Pendahuluan
Perlu diketahui bahawa manusia sering lupa dan tidak memahami setiap
sesuatu yang Allah ciptakan mempunyai pasangan. Langit-bumi, tinggi-rendah,
cantik-hodoh, bulan-bintang, dan lain-lain. Begitulah juga Islam juga ada
pasangannya iaitu Iman. Tanpa Iman, Islam tidak memberi sebarang makna. Ini
dapat kita lihat banyak ayat al-Quran, bahkan boleh dikatakan ke semuanya
memfokuskan kepada kalimah ”mukmin”,
bukannya ”Muslimin”. Jika dihitung terdapat 175 kali disebut kalimah
al-Mukmin, Mukminin”. Timbul persoalan kepada kita, kenapa Allah tidak membantu
dan menyebelahi orang-orang Islam pada masa ini . Ini membawa maksud jika kita
mendabik dada kita sebagai muslim di sisi Allah, ia tidak membawa sebarang makna, selagi kita
tidak mukmin.[1]
Mukmin itu tidak akan tercapai kecuali dengan iman
yang menjadi asas paling utama kepada seseorang manusia. Maka mana mungkin
dianggap benar-benar beriman tanpa
bersungguh-sungguh menyerah diri dalam berkhidmat (amal) kepada agama Allah dan
kehendaknya. Akidah dan Ibadah, Islam dan Iman, percaya dan menyerah, hati dan
perbuatan semuanya tidak boleh dipisah-pisahkan. Islam tidak mencukupi dengan
percaya sahaja tanpa menyerah diri sepenuhnya kepada Allah dalam semua aspek
kehidupan. Jika kita menyerah diri sepenuhnya bermakna, segala perintah dan
hukumNya kita taati, suruhanNya kita kerjakan, laranganNya kita hentikan.
Inilah Islam yang sebenarnya sebagaimana yang diperingatkan oleh Allah SWT
dalam surah al-Nur, 47:
Ertinya: dan (di antara orang-orang yang
tidak dikehendakiNya ke jalan Yang lurus ialah) mereka yang berkata: "Kami
beriman kepada Allah dan kepada RasulNya serta kami taat"; kemudian sepuak
dari mereka berpaling (membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah
pengakuan itu, dan (kerana berpalingnya) tidaklah mereka itu menjadi
orang-orang yang sebenarnya beriman.
Di dalam surah al-Anfal, ayat 27, sekali Allah memberi amaran kepada
manusia agar tidak mengkhianati amanah Allah dan RasulNya. Firman Allah SWT:
Ertinya:
Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan
RasulNya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu
mengetahui (salahnya).
Mukmin Hakiki
Manusia yang mukmin adalah mereka yang telah mantap iman mereka. Manusia
yang paling takut kepada Allah SWT setelah mengenali sifat-sifat keagungan
Allah SWT dan mengenali dirinya yang tidak sunyi daripada kesilapan dan
kesalahan. Dirinya akan dipersoalkan oleh Allah dan tidak akan sama sekali terlepas
daripadaNya. Perasaan takut adalah teras kepada iman, sebagaimana yang
ditafsirkan oleh Ibn Kathir dalam ayat, Surah al-Mulk:12
Ertinya:
Sesungguhnya orang-orang yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa
mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab tuhan, mereka
beroleh keampunan dan pahala yang besar.
Tidak tepat jika dikatakan Islam sering bergaduh sesama Islam, kerana hamba
yang mempertahankan Islam dan risalah Allah adalah mereka yang mukmin. Justeru,
insan yang mukmin akan sentiasa bertentangan dengan insan yang menggelar muslim
atau Islam. Islam bukan jaminan boleh
menyatupadukan ummah, sebaliknya Iman sahaja yang . Tidak ada jaminan di dalam
al-Quran yang mana Allah akan membantu mereka, tetapi jaminan itu hanya
ditujukan kepada orang-orang yang mukmin sahaja. Ini dibuktikan dengan firman
Allah SWT:
Etinya: Adalah menjadi hak Kami, membantu
orang-orang yang mukmin”
Bahagian Amal Soleh
Amal soleh sebagai ibadat terbahagi kepada tiga:
- Amal
soleh yang dibangsakan kepada hati seperti iman, tawakkal dan lain-lain. Ia
tidak dapat dilihat dengan pancaindera, tetapi dapat diketahui
- Amal
soleh yang dibangsakan kepada lidah seperti berzikir, membaca al-Quran,
berselawat dan lain-lain. Ia tidak dapat dilihat tetapi dapat didengari
dan diketahui
- amal
soleh yang bersifat perbuatan seperti sembahyang, berzakat, berhaji dan
lain-lain yang dapat dilihat dan diketahui.
