![]() |
Gambar Hiasan |
Berhati-hatilah dengan pelampau agama. Orang
dahulu telah binasa/ mundur disebabkan oleh sikap melampau dalam beragama.
Di dalam hadis
yang lain Baginda saw bersabda yang diriwayat kan oleh Ibn Majah:
Janganlah terlalu menyusahkan diri kamu. Sesungguhnya
orang yang terdahulu daripada kamu ditimpa kebinasaan kerana sikap melampau dan
menyusahkan diri mereka sendiri. Saki baki mereka ini masih lagi boleh didapati
di tempat-tempat ibadat.
(Riwayat al-Thabari)
Ciri-ciri Melampau dalam Beragama
Pertama: Taasub dengan Pendapat Tertentu
Sikap taasub yang melampau terhadap sesuatu pendapat sehingga tidak boleh
menerima langsung pandangan atau pendapat yang lain. Dia meyakini hanya
pendapatnya sahaja yang betul dan benar serta menyalahkan pendapat orang lain
dan menghukumkan sebagai tidak berpengetahuan luas. Fahamannya terlalu rigid
dan jumud. Golongan ini tidak boleh menyesuaikan pendapatnya dengan keadaan
semasa atau persekitaran yang berasaskan keapda kepentingan umum.
Golongan seperti ini biasanya dipelopori oleh mereka yang baru mengenali
agama atau mempelajari hukum hakam berkaitan permasalahan fiqh, lalu bersifat
menyempitkan agama dan menyukarkan orang lain.
Kedua: Suka Mengerjakan yang Susah
Antara tanda-tanda seseorang yang bersifat
melampau ialah berpegang kepada ajaran agama secara berlebih-lebihan, pada masa
yang sama memaksa orang lain agar menuruti pendapatnya. Sedangkan dalam Islam
terdapat perkara yang dibolehkan kita mewajibkan ke atas diri kita sahaja tanpa
mewajibkan kepada orang lain. Apabila keadaan ini berlaku maka berlakulah tuduh
menuduh, berburuk sangka. Fitnah
memfinah, kata mengata dan hina menghina dan berpuak-puak sehingga menimbulkan
permusuhan dan perbalahan antara satu sama lain.
Ketiga: Melampau yang Tidak Kena Pada Tempatnya
Pendapat yang keras dan berfikiran sempit
wajar ditolak kerana ia tidak menepati dan serasi dengan keadaan semasa. Mereka
lebih suka mementingkan perkara yang remeh temeh daripada perkara yang lebih
penting dan gemar menonjolkan perkara khilaf lalu dibahaskan secara panjang
lebar. Perbahasan mereka hanya berlegar tentang perkara yang sama sehinggakan
merugikan umat Islam.
Golongan ini lebih suka
menggunakan penyampaian dakwah mereka dengan cara berbahas atau berdebat dengan
harapan untuk mencari kemenangan dan bukannya mencari kebenaran. Dengan cara
ini mereka dapat mencari pengaruh dan sokongan yang boleh mendokong ideaologi
dan pendapat mereka. Golongan ini akan berdabik dada dengan kekuatan hujah yang
dikemukakan dan mengagungkan pendapat mereka sekalipun dengan mengemukakan
hujah yang lemah, ataupun tanpa hujah
dan dalil yang kukuh.
Terdapat suatu kisah
tentang Sulaiman al-Khawwas yang tidak datang ke majlis menemui Ibrahim Adham.
Maka ada orang bertanya kepada dirinya: Kenapakah kamu tidak pergi menemui
Ibrahim Adham. Maka beliau menjawab:” Sesungguhnya daripada aku berjumpa dengan
Ibrahim, lebih baik aku menemui syaitan yang jahat. Kata-kata Sulaiman ini
menimbulkan kemarahan orang ramai kepadanya. Lalu beliau menjelaskan:”
Sesungguhnya aku bimbang apabila aku berjumpa dengan Ibrahim, akan timbulnya
riya’, tetapi jika aku berjumpa dengan syaitan, nescaya aku dapat menahan diri
daripada tipu daya syaitan”.
