Ads 468x60px

Labels

Rabu, 1 Februari 2012

Meratapi Kematian Hati

Pendahuluan

Kematian adalah sesuatu yang amat ditakuti oleh manusia. Manusia sanggup mengorbankan masa dan menghabiskan wang demi menjaga kesihatan agar tidak bertemu dengan kematian. Kesihatan badan amat dijaga dan diberi perhatian dengan pelbagai rawatan dan ubatan. Kematian jasad akan ditangisi dan diratapi oleh semua manusia kerana perginya jasad yang tidak akan kembali lagi. Namun manusia sering lupa bahawa kematian tidak hanya menimpa kepada jasad atau badan semata-mata, tetapi juga kepada hati. Pada hakikatnya ramai manusia yang mati hati mereka sebelum matinya jasad. Kematian hati tidak akan ditangisi sebagaimana kematian jasad. Dalam diri manusia hati adalah organ badan yang terpenting sehinggakan Imam Syafie mengatakan bahawa manusia berfikir dengan hati dan bukannya dengan akal. Rasulullah saw juga menegaskan bahawa apabila hati baik maka baiklah jasad keseluruhannya, apabila ia rosak, maka rosaklah semua jasad yang lain.


Justeru, manusia patut menjaga kesihatan hati mereka sentiasa sihat agar umur hati sepanjang usia jasad. Ini bermakna penjagaan hati dan jasad perlu selari dan tidak melebihkan antara satu sama lain. Ketempangan hidup apabila manusia mementingkan penjagaan kesihatan badan atau fizikal tanpa melihat kepentingan yang lebih utama iaitu penjagaan hati.



Tanda-Tanda Hati Yang Mati



Manusia yang hidup dapat merasai kesenangan, kesusahan, kegembiraan, kesedihan dan lain-lain, berbeza dengan manusia yang mati. Demikianlah juga dengan hati manusia, yang telah mati, hati tidak lagi merasai sedih, resah-gelisah dan gundah-gulana, bimbang dan takut dengan kesalahan diri, apabila tuan punya hati meninggalkan perintah-perintah Allah, menentang dan melawan hukum-hakamNya. Jauh dari menyesali, malah berbangga dan bermegah dengan kesalahan yang dilakukan. Dirinya akan senang menyebelahi kepada kejahatan dan dirinya sentiasa gembira dan tenang sekalipun berada dalam lembah dosa. Hati akan terhijab dengan dinding gelap yang tebal antara manusia dengan Allah.



Terdapat 5 jenis dosa yang lebih besar apabila dilakukan daripada dosa yang dilakukan, antaranya ialah:



  1. Membesarkan dosa yang telah dilakukan dan tidak menganggapnya sebagai satu dosa
  2. Menganggap dosa yang dilakukan adalah kecil dan meremeh-remehkan dosa
  3. Mengekalkan diri dalam keadaan berdosa dan tidak bercita-cita untuk meninggalkannya
  4. Mempertontonkan dosa kepada orang lain secara terang-terangan tanpa menyembunyikan.
  5. Bersifat berani dalam mengerjakan dosa tanpa perasaan takut dan bimbang





Bagaimana Menghidupkan Hati



Apabila Allah memberikan hidayah dan taufiqNya, maka Allah menggembirakan hati untuk melakukan kebaikan. Hati akan terasa lapang dan sentiasa mengharapkan kepadaNya. Orang yang beriman hatinya sentiasa hidup dan tidak akan mati selama-lamanya. Amal ibadah yang mendekatkan hati kepada Allah adalah syarat terpenting bagi menghidupkan hati. Fatah al-Maushili menjelaskan bahawa hati perlu diisi dengan ilmu. Sekiranya hati kita tidak diberikan hikmah dan ilmu pengetahuan selama tiga hari maka hati akan menjadi mati. Ilmu adalah makanan hati yang mengandungi nur Ilahi. Abdullah Ibn Mas’ud mengatakan bahawa:



المُؤْمِنَ يَرَى نَفْسَهُ من ذُنُوْبِهِ كَأنَّهُ قَاعِدٌ تحتَ جَبَلٍ يَخَافُ أنْ يَقَعَ عَلَيْه, والمُنَافِقُ يَرَى ذُنُوْبِهِ كَذُبَابٍ وَقَعَ على أنْفِهِ, فقال بِهِ هَكَذَا فَأطَارَهُ



Ertinya: Seorang mukmin yang melihat dosanya bagaikan bukit yang akan runtuh, sedangkan bagi orang munafiq melihat akan dosanya bagaikan lalat yang hinggap dihujung hidungnya, maka hanya diusirnya dengan tangan sahaja.





