Ads 468x60px

Labels

Selasa, 7 Februari 2012

Ilmu: Agen Perubahan Insan Mendekati Allah





Pendahuluan

Terdapat suatu hadis nabi saw yang diriwayatkan oleh Abu Waqid r.a. semasa baginda berada dalam majlis ilmu di dalam masjid, tiba-tiba baginda didatangi oleh tiga orang. Dua daripadanya terus bersama baginda dan para sahabat menyertai majlis ilmu. Orang yang perlu melihat ada tempat yang kosong, maka terus didudukinya. Manakala orang yang kedua duduk dibahagian belakang. Orang yang ketiga pula terus pergi ke tempat lain kerana malu berada di tempat orang yang ramai. Setelah selesai majlis ilmu nabi saw menceritakan tentang keadaan tiga orang yang datang itu. Kata baginda: “orang yang pertama itu bersungguh-sungguh untuk mendapatkan ilmu, lalu Allah memberikan kepadanya tempat. Orang yang kedua tidak begitu bersungguh-sungguh untuk mencari ilmu, dan agak malu, maka Allah juga malu kepadanya dengan hanya memberikan sedikit sahaja ilmu. Adapun orang yang ketiga maka ia berpaling daripada Allah, maka Allah juga berpaling daripadanya.


Hadis di atas menggambarkan kepada kita ilmu perlu dicari dan digali dengan bersungguh-sungguh. Hendaklah mempunyai hati yang cekal dan kuat. Sentiasa menggunakan peluang untuk menambahkan ilmu. Allah SWT akan memberikan ilmu atau hikmah ini kepada sesiapa yang bersungguh-sungguh dan menghendakinya. Inilah janji-janji Allah sebagaimana yang disebut di dalam al-Quran, surah al-Baqarah ayat 269:



ÎA÷sムspyJò6Åsø9$# `tB âä!$t±o 4 `tBur |N÷sムspyJò6Åsø9$# ôs)sù uÎAré& #ZŽöyz #ZŽÏWŸ2 3 $tBur ㍞2¤tƒ HwÎ) (#qä9'ré& É=»t6ø9F{$# ÇËÏÒÈ  



Ertinya: Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.





Dalam hal ini, mempelajari ilmu yang berkaitan dengan ibadat lebih diutamakan mencarinya. Imam al-Ghazali menegaskan bahawa terdapat dua sebab kenapa ilmu perlu didahulukan daripada ibadat:

Di dalam Kitab Manhaj al-Abidin Imam Ghazali menyebut bahawa ibadat adalah buah yang dipetik daripada hasil ilmu. Ibadat yang benar-benar diterima oleh Allah adalah ibadat yang bersumberkan kepada ilmu, dan bukannya berdasarkan kepada adat atau ikutan semata-mata. Berapa ramai di kalangan kita yang benar-benar menginsafi akan pentingnya ilmu. Berapa pula yang merasai bahawa solatnya mungkin tidak diterima oleh Allah disebabkan oleh ketidaksempurnaan solat disebabkan oleh kurangnya ilmu tentang solat. Kalau inilah yang dirasai oleh setiap manusia, maka masjid-masjid akan sentiasa dipenuhi dengan para jemaah untuk mendalami ilmu-ilmu yang berkaitan dengan agama. Imam Syafie menjelaskan bahawa jika dibandingkan antara menuntut ilmu dengan ibadat sunat, maka menuntut ilmu lebih diutamakan. Ini selaras dengan hadis nabi Muhammad saw bahawa orang yang belajar satu bab daripada ilmu pengetahuan adalah lebih baik daripada orang yang solat seratus rakaat.[1]



لأنْ تَغْدُوَ فَتَتَعَلَّمَ بَابًا مِنَ العِلْمِ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تُصَلِّي مِائَةَ ركْعَةٍ



Ertinya: sekiranya kamu berangkat untur mempelajari satu bab daripada ilmu pengetahuan, adalah lebih utama daripada kamu bersembahyang seratus rakaat.



