, sekalipun amal yang dilakukan masih kurang sempurna. Manakala golongan yang ketiga adalah orang yang paling mulia di sisi Allah. Mereka yang melakukan amal ibadat tanpa menuntut upah atau balasan daripada Allah SWT.
Golongan yang ketiga terselamat daripada sifat ’Ujub yang terhasil daripada amal ibadahnya yang banyak. Jika seseorang itu merasakan dirinya rajin dan banyak beribadah, amal yang dilakukan baik dan sempurna, keadaan ini boleh membawa kepada sifat ’Ujub, atau merasai kagum dengan dirinya sendiri. Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa seseorang yang mempunyai sifat-sifat yang dinyatakan di atas, bermakna dirinya telah lupa bahawa amal ibadah yang dibuat adalah nikmat Allah SWT. Allah berfirman:


Ertinya: Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.


Bisyr bin Mansur menceritakan bahawa jika dibandingkan dengan ibadat Iblis lebih lama bersama para malaikat. Namun akhirnya Iblis laknatullah menjadi musuh utama Allah dan manusia. Justeru, pandanglah amal ibadah sebagai Taufiq daripada Allah, dengan hidayah dan rahmatNya kepada kita tetapi bukan daripada kita, serta merasai ia masih sedikit dan tidak sempurna. Dengan adanya perasaan ini, maka itu terdapat tanda-tanda dan harapan amal ibadah kita diterima Allah dengan izinNya.

0 ulasan:

Catat Ulasan