3 keadaan manusia yang beramal:



i.                    Orang yang beramal tetapi dia tidak melihat bahawa dia seorang yang beramal dan seolah-olah

ii.                  Orang yang beramal tetapi sentiasa beranggapan bahawa amal yang dilakukan sedikit dan masih berkurangan

iii.                Orang yang sama sekali tidak melihat bahawa dia seorang yang beramal, dan merasakan bahawa amal ibadat yang dilakukan tidak sempurna dan masih jauh daripada kesempurnaan.



Golongan yang pertama adalah lebih baik daripada golongan yang kedua. Orang yang beramal tetapi tidak melihat dia melakukan amal ibadat adalah lebih tinggi nilainya daripada orang yang beramal dengan melihat amalan, sekalipun amal yang dilakukan masih kurang sempurna. Manakala golongan yang ketiga adalah orang yang paling mulia di sisi Allah. Mereka yang melakukan amal ibadat tanpa menuntut upah atau balasan daripada Allah SWT.

Golongan yang ketiga terselamat daripada sifat ’Ujub yang terhasil daripada amal ibadahnya yang banyak. Jika seseorang itu merasakan dirinya rajin dan banyak beribadah, amal yang dilakukan baik dan sempurna, keadaan ini boleh membawa kepada sifat ’Ujub, atau merasai kagum dengan dirinya sendiri. Imam al-Ghazali menjelaskan bahawa seseorang yang mempunyai sifat-sifat yang dinyatakan di atas, bermakna dirinya telah lupa bahawa amal ibadah yang dibuat adalah nikmat Allah SWT. Allah berfirman:



Ÿxsù (#þq.tè? öNä3|¡àÿRr& ( uqèd ÞOn=÷ær& Ç`yJÎ/ #s+¨?$# ÇÌËÈ

Ertinya: Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.





Bisyr bin Mansur menceritakan bahawa jika dibandingkan dengan ibadat Iblis lebih lama bersama para malaikat. Namun akhirnya Iblis laknatullah menjadi musuh utama Allah dan manusia. Justeru, pandanglah amal ibadah sebagai Taufiq daripada Allah, dengan hidayah dan rahmatNya kepada kita tetapi bukan daripada kita, serta merasai ia masih sedikit dan tidak sempurna. Dengan adanya perasaan ini, maka itu terdapat tanda-tanda dan harapan amal ibadah kita diterima Allah dengan izinNya.









BAB 34



BETAPA ALLAH MEMBERI NIKMAT



Allah SWT memberikan sebesar-besar nikmat dengan memantapkan Tauhid dan keimaman seseorang, dan bukannya semata-mata melimpahi dengan kekayaan dan kedudukan dan pangkat.



Apakah pengertian mensyukuri nikmat Allah SWT? Mensyukuri nikmat Allah bermakna kita mempercayai dengan penuh yakin di dalam hati bahawa hanya Allah satu-satu Pemberi nikmat, dan tidak datang nikmat itu kecuali datangnya daripada Allah SWT. Dialah sahaja yang memberi nikmat dan tidak ada yang boleh memberi selainNya. Ini berdasarkan kepada hadis Qudsi yang berbunyi:



إِذَا عَرَفْتَ أَنَّ النِّعَمَ كُلَّهَا مِنِّّي فَقَدْ شَكَرْتَنِي, فقد رَضِيْتُ منْكَ بذلك



Ertinya: Apabila kamu mengetahui bahawa semua nikmat itu datang daripadaKu, bererti engkau telah bersyukur kepadaKu dan telah merelakan yang demikian itu”



Antara nikmat yang mulia dan terlebih utama ialah apabila Allah mengurniakan ubat hati. Allah merawat hati menjadi senang dan tenang. Ibn ’Ataillah al-Askandari menyatakan bahawa dalam diri manusia terdapat dua hawa, iaitu hawa nafsu dan hawa qalbu. Hawa nafsu adalah bersifat jasmaniah, nampak secara fizikal dan jelas. Manakala hawa qalbu adalah bersifat maknawiah atau secara batin yang melibatkan perasaan atau sifat yang tidak kelihatan seperti marah, sayang, sombong dan lain-lain. Rawatan bagi penyakit hawa nafsu ini senang dan mudah berbanding rawatan hawa qalbu. Rawatan yang paling mujarab untuk mengubatinya adalah dengan taufiq dan hidayah Allah secara langsung.

