Ads 468x60px

Labels

Rabu, 8 Ogos 2012

Di Mana Akhlak Umat Islam Kini


Ilmu Tasawuf ialah ilmu yang membicarakan tentang pembersihan dan penyucian hati untuk sampai ke tahap ihsan dalam melaksanakan ubudiyyah kepada Allah SWT. Ilmu tasawuf dapat menyembuh manusia daripada pelbagai penyakit batiniyyah dan mengembalikan manusia kepada landasan keikhlasan dan mencapai kesucian serta kesempurnaan yang asal (fitrah). Justeru, sasaran ilmu ini adalah untuk mentarbiyah insan agar memiliki peribadi dan budi pekerti atau akhlak yang mulia.[1]
Ramai di kalangan kita yang mementingkan ilmu Tauhid dan Fiqh, namun mengabaikan ilmu tasawuf. Kepentingan mempelajari ilmu ini telah digambarkan oleh Imam Malik yang mengatakan, seseorang yang mempelajari ilmu Fiqh dengan mengabaikan tasawwuf, dia menjadi fasiq, menghimpunkan kedua-duanya adalah berjaya merealisasikan kebenaran”. Imam Syafie pula menjelaskan:” Aku cinta tiga perkara dari dunia kamu: meninggalkan kepura-puraan, melembutkan perwatakan dengan kebaikan, dan mengikuti jalan yang dilalui oleh golongan ahli tasawuf”.[2] Maka untuk membangunkan masyarakat mukmin yang beriman, bertaqwa dan berakhlak mulia hendaklah mempelajari ketiga-tiga ilmu yang dinyatakan. Kemewahan hidup dan kecintaan serta lalai dengan dunia menjadikan umat Islam lupa kepada Allah dan ajaran agama yang menjamin kesempurnaan hidup dunia dan akhirat.
Maka ilmu tasawuf dapat membimbing manusia kepada perhambaan diri kepada Allah, dengan mengerjakan segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya. Jiwa manusia perlu dibersihkan terlebih dahulu sebelum menghambakan diri kepada Allah.[3] Tanda yang membuktikan diri seseorang itu ada ”dirinya” ialah adanya sifat takabbur, sombong, riya’, tamak haloba, ujub, kasih kepada yang lain selain Allah dan lain-lain lagi. Diri inilah yang mesti dibunuh dan sebagai gantinya timbullah Allah yang berdiri dalam hati dan perasaan seseorang. Maka barulah dia menyedari dan merasai dirinya hampir dengan Allah yang Maha Agung di sisinya.[4] Ilmu tasawuf dianggap sebagai memperakukan ilmu Tauhid dan ilmu Fiqh, dan juga sebagai buah yang berguna kepada kedua-dua ilmu tersebut.[5]
            Ilmu dan akhlak dua perkara yang berbeza. Orang yang berilmu tidak bermakna ia berakhlak. Orang yang mengamalkan ilmunya adalah dianggap sebagai orang yang berakhlak. Menurut Said Hawa, sifat sombong merupakan penyakit yang sangat cepat berjangkit kepada para ulamak. Mereka merasai kemuliaan ilmu, keindahan ilmu dan kesempurnaan ilmu, sehingga dia merasakan dirinya mulia, sempurna dan memandang rendah kepada orang lain.[6]
Ibn ’Umar pernah mengatakan, seseorang itu tidak akan mendapat mencapai tingkatan ilmu yang mantap, sehingga dia tidak lagi dengki dengan orang lain yang lebih tinggi ilmu darinya, tidak menghina orang lain yang ilmunya lebih rendah. Tidak mengharapkan ganjaran harga tertentu atas ilmu yang diajarkan.[7]


[1] Mat Saman Kati Mokhtar Petah (1997), Ilmu Tasawuf, cet.1, Pustaka Nusa Sdn Bhd: Kuala Lumpur, hlm.29.
[2] Zakarian Stapa (1995), Akhlak dan Tasawwuf Islam, cet.1, Berita Publishing Sdn Bhd: Kuala Lumpur, hlm.27
[3] Mat Saman Kati Mokhtar Petah (1997), op. Cit., hlm.57.
[4] Husin Nasir bin Mohd (2008), Siri Ilmu Tasawuf: Qatrul Ghasiah, cet.2, Perniagaan Jahabersa: Johor Bharu, hlm.3
[5] Ibid., hlm.10-11
[6] Said Hawa (2005), Tazkiyah al-Nafs: Intisari Ihya’ ‘Ulumiddin, (ter), Penerbit Darussalam: Jakarta, hlm.252
[7] Ibid., hlm.130

1 ulasan: