Apabila kita meyakini bahawa selain Allah adalah miskin, papa, lemah, tidak
kuat, maka itu adalah tanda bahawa pergantungan kita hanya kepada Allah SWT.
Maka kita tidak lagi berhajat kepada manusia, dan kita akan menjadi semakin
jauh daripada bergantung kepada manusia dan hilangnya mengharap kepada
pertolongan daripada manusia. Allah adalah tempat segala bergantung harap kita
dalam setiap aspek kehidupan, seperti rezeki, ajal, maut, jodoh dan lain-lain
semuanya telah ditentukan Allah. Keputusan yang dibuat oleh manusia adalah
penyebab sahaja. Ini kerana segala yang terjadi dalam kehidupan ini adalah
bersumberkan daripada Allah sebagai penentu.
Hati tidak sunyi daripada sesuatu yang menjadi
lawannya. Hati yang lari daripada makhluk sudah pasti akan bergantung harap
kepada Allah dan akan menuju kepadaNya. Apabila hati merasai fakir, miskin,
hina, lemah sebagai hamba di sisi Allah, maka hati akan bertambah yakin kepada
Allah dan mengajak seluruh anggota untuk tunduk dan jinak kepada Allah SWT.
Maka tidak ada lagi pengaruh luar daripada dunia untuk mempengaruhi dengan
bisikan dan dakwaan, selain ia datang daripada Allah. Hati akan gembira
disebabkan amal ikhlas yang dilakukan kerana Allah dan bukan kerana manusia.
Datangnya ketenangan dan kebahagian yang menusuk ke dalam hati dan jiwa.
Hati yang Jinak Dengan Allah
Apabila hati semakin jinak dengan Allah, maka Allah sesekali tidak akan
menolak dan menahan permintaan hambaNya. Malah Allah akan terus menggerakkan hati
hambaNya untuk terus bermohon doa kepadaNya. Lidahnya dijadikan semakin ringan
untuk terus memohon. Di saat ini dirasakan bahawa dirinya semakin dekat dengan
Allah dan merasai dirinya terlalu fakir, hina dan sangat berhajat kepada Allah
dan petunjukNya.
Hamka[1]
menyatakan bahawa doa seorang mukmin itu mempunyai 3 tingkatan. Antaranya
ialah:
- Mengakui
bahawa seruan telah didengari dan isi seruan itu telah dipercayai. Maka
dia telah beriman kepada Allah
- Memohon
diampunkan segala dosa kelalaiannya selama ini
- Ingin
cepat mendapat anugerah Allah kerana telah mengakui keimanan kepada Allah
Allah menjelaskan tiga keadaan ini bahawa hati yang jinak akan merasai
dirinya lalai, maka dirinya bermohon kepada Allah dengan penuh khusyuk setelah
dapat mendengar seruan dan ajakan supaya memilih jalan yang benar. Maka dia
akan bermohon kepada Allah:
terasa terbuka hijab dengan Allah ke arah jalan yang benar dan merasai
dirinya semakin bernilai. Maka dia memohon agar Allah memberikan kepadanya
janji-janji yang akan diberikan kepada orang yang beriman kepada Allah SWT.
Manusia yang beriman kepada Allah akan diberikan kelapangan dan petunjuk jalan
hidup di dunia. Maka dia bermohon kepada Allah:
Justeru itu juga Allah akan memperkenankan apa
yang dikehendaki sama diberikan secara terus, atau ditangguh kepada waktu yang
lebih sesuai menurut perancangan dan kemahuan Allah. Permohonan manusia
biasanya akan mengikut kemahuan dan kehendaknya, tetapi apabila perancangan
Allah itu lebih diutamakan maka keputusan yang diterima disusun atur oleh Allah
yang lebih baik. Allah SWT berfirman;
$pkr'¯»t z`Ï%©!$# (#þqãZtB#uä bÎ) (#rçÝÇZs?
