Ads 468x60px

Labels

Khamis, 2 Februari 2012

Mengenali Hakikat Manusia Sebagai Insan

Pendahuluan

Perkataan manusia di dalam al-Quran telah disebut sebanyak 18 kali. Perbincangan tentang insan sangat penting dalam konteks memahami tanggungjawab dan peranan manusia sebagai insan. Bermula dengan konsep inilah akan melahirkan bentuk insan yang mempunyai nilai-nilai keinsanan itu sendiri mengikut fitrahnya, sebagai seorang muslim, mukmin, muttaqi dan muhsin, bersifat atau sebaliknya sehingga menjadi insan yang kufur, syirik, munafiq dan hipokrit.


Aristoteles mendefinisikan manusia sebagai haiwan berakal yang sihat, yang boleh mengeluarkan pendapat dan berbicara berdasarkan kepada akal fikirannya.[1] Kita sebagai manusia sudah semestinya ingin mengetahui tentang hakikat diri manusia dan kehadiran kita ke muka bumi Allah. Walaupun manusia telah mengkaji dan menyelidiki latar belakang diri mereka, namun manusia tetap tidak akan mengenali dirinya sendiri selagimana manusia tidak mahu menerima hakikat kejadian dirinya oleh Allah SWT. Ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali



Ertinya: Sesiapa yang kenal dirinya, maka dia akan kenal tuhannya







Manusia dan Unsur-unsur Kejadian



Kejadian manusia adalah daripada segumpal darah yang terkumpul di dalamnya unsur-unsur tanah yang berbentuk material seperti oxygen, hydrogen, carbon, calsium dan sebagainya yang dikenali sebagai jasmani. Kemudian Allah SWT meniupkan pula ruh yang suci yang menghidupkan manusia, iaitu rohani. Justeru itulah kehidupan manusia di dunia ini tidak boleh dipisahkan daripada dua unsur ini. Bahagian fizikal adalah bertujuan untuk bekerja dan bahagian ruh adalah untuk beribadah. Maka jadilah ibadat itu sebagai amal (pekerjaan) dan amal itu adalah ibadat. Sekiranya seseorang manusia itu dikuasai jasad sahaja, maka jadilah insan itu sama seperti haiwan atau binatang. Jika sebaliknya maka dia tidak akan menjadi insan sepenuhnya, tetapi dia cuba untuk menjadi makhluk yang lebih mulia daripada insan pada pandangannya.



Allah SWT berfirman:



uqèd ÞOn=÷ær& ö/ä3Î/ øŒÎ) /ä.r't±Sr& šÆÏiB ÇÚöF{$# øŒÎ)ur óOçFRr& ×p¨ZÅ_r& Îû ÈbqäÜç/ öNä3ÏG»yg¨Bé& ( Ÿxsù (#þq.tè? öNä3|¡àÿRr& ( uqèd ÞOn=÷ær& Ç`yJÎ/ #s+¨?$# ÇÌËÈ    

Ertinya: Ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.



Firman Allah SWT:



( $pkšr'¯»tƒ â¨$¨Z9$# (#qà)®?$# ãNä3­/u Ï%©!$# /ä3s)n=s{ `ÏiB <§øÿ¯R ;oyÏnºur

Ertinya: Wahai sekalian manusia! bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam)







Dalam diri manusia terdapat lima organ penting yang merangkumi roh, Qalbu, hawa nafsu, jasad dan anggota badan. Kelima-lima unsur ini dianggap sebagai sebuah kerajaan yang memerintah. Roh diaggap sebagai raja atau pemerintah, manakala hawa nafsu adalah musuh yang sentiasa dan seringkali membangkang apa yang diperintahkan oleh pemerintah. Qalbun adalah singgahsana diraja dan jasad mewakili wilayah pemerintahan. Anggota badan yang meliputi pancaindera yang lima dianggap sebagai rakyat jelata. Rakyat yang diperintah sentiasa menyebelahi pembangkang yang menjadi musuh kepada pemerintah. Begitulah keadaan diri manusia yang sentiasa kalah dengan hawa nafsu. Apabila manusia meninggal dunia,



Inilah yang diperingatkan oleh Luqman al-Hakim kepada anaknya, kata beliau:



“ Wahai anakku, manusia itu dibahagikan kepada tiga pecahan: 1/3 adalah untuk Allah (roh), 1/3 untuk dirinya (amal) dan 1/3 lagi untuk ulat-ulat (jasad).



