Pendahuluan
Manusia adalah gabungan
antara jiwa (roh) dan raga (jasad). Dalam jiwa manusia terdapat akal dan hati,
manakala pada raga manusia terdapat pancaindera. Segala input yang masuk ke
dalam hati dan akal membolehkan manusia memahami, menyedari dan berfikir dengan
baik serta bertindak dengan rasional. Justeru, manusia perlu mengubah jiwa
mereka dan bukannya mementingkan perubahan jasad atau luaran semata-mata. Di
dalam surah al-Ra’d Allah menjelaskan maksudnya:
“ Dia tidak mengubah
keadaan individu itu sehingga individu itu sendiri yang mengubah apa yang ada
dalam jiwa”
Jiwa Kehambaan
Manusia adalah orang kepercayaan Allah yang
diciptakan dengan sebaik-baik kejadian. Kita memikul tanggungjawab dan amanah
membangun dan memakmurkan bumi Allah ini dengan sistem dan kehendaknya. Di
dalam bahasa Arab konsep “Rabb” membawa makna yang banyak antaranya tuan punya,
pemilik, ketua, pemimpin, pemerintah, pengasuh dan pendidik. Allah adalah
pemimpin manusia yang mengajak kepada kehidupan Rabbani. Maka orang yang
mendapat pimpinan Allah adalah mereka yang mengikuti sistem hidup yang
ditentukan oleh Allah. Kejahilan tentang sistem Allah mengakibatkan kepada
punca segala kerosakan dan kehancuran. Manusia sering mengejar kebendaan, namun
sering kita lupa bahawa yang memberi kebendaan itu (Allah) adalah lebih penting
dari segala sesuatu benda, sebagaimana antara makanan dengan yang membolehkan
kita makan, manakah yang lebih penting? Antara mendapat kerja dengan yang membolehkan kita kerja? Antara berfikir
dengan yang membolehkan kita berfikir? Antara pangkat dengan yang membolehkan
kita pangkat? Antara berjaya dengan yang membolehkan kita berjaya?
Apabila
manusia sedar hakikat ini, maka secara jelasnya manusia sering berhajat kepada
Allah selama putaran hidupnya. Manusia pada hakikatnya tidak terpisah dengan
Allah walaupun sesaat. Ini kerana segala sesuatu yang dibuat oleh kita adalah
dengan kehendak dan kuasa Allah SWT. Allah tersangat penting dalam kehidupan
kita yang membolehkan kita dapat makan, minum, kerja dan lebih daripada itu
membolehkan kita hidup dengan sempurna.
Hijrah: Menerima Bimbingan Allah
Allah adalah tuan punya ilmu dan guru kepada
manusia yang membimbing akal dan hati manusia. Allah membimbing manusia dengan
mendidik secara tegahan, larangan, suruhan, ancaman, peringatan, dorongan,
penghargaan yang didatangkan menerusi al-Quran dan diutuskan para nabi dan
RasulNya.
Selain
dari menyembah Allah, kita diseru agar memperhambakan diri kepadaNya. Allah menciptakan dan menyediakan segala
keperluan hidup bermula dari bangun dari tidur sehingga kembali semula tidur,
semua ini adalah untuk memperhambakan diri, iaitu berkhidmat dan berbakti
dengan penuh keikhlasan kerana Allah membangunkan harta-harta yang diamanahkan
dengan penuh amanah, baik dan betul mengikut kehendakNya. Allah SWT berfirman
di dalam surah al-Nisa’:36 berbunyi:
Ertinya: Dan hendaklah
kamu memperhambakan diri kepada Allah dan jangan kamu mensyirikkannya.
Kesilapan
besar manusia hari ini ialah menjadikan makhluk lain sebagai hamba. Apabila
manusia sayang kepada harta, lalu mereka menghambakan diri kepada harta.
Apabila sayang kepada anak, lalu diperhambakan diri kepada anak, akhirnya
manusia secara tidak sedar menjadi hamba kepada dunia. Justeru, manusia perlu
kembali kepada fitrah kehambaan yang sebenar yang membawa manusia kepada
sifat-sifat taat, patuh, tidak sombong, amanah dan lain-lain. Penyalahgunaan
dan penyelewengan yang dilakukan bukan sahaja buruk kepada dirinya tetapi
kepada semua masyarakat.
