Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali
Ke-65 yang bersidang pada 13 Oct 2004 telah membincangkan Hukum Wakaf Bagi
Tanah Bertaraf Hak Milik Terhad. Muzakarah telah memutuskan bahawa mewakafkan
tanah hak milik terhad (leasehold) adalah sah dan diterima
oleh syarak.
Keterangan/Hujah:
Isu
wakaf bagi tanah bertaraf hak milik terhad ini telah dibangkitkan dalam
Mesyuarat Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam kali ke-43, pada 9
Februari 2004. Pemilikan tanah kerajaan berasaskan Akta Kanun Tanah Negara
(KTN) iaitu salah satu kaedah pelupusan tanah oleh pihak berkuasa negeri.
Seksyen 76 (a) menjelaskan pemberian milik tanah dengan cara pelupusan tidak
boleh lebih daripada sembilan puluh sembilan tahun. Pemberian milik terhad ini
menjadikan taraf hak miliknya terhad41 (leasehold). Kedudukan
tanah leasehold apabila tamat tempoh pemberimilikan akan
kembali menjadi hak milik kerajaan mengikut peruntukan dalam Seksyen 46(1) (a)
(KTN).
Kedudukan
tanah pemilikan terhad; apabila tamat tempoh pemberimilikan harta berkenaan
akan kembali menjadi hak milik kerajaan. Kerajaan boleh menganugerahkan hak
milik tanah yang telah tamat tempoh pemilikan kepada agensi atau orang yang
memohon serta membayar premium untuk pemilikan selanjutnya.
Disebabkan
Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) pemegang amanah tunggal bagi harta wakaf,
lazimnya pembaharuan pemilikan bagi tanah wakaf leasehold diuruskan
oleh MAIN, termasuk bayaran premium pemilikan. Sekiranya pembaharuan pemilikan
dibuat oleh MAIN, adakah keadaan ini ada implikasi kepada konsep wakaf tanah
berstatus leasehold sebagai sumber sedekah jariah yang mendatangkan ganjaran
pahala berterusan kepada pewakaf, selama mana harta tersebut wujud?
(Nota:
Pemilikan tanah di Malaysia terbahagi kepada dua kategori iaitu, freehold
(pegangan bebas) dan leasehold (hak milik terhad). Freehold ialah tanah yang
hak miliknya adalah kekal, manakala leasehold pula ialah hak milik terhad yang
diberikan kerajaan secara pajakan dan pemiliknya perlu membayar premium kepada
kerajaan untuk memperbaharu hak milik tanah tersebut selepas tamat tempoh
pajakan)
HUJAH DAN DALIL :
Imam
Shafie dan jumhur ulama berpendapat bahawa salah satu syarat wakaf ialah harta
tersebut mestilah satu harta yang kekal. Menurut mazhab Shafie wakaf ialah
menahan harta yang boleh diambil manfaat dengannya, serta dikekalkan ainfizikalnya,
dengan memutuskan hak urusan yang dimiliki oleh pewakaf berkaitan seperti
pusaka, wasiat, hibah, dan jual beli. Pengurusan wakaf di Malaysia berasaskan
Mazhab Imam Shafie kerana Undang-undang Pentadbiran Agama Islam Negeri
berasaskan Mazhab Imam Shafie.
Menurut
pendapat Sohiban (Ahmad Hassan al-Syaibani dan Zufar) Imam Abu
Hanifah yang merupakan pendapat yang difatwakan di kalangan Hanafiah dan
pendapat yang lebih kuat dalam Mazhab Shafie dan Hanbali, wakaf ditakrifkan
sebagai menahan harta yang di ambil faedah daripadanya dengan mengekalkan ain
harta. Pendapatan, perolehan atau manfaat harta wakaf itu akan dibelanjakan
untuk kebaikan dan kebajikan serta mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dengan
sebab itu, harta tersebut tidak lagi menjadi milik pewakaf, bahkan menjadi hak
Allah SWT (tidak boleh diambil kembali dan tidak boleh dimiliki oleh sesiapa
pun).
Apabila
kita melihat dalam Kanun Tanah Negara yang memberi pengecualian dalam urusan
wakaf dan Baitulmal sebagaimana dalam Akta no. 56 Tahun 1965 Seksyen 4 (2):
“Kekecualian setakat mana yang diperuntukkan dengan nyata sebaliknya, tiada apa
juga dalam Akta ini boleh menyentuh peruntukan (e) mana-mana undang-undang yang
pada masa itu berkuat kuasa tentang wakaf atau baitulmal”. Seksyen 76 (aa)
Kanun Tanah Negara, memperuntukkan bahawa “Kerajaan Negeri boleh memberi
pemilikan tanah secara kekal jika pihak berkuasa negeri berpuas hati ia
digunakan untuk kepentingan awam”. Manakala Seksyen 76 (aa) (iii) pula
memperuntukkan jika pihak berkuasa negeri berpuashati bahawa terdapat
keadaan-keadaan khas yang sesuai, maka Kerajaan Negeri boleh memberi pemilikan
tanah secara kekal.
Kedua-dua
peruntukan ini memberi ruang kepada (MAIN) untuk mendapatkan tanah kerajaan
atau tanah orang awam yang diserahkan kepadanya bagi tujuan wakaf, kerana
tujuan dan konsep wakaf adalah untuk kepentingan awam. Di bawah peruntukan
tersebut ia memberi ruang kepada setiap tanah wakaf bertaraf leasehold dapat
ditukar taraf menjadi freehold sebaik proses urusan pewakafan
telah selesai. Berdasarkan peruntukan Kanun Tanah Negara isu mewakafkan
tanah leasehold atau apa-apa bangunan, binaan, rumah yang ada
di atasnya adalah jelas dan tidak timbul kerana pengecualian yang diberikan
kepada harta wakaf dan baitulmal.
Kesimpulannya,
mana-mana tanah leasehold yang diwakafkan mengikut prosedur
yang ditetapkan dan baitulmal menerima harta wakaf tersebut yang diserahkan
kepadanya dalam bentuk leasehold akan bertukar status di tangan
baitulmal kepada milik kekal sebagaimana pengecualian yang jelas dalam Kanun
Tanah Negara Akta no. 56 Tahun 1965 Seksyen 4 (2). Justeru, umat Islam
digalakkan untuk mewakafkan harta walaupun dalam bentuk leasehold untuk
tujuan yang murni dan amal jariah yang berkekalan.
Sumber:
Himpunan Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan: Berhubung Dengan
Isu-Isu Muamalat (2009)
0 ulasan:
Catat Ulasan