©!$#
öNä.÷ÝÇZt ôMÎm6s[ãur ö/ä3tB#yø%r& ÇÐÈ
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman,
kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai
kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
(Surah Muhammad:7)
Allah akan membuka pintu-pintu rahmatnya dengan
mudah apabila hati ini digerakkan sendiri olehNya. Permohonan yang terbaik
ialah kita memohon keamponan dosa yang kita lakukan, dan memaafkan segala
kesalahan dan menyelamatkan kita daripada seksaan di akhirat kelak. Doa ini
dilakukan secara terus menerus dan berkekalan, dan bukannya sekadar waktu
tertentu sahaja atau waktu yang dihajati sahaja. Manusia sangat berhajat kepada
Allah kerana yakin bahawa segala apa yang ada di langit dan di bumi tidak
terlepas daripada seksaan Allah. Tidak ada sesuatu lain yang dapat menandingi
kekuasaan dan kekuatan serta keputusan Allah. Inilah penghayatan batin manusia
yang dekat dengan Allah yang tidak pernah lupa dan merasai jemu serta bosan
dengan memohon hajat kepada Allah sebagai tempat pergantungan harap. Inilah
yang dikatakan mereka telah mengenali makrifat Allah dengan lebih dekat dan
rapat. Firman Allah SWT:
z>$yftFó$$sù
öNßgs9
öNßg/u
ÎoTr& Iw ßìÅÊé& @uHxå
9@ÏJ»tã Nä3YÏiB `ÏiB
@x.s
÷rr& 4Ós\Ré& (
Nä3àÒ÷èt/ .`ÏiB <Ù÷èt/
( tûïÏ%©!$$sù (#rãy_$yd
(#qã_Ì÷zé&ur `ÏB öNÏdÌ»tÏ (#rèré&ur
Îû Í?Î6y
(#qè=tG»s%ur
(#qè=ÏFè%ur ¨btÏeÿx._{ öNåk÷]tã
öNÍkÌE$t«Íhy
öNßg¨Yn=Ï{÷_{ur
;M»¨Zy_ ÌøgrB `ÏB $pkÉJøtrB ã»yg÷RF{$# $\/#uqrO
ô`ÏiB ÏYÏã «!$#
3 ª!$#ur
¼çnyYÏã
ß`ó¡ãm
É>#uq¨W9$#
ÇÊÒÎÈ
Ertinya: Maka Tuhan mereka perkenankan doa
mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal
orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan,
(kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain; maka
orang-orang yang berhijrah (kerana menyelamatkan ugamanya), dan yang diusir ke
luar dari tempat tinggalnya, dan juga yang disakiti (dengan berbagai-bagai
gangguan) kerana menjalankan ugamaKu, dan yang berperang (untuk mempertahankan
Islam), dan yang terbunuh (gugur Syahid dalam perang Sabil) - Sesungguhnya Aku
akan hapuskan kesalahan-kesalahan mereka, dan sesungguhnya Aku akan masukkan
mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, sebagai
pahala dari sisi Allah. dan di sisi Allah jualah pahala yang sebaik-baiknya
(bagi mereka yang beramal soleh)".
(Surah Ali Imran:195)
Keadaan ini berbeza dengan orang awam, doa dan
hajat mereka dilakukan apabila ada keperluan sahaja, atau ada sesuatu musibah
yang berlaku ke atas dirinya. Apabila hajatnya telah tercapai atau musibah yang
menimpa dirinya telah tidak ada lagi, maka hilanglah hajatnya kepada Allah
dengan begitu cepat sekali. Apabila datang cubaan seperti sakit, miskin, gagal,
cemas, sesuatu keputusan yang tidak menyebelahinya, maka di saat ini lantas
hatinya teringat kepada Allah dan memohon agar Allah memenuhi kemahuan dan
kehendaknya, sekalipun bertentangan dengan sepatutnya. Kekhusyukan hati adalah
disebabkan kerana sesuatu yang lain setelah kekuatan dan kebijaksaan sendiri
gagal untuk menanganinya. Ia hanya akur kepada kekuatan dan keagungan Allah
ketika saat diperlukan. Dia merendah diri kepada Allah ketika kemampuannya
lemah dan terbatas. Penghayatan cinta dan kasih kepada Allah adalah bermusim,
dan tidak meresapi ke dalam hati sanubari. Sepatutnya dia perlu merasai sebagai
hamba Allah, bahawa kekuasaan dan keagungan Allah sentiasa bersama dirinya
sepanjang masa dan waktu di mana jua dia berada, di saat dirinya senang dan
susah, miskin dan kaya, berilmu dan jahil, tenang dan kacau bilau, huru-hara
dan aman. Namun manusia biasa hanya memilih saat tertentu sahaja bersama-sama
dengan Allah. Manusia sebenarnya bersikap tidak adil dengan penciptanya .