Peristiwa seperti ini
juga telah diceritakan juga oleh Abu Bakar al-Warraq, guru kepada Imam
al-Ghazali dalam satu perjumpaan dengan seorang ahli ilmu. Kedua-dua mereka ini
berbincang dan berdailog dalam tempoh yang agak lama. Maka Abu Bakar al-Warraq
mengucapkan rasa bangga kerana berpeluang duduk bersama dengan ahli ilmu
tersebut dalam suatu majlis yang dianggap paling bertuah dan amat
ditunggu-tunggu. Majlis ini dirasakan antara yang terbaik yang diadakan selama
ini. Namun jawapan yang diberikan oleh ahli ilmu itu jauh berbeza dengan
jawapannya. Ahli ilmu itu menjelaskan:” Inilah majlis yang paling aku takuti.
Kamu telah menunjukkan ketinggian ilmu yang ada padamu, begitu juga aku di
hadapan khalayak ramai. Maka dikala itu datang perasaan riya’ dalam diriku.
Mendengar penjelasan ahli ilmu itu, Abu Bakar terus menangis dan jatuh pengsan.
Kisah yang sama juga
berlaku antara al-fadhil dengan Sufian ketika dalam suatu majlis muzakarah.
Tiba-tiba kedua-duanya menangis. Maka Sufian berkata kepada al-Fadhil:” Wahai
Abu Ali, semoga inilah majlis yang terbaik buat kita. Maka al-Fadhil menjawab,
inilah majlis yang beliau paling aku takuti, kerana kedua-duanya menunjukkan
kebolehan dan kekuatan masing-masing. Mendengar jawapan itu Sufian menangis.
Keempat: Keras dan Ganas
Golongan yang melampau sering menggunakan kaedah dakwah secara kekerasan
dan ganas sehingga tidak disenangi oleh masyarakat dan akhirnya masyarakat akan
menjadi pecah belah. Mereka juga bertindak memulaukan pengajian-pengajian agama
yang dibuat oleh kumpulan yang tidak sealiran dengan mereka. Selain itu, mereka
juga merendah-rendah dan memperlekeh para guru dan alim ulamak yang tidak
sependapat dengannya. Bahkan mereka turut membangga dengan pencapaian guru
mereka dan sering membandingkan ilmu dan kelebihan yang ada pada guru mereka
dengan para alim ulamak yang lain. Ini amat bertentangan dengan dakwah dan
seruan nabi saw yang dinqalkan di dalam al-Quran:
$yJÎ6sù
7pyJômu
z`ÏiB «!$#
|MZÏ9 öNßgs9
( öqs9ur
|MYä. $àsù xáÎ=xî É=ù=s)ø9$#
(#qÒxÿR]w
ô`ÏB
y7Ï9öqym
( ß#ôã$$sù
öNåk÷]tã
öÏÿøótGó$#ur
öNçlm;
öNèdöÍr$x©ur Îû ÍöDF{$#
( #sÎ*sù |MøBztã
ö@©.uqtGsù
n?tã «!$#
4 ¨bÎ)
©!$#
=Ïtä
tû,Î#Ïj.uqtGßJø9$#
ÇÊÎÒÈ
Ertinya: Maka dengan sebab rahmat (yang
melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau telah bersikap
lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah
Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.
Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu),
dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila Engkau telah
berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada
Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
(Surah ali Imran:159)
Di dalam Islam terdapat dua keadaan yang membolehkan kita bersifat keras,
tegas dan kasar. Antaranya ialah:
Pertama: Semasa berada dalam keadaan peperangan bagi membangkitkan semangat
keberanian kepada para pejuang agar lebih cekal hati berhadapan dengan pihak
musuh. Firman Allah SWT:
$pkr'¯»t
tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä
(#qè=ÏG»s%
úïÏ%©!$# Nä3tRqè=t
ÆÏiB Í$¤ÿà6ø9$# (#rßÉfuø9ur öNä3Ïù Zpsàù=Ïñ
4 (#þqßJn=÷æ$#ur
¨br& ©!$# yìtB
úüÉ)GßJø9$# ÇÊËÌÈ
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman!
perangilah orang-orang kafir musyrik yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah
mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada pada kamu; dan
ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa (dengan
memberikan pertolonganNya).
(Surah al-Taubah:123)
Kedua: Tidak boleh bersifat belas kasihan dalam melaksanakan hukum syarak
seperti melakukan hukuman Qisas (bunuh balas), atau rejam kepada pesalah hudud.
Allah SWT berfirman:
èpuÏR#¨9$# ÎT#¨9$#ur (#rà$Î#ô_$$sù ¨@ä.
