Dari segi bahasa, perkataan wakaf memberi erti sesuatu yang diberikan untuk
kegunaan orang ramai sebagai derma atau bagi keperluan yang berkaitan dengan
agama Islam.[1] Dalam bahasa Arab wakaf berasal daripada
perkataan waqf bererti berdiri atau
berhenti.[2]
Perkataan lain yang sama erti dengan perkataan wakaf ialah al-Habs yang bermaksud berhenti atau menahan, atau habbasa yang bererti menahannya pada jalan Allah.[3] Ulama Fiqh bersepakat mentakrifkan wakaf
dari segi bahasa dengan perkataan al-Habs, kerana perkataan ini lebih hampir kepada
pengertian syarak.[4] Wakaf juga dikenali sebagai sedekah
jariah, atau disebutkan sebagai al-Sadaqat al-Muharramat.[5] Apabila perkataan al-Waqf
dikaitkan dengan harta seperti tanah, binatang dan lain-lain, ia membawa
maksud pembekuan hak milik bagi tujuan atau faedah tertentu.[6]
1.1.2 Wakaf dari Segi Istilah
Syarak
Dari sudut istilah syarak, para
ulama telah mengemukakan beberapa pentakrifan tentang wakaf. Namun begitu
walaupun di sana terdapat perbezaan pentakrifan di kalangan fuqaha, tetapi pada
hakikatnya kesemua definisi yang dikemukakan mempunyai beberapa persamaan dari
segi prinsipnya. Terdapat tiga prinsip utama dalam konsep wakaf antaranya ialah pemilikan
oleh Allah, oleh itu sifatnya adalah abadi, hapusnya hak pemilikan daripada
pewakaf dan manfaatnya untuk umat manusia.[7]
Istilah wakaf tidak disebut secara langsung di dalam al-Quran dan hadis.
Istilah ini adalah hasil daripada tafsiran oleh ahli-ahli Fiqh berasaskan
kepada ibadat Sadaqat Jariah. Ia
membawa maksud sebagai memberikan sesuatu harta semasa hidupnya dan
penggunaannya kekal untuk selama-lamanya. Tujuan pelaksanaannya adalah untuk
manfaat ahli waris atau untuk kebajikan dan kebaikan.
Antara takrifan fuqaha tentang wakaf dari segi istilah syaraknya ialah:
i) Wakaf
Menurut Mazhab Syafi‘i
Menurut mazhab Syafi‘i pewakafan harta ialah penahanan harta yang
berkekalan dan dapat dimanfaatkan harta tersebut, manakala pemilik harta itu
akan terputus hak pemilikannya. Penggunaan harta tersebut adalah berbentuk
kebajikan untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala.[8] Mazhab Syafi‘i menghukumkan haram jika
pewakaf masih memiliki harta yang diwakafkan sebagaimana dia masih memiliki
hamba yang telah dibebaskan, kecuali pewakaf hanya menjadi pengurus kepada
harta berkenaan. Dialah yang berhak untuk membahagi dan menyalurkan hasil
wakaf.[9] Pewakaf tidak boleh mengambil manfaat
daripada hasil wakaf kerana ia telah menjadi milik Allah dan telah lupus
haknya.[10] Jika dia masih lagi mengambil manfaat
seolah-olah dia mengambil kembali hartanya yang disedekahkan, kecuali pewakaf
meletakkan syarat harta tersebut boleh diguna dan dimanfaatkan olehnya, atau
kepada ahli waris yang lain.[11]
Al-Syirbini mentakrifkan wakaf sebagai menahan harta
yang kekal bentuknya (zatnya) dan manfaatnya dapat digunakan untuk tujuan
kebaikan dan diserahkan kepada pihak yang telah ditentukan oleh syarak atau
penahanan ke atas harta yang boleh dimanfaatkan dan penghasilan daripada harta
tersebut boleh digunakan bagi tujuan yang diharuskan (mubah) tanpa menghabiskan harta asalnya.[12]
ii) Wakaf
Menurut Mazhab Hanafi
Menurut Abu Hanifah pewakafan harta membawa maksud penahanan harta (‘ayn)
yang dimiliki oleh pemilik wakaf kepada
pihak lain untuk mendapatkan faedah daripada harta tersebut dengan cara
kebajikan, sama ada untuk masa kini ataupun pada masa akan datang.[13]
Berdasarkan kepada takrif ini kedudukan tanah atau harta wakaf masih
tetap tertahan dan terhenti di tangan pewakaf. Ini bermakna harta yang
diwakafkan masih menjadi milik pewakaf dan kekal di bawah penguasaannya.