Hati yang telah terikat kukuh dan terjalin erat
dengan Allah tidak akan tenang, tenteram dan bahagia apabila tidak dikaitkan
dengan kehendak Allah. Hatinya tidak akan tunduk kepada selain Allah, dan takut
serta pasrahnya hanyalah kepada Allah yang Satu, Maha Agung, Maha Bijaksana. Ibadat
zahir (tubuh) dan ibadat batin (hati) akan bersatu padu ke arah yang satu. Saling
mengimbangi dan meninggal antara satu sama lain. Waktu inilah ibadatnya telah
sampai kepada peringkat ’Ubudiyah. Semua yang terhasil ini bukannya boleh
berlaku dengan mudah dan dalam tempoh masa yang singkat. Semakin lama makrifat
ini akan semakin bertambah dan meningkat tinggi di dalam hatinya. Cahaya
kebesaran dan keagungan Allah semakin subur membiak di hati. Itulah menyebabkan
mereka melihat sesuatu dengan matahati (cahaya hati). Cahaya ini akan menyinari
hati hamba-hamba Allah dan tidak akan hilang dan lenyap sehingga ke hari
Akhirat.
Jangan Bersangka Buruk dengan Allah
Allah yang mempunyai sifat Kasih dan Sayang, iaitu Maha Penyayang, Pengasih
yang sentiasa mengawasi dan menjaga manusia di mana jua manusia berada. Maka
kita tidak boleh berburuk sangka dengan Allah dengan mengatakan Allah sengaja
menyusah dan membebani kita. Perlu diketahui bahawa setiap ketentuan daripada
Allah adalah baik dan menjadi pilihanNya, sekalipun bertentang dengan kehendak
manusia. Ini bermakna ketentuan Allah ada yang tersembunyi dan nyata. Tidak ada
sesuatu makhlukpun yang dapat mengetahuinya. Inilah yang dijelaskan oleh Allah
SWT di dalam surah al-Baqarah, ayat 216 :
|=ÏGä. ãNà6øn=tæ
ãA$tFÉ)ø9$# uqèdur
×nöä.
öNä3©9
( #Ó|¤tãur
br& (#qèdtõ3s? $\«øx© uqèdur
×öyz
öNà6©9
( #Ó|¤tãur
br& (#q6Åsè? $\«øx© uqèdur
@°
öNä3©9
3 ª!$#ur
ãNn=÷èt
óOçFRr&ur w
cqßJn=÷ès? ÇËÊÏÈ
kamu
Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah
perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia
baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi
kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu
tidak mengetahuinya.
Dalam pelbagai keadaan sudah pasti manusia
berhajat kepada apa yang disukai mengikut kehendak hati dan nafsunya.
Sebaliknya dalam keadaan tertentu tidak semua kehendak dan kemahuan manusia itu
baik di sisi Allah. Ada hal-hal tertentu yang sangat tidak disukai oleh kita,
sebaliknya begitu disukai oleh Allah. Begitulah setiap keputusan manusia tidak
semestinya baik di sisi Allah, tetapi semua keputusan Allah itu perlu diterima
dan diyakini bahawa ia adalah baik, malah yang terbaik dan paling sempurna. Abu
Talib al-Makki mengatakan bahawa:
Manusia benci kepada sakit, tidak senang
dengan fakir, kemiskinan dan kemudharatan, namun mengikut perkiraan Allah,
semua itu membawa kepada kebaikan di Akhirat. Begitulah juga manusia suka
kepada kekayaan, sihat, pangkat dan sebagainya, sedangkan semua ini kemungkinan
membawa akibat yang tidak baik di dunia dan akhirat.
Luasnya Nikmat Allah SWT
Perlu diketahui bahawa nikmat dan kurniaan Allah SWT kepada manusia itu
terbahagi kepada iaitu nikmat yang bersifat lahir dan nikmat bersifat batin.
Nikmat lahir ialah apa yang jelas dapat dilihat dengan pancaindera iaitu
kesihatan, manakala nikmat batin merangkumi ujian-ujian daripada Allah SWT yang
terkandung di dalamnya nilai-nilai keamanan, keyakinan, kesabaran dan lain-lain
dalam menempuhinya. Hamba yang soleh apabila dikurniakan nikmat yang sihat dan
kaya akan merasai dirinya semakin jauh dengan Allah dan terasa diri dilupai
olehNya. Lantas datang perasaan kebimbangan di dalam hatinya jika keadaan ini
boleh melalai dan melupakan dirinya kepada Allah SWT. Kesakitan dan kemiskinan
menjadikan dirinya semakin dekat dengan Allah, dan semakin tinggi
pergantungannya kepada Allah, dengan sebenar-benar pergantungan. Di saat
menghadapi kesakitan dan penderitaan hidup, ibadatnya semakin bertambah dan
perhambaannya kepada Allah SWT semakin tinggi.
