Pendahuluan
Sabar menurut pandangan
ulamak Dzun nun al-Mishri ialah menjauhkan diri dari mengingkari, tenang ketika
berhadapan bala dan tidak berhajat kepada makhluk ketika fakir dan dalam
menempuh kesusahan hidup. Al-Jurjani pula
menjelaskan sabar ialah tidak mengadu tentang penderitaan bala kepada selain
Allah. Manakala menurut al-Asfahani, sabar ialah menahan diri terhdp apa yg
dituntut oleh akal dan syarak sama ada disuruh melakukan atau dituntut agar
tidak melakukannya.
Kelebihan
Bersabar
Menurut Abdullah Ibn Salam
r.a. pada hari Kiamat akan dibangkitkan orang-orang yang sabar dan diseru
supaya pergi ke Syurga tanpa dihisab. Balasan ini diberikan kepada mereka yang
sabar di atas ketaatan kepada Allah dan sabar daripada melakukan maksiat, serta
sabar di atas segala ujian yang datang daripada Allah SWT. Allah SWT merakamkan
di dalam al-Quran tentang kelebihan ini dalam firman Allah SWT:
Ertinya: Sesungguhnya orang-orang yang
Bersabarlah sahaja akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"
Sabda nabi saw yang
diriwayatkan oleh Ibn Abbas r.a.:
Sesiapa yang sabar atas segala fardhu Allah,
maka baginya 300 darjat. Sesiapa yang sabar atas segala yang diharamkan oleh
Allah, maka baginya 600 darjat. Sesiapa yang sabar atas musibah bala, maka
baginya 900 darjat”.
Manusia yang Dikasihi Allah Diuji Dengan Bala
Manusia yang dikasihi dan disayangi oleh Allah tidak terlepas daripada
ujian dan cubaan hidup yang terpaksa ditanggungnya dengan penuh redha.
Kepayahan dan kesusahan ujian ini adalah untuk membersihkan dirinya daripada
dosa-dosa dan maksiat yang dapat disucikan. Semua ini adalah untuk menguji
seseorang hamba agar redha dengan apa yang diperlakukan oleh Allah ke atas
dirinya.
Nabi saw bersabda:
Apabila Allah mengasihi seseorang hambanya,
maka Allah akan menimpakan ke atas dirinya bala yang tidak ada penyembuh agar
dapat menyucikan dirinya daripada dosa.
.
Nabi saw bersabda:
Apabila Allah mengasihi seseorang hambanya,
maka Allah akan menimpakan ke atas dirinya bala yang tidak ada penyembuh agar
dapat menyucikan dirinya daripada dosa. Maka jika dirinya seorang yang sabar,
maka dirinya akan memilih dan redha dengan ujian tersebut. Maka dirinya akan
dikasihi Allah dengan kasih yang sebenar”
Nabi saw juga bersabda: ”Allah telah
mewahyukan kepada nabi Musa bin Imran a.s: Wahai Musa sesiapa yang tidak redha
dengan Qada’ku dan tidak sabar atas ujianku dan tidak bersyukur dengan
nikmatku, maka keluarkanlah daripada bumi dan langitku, dan carilah tuhan yang
lain selainKu”
Bahagian Sabar
Sabar melakukan ketaatan: istiqamah menurut syariat Allah,
sentiasa beribadat, membuat kebajikan, mencegah kemungkaran
Sabar daripada melakukan maksiat dan kejahatan: melawan nafsu
terhdp pemberontakannya, menjauhkan daripada godaannya dan memerangi
penyelewengannya
Sabar di atas musibah yang menimpa: meyakini bahawa kehidupan
di dunia adalah medan ujian, Allah lebih mengetahui keadaan hambanya, untuk
membezakan manusia yang benar-benar beriman, jahat serta munafiq
Sabar daripada tidak menyakiti manusia lain
Sabar
fardhu adalah datang dengan taufiq Allah. Sabar di atas musibah yang melanda
akan diberikan pahala yang besar. Manakala sabar daripada menyakiti manusia
adalah mahabbah (kasih sayang). Sabar yang ketiga ini adalah sebagai tanda
kasih dirinya kepada Allah dan pada makhluk Allah yang dianggap oleh sesetengah
ulamak sebagai sabar yang paling afdhal atau terbaik. Ini berdasarkan kepada
hadis nabi saw:
Ertinya: Orang mukmin yang bercampur dengan
manusia dan sabar apabila disakiti oleh manusia, terlebih baik daripada mukmin
yang tidak bercampur dengan manusia dan tidak sabar apabila disakiti oleh
mereka”.