7Ïnºur $yJåk÷]ÏiB
sps($ÏB
;ot$ù#y_
( wur
/ä.õè{ù's? $yJÍkÍ5 ×psùù&u
Îû ÈûïÏ «!$#
bÎ) ÷LäêZä. tbqãZÏB÷sè? «!$$Î/
ÏQöquø9$#ur
ÌÅzFy$#
( ôpkô¶uø9ur
$yJåku5#xtã
×pxÿͬ!$sÛ
z`ÏiB tûüÏZÏB÷sßJø9$# ÇËÈ
Ertinya: Perempuan yang berzina dan lelaki yang
berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali
sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap
keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada
Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan
kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.
(Surah al-Nur:2)
Berada di atas jalan
dakwah hendaklah dengan bersifat lemah lembut agar apa yang disampaikan dapat
sampai ke lubuk hati seseorang dengan lebih berkesan. Metodologi dakwah yang
dilaksanakan oleh para ambiya’ tidak menggunakan cara kekerasan sama ada secara
ejekan, perli, cabar-mencabar, tuduh-menuduh dan sebagainya. Kisah dakwah nabi
Ibrahim a.s bersama dengan bapa kandungnya, Nabi Musa a.s dengan fir’aun dan
semua para nabi menggunakan metod yang sama.
Kelima: Sangkaan Buruk kepada Orang Lain
Telah menjadi tabiat di kalangan golongan pelampau agama akan memburuk
sangka kepada orang lain dan memandang orang lain dengan pandangan negatif.
Mereka sengaja menyembunyikan kebaikan orang lain dan mewar-warkan keburukan
dan keaiban orang lain tanpa segan dan silu serta tidak merasai perbuatan itu
sebagai satu dosa. Allah SWT berfirman di dalam surah al-Hujurat, ayat 12:
$pkr'¯»t
tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä
(#qç7Ï^tGô_$# #ZÏWx.
z`ÏiB Çd`©à9$#
cÎ)
uÙ÷èt/
Çd`©à9$#
ÒOøOÎ)
(
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah
kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang)
kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa
Nabi saw juga melarang keras sifat manusia yang suka bersangka buruk
terhadap orang lain. Sabda
Rasulullah saw:
إيَّاكُمْ والظَّن, فإنَّ
الظَّن أَكْذَبُ الحدِيْت
Ertinya: Elakkan daripada menyangka buruk kepada
orang kerana sangkaan itu boleh membawa
kepada dusta
Golongan ini termasuk di dalam mereka yang angkuh
dan sombong yang menjadi musuh utama kepada manusia. Ramai manusia yang
mementingkan ibadat syarak, sedang hilang dan rosaknya ibadat itu disebabkan
tidak memenuhi ibadat batin. Ibadat batin ditinggal yang menjadi buah kepada
ibadat syarak seperti bertawakkal, bersyukur, sabar dan lain-lain. Terhapusnya pahala dan ganjaran sia-sia
akibat kita berterusan melakukan maksiat batin. Bersifat takabbur, riak,
sombong, angkuh, dengki dan lain-lain penyakit batin yang sukar dikenalpasti. Akhirnya
kita terperangkap dalam lembah maksiat batin. Fahamilah bahawa amalan zahir ada
mempunyai hubungan dengan ibadat batin yang memberi kesan dalam kehidupan kita.
Jika kita tidak mengetahui kesan daripada amalan batin terhadap ibadat zahir,
maka kita tidak boleh mengetahui bagaimana cara untuk memelihara diri daripada
keburukan amalan-amalan batin. Maka akhirnya sedikit sekali amalan zahirnya
yang terselamat. Seterusnya apa yang dapat adalah sia-sia dan penat sahaja.
Orang
yang suka tuduh menuduh dengan pelbagai tuduhan yang palsu adalah mereka yang
mempunyai jiwa yang sakit. Semua ini timbul akibat sikap cemburu yang menjadi
racun yang membunuh segala kebaikan dalam diri seseorang. Inilah kejahatan
Iblis terhadap manusia. Sejarah telah membuktikan awal maksiat iaitu
penderhakaan kepada Allah SWT adalah datang daripada iblis. Namun perlu
diketahui yang menjadi ketetapan Allah sejak azali ialah hawa nafsu yang
terhasil melalui sifat takabbur yang menjadi penyebab kepada syaitan menjadi
ingkar kepada Allah SWT. Syaitan enggan sujud kepada Adam a.s. Tidak cukup
dengan itu, nafsu melahirkan perasaan hasad dengki terhadap kemulian nabi Adam
a.s. yang dianugerahkan Allah kepadanya. Akhirnya nabi Adam a.s. telah
disesatkan oleh syaitan setelah sekian lama beribadat kepada Allah selama 80
ribu tahun.