Pewakafan hanya berlaku ke atas manfaat itu sahaja yang diberikan sebagai
wakaf, tidak melibatkan ‘ayn atau
aset harta.
Abu Hanifah mensyaratkan pemilikannya akan lupus apabila hakim menghukumkan
wakaf ataupun setelah pewakaf meninggal dunia. Berbeza pandangan dengan Abu
Yusuf, bahawa sesuatu yang diwakafkan hanya terlaksana dengan perkataan sahaja.
Menurut Muhammad pula, pelupusan hak milik berlaku setelah berlakunya
penyerahan kepada pihak yang menguruskannya.[14]
Pada pandangan mazhab Abu Hanifah pewakafan harta tidak sesekali
menggugurkan hak milik pewakaf. Transaksi atau akad wakaf adalah tidak terikat (Ghayr lazim). Kedudukkannya adalah sama dengan konsep ‘ariyah (pinjaman) yang
juga bersifat Ghayr lazim. Berbeza pula keadaannya, jika dilaksanakan dalam
bentuk wasiat selepas kematian pewakaf, ia akan mengikat (lazim)
hak milik harta wakaf.[15]
iii) Wakaf
Menurut Mazhab Maliki
Pada pandangan ulama mazhab Maliki, wakaf bererti penahanan daripada urusan
pemilik, pada masa yang sama harta tersebut kekal menjadi milik pewakaf dan boleh
dimanfaatkan untuk tujuan
kebajikan.[16] Dalam hal ini, orang yang mewakafkan
tanah, pokok tamar atau rumah kepada orang miskin, dia masih mempunyai hak
untuk menguruskan harta wakaf tersebut sama ada untuk disewa atau
membahagikannya kepada orang miskin sehinggalah dia meninggal dunia harta wakaf
itu tetap menjadi miliknya.[17] Sebaliknya jika pewakaf telah
membahagikan harta yang diwakafkan kepada ahli warisnya, maka ia menjadi harta
pusaka dan tidak lagi dianggap sebagai harta wakaf.[18] Ini kerana mazhab Maliki tidak
mensyaratkan berkekalan atau Ta’bid sebagai syarat penerimaan wakaf walaupun wakaf
masjid.[19]
iv) Wakaf
Menurut Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah daripada mazhab Hanbali, wakaf ialah menahan yang asal dan membelanjakan
pada jalan Allah (wakaf) akan hasilnya.[20] Al-Bahuti juga memberi takrif penahanan milik
oleh diri pewakaf atau wakilnya sesuatu harta yang bermanfaat di samping
mengekalkan harta tersebut dan tidak lagi menjadi miliknya.[21] Ini kerana wakaf bukanlah akad yang
berbentuk pertukaran tetapi ia adalah akad yang menggugurkan hak milik untuk
tujuan mendekatkan diri kepada Allah dan hak milik itu akan berpindah kepada
Allah SWT.[22] Pewakaf tidak diharuskan mengambil
manfaat daripada apa yang diwakafkan kecuali harta yang diwakafkan itu
berbentuk kegunaan umum seperti wakaf masjid, tanah perkuburan dan lain-lain,[23] kecuali jika pewakaf meletakkan syarat
bahawa dia juga boleh mengambil manfaat wakaf tersebut berdasarkan bahagian
yang diperuntukkan kepadanya.[24]
1.2 Perbezaan
Antara Pusaka, Wasiat, Wakaf, Sedekah Dan Hibah
Terdapat perbezaan antara istilah ini dari segi maksud dan keperluan.