Kata
sesetengah ulamak pula sabar yang baik ialah tuan punya diri yang ditimpa
musibah sama ada pada harta, diri dan anak-anaknya tidak diketahui oleh orang
lain dengan sebab dirinya tidak mengadu kepada manusia selain Allah. Sabar ini
dianggap terlebih baik daripada ibadah kerana dirinya mampu bersabar dengan
redha terhadap Qada’ atau ketentuan Allah dan Qada’Nya. Menurut al-Wahab,
golongan yang bersabar dengan bala Allah akan ditempatkan di dalam Syurga yang
terbaik iaitu Haziratul Qudsi. Mereka adalah ahli musibah yang sabar dengan
ujian Allah dan bersyukur dengan nikmat Allah.
Keperluan dan Keistimewaan sifat Sabar
Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa sabar adalah termasuk akhlak yang paling
utama yang mendapat perhatian al-Quran sehingga Allah menyebut kalimah ini
sebanyak 70 kali. Menurut Abu Thalib al-Makky, sebahagian ulamak menjelaskan
bahawa tidak ada yang lebih utama daripada sabar, sehingga Allah menyebutkannya
sebanyak 90 kali di dalam al-Quran, dan tidak diketahui sesuatu yang lain yang
disebut oleh Allah sebanyak 90 kali kecuali sifat sabar.
Sifat sabar hanya dikhususkan kepada manusia sahaja dan
tidak diberikan kepada binatang dan juga malaikat. Binatang dikuasai sepenuhnya
oleh syahwat. Maka satu-satu pembangkit gerak dan diamnya hanyalah syahwat.
Binatang tidak mempunyai kekuatan untuk menolak tuntutan syahwat. Malaikat pula dibersihkan daripada syahwat,
maka ia tidak perlu kepada kekuatan yang berfungsi untuk melawan setiap
kecendungan ke arah yang tidak sejajar dengan sifat ketaatan dan kesucian
Ilahi. Justeru, manusia adalah makhluk yang dicipta melalui beberapa proses
yang dibekalkan akal, dan akan berhadapan dengan pelbagai cubaan dalam
kehidupannya. Maka sabar adalah kekuatan yang diperlukan untuk menjadi insan
yang waras dan bersikap rasional dalam apa jua tindakan mereka.
Hukum Sabar
Sabar Fardhu: sabar atas meninggalkan maksiat dan segala bala &
kesakitatan
Sabar Sunat: sabar atas meninggalkan perkara makruh dan yg mubah dan
meninggalkan dunia lebih daripada hajat. Atau sabar dalam perkara dendam
Peringkat Sabar
Sabar orang awam: menahan atas segala kesusahan dan kesakitan
yang dilakukan akan dia oleh Allah Taala daripada segala hukumnya dan ketaatan
dan menjauhkan daripada maksiat kerana inginkan pahala dan takut seksaanNya
Sabar orang Muridin: Menerima kesusahan @ kesakitan dengan hati
yang senang. Kerana memahami bhw semuanya datang daripada Allah Taala. Tidak melihat kepada pahala, @ takut pada seksaan Allah,
bahkan semata-mata kerana suruhan Allah
Sabar Zahidin dan Salikin: Sabar atas segala hukum Allah dan
memahami ketentuan lauh mahfuz Allah, yang tidak berubah-ubah. Redha dengan
segala ketentuan Allah (sabarullah)
0 ulasan:
Catat Ulasan