            Justeru, kedua-dua hawa ini perlu dibimbing dan dipimpin dengan ajaran Islam. Jangan sesekali diri manusia dikuasai oleh kedua-dua hawa nafsu ini yang menyebabkan dirinya lupa dan lalai kepada yang pemberi nikmat.



Terdapat dua golongan manusia yang dikurniakan nikmat.



i. Golongan al-Sairun/ Salikun:

            Golongan yang beribadah kepada Allah dalam semua aspek kehidupan beribadah sama ada yang wajib dan yang sunnah, zahir dan batin. Namun segala ibadah yang dilakukan ini tidak mendatangkan rasa kemegahan dan bangga dengan dirinya seorang ahli ibadah. Bahkan merasai dirinya sentiasa kurang beribadah, hatinya sentiasa mengingati kecacatan dalam ibadah, tidak ada kekhusyukan dalam solatnya walaupun pada hakikat solatnya terbaik daripada orang lain. Ikhlasnya terlalu kurang, kelalaiannya masih banyak dan sentiasa merasai perbuatan yang dilakukan tidak diredhai Allah. Golongan ini dikenali sebagai al-Sairun kerana mereka masih dalam perjalanan menuju Allah



ii. Golongan al-Wasilun: Golongan yang telah sampai menuju kepada Allah SWT. Golongan ini beribadah kepada Allah dan merasakan segala perlakuannya dilihat dan diintai oleh Allah. Tidak terdetik dan jauh di sudut dihatinya bahawa perlakuan amal ibadah itu dibuat kerana terpaksa atau memaksa. Seolah-olah mereka merasai Allah bersama dengan mereka. Inilah maqam yang terlebih mulia daripada yang pertama.



Manusia perlu mendidik dan mengajar diri mereka agar sentiasa merasai diri tidak sempurna



Terdapat 3 golongan manusia apabila mendapat nikmat Allah SWT:



i.                    Orang Awam: Apabila mendapat rezeki berupa nikmat daripada Allah mereka akan gembira, senang, puas dan bahagia. Namun dalam kegembiraan mereka lupa dan sengaja tidak mengingati bahawa semua nikmat sihat, kaya, pandai, berjaya adalah datang daripada Allah SWT. Mereka seolah-olah beriktikad bahawa nikmat yang terhasil daripada usaha dan penat lelah mereka semata-mata. Tanpa usaha bersungguh-sungguh nikmat itu tidak menyebelahi dirinya. Justeru, orang awam digolong dalam manusia yang lalai dan lupa dengan kesenangan dan kemewahan hidup. Semakin banyak diberikan nikmat semakin jauh dirinya dengan Allah. Ini kerana Iblis akan memasuki diri seseorang melalui pintu kegemarannya terhadap dunia. Apabila nikmat itu hilang, maka dirinya seolah-olah seperti hilang pertimbangan, fikirannya resah gelisah, hidupnya tidak tenang dan akan menyalahi orang lain. Mereka akan sibuk mencari-cari nikmat yang hilang itu. Allah SWT berfirman dalam surah al-An’am ayat 44:



$£Jn=sù (#qÝ¡nS $tB (#rãÅe2èŒ ¾ÏmÎ/ $oYóstFsù óOÎgøŠn=tæ z>ºuqö/r& Èe@à2 >äó_x« #Ó¨Lym #sŒÎ) (#qãm̍sù !$yJÎ/ (#þqè?ré& Nßg»tRõs{r& ZptGøót/ #sŒÎ*sù Nèd tbqÝ¡Î=ö7B ÇÍÍÈ  

Ertinya: kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan).



ii. Golongan Khawas: Golongan manusia yang apabila mendapat nikmat Allah akan semakin tinggi imannya. Meyakini dengan sebenar-benar bahawa setiap rezeki dan nikmat adalah datang daripada Allah SWT, tidak selainNya. Dengan pemberian nikmat itu kecintaan kepada yang memberi nikmat semakin tinggi dan dirinya semakin dekat dengan Allah. Nikmat itu akan menjadi pengantara dirinya dengan Allah. Harta pemberian Allah dibelanjakan pada jalanNya untuk mendapat keredhaan dan sebagai tanda kesyukuran.



iii. Golongan Khawasul Khawas: Golongan manusia yang terpilih hasil daripada pilihan Allah. Sentiasa bergembira dengan Allah zahir dan batin. Ingatan kepada Allah SWT bukan kerana disebabkan oleh nikmat yang diberikan kepadanya, tetapi semata-mata ...ini kerana tidak ada yang dicintai dalam dirinya selain Allah SWT. Kesenangan dan kekayaan tidak hanya bersifat lahiriyah semata-mata.






0 ulasan:

Catat Ulasan