Ilmu sangat penting dalam kehidupan individu muslim. Ilmu adalah paksi yang menjadi tempat perkisaran ibadat seseorang. Bahkan kerana dua perkara inilah yang menjadi sebab turunnya al-Quran dan diutuskan Rasul dan dijadikan bumi dan langit. Ini bermakna terciptanya dua buah negeri dunia dan akhirat adalah kerana mulianya ilmu dan ibadat. Justeru, sepatutnya manusia hendaklah menyibukkan diri dengan ilmu dan ibadat. Kerana amalan yang dilakukan selain daripada yang dua ini adalah batil dan sia-sia. Imam Syafie telah membahagikan malamnya kepada tiga, iaitu belajar ilmu, sembahyang sunat dan rehat. Justeru itu, nabi saw memberi galakan bahawa sesiapa yang keluar daripada rumahnya untuk belajar satu bab daripada ilmu, lebih baik daripada solat 100 rakaat. Begitu juga kisah Imam Ahmad ibn Hanbal, beliau tidak akan keluar daripada rumahnya kecuali untuk belajar, ke masjid dan menziarahi orang mati atau sakit. Sayyidina Ali kwjh menyatakan bahawa: “Ilmu akan menjaga engkau, sedangkan engkau menjaga harta. Ilmu mempertahankan engkau dan engkau mempertahankan harta.



Di dalam hadith yang lain Rasulullah saw bersabda:



أَلاَ أَدًُلُّكًمْ عَلَى أَشْرَفِ أَهْلِ الجَّنَّةِ؟ قَالوُا: بَلَى يَا رَسُوْلُ االلّهِ, قَالَ: هُمْ عُلَمَاءِ أُمَّتِيْ



Ertinya: Adakah kamu ingin aku tunjukkan kepada kamu semua semulia-mulia ahli Syurga? Sahut para sahabat: Ya…Jawab nabi:” mereka itu ialah para ulama dari kalangan umatku.



Jelas di sini, ilmu lebih mulia berbanding ibadat. Ilmu diibaratkan sebagai pokok. Jadi buahnya adalah ibadat. Maka kemuliaan itu bagi pokoknya yang asal. Apa yang mendatangkan manfaatnya adalah terhasil daripada buahnya. Justeru, ilmu itu tidak dapat tidak mesti diutamakan yang menjadi dalil petunjuk kepada ibadat. Nabi saw menjelaskan di dalam hadith baginda bahawa ilmu adalah Imam kepada amal, dan amal pula menjadi pengikutnya sebagai makmum.

Ilmu juga akan menghidupkan hati yang mati. Para ulamak juga menjelaskan bahawa kaedah melembutkan hati yang mati dan keras antaranya ialah dengan menghadiri majlis ilmu. Luqman al-Hakim telah berpesan kepada anaknya:



“Wahai anakku duduklah kamu dengan orang orang yang berilmu dan rapatkanlah lutut-lututmu dengan mereka. Sesungguhnya Allah SWT menghidupkan hati (akal) itu dengan cahaya ilmu, sepertimana dihidupkan bumi dengan air hujan.”



Di dalam hadith yang lain Rasulullah saw bersabda:



أَقْرَبُ النَّاسُ مِنْ دَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أَهْلُ العِلْمِ



Ertinya: Manusia yang terlebih hampir dengan pangkat kenabian ialah ahli ilmu



(Riwayat Abu Naim)



Seseorang manusia yang ingin melakukan perubahan dalam kehidupannya, maka terlebih dahulu memantapkan dirinya dengan menguasai ilmu pengetahuan. Fatah al-Maushili menjelaskan bahawa hati perlu diisi dengan ilmu. Sekiranya hati kita tidak diberikan hikmah dan ilmu pengetahuan selama tiga hari maka hati akan menjadi mati. Ilmu adalah makanan hati. Keikhlasan seseorang untuk beramal dengan ilmu akan dilapangkan oleh Allah hati dan dipermudahkan dalam mendalami ilmu. Ini sebagaimana yang dijelaskan oleh nabi Muhammad saw:



مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرَا يُفَقِّهْ فيِ الدِّيْن وَيُلْهِمُهُ رُشْدَهُ



Ertinya: Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah menjadi baik, maka Allah akan meluaskan pengetahuannya tentang atin-hukum agama dan akan diilhamkanNya petunjuk di dalamnya.



Abu Darda’ mengatakan bahawa: ”Sekiranya aku dapat mempelajari suatu masalah, itu adalah lebih dicintai daripada aku bangun beribadat sepanjang malam. Orang yang alim dan orang yang berilmu adalah dua orang yang berkongsi dalam kebaikan. Maka selain daripada dua orang ini adalah sia-sia dan tidak berguna.