Kata Khatim al-Jaiz:
- Sesiapa yang
mengatakan dia cinta kepada Allah, tetapi dia tidak warak, maka dia adalah
pembohong
- Sesiapa
yang mengatakan dia akan masuk syurga, tetapi dia seorang yang bakhil
dengan hartanya untuk amal kebajikan, maka dia adalah seorang penipu
- Sesiapa
yang mengatakan dia cinta kepada Rasulullah saw, tetapi dia tidak mahu
mengikuti sunnahnya, maka dia adalah seorang pendusta
Menurut Abu Bakar al-Wasiti, terdapat 3 tingkatan kurniaan Allah kepada
manusia:
i.
Manusia yang dikurniakan Allah dengan cahaya
petunjuk dan terpelihara daripada kufur dan munafiq
ii.
Manusia yang dikurniakan Allah dengan cahaya
’Inayah yang menjadikan dirinya terselamat daripada dosa sama ada kecil atau
besar
iii.
Manusia yang dikurniakan Allah dengan m/s 300 jld 1
Menerima dan Gembira dengan Cahaya Allah
Limpahan cahaya Allah akan diberikan kepada orang yang tekun beribadat,
bersih daripada segala dosa besar dan kecil dan suci daripada penyakit-penyakit
yang bersarang di hati. Matahati akan dapat menerima ilmu yang bermanfaat dan
langsung menghargainya. Hati akan membelakangi dan menolak sesuatu yang tidak
baik. Hati akan gembira dengan sebab ketaatan yang dikerjakan. Kegembiraan hati
ini boleh dibahagian kepada tiga:
- Gembira
kerana telah mengerjakan ketaatan kepada Allah dan mengharapkan pahala serta
takut dengan siksaan Allah
- gembira
dalam taat kerana dapat melihat kita berjaya mengerjakan ketaatan tersebut
dan telah berusaha serta dirinya terasa bersih dan suci
- gembira
dengan taat kerana dirasai Allah telah memberikannya nikmat dan kurniaan.
Hasil daripada kedua-dua ini dapat dirinya mengerjakan ketaatan kepada
Allah
Kegembiraan yang pertama lebih baik daripada kegembiraan yang kedua. Ini
kerana tujuannya adalah untuk mendapatkan pahala dan takut dengan seksaan api
neraka. Namun demikian, terdapat kekurangannya iaitu masih bergantung kepada
amal dan tidak sepebuhnya kepada Allah SWT. Ini kerana pada dasarnya amal
ibadat yang dilakukan adalah mengharapkan kepada pahala dan ketaatannya kepada
Allah dengan tidak melakukan segala laranganNya adalah disebabkan mengharapkan
agar dijauhkan daripada seksaan api neraka, maka jika tidak kerana mengharapkan
kepada kedua-dua tersebut, maka amal ibadat dan ketaatan itu tidak
dilaksanakan.
Manakala kegembiraan yang
kedua boleh mendatangkan sifat ’ujub hasil daripada melakukan ibadat dan
ketaatannya kepada Allah. Kita berbangga dengan diri sendiri kerana telah
berusaha dan berhasil mengerjakan amal, sedangkan orang lain masih ada yang
belum beramal. Sifat ini
tidak baik untuk diamalkan kerana boleh menghilangkan pahala amal dan dimurkai
Allah.
Kegembiraan amal yang
paling baik adalah yang ketiga. Kerana mengingatkan kita bahawa tanpa taufiq
dan nikmat Allah, mana mungkin kita dapat mengamalkann segala perintah Allah
SWT. Semua dalam kehidupan kita termasuk amal, usaha dan perbuatan manusia
datang daripada Allah SWT sebagai nikmat yang tidak ternilai. Ini berdasarkan
kepada firman Allah SWT, dalam surah Yunus ayat, 58:
Ertinya: Katakanlah (Wahai Muhammad)
"kedatangan al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan
kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan al-Quran itulah hendaknya mereka
bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang
mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)".
Allah SWT memohon manusia agar merasai kegembiraan hasil daripada kurniaan
Allah dengan rahmat dan nikmat yang diberikanNya. Jika kegembiraan disebabkan
oleh selain daripada perkara tersebut ia dianggap kegembiraan yang membawa
kepada kelalaian. Apabila merasai kegembiraan dengan nikmat pemberian Allah,
maka dirinya tidak akan sesekali melupai Allah, menunaikan segala perintah dan
menjauhi larangannya. Ini
yang dikatakan hakikat terima kasih kita kepada Allah.
Peningkatan Amal dan Syukur
Apabila akidah ini datang dalam diri seseorang, maka yakinlah bahawa
dirinya akan ditambahkan lagi dengan nikmat dan rahmatNya yang lain.Allah SWT
berfirman, dalam surah Ibrahim ayat,7:
Ertinya: dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu
memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan
tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar
Sesungguhnya azabKu amatlah keras".
[1] Ismail Abdullah Siputeh (2006), Insan
dari Aspek Etimologi dan Perspektif Islam, cet.1, Penerbitan Kolej Universitu
Islam Malaysia, hlm.34
0 ulasan:
Catat Ulasan