Ads 468x60px

Labels

Rabu, 1 Februari 2012

Riba: Jenayah Memerangi Allah dan rasul

Pendahuluan


Urusan yang berkait dengan riba bukanlah sesuatu yang asing pada zaman sekarang. Malah ia menjadi amalan biasa yang dilakukan oleh mana-mana masyarakat. Keadaan ini bertepatan dengan hadis nabi saw bahawa akan datang kepada manusia itu pada suatu zaman yang tidak ada seorangpun melainkan semuanya memakan riba. Jikalau dia tidak memakan riba sekalipun, tetapi debu-debu riba itu tetap juga mengenainya.
Ini bermakna kebanyakkan manusia akan memakan riba., sekalipun dia tidak memakan riba, namun dosa riba itu juga akan terkena kepada dirinya seperti dia menjadi saksi yang mempunyai akad riba atau dia menyuruh orang lain memakan riba, atau dia memakan daripada jamuan daripada orang yang memakan riba, atau dia menerima hadiah daripada mereka, sedangkan dia mengetahui bahawa harta yang dihadiahkan itu adalah hasil daripada harta riba.
Orang yang memakan makanan yang haram dan syubhat akan jauh daripada kebaikan, tidak diberi taufiq untuk beribadat kepada Allah. Ini kerana orang bersikap sedemikian tidak layak untuk berkhidmat kepada Allah. Imam al-Ghazali mengumpamakan sekiranya orang yang berhadas dan berjunub dilarang memasuki rumah Allah dan menyentuh al-Quran, sedangkan ia adalah perkara yang harus, maka memakan harta yang haram dan syubahat lebih dimurkai dan dilarang oleh Allah untuk berkhidmat kepadaNya. Lidahnya tidak layak untuk menyebut kemuliaan Allah SWT.

Yahya Ibn Muaz mengatakan bahawa ketaatan itu hanya tersimpan di dalam khazanah Allah, kunci pembukanya ialah doa, dan gigi (anak kuncinya) ialah yang halal. Jika anak kunci tanpa bergigi maka pintu yang terkunci tidak boleh dibuka. Jika pintu khazanah tidak terbuka, maka bagaimana dirinya dapat apa yang ada di dalamnya (pahala).
Kata Luqman al-Hakim kepada anaknya: “Wahai anakku,  tuntutlah kekayaan dengan pekerjaan yang halal supaya terpelihara daripada papa. Sesungguhnya tidak akan sekali-kali papa seseorang itu, melainkan diperbetulkan tiga perkara, pertama lemah dalam agamanya iaitu daif agamanya, kedua lemah akalnya iaitu kurang akalnya, dan yang ketiga  hilang maruahnya iaitu hilang malunya.

Allah Memerangi Jenayah RIBA

Ayat yang berkaitan dengan riba ditujukan secara khusus kepada orang-orang yang beriman. Larangan Allah ini hanya memberi kesan kepada jiwa-jiwa manusia yang beriman. Ini kerana menjauhi riba adalah menjadi tanda kesahihan dan wujudnya iman di dalam dada seseorang mukmin. Larangan terhadap berurusan dengan riba amat keras daripada Allah, berbeza dengan kesalahan-kesalahan yang lain. Ini kerana tidak ada mana-mana jenayah atau kesalahan lain yang Allah mencabar untuk berperang denganNya, melainkan dalam bab jenayah riba. Ibn Abbas meriwayatkan bahawa pada hari Kiamat kelak akan dikatakan kepada orang yang memakan riba: ” Ambillah senjata kamu dan bersiap sedialah untuk berperang”.
Begitu juga di dalam hadis nabi saw bersabda tentang akibat kesalahan riba itu yang diriwayatkan daripada Imam Ahmad daripada Kacab al-Ahbar:

Ertinya: Sesungguhnya jika aku melakukan zina tiga puluh tiga kali, terlebih kasih kepada aku daripada aku memakan satu dirham daripada riba.
           