Hakikat Kehebatan dan Manusia



Insan atau manusia adalah makhluk Allah SWT yang sangat istimewa yang pilihan Allah. Manusia lebih mulia dan lebih utama berbanding makhluk Allah yang lain. Ini kerana antara sebab Allah menciptakan manusia adalah untuk membongkar rahsia keagungan dan kebesaran Allah, atau disebut sebagai rahsia Ilahi yang terpendam di alam ini. Rahsia ini tidak diberikan kepada makhluk yang lain.[2] Apabila manusia apabila merenungi dirinya sendiri, maka dia telah dapat mengenali Allah SWT. Begitu juga segala apa yang ada di langit matahari, bulan, bintang semuanya untuk manusia. Apa yang ada di bumi lautan, sungai, hutan dan lain-lain semuanya untuk manfaat manusia. Bahkan Allah jua yang mencipta para Malaikat yang sesetengahnya ditugaskan untuk menjaga manusia, sebaliknya tugas manusia tidak sedemikian. Malah Adam a.s bapa kepada seluruh manusia diciptakan di dalam tempat yang teramat mulai iaitu Syurga dan diciptakan sendiri dengan tangan Allah, tidak sedikitpun bercampur dengan tangan yang lain. Manakala kejadian ini disaksi dan dihadiri oleh para malaikat dan iblis. Diutuskan para rasul dan nabi dan disokong oleh para awliya’ dan ulamak dengan larangan, tegahan, ancaman, suruhan, galakan dan lain-lain demi mengatur hidup manusia. Manusia juga adalah pemegang kunci nikmat Allah.



Di Mana Kemulian Manusia



Setelah bapa manusia Adam a.s telah diciptakan Allah dengan tanganNya sendiri, dan roh Ilahi ditiupkan, maka para Malaikat diseru agar sujud kepadanya dan Iblis yang tidak sujud telah dibuang oleh Allah daripada syurga dan tidak boleh mendekati pintu Tuhan. Di samping dibekalkan dengan akal yang murni, dan syahwat daripada Allah, manusia juga dibekalkan bersamanya musuh yang utama iaitu Iblis apabila manusia mencecahkan kakinya ke dunia. Maka dapat disimpulkan bahawa kemuliaan dan tingginya darjat manusia di sisi Allah berbanding makhluk lain ialah disebabkan oleh ilmu. Ini jelas apabila Allah menyeru malaikat untuk sujud kepada Adam setelah diajarkan kepada Adam as segala ilmu, lalu dibantahi oleh Malaikat. Kisah ini dirakamkan oleh Allah SWT di dalam surah al-Baqarah, ayat 30-31:



           

øŒÎ)ur tA$s% š/u Ïps3Í´¯»n=yJù=Ï9 ÎoTÎ) ×@Ïã%y` Îû ÇÚöF{$# ZpxÿÎ=yz ( (#þqä9$s% ã@yèøgrBr& $pkŽÏù `tB ßÅ¡øÿム$pkŽÏù à7Ïÿó¡our uä!$tBÏe$!$# ß`øtwUur ßxÎm7|¡çR x8ÏôJpt¿2 â¨Ïds)çRur y7s9 ( tA$s% þÎoTÎ) ãNn=ôãr& $tB Ÿw tbqßJn=÷ès? ÇÌÉÈ   zN¯=tæur tPyŠ#uä uä!$oÿôœF{$# $yg¯=ä. §NèO öNåkyÎztä n?tã Ïps3Í´¯»n=yJø9$# tA$s)sù ÎTqä«Î6/Rr& Ïä!$yJór'Î/ ÏäIwàs¯»yd bÎ) öNçFZä. tûüÏ%Ï»|¹ ÇÌÊÈ  

Ertinya: Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal Kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya", dan ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar".