Abu Zaid al-Bustani r.a mengatakan “Aku telah melakukan mujahadah selama 30 tahun, maka aku tidak dapati sesuatu yang paling sukar ke atasku selain daripada perjuangan untuk mencapai ilmu dan menghindarkan dari bahayanya. Dalam perjuangan untuk mendapatkan ilmu juga terlalu sukar. Maka kerahkanlah diri kita untuk menuntut ilmu dengan ikhlas dan beramal dengan ilmu.ini kerana syaitan sentiasa membisik kepada kita kesukaran dalam menuntut ilmu, maka tinggalkanlah adalah lebih baik. Oleh itu, ramai di kalangan kita tewas dengan kesukaran ini.

Ibn Mas’ud mengingatkan kita bahawa hendaklah kamu mencari ilmu pengetahuan sebelum ia terangkat. Terangkatnya ilmu itu dengan kematian ahlinya. Seseorang itu tidak dilahirkan sebagai orang yang telah pandai. Justeru, ilmu pengetahuan itu akan dapat dicapai hanya dengan belajar. Al-Hasan r.a. menambah kalaulah tidak kerana adanya para ulamak, maka manusia semuanya sama seperti binatang. Daripada Mu’az katanya: pelajarilah ilmu pengetahuan, sebab mempelajarinya kerana Allah adalah tanda takut kepadanya, menuntutnya adalah ibadat, menelaahnya adalah tasbih, mencarinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang belum mengetahui adalah sedekah.[2]

Imam Malik menjelaskan:[3] ”Kami dapati ramai orang yang mencari ilmu pengetahuan sehingga sampai usia 40. Apabila mereka sampai umur tersebut, mereka pun memalingkan perhatian kepada kepada memperbanyakkan amal soleh dan mengerjakan apa yang mereka pelajari. Waktu itu tidak ada masa lagi untuk menumpukan perhatian kepada dunia walau apa sekalipun.

Penjelasan Imam Malik ini menggambarkan jauhnya perbezaan diri kita pada hari ini dengan ahli ilmu. Sepanjang usia muda kita banyak dihabiskan dengan mengejar keduniaan, pangkat dan kuasa. Apabila usia menjangkau 40, kita mula mendekati pusat-pusat pengajian untuk mempelajari ilmu-ilmu agama. Inilah masa untuk kita menghayati agama dalam kehidupan senja setelah hilang segala kekuatan anggota.



Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari daripada ’Uqbah ibn ’Amir r.a:






Ertinya: Carilah ilmu sebelum lahir orang-orang yang suka

mempertikaikan nilai-nilai agama



(Hadis Riwayat Bukhari secara Ta’liq)



Kesimpulan



Perubahan yang hakiki ke atas diri manusia bermula dengan ilmu yang dapat memandu manusia kepada kebaikan. Inilah yang diperingatkan oleh Allah SWT di dalam ayat surah

 Ali Imran, ayat 79 yang berbunyi:

(#qçRqä. z`¿ÍhŠÏY»­/u $yJÎ/ óOçFZä. tbqßJÏk=yèè? |=»tGÅ3ø9$# $yJÎ/ur óOçFZä. tbqßâôs? ÇÐÒÈ

Ertinya: Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyin (yang hanya menyembah Allah Taala - Dengan ilmu dan amal Yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi Kitab Allah itu, dan kerana kamu selalu mempelajarinya.





Akal manusia hendaklah sentiasa diisi dengan ilmu, maka hasilnya manusia dapat mengetahui sesuatu. Hati pula perlu diisi dengan iman, maka manusia akan mahu. Manakala nafsu perlu dilatih agar manusia menjadi mampu untuk berubah dan terselamat daripada bahaya dan kesesatan.





[1] Imam al-Ghazali (1999),  Bimbingan Mukmin, (terj.), Pustaka Nasional PTE LTD: Singapura,  hlm.14-15
[2] Ibid, hlm.17-18

[3] Habib Abdullah Haddad (1987), Peringatan Tentang Umur Insan (terj.), cet.3, Pustaka Nasional PTE LTD, hlm.40.

0 ulasan:

Catat Ulasan