Hadis ini memberi gambaran yang cukup jelas tentang bandingan dosa orang yang memakan riba diibaratkan seperti berzina sebanyak 33 kali, sekalipun yang dimakan riba itu hanya satu dirham sahaja. Begitu juga di dalam matan yang lain nabi saw menyatakan satu dirham riba lebih besar dosanya daripada mengerjakan zina sebanyak 36 kali.
Ini bermakna hukum riba ini terlebih besar dosa daripada segala dosa yang lain. Maka tidak dihalalkan riba oleh agama sekali-kali. Allah SWT tidak mengizinkan di dalam kitabnya memerangi orang-orang yang ‘asi (berdosa) melainkan orang yang memakan riba. Justeru itu inilah yang dikatakan oleh setengah ulama bahawa itu adalah tanda su’ al-khatimah. Maksudya mati di dalam kejahatan seperti matinya orang yang menyakiti para aulia. Begitu juga menurut Ibn cAbbas, orang yang memakan riba  tidak akan diterima amalan mereka sama ada daripada sedekahnya, perang pada jalan Allah, hajinya dan menghubungkan tali silaturrahim. Lebih dahsyat lagi menurut Syeikh Ibn Hajar, orang yang memakan riba itu akan diseksa oleh Allah Tacala selama-lamanya hingga di dalam bulan Ramadhan sekalipun tidak terlepas daripada seksaannya.
Kesimpulannya, setelah kita menyedari betapa besarnya kesalahan jenayah riba ini, maka hendaklah kita menjauhinya dengan meninggalkan apa jua yang meragukan kita, kepada yang tidak meragukan.  Nabi saw mengajar kita bahawa apabila engkau berkehendakkan melakukan sesuatu perkara yang tidak jelas kehalalannya, maka letakkanlah tangan kita di atas dada, kerana sesungguhnya hati itu akan gelisah kepada perkara yang haram dan tenang kepada perkara yang halal.  Maka kita hendaklah berhati-hati, sekalipun dalam perkara yang halal untuk mencapai tingkat TAQWA. Ini keran Abu Zar al-Ghifari mengatakan bahawa antara tanda kesempurnaan taqwa ialah meninggalkan setengah yang halal kerana takutkan yang haram.
’Amru bin al-’As r.a. merupakan seorang sahabat yang yang dikenali sebagai seorang yang cerdik dan pakar strategik sehingga beliau digelar ”Singa Arab”. Ketika disaat beliau bertarung dengan kematian, beliau ditanya oleh anaknya Abdullah:

”Wahai bapaku, engkaulah orang yang paling layak untuk menggambarkan tentang kematian, Jawab ’Amru: ” Wahai anakku, Demi Allah, sesungguhnya medan kematian ini amat sakit dan menakutkan, seolah-olah semua gunung-ganang yang berada dibumi ini diletakkan di atas dadaku, dan seolah-olah sekarang aku bernafas dari lubang jarum”.

Di dalam kisah lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam kitab Sahihnya di saat kematian ’Amru menangis tanpa henti, lalu Abdullah menghampiri bapanya seraya bertanya kepadanya empat soalan.

Kenapakah kamu menangis di saat kematian kamu, sedangkan kamu sudah beragama Islam, bukankah kamu telah berhijrah bersama nabi saw, bukankah kamu dilantik sebagai pemimpin panglima perang dan bukankah kamu telah berjaya menakluki negeri Mesir?

            Setelah mendengar pertanyaan anaknya, suara tangisan ’Amru semakin menjadi dan memalingkan wajahnya ke dinding. Selepas itu dia menghalakan wajahnya ke arah orang ramai dan menceritakan perihal tangisannya. Dia telah melalui tiga fasa dalam kehidupannya. Semasa aku di zaman jahiliyyah, aku tidak mengenali Islam, dan orang yang paling aku benci ialah insan yang bernama Muhammad saw. Sekiranya aku mati disaat itu, sudah pasti aku temasuk penghuni neraka Jahannam. Kemudian aku memeluk Islam, Baginda Rasulullah saw memegang erat tanganku, seraya bertanya: ”Apakah yang kamu mahu ’Amru? Aku menjawab: ”Aku ingin Allah mengampuni dosaku”. Pada waktu itu orang yang paling aku sayangi adalah Rasulullah saw. Namun sayangnya, Allah tidak mengambil nyawa aku pada waktu ini, aku tidak meninggal di saat aku bersama Rasulullah saw. Jika aku mati bersama Rasulullah saw, besar kemungkinan aku menjadi penghuni Syurga. Sekarang, Rasulullah saw telah wafat, sekarang aku tidak tahu sama ada aku akan ke Syurga atau dicampakkan ke neraka. Namun aku masih memiliki kalimah yang sangat aku perlukan untuk berhadapan dengan Allah SWT. Kemudian ’Amru memegang erat tangannya seolah-olah memegang erat kalimah tauhid. Setelah dia mengucap dua kalimah syahadah, beliau meninggal dunia.
Nasihat Abu Zar al-Ghifari

“ Sedekahkanlah hartamu, semoga engkau selamat daripada kesulitan pada hari Kiamat. Jadikanlah kehidupan duniamu dalam 2 majlis, pertama majlis untuk menuntut ilmu, dan yang majlis yang kedua untuk mencari rezeki yang halal. Jadilah hartamu 2 dirham. Satu dirham untuk keluargamu dan dirham untuk akhiratmu”.
            “Mempunyai sahabat yang soleh itu lebih baik daripada sendirian. Tetapi sendirian itu lebih baik daripada ada sahabat yang buruk akhlaknya”.
            “Orang yang banyak berbicara tentang kebaikan lebih baik daripada diam. Diam lebih baik daripada banyak berbicara tentang perkara yang buruk”
            “Orang yang dipercayai itu lebih baik daripada orang yang suka menyimpan. Orang yang suka menyimpan itu lebih baik daripada berprasangka buruk”
               “ Cukuplah doa yang sedikit dengan adanya banyak amalan kebaikan, sebagaimana makanan yang cukup dengan garam yang sedikit”





0 ulasan:

Catat Ulasan