Sehubungan dengan itulah, maka hanya manusia yang sedar tentang hakikat kejadian dirinya melalui ajaran Ilahi dan bimbingan para rasul dan nabi sahaja yang mampu mengetahui hakikat ini. Orang yang beriman sahaja yang tahu menahu tentang nikmat Ilahi ini bahawa dirinya mempunyai kedudukan di bumi Allah ini. Daripada ratusan juta sperma yang terhasil di dalam rahim ibu, hanya menjadi satu sebagai pilihan Allah. Pilihan ini adalah yang terbaik, terhebat dan teristimewa yang disebutkan sebagai ”Satu dalam Sejuta”. Pilihan ini telah termaktub di luh al-Mahfuz. Orang yang mempunyai tali ikatan dengan Allah sahaja yang merasakan dirinya tidak akan terlepas daripada bimbingan Allah dan taufiqNya. Tanpa bimbingan ini manusia menjadi lebih kejam daripada binatang. Golongan ini akan sentiasa berterima kasih kepada Allah dan akan mendekati Allah pada setiap masa dan waktu. Semakin dekat dirinya dengan Allah, bertambah kasih kepadaNya, maka bertambah tawakkal kepadaNya.



Setiap yang Hebat Ada Kelemahannya



Apabila kita mengetahui kedatangan kita ke dunia ini telahpun disediakan dengan pelbagai kemudahan dan fasiliti, memahami peranan dan tanggungjawab yang besar, maka Imam al-Ghazali menyebutkan bahawa: ”Apabila tujuan sangat besar dan mulia, maka sukarlah jalan yang ditempuhi dan bukanlah sedikit rintangannya”





mengikut Sayid Qutb manusia adalah makhluk yang punya kurniaan, kekuatan namun di dirinya terdapat satu faktor kelemahan yang berkekalan iaitu naluri cintanya terhadap keinginan-keinginan (Syahwat).





Menurut Imam Ibn ’Ataillah al-Askandari, manusia itu boleh dibahagi kepada dua jenis:



  1. Manusia yang Ghafil: manusia yang lalai kepada Allah dalam mengikuti jalanNya disebabkan oleh kurang memahami kalimah Tauhid dan segala sesuatu itu adalah ketentuan Allah menurut Qada’ dan QadarNya. Ukuran kelalaian seseorang itu dapat dilihat kepada
  2.  





Manakala tingkatan dan tahap amal manusia juga terbahagi kepada 3:



  1. Tingkatan al-’Abid: Orang yang mengerjakan suruhan agama seperti solat, puasa, haji dan lain-lain dan pada masa yang sama menjauhi daripada perbuatan dan amalan yang ditegah oleh agama. Mereka mengharapkan dapat memasuki Syurga Allah dan terlepas daripada azab seksaan neraka.
  2. Tingkatan al-Muridin: Orang yang beramal dan taat kepada ajaran agama dengan tujuan untuk menemui Allah dan sampai kepadaNya. Selain itu dia mengharapkan Allah membuka pintu hatinya dan dilimpahkan dengan segala rahsia-rahsia Allah.
  3. Tingkatan al-’Arifin: Orang yang banyak beramal kepada Allah, tetapi tidak ada tujuan yang lain, selain mendapat redha Allah. Malah hatinya sedikitpun tidak terbayang untuk mendapatkan selainnya.