Keenam: Kecenderungan Kafir-Mengkafir
Kemuncak bahaya golongan melampau agama ialah
menghukumkan orang lain dengan istilah kafir, fasiq, taasub, tidak cukup ilmu,
sesat, bida’ah, tidak belajar akidah dan lain-lain sangkaan. Lebih membahayakan
lagi mereka turut menghukum para alim ulamak yang diperakui keilmuan mereka
oleh seluruh masyarakat dengan pelbagai tuduhan, sedangkan orang yang menuduh
itu terkadang terdiri dari kalangan mereka yang baru mengenali agama. Maka
mereka bertindak berdasarkan kepada kejahilan yang didorong oleh hawa nafsu.
Akhlak dalam menjaga lidah sedikitpun tidak
dijaga. Mereka tidak menyedari bahawa lidah adalah anggota yang paling liar dan
melampaiu batas kejahatan yang banyak menimbulkan kerosakan dan permusuhan
antara manusia. Maka tidak hairanlah Imam al-Ghazali membincangkan tajuk ini
dengan panjang lebar tidak sebagaimana mata dan telinga. Bermakna kita juga
perlu banyak memberi perhatian kepada lidah sebagaimana yang selalu diucapkan
dalam pepatah Melayu bahawa lidah umpama pedang yang tajam. Rasulullah saw
bersabda di dalam hadis yang diriwayatkan daripada Sufian bin Abdullah yang
bertanya kepada Baginda: ”Apakah anggota yang paling engkau takut terhadap
diriku. Lalu Rasulullah saw memegang lidah sambil berkata: Inilah.
Begitu juga ungkapan Yunus bin Abdullah mengatakan
bahawa dirinya mampu menanggung kesusahan berpuasa pada siang hari dengan cuaca
yang panas di negeri Basrah, tetapi dirinya tidak tertahan menanggung kesabaran
untuk meninggalkan sepatah kata yang tidak berfaedah kepadanya. Riwayat
daripada Said al-Khudaripadai r.a katanya: ”seseorang anak Adam apabila
berjalan maka semua anggota lain akan berpesan kepada lidah. Kata anggota
lain:” Wahai lidah, kami memohon kepada Allah agar kamu berlaku lurus. Jika
kamu berlaku lurus, maka jika kamu berlaku lurus kami juga turut akan berlaku
lurus. Sebaliknya jika kamu berlaku bengkuk, kami juga berlaku demikian.
Kesimpulannya
Berkata sesetengah Ulamak
- Sesiapa
yang tidak takutkan Allah, dia tidak berjaya daripada kejahatan lidahnya
- Sesiapa
yang tidak takutkan pertemuannya dengan Allah, maka hatinya tidak berjaya
menahan daripada perkara yang haram dan syubahat
- Sesiapa
yang tidak menjaga amalannya, maka dia tidak berjaya daripada bersifat
riya’
- Sesiapa
yang tidak meminta pertolongan daripada Allah agar terpelihara hatinya,
maka dia tidak berjaya daripada hasad
Sesiapa yang
tidak melihat kepada orang yang lebih baik ilmu dan amalan daripadanya, maka
dia tidak berjaya daripada sifat
Golongan Pelampau Agama: Bahaya & Ancaman
Pendahuluan
Isu pelampau agama bukanlah sesuatu yang baru berlaku dalam masyarakat.
Sepanjang zaman umat Islam akan berhadapan dengan pelbagai cabaran sama ada
daripada dalaman maupun luaran. Mana-mana agama sekalipun tidak pernah sunyi
daripada golongan pelampau. Di dalam masyarakat Islam terdapat sesetengah
mereka yang bertindak secara membuta tuli dan melanggar batas kesederhanaan
dalam Islam. Mereka seringkali membincangkan isu-isu yang kabur terutama dalam
soal perkara Akidah dan Fiqh yang mengelirukan. Sikap melampau dalam agama
adalah disebabkan oleh salah faham terhadap doktrin agama serta tidak memahami
keadaan dan suasana sebab musabbab kepada terbinanya sesuatu hukum hakam dalam
agama. Golongan ini hanya berpegang kepada zahir ayat dengan mengetepikan
nilai-nilai dan maqasid al-syariah secara umum. Secara tidak langsung pemahaman
ini menyempitkan konsep samahah (keharusan) dalam beragama yang bersifat
kontemporari dan ideal sepanjang zaman. Akhirnya golongan ini dijadikan alat
oleh musuh-musuh Islam sebagai agen pemecah belah masyarakat dan umat Islam.
Peringkat yang paling berbahaya golongan ini boleh mengkafirkan dan membunuh
saudara seagama dengan mereka. Inilah yang dibimbangi oleh nabi Muhammad saw di
dalam hadis Baginda:
Berhati-hatilah dengan pelampau agama. Orang
dahulu telah binasa/ mundur disebabkan oleh sikap melampau dalam beragama.
Di dalam hadis
yang lain Baginda saw bersabda yang diriwayat kan oleh Ibn Majah:
Janganlah terlalu menyusahkan diri kamu. Sesungguhnya
orang yang terdahulu daripada kamu ditimpa kebinasaan kerana sikap melampau dan
menyusahkan diri mereka sendiri. Saki baki mereka ini masih lagi boleh didapati
di tempat-tempat ibadat.
(Riwayat al-Thabari)
Ciri-ciri Melampau dalam Beragama
Pertama: Taasub dengan Pendapat Tertentu
Sikap taasub yang melampau terhadap sesuatu pendapat sehingga tidak boleh
menerima langsung pandangan atau pendapat yang lain. Dia meyakini hanya
pendapatnya sahaja yang betul dan benar serta menyalahkan pendapat orang lain
dan menghukumkan sebagai tidak berpengetahuan luas. Fahamannya terlalu rigid
dan jumud. Golongan ini tidak boleh menyesuaikan pendapatnya dengan keadaan
semasa atau persekitaran yang berasaskan keapda kepentingan umum.
Golongan seperti ini biasanya dipelopori oleh mereka yang baru mengenali
agama atau mempelajari hukum hakam berkaitan permasalahan fiqh, lalu bersifat
menyempitkan agama dan menyukarkan orang lain.
Kedua: Suka Mengerjakan yang Susah
Antara tanda-tanda seseorang yang bersifat
melampau ialah berpegang kepada ajaran agama secara berlebih-lebihan, pada masa
yang sama memaksa orang lain agar menuruti pendapatnya. Sedangkan dalam Islam
terdapat perkara yang dibolehkan kita mewajibkan ke atas diri kita sahaja tanpa
mewajibkan kepada orang lain. Apabila keadaan ini berlaku maka berlakulah tuduh
menuduh, berburuk sangka. Fitnah
memfinah, kata mengata dan hina menghina dan berpuak-puak sehingga menimbulkan
permusuhan dan perbalahan antara satu sama lain.
Ketiga: Melampau yang Tidak Kena Pada Tempatnya
Pendapat yang keras dan berfikiran sempit
wajar ditolak kerana ia tidak menepati dan serasi dengan keadaan semasa. Mereka
lebih suka mementingkan perkara yang remeh temeh daripada perkara yang lebih
penting dan gemar menonjolkan perkara khilaf lalu dibahaskan secara panjang
lebar. Perbahasan mereka hanya berlegar tentang perkara yang sama sehinggakan
merugikan umat Islam.
Golongan ini lebih suka
menggunakan penyampaian dakwah mereka dengan cara berbahas atau berdebat dengan
harapan untuk mencari kemenangan dan bukannya mencari kebenaran. Dengan cara
ini mereka dapat mencari pengaruh dan sokongan yang boleh mendokong ideaologi
dan pendapat mereka. Golongan ini akan berdabik dada dengan kekuatan hujah yang
dikemukakan dan mengagungkan pendapat mereka sekalipun dengan mengemukakan
hujah yang lemah, ataupun tanpa hujah
dan dalil yang kukuh.
Terdapat suatu kisah
tentang Sulaiman al-Khawwas yang tidak datang ke majlis menemui Ibrahim Adham.
Maka ada orang bertanya kepada dirinya: Kenapakah kamu tidak pergi menemui
Ibrahim Adham. Maka beliau menjawab:” Sesungguhnya daripada aku berjumpa dengan
Ibrahim, lebih baik aku menemui syaitan yang jahat. Kata-kata Sulaiman ini
menimbulkan kemarahan orang ramai kepadanya. Lalu beliau menjelaskan:”
Sesungguhnya aku bimbang apabila aku berjumpa dengan Ibrahim, akan timbulnya
riya’, tetapi jika aku berjumpa dengan syaitan, nescaya aku dapat menahan diri
daripada tipu daya syaitan”.
Peristiwa seperti ini
juga telah diceritakan juga oleh Abu Bakar al-Warraq, guru kepada Imam
al-Ghazali dalam satu perjumpaan dengan seorang ahli ilmu. Kedua-dua mereka ini
berbincang dan berdailog dalam tempoh yang agak lama. Maka Abu Bakar al-Warraq
mengucapkan rasa bangga kerana berpeluang duduk bersama dengan ahli ilmu
tersebut dalam suatu majlis yang dianggap paling bertuah dan amat
ditunggu-tunggu. Majlis ini dirasakan antara yang terbaik yang diadakan selama
ini. Namun jawapan yang diberikan oleh ahli ilmu itu jauh berbeza dengan
jawapannya. Ahli ilmu itu menjelaskan:” Inilah majlis yang paling aku takuti.
Kamu telah menunjukkan ketinggian ilmu yang ada padamu, begitu juga aku di
hadapan khalayak ramai. Maka dikala itu datang perasaan riya’ dalam diriku.
Mendengar penjelasan ahli ilmu itu, Abu Bakar terus menangis dan jatuh pengsan.
Kisah yang sama juga
berlaku antara al-fadhil dengan Sufian ketika dalam suatu majlis muzakarah.
Tiba-tiba kedua-duanya menangis. Maka Sufian berkata kepada al-Fadhil:” Wahai
Abu Ali, semoga inilah majlis yang terbaik buat kita. Maka al-Fadhil menjawab,
inilah majlis yang beliau paling aku takuti, kerana kedua-duanya menunjukkan
kebolehan dan kekuatan masing-masing. Mendengar jawapan itu Sufian menangis.
Keempat: Keras dan Ganas
Golongan yang melampau sering menggunakan kaedah dakwah secara kekerasan
dan ganas sehingga tidak disenangi oleh masyarakat dan akhirnya masyarakat akan
menjadi pecah belah. Mereka juga bertindak memulaukan pengajian-pengajian agama
yang dibuat oleh kumpulan yang tidak sealiran dengan mereka. Selain itu, mereka
juga merendah-rendah dan memperlekeh para guru dan alim ulamak yang tidak
sependapat dengannya. Bahkan mereka turut membangga dengan pencapaian guru
mereka dan sering membandingkan ilmu dan kelebihan yang ada pada guru mereka
dengan para alim ulamak yang lain. Ini amat bertentangan dengan dakwah dan
seruan nabi saw yang dinqalkan di dalam al-Quran:
$yJÎ6sù
7pyJômu
z`ÏiB «!$#
|MZÏ9 öNßgs9
( öqs9ur
|MYä. $àsù xáÎ=xî É=ù=s)ø9$#
(#qÒxÿR]w
ô`ÏB
y7Ï9öqym
( ß#ôã$$sù
öNåk÷]tã
öÏÿøótGó$#ur
öNçlm;
öNèdöÍr$x©ur Îû ÍöDF{$#
( #sÎ*sù |MøBztã
ö@©.uqtGsù
n?tã «!$#
4 ¨bÎ)
©!$#
=Ïtä
tû,Î#Ïj.uqtGßJø9$#
ÇÊÎÒÈ
Ertinya: Maka dengan sebab rahmat (yang
melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu Wahai Muhammad), Engkau telah bersikap
lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah
Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.
Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu),
dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila Engkau telah
berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada
Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
(Surah ali Imran:159)
Di dalam Islam terdapat dua keadaan yang membolehkan kita bersifat keras,
tegas dan kasar. Antaranya ialah:
Pertama: Semasa berada dalam keadaan peperangan bagi membangkitkan semangat
keberanian kepada para pejuang agar lebih cekal hati berhadapan dengan pihak
musuh. Firman Allah SWT:
$pkr'¯»t
tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä
(#qè=ÏG»s%
úïÏ%©!$# Nä3tRqè=t
ÆÏiB Í$¤ÿà6ø9$# (#rßÉfuø9ur öNä3Ïù Zpsàù=Ïñ
4 (#þqßJn=÷æ$#ur
¨br& ©!$# yìtB
úüÉ)GßJø9$# ÇÊËÌÈ
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman!
perangilah orang-orang kafir musyrik yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah
mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada pada kamu; dan
ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa (dengan
memberikan pertolonganNya).
(Surah al-Taubah:123)
Kedua: Tidak boleh bersifat belas kasihan dalam melaksanakan hukum syarak
seperti melakukan hukuman Qisas (bunuh balas), atau rejam kepada pesalah hudud.
Allah SWT berfirman:
èpuÏR#¨9$# ÎT#¨9$#ur (#rà$Î#ô_$$sù ¨@ä.
7Ïnºur $yJåk÷]ÏiB
sps($ÏB
;ot$ù#y_
( wur
/ä.õè{ù's? $yJÍkÍ5 ×psùù&u
Îû ÈûïÏ «!$#
bÎ) ÷LäêZä. tbqãZÏB÷sè? «!$$Î/
ÏQöquø9$#ur
ÌÅzFy$#
( ôpkô¶uø9ur
$yJåku5#xtã
×pxÿͬ!$sÛ
z`ÏiB tûüÏZÏB÷sßJø9$# ÇËÈ
Ertinya: Perempuan yang berzina dan lelaki yang
berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali
sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap
keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada
Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan
kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.
(Surah al-Nur:2)
Berada di atas jalan
dakwah hendaklah dengan bersifat lemah lembut agar apa yang disampaikan dapat
sampai ke lubuk hati seseorang dengan lebih berkesan. Metodologi dakwah yang
dilaksanakan oleh para ambiya’ tidak menggunakan cara kekerasan sama ada secara
ejekan, perli, cabar-mencabar, tuduh-menuduh dan sebagainya. Kisah dakwah nabi
Ibrahim a.s bersama dengan bapa kandungnya, Nabi Musa a.s dengan fir’aun dan
semua para nabi menggunakan metod yang sama.
Kelima: Sangkaan Buruk kepada Orang Lain
Telah menjadi tabiat di kalangan golongan pelampau agama akan memburuk
sangka kepada orang lain dan memandang orang lain dengan pandangan negatif.
Mereka sengaja menyembunyikan kebaikan orang lain dan mewar-warkan keburukan
dan keaiban orang lain tanpa segan dan silu serta tidak merasai perbuatan itu
sebagai satu dosa. Allah SWT berfirman di dalam surah al-Hujurat, ayat 12:
$pkr'¯»t
tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä
(#qç7Ï^tGô_$# #ZÏWx.
z`ÏiB Çd`©à9$#
cÎ)
uÙ÷èt/
Çd`©à9$#
ÒOøOÎ)
(
Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah
kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang)
kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa
Nabi saw juga melarang keras sifat manusia yang suka bersangka buruk
terhadap orang lain. Sabda
Rasulullah saw:
إيَّاكُمْ والظَّن, فإنَّ
الظَّن أَكْذَبُ الحدِيْت
Ertinya: Elakkan daripada menyangka buruk kepada
orang kerana sangkaan itu boleh membawa
kepada dusta
Golongan ini termasuk di dalam mereka yang angkuh
dan sombong yang menjadi musuh utama kepada manusia. Ramai manusia yang
mementingkan ibadat syarak, sedang hilang dan rosaknya ibadat itu disebabkan
tidak memenuhi ibadat batin. Ibadat batin ditinggal yang menjadi buah kepada
ibadat syarak seperti bertawakkal, bersyukur, sabar dan lain-lain. Terhapusnya pahala dan ganjaran sia-sia
akibat kita berterusan melakukan maksiat batin. Bersifat takabbur, riak,
sombong, angkuh, dengki dan lain-lain penyakit batin yang sukar dikenalpasti. Akhirnya
kita terperangkap dalam lembah maksiat batin. Fahamilah bahawa amalan zahir ada
mempunyai hubungan dengan ibadat batin yang memberi kesan dalam kehidupan kita.
Jika kita tidak mengetahui kesan daripada amalan batin terhadap ibadat zahir,
maka kita tidak boleh mengetahui bagaimana cara untuk memelihara diri daripada
keburukan amalan-amalan batin. Maka akhirnya sedikit sekali amalan zahirnya
yang terselamat. Seterusnya apa yang dapat adalah sia-sia dan penat sahaja.
Orang
yang suka tuduh menuduh dengan pelbagai tuduhan yang palsu adalah mereka yang
mempunyai jiwa yang sakit. Semua ini timbul akibat sikap cemburu yang menjadi
racun yang membunuh segala kebaikan dalam diri seseorang. Inilah kejahatan
Iblis terhadap manusia. Sejarah telah membuktikan awal maksiat iaitu
penderhakaan kepada Allah SWT adalah datang daripada iblis. Namun perlu
diketahui yang menjadi ketetapan Allah sejak azali ialah hawa nafsu yang
terhasil melalui sifat takabbur yang menjadi penyebab kepada syaitan menjadi
ingkar kepada Allah SWT. Syaitan enggan sujud kepada Adam a.s. Tidak cukup
dengan itu, nafsu melahirkan perasaan hasad dengki terhadap kemulian nabi Adam
a.s. yang dianugerahkan Allah kepadanya. Akhirnya nabi Adam a.s. telah
disesatkan oleh syaitan setelah sekian lama beribadat kepada Allah selama 80
ribu tahun.
Keenam: Kecenderungan Kafir-Mengkafir
Kemuncak bahaya golongan melampau agama ialah
menghukumkan orang lain dengan istilah kafir, fasiq, taasub, tidak cukup ilmu,
sesat, bida’ah, tidak belajar akidah dan lain-lain sangkaan. Lebih membahayakan
lagi mereka turut menghukum para alim ulamak yang diperakui keilmuan mereka
oleh seluruh masyarakat dengan pelbagai tuduhan, sedangkan orang yang menuduh
itu terkadang terdiri dari kalangan mereka yang baru mengenali agama. Maka
mereka bertindak berdasarkan kepada kejahilan yang didorong oleh hawa nafsu.
Akhlak dalam menjaga lidah sedikitpun tidak
dijaga. Mereka tidak menyedari bahawa lidah adalah anggota yang paling liar dan
melampaiu batas kejahatan yang banyak menimbulkan kerosakan dan permusuhan
antara manusia. Maka tidak hairanlah Imam al-Ghazali membincangkan tajuk ini
dengan panjang lebar tidak sebagaimana mata dan telinga. Bermakna kita juga
perlu banyak memberi perhatian kepada lidah sebagaimana yang selalu diucapkan
dalam pepatah Melayu bahawa lidah umpama pedang yang tajam. Rasulullah saw
bersabda di dalam hadis yang diriwayatkan daripada Sufian bin Abdullah yang
bertanya kepada Baginda: ”Apakah anggota yang paling engkau takut terhadap
diriku. Lalu Rasulullah saw memegang lidah sambil berkata: Inilah.
Begitu juga ungkapan Yunus bin Abdullah mengatakan
bahawa dirinya mampu menanggung kesusahan berpuasa pada siang hari dengan cuaca
yang panas di negeri Basrah, tetapi dirinya tidak tertahan menanggung kesabaran
untuk meninggalkan sepatah kata yang tidak berfaedah kepadanya. Riwayat
daripada Said al-Khudaripadai r.a katanya: ”seseorang anak Adam apabila
berjalan maka semua anggota lain akan berpesan kepada lidah. Kata anggota
lain:” Wahai lidah, kami memohon kepada Allah agar kamu berlaku lurus. Jika
kamu berlaku lurus, maka jika kamu berlaku lurus kami juga turut akan berlaku
lurus. Sebaliknya jika kamu berlaku bengkuk, kami juga berlaku demikian.
Kesimpulannya
Berkata sesetengah Ulamak
- Sesiapa
yang tidak takutkan Allah, dia tidak berjaya daripada kejahatan lidahnya
- Sesiapa
yang tidak takutkan pertemuannya dengan Allah, maka hatinya tidak berjaya
menahan daripada perkara yang haram dan syubahat
- Sesiapa
yang tidak menjaga amalannya, maka dia tidak berjaya daripada bersifat
riya’
- Sesiapa
yang tidak meminta pertolongan daripada Allah agar terpelihara hatinya,
maka dia tidak berjaya daripada hasad
Sesiapa yang
tidak melihat kepada orang yang lebih baik ilmu dan amalan daripadanya, maka
dia tidak berjaya daripada sifat
0 ulasan:
Catat Ulasan