Bagi sesetengah manusia merasakan kesihatan,
kekayaan, pangkat adalah lambang dan bukti Allah sayang dan suka kepadanya
dengan berkat usaha dan kesungguhannya. Perlu disedari bahawa apabila Allah
memberikan kepada kita nikmat, tetapi jika kita tidak mengenali nikmat itu
sebagai nikmat daripada Allah, tidak mengenali nikmat itu sebagai satu yang
amat bernilai, tidak menghargai dan menghormatinya, malah tidak memuliakannya,
maka Allah akan menariknya apabila tiba waktunya.
Jika perasaan cinta kepada Allah semakin berkurang
di hati manusia, bahkan dirasakan seperti biasa sahaja, malah tidak sedikitpun
ada perubahan di dalam dirinya, sama ada sedih, susah, maka pada umumnya Allah
tidak akan mengembalikan lagi nikmat yang diberikan kepadanya.
Menghargai Hadiah Pemberian Allah
Tabiat manusia apabila diberikan kepadanya nikmat, mereka tidak meletakkan
nikmat itu pada tempat dan fungsinya. Namun nikmat itu akan disedari apabila
sudah tidak ada, atau telah berlalu pergi. Nikmat sihat dirasakan setelah
datangnya waktu sakit, nikmat kaya dirasakan setelah menjadi miskin, nikmat
muda dapat dirasakan setelah datangnya hari tua, begitulah disebaliknya. Maka
setelah itu dapat dirasakan betapa tinggi dan bernilainya nikmat Allah. Kasih
dan sayang Allah itu tidak ada tolak bandingnya dengan kasih dan sayang
manusia. Sebenarnya Allah memberikan hadiah nikmat sebagai satu penghargaan,
tetapi manusia yang tidak tahu menghargai nikmat Allah. Insan yang soleh akan
menjadi nikmat Allah sebagai jalan untuk menghampirkan diri kepadaNya.
Dirinya akan semakin hampir kepada
Allah, imannya semakin bertambah, keyakinannya semakin menebal.
Bagi merasai betapa besar
dan agungnya nikmat Allah kepada hambanya, maka si kaya perlu memikirkan semasa
dirinya belum menjadi kaya, dia seorang yang miskin dan fakir. Orang yang sihat
jangan melupai bahawa dirinya berada pada waktu pagi dengan sihat, tidak
bermakna ia sampai sihat hingga ke petang. Maka setiap detik datangnya nikmat,
maka hendaklah diingatkan kepada lawannya. Orang yang telah bertaubat kepada
Allah, hendaklah sentiasa mengingati bagaimana dirinya melakukan maksiat dan
jauh menyimpang daripada jalan Allah, namun dengan kasih dan sayang Allah
dirinya dikembalikan kepada jalan yang benar. Apabila semua ini dapat
disedarinya dengan hati sanubari, maka datanglah sifat syukur dan berterima
kasih kepada Allah sebagai Yang Maha Pemberi segala-segala kepada manusia.
Tidak ada kuasa lain yang boleh mengatasi kuasa Allah SWT. Maka dirinya akan
sentiasa bersama Allah sebagai pengawal dan pemelihara dirinya.
Apa Kata Syeikh Abd Kadir al-Jailani...
Sekiranya kamu bertemu seseorang, maka lihatlah kelebihan yang ada padanya dan katakanlah kepada dirimu:
“Mudah-mudahan jadilah dia di sisi Allah lebih baik daripada aku dan semoga Allah mengangkat darjatnya”.
Sekiranya kamu bertemu seseorang yang lebih muda daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:
“Dia belum lagi menderhakai Allah, tetapi aku lebih banyak menderhakai Allah. Tidak ragu lagi dia lebih baik daripada aku”
Sekiranya kamu bertemu seseorang yang lebih alim daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:
“Dia telah diberi Allah apa yang aku tidak dapat, dan dia lebih mengetahui apa yang tidak aku ketahui”
Sekiranya kamu bertemu seseorang yang jahil daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:
Dia ini menderhakai Allah kerana kejahilannya, sedangkan aku derhaka kepada Allah dalam keadaan aku mengetahui dan aku tidak tahu bagaimana kesudahanku”
[1]Hamka (1983), Iman dan Amal Shaleh, cet.1, Penerbit Pustaka Melayu
Baru, Kuala Lumpur ,
hlm. 17-20,
Assalamualaikum, sungguh kagum saya dengan tulisan dr. Menyentuh hati saya..Alhamdulillah.
BalasPadam