Tingkatan yang pertama adalah orang yang melakukan ibadat dengan harapan untuk mendapatkan pahala dan syurga Allah. Harapan kepada Allah akan bertambah kuat apabila bertambahnya amal ibadat. Jika sebaliknya,  harapan kepada Allah akan berkurang dan menurun. Tingkatan yang kedua orang yang bergembira dengan amal ibadatnya. Amal ibadat itulah yang menjadi penyebab atau pengantara untuk dirinya mendapat sesuatu harapan. Harapannya kepada Allah akan bertambah dengan bertambah ibadatnya, sebaliknya juga akan berkurang dengan berkurangnya amal ibadat yang dilakukan.

Manusia yang berada pada tingkat yang ketiga adalah yang mulia di sisi Allah SWT. Ini kerana amal yang dilakukan adalah atas kesyukuran dan penghargaan terhadap Allah kerana memberikan kepadanya nikmat dan rahmat. Ketaatannya kepada Allah bukan disebabkan kerana habuan pahala atau janji-janji syurga. Dia telah meyakini bahawa setiap janji Allah akan pasti berlaku. Syurga dan neraka itu terletak pada rahmat Allah. Segala sesuatu yang berlaku di atas Qada’ dan Qadar Allah. Maka dia hanya mengharapkan redha Allah dan melakukan ibadah kerana takutkan Allah. Tingkatan ini dianugerahkan kepada insan-insan yang bermujahadah kepada Allah.





Allah Mempunyai hak ke atas Hamba



Allah SWT mempunyai hak untuk hambanya yang ditunai dan disediakan oleh Allah SWT. Dalam hal ini manusia tidak mempunyai pilihan dan ketentuan sendiri kecuali ianya telah ditentukan Allah. Manusia tidak boleh mencampuri dalam urusan hak Allah, melainkan hanya tunduk dan patuh sahaja. Apabila manusia mula campurtangan dalam perkara hak Allah untuk hambaNya, maka berlakulah kepincangan dunia ini, dan binasalah manusia. Berlakunya krisis akhlak dan masalah sosial yang berlaku kerana manusia tidak mampu untuk membezakan antara hak Allah untuk hamba-hambaNya. Sedangkan manusia tidak patut dan tidak perlu mempersoalkan kenapa dibuat, disuruh dan dipaksa oleh Allah SWT, kerana setiap yang diperintah itulah yang terbaik. Allah SWT yang menentukannya dengan kehendak dan kekuasaanNya. Manusia. Ini bermakna Allah telahpun menunaikan hakNya untuk hambaNya dengan sesempurna dan sesebaik. Menurut Muhammad Sahl bin Abdullah Tasturi, hak Allah untuk hambanya ada 3:



  1. Menentukan hukum-hukumnya dilaksanakan oleh hamba-hambaNya
  2. Menentukan tentang waktu ajal hamba-hambaNya
  3. Menentukan segala sesuatu yang dihadapi oleh hamba-hambaNya di dunia dan akhirat



Berkaitan dengan hak hamba yang mesti ditunaikan, terdapat 3 hak hamba untuk Allah yang wajib dilaksanakan iaitu:



  1. Mengikut nabiNya
  2. Tawakkal dan menyerah diri kepadaNya
  3. sabar atas ketentuan Allah sehingga kita meninggalkan dunia yang fana ini





Manusia sering mengelirukan hak-hak dan tanggungjawab atau dengan sengaja melakukan pembohongan terhadap Allah SWT. Ini dapat dibuktikan apabila manusia memuji Allah, tetapi pada masa yang sama membantah segala kehendak Allah yang tidak menepati dengan selera dan keputusannya. Manusia juga suka dan gemar membuat kerja-kerja yang Allah patut lakukan, tetapi kerja-kerja yang sepatut dilaksanakan olehnya diabai, ditinggal dan dibantahi.















[1] Perjalanan ke Akhirat, hlm.7
[2] Hamka (1983), Iman dan Amal Shaleh, cet.1, Penerbit Pustaka Melayu Baru, Kuala Lumpur, hlm. 103-104

0 ulasan:

Catat Ulasan