Hijrah: Membangun Jiwa Khalifah
Setiap manusia yang lahir ke dunia memegang
tangungjawab khalifah Allah di muka bumi ini. Membangun dan menguruskan bumi
ini memerlukan kepada jiwa kehambaan. Jiwa ”al-’Abd” inilah yang menyebabkan
manusia menjadi patuh dan tunduk kepada Yang Maha Berkuasa. Sentiasa berada
dalam keadaan takut dan bimbang dengan amanah yang diterima. Jiwa kehambaan
membolehkan peranan kekhalifahan berjalan dengan baik dalam kerangka fitrah
kehambaan kepada Allah SWT. Keengkaran dan kedegilan manusia menyebabkan
manusia bertindak melampaui batas kemanusian dan mendorong manusia melakukan
kemaksiatan dan kerosakan.
Kesimpulan,
sempena kedatangan awal Muharram dan tahun baru ini, janganlah kita cemari
dengan kekotoran dan noda maksiat sebagai permulaan kehidupan kita untuk
menempuh tahun 2010. Marilah kita sama-sama memulakan langkah dengan azam dan
tekad yang baru untuk membina dan meningkatkan kecemerlangan diri, keluarga,
masyarakat dan negara.
Bahaya yang paling berbahaya dalam hidup
bukanlah ketika gagal tapi gagal untuk mencuba lagi setelah gagal
Hadis Dhaif dan
Kedudukannya Dalam Syariat Islam
Hadis dhaif atau hadis
yang periwayatnya lemah berbeza dengan hadis maudu’ atau hadis yang
direka-reka dan disandarkan kepada nabi saw. Terdapat beberapa pandangan ulamak tentang kedudukan
hadis dhaif. Terdapat tiga pandangan para ulamak dalam hal ini, antaranya
ialah:
Pandangan Pertama:
Menurut pendapat Qhadi Abu Bakar Ibn al-Arabi bahawa tidak harus secara
mutlak beramal dengan hadis dhaif
Pandangan Kedua:
Menurut pendapat Abu Daud dan Imam Ahmad bahawa harus secara mutlak beramal
dengan hadis dhaif
Pandangan Ketiga:
Menurut pendapat Ibn al-Mubarak, Imam al-Nawawi, al-Baihaqi bahawa beramal
dengan hadis dhaif dalam perkara Fadhail al-A’mal, mau’izah (teladan), dan
Qasas (cerita/ kisah).
Keharusan ini adalah bergantung kepada
beberapa syarat:
- Hanya digunakan dalam perkara Fada’il a’mal sahaja
(bab kelebihan beramal)
- Hadis yang digunakan tidak terlalu lemah
- Tidak berpegang/ beriktikad ketika beramal dengannya
bahawa ia thabit/ tidak dinisbahkan kepada nabi saw tetapi secara ihtiyat
(kebarangkalian) sahaja.
Kata Hatim al-Zahid: Empat perkara yang tidak
difahami nilainya kecuali oleh empat:
- Nilai muda tidak difahami kecuali oleh orang yang
telah tua
- Nilai kesihatan tidak difahami kecuali oleh orang
yang telah sakit
- Nilai aman tidak difahami kecuali oleh orang yang
telah terkena bala
- Nilai hidup tidak difahami kecuali oleh orang yang
telah mati
Nasihat
al-Qamah
Al-Qamah telah memberi
pesanan kepada anaknya dalam membina persahabatan. Antaranya ialah:
Pertama: pilihlah sahabat yang suka melindungi diri sahabatnya.
Dia adalah hiasan diri kita dan sahabat semasa senang dan susah.
Kedua: Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan
tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia akan menerima dengan rasa
terharu. Jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka
menghitung-hitungkan (menyebut-nyebut), dan menutupi segala keburukan dan
keaiban yang ada pada dirimu.
Ketiga: Pilihlah sahabat yang apabila engkau meminta sesuatu
daripadanya, pasti dengan akan memberi. Jika engkau diam dia akan menyapamu.
Jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu
dan meringankan serta menghiburkan dirimu.
Abu Wafa’ Ibn
‘Uqail al-Hanbali
“Aku tidak halalkan diriku
mensia-siakan satu saat daripada umurku. Sekiranya lidahku terhenti daripada
memberi peringatan dan pandangan mataku terhenti terhalang daripada mengkaji,
aku akan tetap menjalankan fikiranku dalam keadaan aku rehat dan duduk. Kini
aku dapati kegigihanku dalam mendalami ilmu ketika usia 80 tahun, adalah lebih
kuat daripada kesungguhanku ketika berusia 20 tahun. Beliau dikatakan mengarang
kitab kesusasteraan menjangkau 800 jilid”.
0 ulasan:
Catat Ulasan