Pembahagian harta Faraid dan wasiat bukanlah amalan kebajikan dari pemilik asal
sesuatu harta. Malah ia menjadi kewajipan khusus kepada ahli waris agar
membahagi-bahagikan harta peninggalan pemilik asal kepada ahli waris yang
berhak atau menunaikan apa yang diwasiatkan. Harta Pusaka dan wasiat berlaku
selepas kematian dan perpindahan milik kepada ahli waris adalah disebabkan oleh
kematian pemilik asal. Manakala perpindahan harta secara wakaf, sedekah dan
hibah adalah lebih berbentuk kebajikan atau sedekah tatawwu‘.[25]
Pelupusan harta-harta ini dibuat dengan rasa keikhlasan dan berlaku secara
sukarela serta menjadi hukum sunat yang digalakkan. Ketiga-tiga instrumen
wakaf, sedekah dan hibah[26] adalah berbentuk pemindahan hak milik
secara sah dalam Islam yang diberikan secara sukarela. Ia berkuatkuasa serta
merta semasa hidup seseorang tertakluk kepada hukum dan syarat yang ditentukan
oleh hukum syarak.[27]
Berdasarkan kepada takrifan di atas dapat dirumuskan bahawa ciri-ciri wakaf adalah apabila
seseorang itu menyerahkan hartanya untuk diwakafkan, sebenarnya dia telah
menahan harta tersebut menjadi milik Allah berdasarkan pandangan majoriti ulama
mazhab Syafi‘i.[28] Manakala
harta yang diwakafkan adalah harta yang kekal bentuk zatnya dan boleh diambil
manfaatnya sama ada harta mudah alih atau harta tak alih. Oleh itu wakaf
biasanya melibatkan bangunan atau tanah. Walau bagaimanapun terdapat juga harta
wakaf dalam bentuk yang lain seperti buku-buku, barang peralatan, malah dalam
bentuk wang tunai atau saham.
Harta wakaf juga boleh dimiliki untuk kegunaan sendiri atau mendapatkan
manfaat daripadanya. Ini adalah pendapat mazhab Imam Abu Hanifah dan Imam
Malik, kerana walaupun harta tersebut diwakafkan tetapi ia masih tetap menajdi
milik pewakaf. Harta yang diwakafkan itu akan diserahkan kepada pihak yang lain mengikut kehendak syarak sama ada ia dimanfaatkan oleh orang yang
ditentukan atau sebaliknya. Begitu juga harta yang diwakafkan adalah harta yang
kekal ‘aynnya (zatnya) sama ada
berbentuk manqul atau ‘aqar dan boleh dimanfaatkan harta berkenaan.[29]
[3] Al-Munjid fi al-Lughah wa al-A‘alam (1992), cet.33, Beirut:
Dar al-Masyriq, hlm.114. Menahan bermaksud harta tersebut tidak boleh
dijual, dihadiah dan tidak boleh dipusakai serta manfaatnya hendaklah digunakan
bagi tujuan wakaf mengikut ketentuan si pembuat wakaf.
[4] Perkataan ini juga banyak
digunakan di dalam kebanyakan kitab Fiqh. Lihat: Al-Syafi‘i (1968), Al-‘Umm,
jld.3, Kitab al-Sya‘b, Mesir, hlm.274. Al-Bahuti, Syaykh al-Mansur b. Yunus b. Idris (1999), Al-Rawd al-Murabba‘ bi Syarh Zad al-Mustaqni‘, cet.1, Beirut:Maktabah al-‘Asriyyah, hlm.240. Al-Balihi, Syaykh Saleh Ibrahim (1996), Al-Salsabil fi Ma‘rifah al-Dalil Hashiyah ‘ala Zad al-Mustaqna’, cet.1, jld.3, Riyad: Maktabah Nazar Mustafa al-Baz, hlm.220. Al-Qurtubi (1994), Jami‘ al-Ahkam al-Fiqhiyyah, cet.1, jld.2, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah,
hlm.116. Hadith-hadith nabi antaranya ialah hadith riwayat Abdullah b. ‘Umar: Habs al-Asl wa Sabbil al-Thamarat.
[5] Al-Syawkani, Syaykh Muhammad b. ‘Ali (t.t.), Nayl al-Awtar Min Ahadith Sayyid al-Akhbar Syarh
Muntaqa
al-Akhbar,
jld.6, Kaherah: Mustafa al-Babi al-Halabi, hlm.25. Lihat juga: Sabiq al-Sayid (1992), Fiqh al-Sunnah,
jld.3, Beirut: Dar al-Fikr, hlm.378. Imam Syafi‘i menamakan juga wakaf sebagai al-Sadakat al-Muharramat. Lihat: Al-Syirbini, Muhammad b. Ahmad (1994), Mughni al-Muhtaj ila Ma‘rifat al-Ma‘ani
Alfaz al-Minhaj, jld.21,
Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.523. Perkataan Sadaqat, Muharram dan Abbad digunakan
untuk menunjukkan lafaz Kinayah. Kebiasaannya perkataan Sadaqat dikhususkan kepada harta yang berbentuk
zakat, manakala Tahrim pada
Zihar dan Ta’bid menunjukkan makna kekal seperti wakaf dan
lain-lain. Lihat al-Bahuti, Syaykh al-Mansur b. Yunus b. Idris (1999), op. cit., hlm.242.
[7] Mohd Zain Haji Othman (1998), “Wakaf Dari
Perspektif Undang-Undang Islam, Amalan Dan Permasalahannya Di Malaysia”, dalam
Ahmad Ibrahim et al. (ed), Undang-undang
Keluarga dan Harta Wakaf, Al-Ahkam, cet.1, jld.6, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm.187.
[8] Al-Syirbini, Muhammad
b. Ahmad (1994), op. cit.,
hlm.522. Al-Syirazi, Abi Ishak Ibrahim b. ‘Ali (1995), Al-Muhadhdhab fi Fiqh al-Imam al-Syafi‘i, cet:1, jld.2, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.323. Al-Nawawi, Abu Zakariyya Yahya (2000), Rawdah al-Talibin, jld.4. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.393-394. Syam
al-Din Muhammad b. Abi ‘Abbas (1993), Nihayat
al-Muhtaj
ila Syarh al-Minhaj, jld.5, Beirut: Dar
al-Kutub al-‘Ilmiyyah, hlm.358.
[10] Al-Mawardi, Abi al-Hassan ‘Ali b. Muhammad (1999), Al-Hawi al-Kabir fi
Fiqh Madhhab al-Imam
al-Syafi‘i, jld.5, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah,
hlm.511.
[11] Al-Qurtubi (1994), op. cit., hlm.117.
Lihat juga: Al-Zayla‘i, Jamal al-Din Abu Muhammad ‘Abd Allah b. Yusuf (1996), Nasb al-Rayah Takhrij Ahadith al-Hidayah, cet.1, jld.3, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah,
hlm.732.
[12] Al-Syirbini, al-Khatib (1967), op. cit., hlm. 522, Syam al-Din Muhammad b. Abi ‘Abbas (1993), op. cit., hlm.358.
[13] Ibn al-Humam, Kamal al-Din Muhammad b. ‘Abd Wahid al-Siwasi al-Sakandari (1977), Sharh Fath al-Qadir, cet.1, jld.6, Beirut: Dar al-Fikr, hlm.200. Ahmad Farraj Hassan (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, Kaherah: Dar al-Jamiah, hlm.301. Al-Mawardi, Abi al-Hassan
‘Ali b. Muhammad (1999), op. cit., hlm.512.
[14] Al-Kalibuli, ‘Abd al-Rahman b. Muhammad b. Sulayman (1998), Majma‘ al-Anhar fi Syarh Multaqa al-Abhar, cet.1, jld.2, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah,
hlm.567. Al-Zayla‘i, Jamal al-Din Abu Muhammad ‘Abd Allah b. Yusuf (1996), op. cit., hlm.732.
Ibn al-Humam, Kamal al-Din Muhammad b. ‘Abd Wahid al-Siwasi al-Sakandari (1977), op. cit., hlm.203. Al-Sarakhsi, Sham
al-Din (1978), Kitab Al-Mabsut, cet.3, jld.12. Beirut: Dar al-Ma‘rifah, hlm,35. Al-Maydani, ‘Abd
al-Ghani
al-Ghanimi (1985), Al-Lubab fi
Sharh al-Kitab, jld.1, Beirut: Dar al-Ihya’ al-Turath al-‘Arabi, hlm.180.
[15] Al-Sarakhsi, Sham
al-Din (1978), op. cit.,
hlm.27. Ibn al-Humam, Kamal al-Din Muhammad b. ‘Abd al-Wahid al-Siwasi al-Sakandari (1977), op. cit, hlm.203. Al-Haskafi, Muhammad
‘Ala’ al-Din
(t.t.), Sharh al-Durr al-Mukhtar, jld.2, Kaherah: Matba‘ah Sabih wa Awladihi, hlm.3.
[16] Badran, Badran Abu al-‘Aynayn (1986), Ahkam al-Wasaya wa al-Awqaf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah. Kaherah: Dar al-Jami‘ah, hlm.260.
[18] Ibid., hlm.117.
[20] Al-Syirbini, Muhammad b. Ahmad (1994), op. cit., hlm.184.
Lihat juga: Al-Syawkani, Syaykh Muhammad b. ‘Ali, op. cit., hlm. 25. Takrif ini
dianggap yang paling tepat dan lengkap berdasarkan hadith Rasulullah saw kepada
Sayyidina ‘Umar r.‘a: “Menahan yang asal dan membelanjakan pada jalan Allah
akan hasilnya”.
Ibn Qudamah, Muwaffaq al-Din Muhammad ‘Abd Allah b. Ahmad b. Muhammad (1999), al-Mughni, cet.4, jld.8, Dar al-‘Alam al-Kutub, hlm.184. Al-Kubaysi, Muhammad
‘Ubayd (1977), Ahkam al-Waqf fi al-Syari‘ah al-Islamiyyah, jld.1, Baghdad: Matba‘ah
al-Irsyad,
hlm.88.
[21] Ibn Qudamah, Muwaffaq al-Din Muhammad ‘Abd Allah b. Ahmad b. Muhammad (1999), op. cit., hlm.186-187. Al-Bahuti, Syaykh al-Mansur b. Yunus b. Idris (1999), op. cit., hlm.240-241. Lihat
juga: Syed Othman al-Habsi (1987), “Baitulmal dan Wakaf Institusi Kewangan
Islam untuk Pembangunan Ummah” (Kertas Kerja Seminar Pembangunan Wakaf dan
Baitumal Negeri Johor. Anjuran
Kerajaan Negeri Johor dengan Kerjasama Institut Tadbiran Awam Negara Malaysia,
1408/1987), hlm.23.
[23] Ibn Qudamah, Muwaffaq al-Din Muhammad ‘Abd Allah b. Ahmad b. Muhammad (1999), op. cit., hlm.191.
[24] Ibid.
[25] Imam al-Syafi‘i membahagikan harta kepada
dua kategori yang dilakukan sama ada semasa hidup dan selepas kematian.
Pengurusan harta semasa hidup ialah wakaf dan hibah. Manakala selepas mati pula
ialah harta wakaf. Lihat Al-Mawardi, Abi al-Hassan
‘Ali b. Muhammad (1999), op. cit., hlm.511.
[26] Sedekah dan hibah mempunyai pengertian
yang hampir sama. Perbezaannya dari segi aspek penggunaan, sedekah ialah suatu
pemberian yang bertujuan untuk mendapatkan pahala di akhirat dan mendekatkan
diri kepada Allah SWT. Manakala hibah pula ialah pemberian untuk memuliakan
seseorang, selain untuk mendapatkan pahala di akhirat. Lihat: Al-Zuhayli, Wahbah (1989), Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, cet.3, jld.5, Damsyiq: Dar al-Fikr, hlm.5-6.
[27] Ab. Mu’min Ab. Ghani (1996), “Keadilan
Pengagihan Pendapatan dan Kekayaan Negara daripada Perspektif Ekonomi Islam”,
Monograf (4), Konsep Harta dalam Islam, Mei 1996, hlm.32.
[29] Al-Qurtubi (1994), op. cit., hlm.117. Al-Dardir, Abi al-Barakat Ahmad b. Muhammad b. Ahmad (1986), op.
cit., hlm.98. Al-Sarakhsi, Sham
al-Din (1978), op. cit.,
hlm.27.
0 ulasan:
Catat Ulasan